PROMOTION Den yttersta domen, samlingstråd

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Sedan många år skriver jag rollspelet Den yttersta domen, som ganska många har spelat i diverse indierum under årens lopp. I april publicerades boken Söndrade vi falla, som man nu kan få tag på och spela. Nu, efter att vårterminens betyg är satta och jag återigen har tid för kreativa tankar i huvudet, arbetar jag med att färdigställa ytterligare material samt också det fullständiga spelet för publicering. Här i tråden tänkte jag samla uppdateringar och tankar om spelet, samt ha en plats där det är enkelt att ställa frågor.

Vad är detta?
Den yttersta domen
är ett dramarollspel om tro och religion i nådens år 2700 där man spelar människor som försöker skapa Paradiset. I sina försök att göra verklighet av sina ideal kommer dessa människor att ställas inför kval och konflikter. Håller de fast vid sina övertygelser eller omvärderar de sin tro? Hur gör de när idealen inte tycks passa med livet omkring dem? Och kommer de att lyckas skapa sitt land flödande av mjölk och honung?

Designmässigt rör sig i spelet i story now-traditionen, men skiljer sig från ganska många andra spel i traditionen genom att ha en ganska väl utvecklad spelvärld som rollpersonerna måste förhålla sig till.

Än så länge finns en bok publicerad: Söndrade vi falla, som innehåller ett äventyr med färdiga rollpersoner samt alla regler som behövs för att spela Aghustinatet Romas yttersta dagar. Boken går att köpa som fysisk bok från mig eller några spelbutiker, eller som pdf via DrivethruRPG; länkar finns här.

Några trådar här på forumet som kan vara upplysande är:
På spelets hemsida finns lite mer information, länkar till podcastavsnitt som pratar och spelet och så skriver jag regelbundet uppdateringar där. Jag kommer att länka dessa här i tråden också. Frågor, funderingar och tillrop är å så välkomna -- så är jag mycket nyfiken på att höra hur ni har uppfattat Söndrade vi falla!
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Vad är nästa steg? Jag vill minnas att det ska publiceras ett fristående äventyr till innan huvudboken kommer. Vilket blir det?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Vad är nästa steg? Jag vill minnas att det ska publiceras ett fristående äventyr till innan huvudboken kommer. Vilket blir det?
Jag höll på att skriva att det senaste inlägget berättar att Söndrade vi falla nu saluförs av två butiker: Alphaspel i Hägersten samt World of Boardgames i Umeå, samt att jag håller på att skriva klart äventyret Mellan Scylla och Charybdis för släpp, förhoppningsvis nu i sommar. Det är ett mindre och mer öppet scenario än Söndrade vi falla, mer som en mer traditionellt oneshot, och kan fungera som en rätt handfast introduktion. @luddwig skämtade häromdagen i en tråd om att regeringsförhandlingarna hade kunnat vara ett DYD-scenario och ärligt talat är det inte så långt bort ifrån vad äventyret handlar om:

Ett nyvalt klanöverhuvud på asteroiden Charybdis är bunden av löften som har utfärdats av hens föregångare, samt konflikter som denne har orsakat, men Jastiss vet inte hur hen ska lyckas få ihop de andra klanernas krav på att överge balianismen och förskjuta väckelsen som har uppstått bland daglönarna, med väckelsens önskan att hen ska uppfylla löftena om finansiellt stöd som hens föregångare Xiaohan gav. Samtidigt förväntar sig den egna familjen att Jastiss snabbt blidkar församlingen, så de sätter igång med begravningsriterna över Xiaohans själ, som ska vara i sex dygn och (helst) kulminera under Profetens födelsedag. Några avgörande dagar väntar Charybdis och våra figurer står i dess mitt. I förlängningen handlar det om huruvida klanväldet på Charybdis kan fortgå, eller om den balianistiska väckelsen utmanar detta samhällssystem.

Jag har haft ett speltest i början av sommaren och håller nu på att uppdatera rollpersonerna, ordna till en del Sanningar, samt spetsa till situationen lite. Snart är det dags för ett andra speltest, som jag hoppas bekräftar mina gjorda ändringar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Sweet! Jag har ju spelat det scenariot och minns det som riktigt fett. Jag tyckte mig spela det politiska spelet perfekt, men fick se alla mina planer krossas i den slutgiltiga politiska konflikten. Good times.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Sweet! Jag har ju spelat det scenariot och minns det som riktigt fett. Jag tyckte mig spela det politiska spelet perfekt, men fick se alla mina planer krossas i den slutgiltiga politiska konflikten. Good times.
Det var ett bra pass! Jag har uppdaterat äventyret en hel del sedan dess, för att tajta till det: en mer laddad, utvecklad situation; lite mer nyanser i Darius, för att lämna öppningar åt andra; samt lite mer utvecklade relationer. Kort sagt, en lite mer elegant design.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Numer kan man även hitta Söndrade vi falla på Science Fiction-bokhandeln, vilket ju känns som en milstolpe i livsresan:

 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
En liten uppdatering med länkar idag. Jag har skrivit ett ordentligt pressmeddelande om Söndrade vi falla som skickas ut till publikationer. Det är också alldeles ypperligt att läsa för den som är nyfiken om spelet: Länk

Därtill har Ronja laddat upp illustrationer från spelet på sin Patreon och de är nu där öppna för allmänheten att se. Kolla gärna in dem! Hon har gjort ett otroligt arbete. De finns i två inlägg: skyddsomslaget och inlagesbilder.

I övrigt fortsätter skrivandet. Sommarsemestern lämnade tyvärr inte så mycket tid till att skriva, men Mellan Scylla och Charybdis är på G. Det är inte särskilt mycket kvar innan jag kommer att fråga om öppet speltest och textkritik, innan släpp. Det ska till lite textarbete, bara, men själva designen sitter nog där den ska.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
I augusti skrev jag om Mellan Skylla och Charybdis att
Det är inte särskilt mycket kvar innan jag kommer att fråga om öppet speltest och textkritik, innan släpp.
Uppenbarligen fortsätter jag, som jag brukar, med att låta saker ta tid. Nå, då blir de också bra. Nu är jag emellertid där! Äventyret är spelat och filat på och instruktioner är skrivna. Under tiden vi färdigställer det textmässigt, illustrerar och layoutar är jag intresserad av att få utomstående ögon på det. Jag beskrev det mer utförligt här i inlägget: Vill du spela »Mellan Skylla och Charybdis«?

I korthet tar Mellan Skylla och Charybdis tar oss till Huvudbältet och låter oss spela den turbulenta tid som följde på Jastiss Hamiscoras tillträde som jiangong, överhuvud, för klan Hamiscora, då asteroidens andra fraktioner kommer för att kräva att löften infrias och förolämpningar vedergälls. Jastiss' beslut kommer att forma Charybdis' framtid. Som alla äventyr till Den yttersta domen är det religiöst färgad science fiction, i en drama-tradition, där vad som framför allt avgör berättelsens utveckling är rollpersonernas övertygelser och vilka handlingar driver dem till.

Du som är intresserad kan höra av dig till mig, så skickar jag över äventyret. Tveka inte! Här finns ränkspel, vankelmod, religiös strejk, självspäkande stoiker, coola gravitationsskildringar, brinnande hämndlystnad, ambition och smärtsamma familjerelationer, samt fyra spännande och välskrivna rollpersoner.
 
Top