PROMOTION [Den yttersta domen] – Söndrade vi falla är nu släppt!

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
I Guds, den barmhärtige Förbarmarens namn!

Profeten Irfan Aghusto, Aftonstjärnan, är död och hans gudsstat – Aghustinatet Roma – är besegrad. Ni sista tiotusen trogna är under belägring i staden L’Aquila, från vars höjder ni blickar ut över Kalifatets belägringshär. Om tre dagar återupptar Väktargardet sitt angrepp. Profetens död har än så länge hållits hemlig för församlingen och Aghustinatets ledargestalter står nu inför en kamp om att efterträda honom. Var och en av dem anser sig vara utvald av Aftonstjärnan och den enda som känner till hans vilja.

Deras handlingar kommer att avgöra Aghustinatets öde.


I Söndrade vi falla spelar ni de ledarfigurer på vars axlar samfundets öde nu vilar. Kommer ni att hålla fast vid era övertygelser och omfamna evigheten eller ifrågasätta profeten Irfans lära, för att rädda livet på församlingen? Kommer ni svälja er stolthet eller kompromissa med era övertygelser, för att uppnå era mål?
Denna berättelse handlar om de kval som uppstår när idealen ska övervinna verkligheten.

För 5–6 spelare, under 6–10 timmar.

-

Under det föregående året har vi jobbat med att färdigställa boken Söndrade vi falla och det är nu publicerat och tillgängligt att beställa via Publit. Äventyret tillhör Den yttersta domen, som har levt ett långt opublicerat liv i indierum, och innehåller alla regler som behövs för att spela äventyret (dock ej kampanjreglerna). Det innebär att Den yttersta domen för första gången är publicerat!

Boken är på drygt 100 sidor och innehåller allt som behövs för att spela äventyret: nyanserade och intressanta rollpersoner; bakgrund, tekniker och råd för att levandegöra Aghustinatet och dess omvärld; samt Den yttersta domens regelsystem. Dessutom är den utsökt illustrerad av Ronja Melin.

Man kan läsa mer (och beställa tryckt bok*) på spelets hemsida: https://denytterstadomen.se/sondrade-vi-falla/
Följ gärna Facebook-sidan också: https://www.facebook.com/denytterstadomenRPG
Man kan också lyssna på Avsnitt 80 av Nordnordost, där jag var med som gäst och pratade om Söndrade vi falla (och annat).

* Jag kommer att sälja PDF via Drivethru, men det är en massa nationella prov nu, så det har jag inte hunnit ordna rikigt än. Till helgen, kanske.
 
Last edited:

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
När kommer regelboken aka kampanjreglerna?
When it's done. Planen är att få färdigt ett till scenario som är en lite enklare enkvällare, och släppa som pdf. Det blir förmodligen till sommaren. Den fullständiga regelboken skriver vi efter det. Det första utkastet är färdigt och jag ska omarbeta det lite, men den som är intresserad av av att ta del av de fullständiga reglerna kan höra av sig, så skickar jag över dem.

Vad gäller release så får det ta den tid det tar; Ronja och jag har i och med detta projekt hittat en form och illustrationsmanér, men det tar tid att färdigställa, särskilt eftersom vi vill göra en egen tarok också. En sak i sänder. Jag är just nu framför allt glad att få ut Söndrade vi falla!
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Ser mycket intressant ut! MEN: jag köper bara böcker som pdf, och kan inte se något sådant alternativ...

EDIT: Såg nu att pdf på Drive Thru är planerad. Tack!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Så kul, ska beställa som belöning till mig själv när jag lämnat in hemtentan idag. Har varit sjukt sugen på att prova DYD bara genom att läsa krönikor här, och tjuvlyssna när folk lirar det i i indie rummet.
Behöver man ha en tarotkortlek för att spela? Eller klara man sig i praktiken bra på en vanlig kortlek?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Behöver man ha en tarotkortlek för att spela? Eller klara man sig i praktiken bra på en vanlig kortlek?
En tarok-lek (ja, det är samma sak som en tarot-lek) behövs. Spelar man online kan man använda playingcards.io, och det finns en färdig DYD-setup man kan använda. Spelar man runt ett bord så finns det nog inget sätt att komma runt behovet av en lek. Vanlig kortlek funkar inte.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Ser mycket intressant ut! MEN: jag köper bara böcker som pdf, och kan inte se något sådant alternativ...

EDIT: Såg nu att pdf på Drive Thru är planerad. Tack!
Ja, det är bara en fråga om tid för att fixa i ordning filerna. Jag återkommer när PDF finns tillgängligt.


Så kul, ska beställa som belöning till mig själv när jag lämnat in hemtentan idag. Har varit sjukt sugen på att prova DYD bara genom att läsa krönikor här, och tjuvlyssna när folk lirar det i i indie rummet.
Behöver man ha en tarotkortlek för att spela? Eller klara man sig i praktiken bra på en vanlig kortlek?
Tack! <3

Man behöver en tarok, eftersom olika tekniker använder antingen lilla arkanan, stora arkanan eller bägge, så att byta ut det mot en vanlig kortlek fungerar inte. Man kan emellertid bygga ihop en egen proxy-tarok: den lilla arkanan kan ersättas av en vanlig kortlek (med lite extra pill) och den stora arkanan kan man proxa genom att t.ex. ta 22 spelkort och sätta dessa i varsin plastficka med en papperslapp där det står vilket kort och dess siffra det representerar, eller ta 22 visitkort och skriva på dem, o.s.v. Boken har ett avsnitt om det här och eventuella regeljusteringar man får göra.

Spelar man över nätet har jag, som Genesis säger, satt ihop en tarok-fil som man där kan använda sig av.
 
Top