Den vedevärdige norrlänningen (och dess avarter)!

Status
Not open for further replies.

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
"-Jaha, ni skall spela in en film i Kiruna? Vad kul! Ja, vi får ju inte så många filmteam hit till yttre norden."
Jag stod på stadshotellet i nybyggda centrala Kiruna och språkade med en väldigt lång, ung man med blont skägg. En representant för ett filmteam som bokat upp en stor del av hotellet i ett par veckor. Killen var någonstans från södra Sverige, ett ganska geografiskt stort område för oss som anser att tropikerna börjar söder om Kalix älv, men jag gissade nånstans från en av våra storstäder eller vart nu filmmakare får plats.
Jag hade et par år innan varit statist i en annan film som också spelats in i Kiruna, logementet på gamla I22 hade byggts om till ett i högsta grad depprimerande flyktingboende, man hade till och med installerat gråa plankväggar som snarare såg ut att höra hemma i ett koncentrationslägerdrama.

"-Vad skall filmen handla om?"
"- Ja asså, jag kan inte säga för mycket va, men det handlar asså om en dyssfunktionell familj i norrlands innland och..."
"-Hördududu! Ni sörlänningar tror minsann bara att det bor arbetslösa, alkoholiserade rassister med thaifru här uppen, men jag skall säga dig att det finns minsann fördommar som INTE stämmer om oss också!" Klämde jag i med min bredaste dialekt .
Sörlänningen stirrade fånigt på mig, kuggarna innanför hans pannben tuggade som vore dom fulla av slig.
"-Ja, det var ett skämt..."
Fick en föraktfull nickning till svar.
"-hä... (skit i det då..) lycka till med filmandet, säg till om ni behöver nåt.."

Det här utspelade sig i samma veva som Twiligt 2000 nysläpptes. Utan att bli långrandig. Men vafan... hela norra sverige som en samisk republik? Inte för att, men VET folk att det bor 250 tusen skallar i norrbotten? Att högt räknat 40 000 av dem (genom nån sorts sörländsk skallmätning) arbiträrt klassas som samer, att vi lever precis som du? Med dator, telefon och i ett centraluppvärmt hus? Att andelen naturmystiska nomader boendes i kåta är förbluffande få, även bland de drygt ett tusen yrkesverksamma renskötarna? Att vi har cirka tio tusen Kväner (va?), även de med en minst lika egen kultur och språk? Att många 'svenska' norrlänningar också jagar, fiskar, och sover i bivack om vintern?

Men ändå, norrlänningen är antingen same i kolt, renar och med magiska krafter, eller nedsupen rassist i flanellskjorta och thaifru med blåöga.

Det här har legat och gnagt i hjärnan nu ett par år, men nu är det sagt. Så, Fria Ligan, SF! Ja, norrland är stort, underbart, exotiskt, men det bor fan minst lika riktiga människor här uppe som det gör nere i Luleå.

(ursäkta kartan, Stockholm skall såklart börja söder om Älvsbyn, men det är väl nån jäkla sörlänning som ritat den.)
 

Attachments

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Jag fattar inte poängen här. Om den bara är att Norrlands representation i kulturen är lite ensidig så håller jag med dig, men din anekdot där du avbryter någon efter ”dysfunktionell familj” (vilket väl är en hel genre i svensk filmproduktion) är inte något som jag tycker styrker det särskilt mycket.

Vad vill du säga med kartan?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jag fattar inte poängen här. Om den bara är att Norrlands representation i kulturen är lite ensidig så håller jag med dig, men din anekdot där du avbryter någon efter ”dysfunktionell familj” (vilket väl är en hel genre i svensk filmproduktion) är inte något som jag tycker styrker det särskilt mycket.

Vad vill du säga med kartan?
Hä hä, metahumor. I like.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Det är väl känt att den gamla SVT-serien Radioskugga är en dokumentär, även om de vid sändningstillfället felaktigt kategoriserade den som drama. Den slår effektivt hål på myten om att "Norrländska" är en, enskild dialekt genom att presentera att samtliga i Bakvattnet boende talar en potpurri av Uppländska, Sörmländska, P3-Skånska och lite Finlandssvenska för att visa hur nära Tornedalen det ligger och nästan-två-tredjedelar-av-rikets-yta-representativt det är!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Det är väl känt att den gamla SVT-serien Radioskugga är en dokumentär, även om de vid sändningstillfället felaktigt kategoriserade den som drama. Den slår effektivt hål på myten om att "Norrländska" är en, enskild dialekt genom att presentera att samtliga i Bakvattnet boende talar en potpurri av Uppländska, Sörmländska, P3-Skånska och lite Finlandssvenska för att visa hur nära Tornedalen det ligger och nästan-två-tredjedelar-av-rikets-yta-representativt det är!
Ja, eller Populärmusik från Vittula. Filmen om tårnedalen, Ulutan en enda tårnedalning! Man baxnar vid tanken på den kulturella andefattigdom som råder då man inte kunnat hitta en enda lokal skådespelare. Men sådant är livet i norrland, utan söderns ljus hade vi bara haft dunken med hemmbränt till tröst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,685
Location
Värnhem, Malmö
Inte för att, men VET folk att det bor 250 tusen skallar i norrbotten?
Men är Norrbotten verkligen underrepresenterat relativt sin folkmängd? Visst, det är ofta oerhört exotiserat, men är de cirka 250 000 invånarna i Norrbottens län mindre representerade än befolkningen i låt säga Kalmar eller Örebro län (även dessa med ungefär samma folkmängd), som mest bara får utgöra någon sorts opersonligt interstitium mellan mer karaktärsstarka landsändar?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Ja, eller Populärmusik från Vittula. Filmen om tårnedalen, Ulutan en enda tårnedalning! Man baxnar vid tanken på den kulturella andefattigdom som råder då man inte kunnat hitta en enda lokal skådespelare. Men sådant är livet i norrland, utan söderns ljus hade vi bara haft dunken med hemmbränt till tröst.
Fast just detta med felaktiga dialekter i svensk film gäller väl för hela Sverige? Nu var det länge sedan jag såg dessa, men vill minnas att det knappt förekommer en enda skåning i Wallander-filmerna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,685
Location
Värnhem, Malmö
Fast just detta med felaktiga dialekter i svensk film gäller väl för hela Sverige? Nu var det länge sedan jag såg dessa, men vill minnas att det knappt förekommer en enda skåning i Wallander-filmerna.
Ja, det är en generell grej att rikssvenskan dominerar – sedan spelar det mindre roll om det är skånska, småländska, norrbottniska eller vad det nu månde vara som blir utslätat.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Sedan, om man vill vara generös, så förekommer en hel del migration inom Sverige så folk kan vara inflyttade.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Ja, det är en generell grej att rikssvenskan dominerar – sedan spelar det mindre roll om det är skånska, småländska, norrbottniska eller vad det nu månde vara som blir utslätat.
Framför allt slätas dialekterna ut till ett allmänt grötigt "skånska", "västgötska", etc.

Jag kan höra skillnad på hur Galenskaparna pratar (Trollhättan) och folk i min barndom pratade (Skaraborg) och hur min nuvarande omgivning låter (Borås). Västgöta-Bengtsson påstod att han kunde identifiera över 200 sorters tydligt särskilda västgötska dialekter inom det större paraplyet.

Hasse Alfredsson hade samma sak, fast på skånska. Det är till och med så de lyckas identifiera en skurk i hans deckarnovellsamling Lagens långa näsa (rekommenderad läsning för övrigt), där de kan peka ut exakt var i Skåne skurken kom ifrån på dialekten.

Men så fort det kommer till en filmstudio blir det "skånska".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Framför allt slätas dialekterna ut till ett allmänt grötigt "skånska", "västgötska", etc.

Jag kan höra skillnad på hur Galenskaparna pratar (Trollhättan) och folk i min barndom pratade (Skaraborg) och hur min nuvarande omgivning låter (Borås). Västgöta-Bengtsson påstod att han kunde identifiera över 200 sorters tydligt särskilda västgötska dialekter inom det större paraplyet.

Hasse Alfredsson hade samma sak, fast på skånska. Det är till och med så de lyckas identifiera en skurk i hans deckarnovellsamling Lagens långa näsa (rekommenderad läsning för övrigt), där de kan peka ut exakt var i Skåne skurken kom ifrån på dialekten.

Men så fort det kommer till en filmstudio blir det "skånska".
Ja, och i fallet Populärmusik från Vittula så är det, om jag minns rätt, samma grej med finlandssvenskan. Att många av skådespelarna talar en finlandssvenska som åtminstone jag tyckte lät som att den kom från Helsingfors-trakten och inte norrifrån som det borde vara. Vill även minnas att en karaktär byter dialekt tre gånger under filmens gång, först finlandssvenska när han är barn, sedan stockholmska när han är tonåring och sedan finlandssvenska igen när han är vuxen!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Framför allt slätas dialekterna ut till ett allmänt grötigt "skånska", "västgötska", etc.

Jag kan höra skillnad på hur Galenskaparna pratar (Trollhättan) och folk i min barndom pratade (Skaraborg) och hur min nuvarande omgivning låter (Borås). Västgöta-Bengtsson påstod att han kunde identifiera över 200 sorters tydligt särskilda västgötska dialekter inom det större paraplyet.

Hasse Alfredsson hade samma sak, fast på skånska. Det är till och med så de lyckas identifiera en skurk i hans deckarnovellsamling Lagens långa näsa (rekommenderad läsning för övrigt), där de kan peka ut exakt var i Skåne skurken kom ifrån på dialekten.

Men så fort det kommer till en filmstudio blir det "skånska".
Vill minnas hur jag sparkade bakut efter en artikel av någon förståsigpåare som menade att det där med att folk från olika, närliggande byar kunde höra skillnad på varandras dialekter bara var inbillning och ett uttryck för bonnig lokalpatriotism och rivalitet. Jag säger som Penn & Teller: Bullshit. Nog f*n kan jag höra när det är en nedrig Edsbybo som öppnar slukhålet, och inte en rågryggad, moraliskt uppburen och upplyst medborgare från Alfta. För det mesta, i alla fall.

För att spinna vidare och inte lämna urspåret om den vedervärdige norrlänningen i kulturen helt; Det finns ju väldigt mycket av konfliktzonen stad kontra landsbygd i hur norrlänningarna skildrats. Skiljer sig mediabilden av den okultiverade landsbygdsnorrlänningen nämnvärt gentemot bilden av, säg, den okultiverade landsbygdssmålänningen?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,685
Location
Värnhem, Malmö
För att spinna vidare och inte lämna urspåret om den vedervärdige norrlänningen i kulturen helt; Det finns ju väldigt mycket av konfliktzonen stad kontra landsbygd i hur norrlänningarna skildrats. Skiljer sig mediabilden av den okultiverade landsbygdsnorrlänningen nämnvärt gentemot bilden av, säg, den okultiverade landsbygdssmålänningen?
Jag skulle misstänka att landsbygdsnorrlänningen kommer lite lindrigare undan än landsbygdsskåningen. Kanske inte helt oförtjänt, men ändå.

Sedan tycker jag det blir en märklig dikotomi mellan "Norrland" och "Stockholm" i den här sortens diskussioner. Antingen blir det att folk söderifrån klumpar ihop "norrlänningar", eller så är det folk norrifrån som mer eller mindre behandlar alla från orter som har mer än 100 000 invånare och ligger söder om Dalälven som "stockholmare".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Man får inte glömma att det förekommer en hel del självexotifiering också. Euskefeurat, Torgny Lindgren, Hooja, Mammas nya kille, etc... Denna självexotifiering tenderar förstås att lyfta fram de lite positivare sidorna av norrlandsstereotypen: Eftertänksamhet, handlingskraft, bondförnuft osv. Men likväl. Alla vill ju vara speciella så det är väl inte konstigt att man gärna tar fasta på olika stereotyper och vidareförmedlar dem.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Men är Norrbotten verkligen underrepresenterat relativt sin folkmängd? Visst, det är ofta oerhört exotiserat, men är de cirka 250 000 invånarna i Norrbottens län mindre representerade än befolkningen i låt säga Kalmar eller Örebro län (även dessa med ungefär samma folkmängd), som mest bara får utgöra någon sorts opersonligt interstitium mellan mer karaktärsstarka landsändar?
Ja, nu tänkte jag nog mest på det där med republiken sápmi, och vart dom där 249 000 icke renskötande norrlänningarna tog vägen.
Nog för att det stycket var upplagt i sektionen om rykten och följdes av nåt stycke om gotländska troll eller vad fan det nu var. Men man hade ju lika gärna kunnat klämma dit "Kalifatet Rosengård" och tycka att det var humor, eller uppslag, eller exotiskt eller vad fan man nu fiskade efter.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Man får inte glömma att det förekommer en hel del självexotifiering också. Euskefeurat, Torgny Lindgren, Hooja, Mammas nya kille, etc... Denna självexotifiering tenderar förstås att lyfta fram de lite positivare sidorna av norrlandsstereotypen: Eftertänksamhet, handlingskraft, bondförnuft osv. Men likväl. Alla vill ju vara speciella så det är väl inte konstigt att man gärna tar fasta på olika stereotyper och vidareförmedlar dem.
Tja,
Rapduon Silibl'N Brains var ju två skottska killar som var tvugna att låtsas vara från kalifornien för att bli tagna på allvar som rappare av skivbolagen, för vad fan hade skottar för street cred?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Tja,
Rapduon Silibl'N Brains var ju två skottska killar som var tvugna att låtsas vara från kalifornien för att bli tagna på allvar som rappare av skivbolagen, för vad fan hade skottar för street cred?
Torgny Lindgren var egentligen från Bromma, men han var tvungen att låtsas att han växt upp i Raggsjön för annars skulle ingen ta honom på allvar när han skrev böcker om underfundiga västerbottniska gubbar och gummor.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jag skulle misstänka att landsbygdsnorrlänningen kommer lite lindrigare undan än landsbygdsskåningen. Kanske inte helt oförtjänt, men ändå.

Sedan tycker jag det blir en märklig dikotomi mellan "Norrland" och "Stockholm" i den här sortens diskussioner. Antingen blir det att folk söderifrån klumpar ihop "norrlänningar", eller så är det folk norrifrån som mer eller mindre behandlar alla från orter som har mer än 100 000 invånare och ligger söder om Dalälven som "stockholmare".
Jo, nog är det ju så att stadsbor klumpas samman i nån löst deffinierad grupp 'Ståckhålmare'. Det finns ju en ilska gentemot 'de höga herrarna' som styrt 8ch ställt över våra lantishuvuden.
Sen är vi ju bra på att låtsas vara bättre än vad vi också kanske är.
Norrlänningen garvar ju åt feta skånska rassister, snåla smålänningar, dalmasar med töntiga frillor osv.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Torgny Lindgren var egentligen från Bromma, men han var tvungen att låtsas att han växt upp i Raggsjön för annars skulle ingen ta honom på allvar när han skrev böcker om underfundiga västerbottniska gubbar och gummor.
Ja, Benjamin Franklin var väl ambassadör vid det franska hovet. Han insåg att han aldrig skulle bli tagen på allvar som en jämlike så han levde sig in i stereotypen om den vilde amerikanen, och knatade runt med bäverhatt och låtsades vara nån sorts davy-crockett, eftersom det var så fransoserna ville ha sina amerikaner.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vill minnas hur jag sparkade bakut efter en artikel av någon förståsigpåare som menade att det där med att folk från olika, närliggande byar kunde höra skillnad på varandras dialekter bara var inbillning och ett uttryck för bonnig lokalpatriotism och rivalitet. Jag säger som Penn & Teller: Bullshit. Nog f*n kan jag höra när det är en nedrig Edsbybo som öppnar slukhålet, och inte en rågryggad, moraliskt uppburen och upplyst medborgare från Alfta. För det mesta, i alla fall.

För att spinna vidare och inte lämna urspåret om den vedervärdige norrlänningen i kulturen helt; Det finns ju väldigt mycket av konfliktzonen stad kontra landsbygd i hur norrlänningarna skildrats. Skiljer sig mediabilden av den okultiverade landsbygdsnorrlänningen nämnvärt gentemot bilden av, säg, den okultiverade landsbygdssmålänningen?
Ja, till och med jag hör ju skillnad på en stekare från danderyd och en söderböna.
 
Status
Not open for further replies.
Top