Den vedevärdige norrlänningen (och dess avarter)!

Status
Not open for further replies.

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Ja, nu tänkte jag nog mest på det där med republiken sápmi, och vart dom där 249 000 icke renskötande norrlänningarna tog vägen.
Och är de samerna bland de icke-renägande norrlänningarna annorlunda behandlade än de icke-samiska?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Och är de samerna bland de icke-renägande norrlänningarna annorlunda behandlade än de icke-samiska?
Finns inga icke samiska renägare, det beslutade de höga herrarna i stockholm 1919, eftersom "lapp skall vara lapp" och förbli vackra naturbarn, oförstörda av civilisationen eller hur fan dom nu resonerade mellan sina skallmätningar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Finns inga icke samiska renägare, det beslutade de höga herrarna i stockholm 1919, eftersom "lapp skall vara lapp" och förbli vackra naturbarn, oförstörda av civilisationen eller hur fan dom nu resonerade mellan sina skallmätningar.
Det var inte det som var Gamiels fråga, utan huruvida icke-renägande samer behandlas annorlunda än andra, likaså icke-renägande norrlänningar.

Och där är väl svaret "ja" – det finns rasism. Hur mycket och hur den artar sig får andra svara på.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag kommer från bonnvischan strax utanför Göteborg och hävdar därför att det inte har funnits någon "göteborgska", utan att arbetare (Sten-Åke Cederhök), överklass (PG Gyllenhammar) och kulturnissar (Sven Wollter) har varsitt tungomål. :cool:
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Det var inte det som var Gamiels fråga, utan huruvida icke-renägande samer behandlas annorlunda än andra, likaså icke-renägande norrlänningar.

Och där är väl svaret "ja" – det finns rasism. Hur mycket och hur den artar sig får andra svara på.
Var vill ni komma med frågan?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Som skelleftebo ser jag världen på följande sätt ...

Staaan.PNG

För övrigt är jag inte mycket till norrlänning. Jag jagar inte, fiska inte, kör inte skoter, klär mig inte i Helly Hansen, snusar inte, dricker inte hembränt (eller någon alkohol alls för den delen) och pratar inte "norrländska", vilken för min del skulle vara burträskbondska, alltså typ såhär:

 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Som skelleftebo ser jag världen på följande sätt ...

View attachment 16116

För övrigt är jag inte mycket till norrlänning. Jag jagar inte, fiska inte, kör inte skoter, klär mig inte i Helly Hansen, snusar inte, dricker inte hembränt (eller någon alkohol alls för den delen) och pratar inte "norrländska", vilken för min del skulle vara burträskbondska, alltså typ såhär:

Alltså, du är inte en stereotyp norrlänning?
Jag har slusat snusa, är för fattig för en skoter, för dampig för att fiska, för bekväm för att jaga och dricker alkoholfri öl.
Men jag gör som dom flesta andra här uppe, jag 'lajvar' ibland. För jag tycker om att följa med på skotertur, känner mig snygg i flanellskjorta och fjällrävenbyxor, göra upp eld, koka kaffe, lägga in en lössnus och ta ett glas hemmbränt efter bastun och isvaksbadet. Torkar renkött och röker fisk på balkongen, pratar 'pysvenska', grinar till Internationalen. Det är en del av mitt folks kultur som jag anknyter till, den är inte fin eller exotisk, men den är min och betyder nåt för mig.
 
Status
Not open for further replies.
Top