Nekromanti Den ultimata WoD Crossovern

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Vissa av er där ute kommer förmodligen inte hålla med mig, men jag hävdar bestämmt att den bästa WoD crossovern är Vampire och Hunter. Då gärna i kombination med 2 stycken spelledare som har varsin grupp. Detta kräver dock 2 grupper som inte berättar för varandra vad dom håller på med. Sedan så krävs det erfarna spelledare (dess måste hålla en fortlöpande dialog mellan varandra)för att detta ska funka. Hela grejen med just Vampire och Hunter lämpar sig väl att kombiner med 2 spelgrupper. Eftersom de olika lägrens aktioner påverkar den andra gruppen. Dock så måste inte just Hunter-gänget förfölja just de andra personerna (Vampire-snubbarna).
Givetvis så behövs det inte 2 stycken spelgrupper/2st spelledare för att kombinera just Vampire och Hunter. Eftersom detta funkar ändå utmärkt, förutsatt att spelandet hålls på rimlig nivå (det får inte förekomma någon masslakt av Vampires, eftersom Hunter-karaktärerna "bara är människor med speciella krafter")

Om det är någon som inte vet vad Hunter är så avlägg ett besök på White Wolfs hemsida (och just då Hunter avdelningen). Om du inte orkar det så kan du maila mig på fredde79@www.com så skickar jag tillbaka en förenklad förklaring på svenska om vad Hunter är. Hoppas att ni inser fördelen med kombinationen av Vampire och Hunter (jag har avnjuttit många bra spelsektioner av just detta).

Use the force!
Impressive, very impressive.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Där ser man...

Då var mina aningar sanna om Vampire-Hunter crossover... det funkar säkert. Dock så känns det som de är lite svårt att utföra eftersom man behöver "försegla" spelgrupperna ifrån varandra... men men, det funkar säkert.

Men det lär aldrig bli av i våran spelgrupp, men det vore intresant och testa ett crossower...

Nightfang som igentligen inte vill spela mer WoD... iaf inte på ett bra tag...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Re: Där ser man...

Japp jag lovar att det är värt att prova crossovern. Inte nödvändigtvis med 2 spelgrupper utan det går lika bra med en grupp.

Use the force!
Impressive, very impressive.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Kanske, men ändå inte

Det låter enormt skoj men jag avstår nog ändå av några simpla andledningar:

1. Jag har inte lust att start ännu ett vampire chronicle utan försöka komma igång med Gemeni och CoC istället

2. Vi äger inte Hunters boken, så simpelt var det

3. Min spelgrupp är för "flummiga, oorganiserade och för många" för ett crossower och det skulle med största sanolikhet sluta i en masslakt... igen typ...

Nightfang som pluggar CoC & Gemeni regler för att komma bort ifrån WoD...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Defenitift inte

Jag känner igen det där med "flummiga, oorganiserade och för många", låter nästan som min spelgrupp /images/icons/smile.gif

och nu skulle jag skriva något smart och sådant, men efter som minnet inte tydligen hänger med så säger jag att jag vill testa ett crossover.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Det där tycker tom en WoD hatare som jag att låter lite intressant.

Var tanken att de två spelfrupperna spelar samtidigt? Det kan funka med bra SL (som det gjorde på SävCon 2000 i scenariot "trolltyg i tomteskogen 40K", med en tomte och en troll grupp... fast bara en grupp hade plasmavapen... men det är en annan historia).

Men min misstanke är att det kan bli lite rörigt. Då är en variant att man kör spelgrupperna vid olika tidpunkter. Då räcker det med 1 SL dessutom (fast det kan ju vara jäkligt praktiskt med 2st iaf). Först kör ni en spelträff med vampisarna och låter dem härja runt lite, sedan kör ni en spelträff med jägarna och låter de få upp spåret mha vad som hände i vampyrgruppen och så vidare.

Kanske låter rörigt det här men jag hoppas ni fattar.

Skulle man inte även kunna tänka sig en variant av samma slag som jag nämnde nå'nstans längre ner på forumet (under rubriken "Vancouver")? Nämligen att försätta RPna i en sådan situation att de två spelgrupperna måste samabeta. Att få vampisar & ulvisar att samrabeta var en 7helvetes utmaning & vamp/hunt varianten måste vara etter värre.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by sluper on 2001-05-03 13:49.</EM></FONT></P>
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
VA!

Är det inte så vi ska vara, "flummiga, oorganiserade och för många"? Nä, jag håller med dig faktiskt. Det kan bli lite för mycket av det goda (?!) ibland.



Det som inte dödad, lemlästar.- Gammalt SL-ordspråk
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Diomedes har lärt mig att det heter...

...optimala.

Vad hade du tänkt skulle förena vampyrer och jägare? Camarilla och jägare mot den onda Sabbaten, kanske?



[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Diomedes har lärt mig att det heter...

Ska du utmåla mig som en besserwisser, ditt as? Men det stämmer, "ultimat" är en anglicistisk styggelse.

"Vad hade du tänkt skulle förena vampyrer och jägare? Camarilla och jägare mot den onda Sabbaten, kanske?"

Om man nu har hela WoD till sitt förfogande finns det tusen och en möjligheter... en enklav Black Spiral Dancers, ett Baali-näste eller en Nephandi-cell är väl bara att nämna några av de oknytt man kan slåss mot som verkligen kan hota både den mänskliga och vampyriska befolkningen.
 

quentor

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
9
För att komma in i den här debatten så där från ingen stans, måste jag nog kommentera Silverblades förslag.
Om man nu ska en Crossover kampanj (vilket jag tycks känns lite väl 'freaky' - men smaken är ju som bekant olika) är det väl bättre med werewolf och hunters, än med Vampyrer?!

Det är många gånger som så att varulvar och människor kan ha samma mål (ofta just vampyrer). Varulvarna gillar inte vampyrerna pga wyrm och människorna borde ju inte uppskatta att vampyrerna lever på dom genom att dricka deras blod.

Jag är med i en renodlad hunterkampanj, och det har märkts mer än en gång att det är lättare att ha och göra med varulvar (även om undantag förstås finns).
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
HMPF!

Jag har för mig att moderatorerna inte ser med blida ögon på personangrepp och "name-calling". Dessutom har jag fortfarande dina böcker. /images/icons/wink.gif

Iallafall, mitt förslag var riktat till en spelgrupp som kanske inte har alla WW-böcker sedan tidernas begynnelse. Om man har alla grundböcker funkar det ju, men risken är ju stor att man till något spel har ett drös moduler. Det gör ju att informationen man kan frambringa om övrig ondska blir lite knapphändig.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Precis, människor och varulvar kommer antagligen bra överens. Hur kul är det? Bättre då med två bittra vampyrjägare, en Red Talon och en Brujah. Där kan vi snacka konfliker inom spelgruppen!

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: HMPF!

"Jag har för mig att moderatorerna inte ser med blida ögon på personangrepp och "name-calling". Dessutom har jag fortfarande dina böcker."

Ojdå, blev lilla flickan ledsen nu? :gremsmile: Ta med Blood Magic på söndag, förresten.

"Iallafall, mitt förslag var riktat till en spelgrupp som kanske inte har alla WW-böcker sedan tidernas begynnelse. Om man har alla grundböcker funkar det ju, men risken är ju stor att man till något spel har ett drös moduler. Det gör ju att informationen man kan frambringa om övrig ondska blir lite knapphändig."

Det behövs egentligen inte så värst många moduler - i Vampires grundbok har man... ja, man har vampyrer. Fienden KAN trots allt vara en galen coterie Brujah med lite Humanity som endast är Camarilla till namnet... eller vilka andra klaner som helst, så länge som de blir ett hot mot både den mänskliga och vampyriska befolkningen.

Nu har jag inte läst Hunter, men vad jag har hört så finns alla de andra spelens övernaturliga varelser och lite till beskrivna där.

Eller så kan man ju kasta av sig WoD bojor och skapa en helt EGEN ondska.

Lions, tigers and bears, oh my!!
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"Precis, människor och varulvar kommer antagligen bra överens."

Eller kanske inte. Det beror helt på septen människan träffar på.

Är det ett Children of Gaia-soppkök som med fredliga medel försöker hjälpa människorna i samhället och då och då ger sig ut för att med rättfärdigt gladvåld klösa sönder Wyrmen som så påtagligt eroderar samhället så blir intrycket antagligen rätt positivt.

Är det däremot ett blandat Silver Fang och Shadow Lords-fort där varulvarna för det mesta springer runt och värvar människor som de skickar till en säker död mot sina fiender inom varulvssläktet för att ibland som omväxling slå till mot dem själva - gärna på välbefolkade lokaler där de klöser sig igenom horder av oskyldiga för att komma till sina rivaler... ja, då kanske inte intrycket är så gott.

Men "i allmänhet", om man nu kan säga någonting sådant om WoD, så håller jag med om att varulvar och Hunters kan komma ganska bra överens. Förutsatt att jägarna (och då menar jag Hunters... :gremsmile: får SE vad varulvarna verkligen kämpar emot - annars liknar nog varulvssamhället mest en neoprimitivistisk sekt ekoterrorister för utomstående.



"Ok, så det här är alltså en utmaning... de där två ska alltså klösa sönder varandra."

"Japp."

"Varför då?"

"För att se vem som är det rättmätige och starkaste ledaren som ska leda oss mot Wyrmen."

"Kan ni inte rösta om saken?"

"Eh?"

"Ja, det här betyder ju att en av de där två kommer att ligga handikappad eller död när duellen är slut och att ni har en mindre krigare till att slåss mot Wyrmen. Ni vet, demokrati..."

"Dumt Weaver-påfund. Du är portad från mooten."

"Men vänta nu, vi skulle ju sammarbeta..."

"DUMMA MÄNNISKA!!" *klösa*
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Vad snackar du om?

Man kan ju inte frångå det som står i böckerna, fattar du väl?! :-D

Förresten ska vi spela på måndag, inte söndag.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Re: Kanske, men ändå inte

Vadå "flummig och oorganiserad spelgrupp? Något sådant borde vara förbjudet enligt lag. Eftersom det förstör rollspelandet och det är väldigt negativt för en spelledare som har ansträngt sig att bygga upp en atmosfär som sedan förstörs av dåliga rollspelare.
En annan påpekelse är att om Ni inte äger Hunter boken införskaffa den då illa kvickt, för en trevlig läsning om inte annat.

Use the force!
Impressive, very impressive.
-Silverblade-
 
Top