Nekromanti Der untergang - Hur skulle ni göra?

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Har just sett den Tyska filmen "Der undergang" för andra gången, en film som handlar om Hitlers sista dagar i livet och slutstriden om Berlin.

**Depressions varning: Ett egentligen ganska deppremerande ämne**

Nu i riktig rollspels anda.... försök att föreställa er att ni är soldater stationerade i eller nära Hitlers bunker... Vad skulle ni göra? Ni vet mycket väl att allt är kört, Tyskland kommer att falla. Vad skulle ni göra? Ta den lätta vägen ut och helt enkelt avsluta ditt eget lidande? "Go out in a blaze of glory" och försöka att knäppa några Ryssar på kuppen? Dessertera och försöka att fly västerut mot Amerikanerna och Britterna? Ge upp och hoppas att du överlever en tids "semester" i Sibirien?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Jag desertera hårt som fan, försöka gömma mig som en och försöka komma undan. Ta så mycket nödranson från bunkern jag kunde bära, förflytta mig så långt från bunkern jag kan komma och ta mig till något bombrum där jag mutar allmänheten med mat för att de ska ljuga att jag inte är soldat. Typ. Bättre överleva än att tro att väderbitna veteraner från Sovjet eller USA skulle ta mig som levande fånge och behandla mig väl, yeah right.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Götterdämmerung

Skulle jag vara tysk soldat (nyrekryterad från Hitlerjugend?) så skulle jag antagligen vara lika hårt övertygad nazist som jag är kommunist idag. Att svika mitt fädernesland genom att desertera eller ge upp utan strid skulle därför vara helt otänkbart. Jag skulle antagligen rusa ut för att möta bolsjevikjävlarna i bästa slutscensanda och bli ihjälsprängd av sovjetiskt artilleri, alternativt hålla ut vid min post tills döden skiljde oss åt.

- Danne, rollspelar.
 
G

Guest

Guest
Skulle dumpat min uniform, tagit så mycket mat jag kunde bära och sprungit västerut. Om (när) jag blev tagen skulle jag säga att jag är en stackars civilist.

Men det är väl egentligen att undvika frågan. Jag tror att jag hade sugit gevärspipan om jag fick de tre valen du radade upp.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Pah... amatörer e ni allihopa!

Vad vill tomtarna ha? Jo Hitlers skalle på ett fat. Jag skulle leverera. Garnerat med Fröken Brauns hår..

Var jag stationerad i Hitlers bunker så är jag redan en känslokall fan, så det är inga problem. Om inte annat skulle jag hitta honom död, skryta om att det var jag som gjorde det. Skulle låsa upp för dem och visa dem vägen in, rykandes en av Herr Hitlers cigarrer och le lite sött.

Eller så skulle jag lägga benen på ryggen och leka Judiskt hittebarn i närmsta grushög!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
I Aint Been Shot Mum!

Oskadadi Berlin mars -45? Lucky me! Men tja, utan ett befäl eller med ett dåligt befäl så skulle jag nog legat lågt och visslat Glenn Miller-låtar tills jag kunde fly och kapitulera för någon bonngrabb från Iowa eller Lancastershire (men i brist på sådarna duger det med en Vladivostokgrabb). Med ett bra befäl därmot hade jag säkerligen följt hans exempel. Sorgligt nog. :gremfrown:
Sen är det upp till honom om vi tokrusar mot Ivan eller gömmer oss eller vad vi gör. Ifall han trillar pinn under tiden så återgår jag nog till plan 1A, kapitulering till bonngrabbar från Mississippi :gremsmile:


Storuggla, gruppdynamik i burk
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Var jag stationerad i Hitlers bunker så är jag redan en känslokall fan, så det är inga problem. Om inte annat skulle jag hitta honom död, skryta om att det var jag som gjorde det. Skulle låsa upp för dem och visa dem vägen in, rykandes en av Herr Hitlers cigarrer och le lite sött"

Inte för att var petig men, jag tror inte så säker på att det skulle funka he he. Tror de skulle typ tycka nått i stil med "duktig tysk..." och sedan så skulle de nog försa ihop dig med de andra krigsfångarna... om de inte skjuter dig på plats d.v.s.

Förövrigt så rökte inte Hitler så vitt jag vet :gremtongue:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Skulle dumpat min uniform, tagit så mycket mat jag kunde bära och sprungit västerut. Om (när) jag blev tagen skulle jag säga att jag är en stackars civilist."

Hmm tror inte att det skulle ha fungerat men, med tanke på att Tyskland hade så stort behov utav soldater att de rektryterade barn och gamla :gremtongue: Ingen kommer att tro att en kille i den ålder inte blivit rekryterad... Fast du skulle iof kunna låtsas vara utvecklingsstörd så att de tror att det var därför du inte fick ställa dig i led bland Hitlers soldater :gremsmirk:

"Men det är väl egentligen att undvika frågan. Jag tror att jag hade sugit gevärspipan om jag fick de tre valen du radade upp. "

Fast du måste ju inte välja någon utav de alternativen... de var mer förslag snarare än regler...
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Så här skulle jag göra!

Ok... hur skulle jag göra då?....

Om jag skulle ha haft ett bra befäl så skulle jag nog gjort som Storuggla... Följt mitt befäl vart han än tog oss.

Om jag skulle ha ett dåligt eller ifall mitt befäl skulle vara död... så Skulle nog ett försök till desertering ligga nära till hands. Om jag ens kommer utanför frontlinjen så skulle jag försöka att hitta en Rysk uniform (genom att sno t.ex. tunikan från en soldat, byxorna från en annan, allt för att unvika kulhål och allra sist plocka upp ett fint ryskt vapen). Försöka att hålla mig på avstånd från alla Ryssar och undvika Tyska soldater :gremtongue:. Ifall jag råka komma för nära och Ryssarna börjar att försöka att ge mig order eller prata med mig så försöker jag att komma undan med nickningar, "Da" och "Njet" :gremwink: Ifall jag märker att det inte funkar så skjuter jag ned Ryssarna (förhoppningsvist så har jag en PSH 41 eller någon annan Rysk k-pist) Sedan (om jag mot all förmodan överlever d.v.s.!) så springer jag bort så långt att jag känner mig säker och hoppas att jag slipper stöta på fler Ryssar och fly västerut.

Troligtvist så skulle ju detta inte fungera... och då skulle jag nog slåss tills jag dör... Känner att jag troligtvist inte skulle överleva ett Sovjetiskt fångläger ändå... Det skulle bara bli mer utdraget och mindre "ärorikt".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Der muntergang - Hur skulle jag göra

Tja, hade jag haft min nuvarande ålder (dvs 24) så hade jag troligtvis redan varit en veteran ifrån krigets tidigare skeden. Tämligen desillusionerad såhär mot slutet när Berlin mest är skrot och fienden närmar sig ifrån alla håll. Troligtvis så skulle jag vara jävligt rädd för ryssarnas hämnd och hellre tagit livet av mig än hamnat i deras händer. Hade jag tillhört en liten, sammansvetsad grupp där alla kände alla och befälen var respekterade så hade jag nog följt dem in i döden, eller vad de nu hade bestämt sig för att göra. Hade jag däremot kommit bort ifrån mitt förband eller fått något glassuppdrag som att vakta något oviktigt lager så hade jag nog försökt smyga ut ur staden och gömma mig eller alternativt kapitulera för de allierade. Hade jag haft familj och släktingar kvar i Berlin så hade jag troligtvis stannat om jag inte kunde övertala dem att lämna staden.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Min plan.

Desertera, ta mig västerut, söka upp amerikaner eller britter. Inte skulle jag vilja hamna hos ryssarna, med tanke på hur tyskar och ryssar tog hand om respektive fångar... Alternativt ta mig till nån av Berlins flygplatser som fortfarande var under tyskt "inflytande" och hoppas på möjligheten att fly flygledes tillsammans med nån likaledes deserterande pilot, vidare till tex Sverige eller Schweiz. Dåliga odds, jag vet, men med tanke på rysk hämndlystnad kan det vara värt ett försök.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle göra som Fegelein gör i filmen; lämna min post och supa, knulla, röka på och flippa ut alldeles. Men innan SS fick tag i mig skulle jag ta mitt förnuft tillfånga genom alkoholdimmorna, lägga beslag på lite judeguld och försöka fly till Argentina för att fortsätta min hedonistiska existens där. Innan jag hann ta mig till ett plan skulle jag dock bli tillfångatagen av jänkarna, och på mer eller mindre befänga och fabricerade grunder dömas till 10 års fängelse för att ha fört 'oetiskt krig' när jag och min amfibieskvadron 'Küstenschwalbe'' annekterade Bouvetön (en del av operation 'Fall Eiszeit') och kraftigt berusade begick krigsförbrytelser mot samtliga dess invånare; allt som allt liket efter en bortglömd och sedan åratal avliden norsk vetenskapsman, ett halvdussin pingviner och några fåglar. (Vi brände liket, och behövde desperat lite dun att stoppa sovsäckarna med, för vi frös så förskräckligt. Hur skulle vi kunna veta att fåglarna var fridlysta?). Under det att jag avtjänade mitt straff skulle jag inte skriva memoarer som alla andra töntiga nazister; utan istället kanalisera ut mina traumatiska upplevelser från kriget i Antarktis (och min odinistiska rasbiologiska övertygelse) genom att börja spåna på 'Efter Istiden', en fantasysvit med urgermanska förtecken som omsider blev en stilbildande storsäljare och gjorde mig snorrik. Nån torr, skenhelig britt som hette Tolkion nånting blev däremot refuserad eftersom hans manus ansågs såpass likt mitt, och glömdes snart bort. Jag benådades efter åtta år för gott uppförande, vid det laget med några saftiga miljoner D-mark på kontot, och förde ett tillbakadraget liv i ett litet bayerskt slott som jag köpte för en spottstyver. Nazistanklagelser mot mig dök dock upp gång på gång, och hela fantasygenren har ändå sedan dess jämt och ständigt påståtts vara infekterad av elitistiska, ockulta och fascistoida värderingar.

- Ymir, spånar :gremsmirk:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast du skulle iof kunna låtsas vara utvecklingsstörd så att de tror att det var därför du inte fick ställa dig i led bland Hitlers soldater
Dålig, dålig, dålig idé. De skulle bara tro att man råkat missa deporationsbussen till Buchenwald 1938, och sätta en på närmsta tåg till gaskamrarna.

- Ymir, undrar hur många utvecklingsstörda det fanns kvar i Tyskland 1945
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj, vilken svår fråga...

Oj, vad skulle man ha gjort... :gremconfused:

Det är nog en sådandär svår fråga, som man nog bara kan svara rent hypotetiskt.
Om jag skulle gissa på vad jag skulle ha gjort är nog som så att när jag fått reda på att Hitler dött så skulle jag nog försöka rädda mitt skinn. Skulle föröska bege mig till de Amrekanska/Brittiska styrkorna...
Men återigen, det är en asvår fråga.. man försvarar ju sitt fosterland ju.. Så frågan är hur man skulle ha gjort om det var Sverige & man försvarade sitt land...

/ Johan K, som nog hellst hade viljat krypa ner i en grop & hoppats på att kriget hade varit klart när man kröp upp ur hålet..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Oj, vilken svår fråga...

"Johan K, som nog hellst hade viljat krypa ner i en grop & hoppats på att kriget hade varit klart när man kröp upp ur hålet.."

Denna strategi plus skägget... säker på att du inte är Saddam Hussein, Johan?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nooooo !!

Denna strategi plus skägget... säker på att du inte är Saddam Hussein, Johan?
Fasen, var fick du reda på denna information ??? :gremgrin: :gremtongue:
Vad vill du ha för att hålla tyst om detta ?? :gremwink:

/ Johan K, som förnekar allt !! :gremtongue:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Om jag var nyrekryterad från hitlerjugen så skulle jag nog inte tro på att hitler är död- han är ju trots allt Hitler, är han inte i det närmaste odödlig? Då hade jag nog slagits till döden/medvetslösheten skillde mej från kampen.

Är jag en härdad veteran så är jag nog rätt så härdad (da!) och förbannar nog mig själv för att jag inte desarterat tidigare. Detta beror nog på att jag har nära och kära i Berlin så jag skulle uppsöka dem.

/Marcus som har programmering! Yay!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag skulle sno en rysk uniform och bege mig in i ryssland för att försöka lönnmörda kommunistjäveln Stalin. Eftersom jag tjänat vid östfronten har jag lärt mig tillräckligt med ryska för att ta mig fram. Med mig har jag min ryska hund som jag räddade från självmordsbombsdöden. Rodinan är stort men jag har tiden på mig. Jag ignorerar glatt alla meddelande om att tyskland fallit som måste vara kommunistpropagande. Alla vet hur mycket lögner de jävlarna pumpar ut, ta tex filmerna om hur de säger sig behandla sina krigsfångar, inte en käft tror dem (men man kollar ändå för det är snygga brudar).
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Fanns det kvinnliga soldater? I så fall skulle jag fly, gräva ner min uniform och spela bondmora. Om jag blev gripen skulle jag låtsas att jag tillbringade kriget som kokerska, inte som stridande soldat.

Och jag skulle heta Gretchen och ha såna där långa blonda flätor.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Ryssarna hade kvinnliga piloter och stridsvagnssoldater, och bland partisanerna fanns det en massa kvinnor. Tyskarna däremot hade nog inte så många kvinnor i främre leden. De skulle ju föda nya blonda hjältegossebarn till fronten och likaledes blonda flickebarn för att säkra nästa generation.
 
Top