Departament Amades

Genesis

Ni dés ni maître
Jag brukar inte posta i kulturforumet eftersom jag sällan konsumerar fantastik, men nu har jag sett en tv-serie som jag tyckte mycket om och som har trolldom och grejer, så då tänkte jag tipsa om den här. Den heter Departament Amades och är en sorts The Office (tror jag; har bara sett klipp därifrån) fast för ett departement som hanterar övernaturligheter. Serien finns gratis på 3Cats hemsida (typ katalanska SVT) och jag har inte behövt använda min VPN för att få se den, till skillnad från en del av deras serier. Trailern nedan finns bara textad på katalanska, men själva serien har maskinöversatta undertexter på lite olika språk (tyvärr inte svenska, men engelska finns där). Jag har bara kollat på den med katalansk textning, så kan inte garantera kvaliteten på översättningen. Nu när min ”bojkotta Förenta staterna”-attityd äntligen börjar bli poppis så kanske en europeisk tv-serie som inte ligger på en amerikansk streaming-tjänst kan locka? Och så lär man sig lite om katalanska myter samtidigt (alla övernaturligheter de hanterar kommer från katalasnk tradition). Och den är riktigt bra! Väldigt InSpectres, faktiskt.

För att se avsnitten, klicka på ”capítols” däruppe så kan ni kolla på dem.

Back