Den tilldragande titel-tråden

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag måste erkänna att jag är en "titel-junkie". Ser jag en spännande titel på ett rollspel/scenario så ökar risken betydligt för att jag kommer köpa (eller om den är kostnadsfri, hämta hem) produkten. Så vad är då en bra titel? För egen del behöver det egentligen inte vara något udda eller mystiskt, utan även vissa vardagliga titlar rycker bara tag i fantasin och nyfikenheten över innehållet.

Så, vad gör en titel intressant för dig? Hur viktig är titeln på produkten för att du skall skaffa den och vad har du för exempel på något spel/scenarion du köpt (eller iaf blivit intresserad av) bara genom titeln?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Så, vad gör en titel intressant för dig?
Jag tror att "den är lång" är en av mina tydligaste grejer. Jag gillar långa titlar på det mesta. Böcker, filmer etc. Birds of Prey and the fantabulous emancipation of one harley quinn är till exempel ett väldigt bra filmnamn.

Sen är jag svag för ordvitsar, såklart.

Annars föredrar jag ju titlar som är mindre "intressanta" och mer "beskrivande och lättgooglade", dvs titlarna är framför allt praktiska. Men det är något visst med just mångordiga titlar…

Hur viktig är titeln på produkten för att du skall skaffa den
Inte särskilt, om jag ska vara ärlig. Om jag kollar mitt DrivethruRPG-bibliotek så är det ganska ont om "intressanta" titlar och det mesta är köpa av andra skäl. Sedan är det ju såklart så att en minnesvärd titel som går att googla på har större chans att leda till köp.


och vad har du för exempel på något spel/scenarion du köpt (eller iaf blivit intresserad av) bara genom titeln?
Baker Street: Sherlock by Gaslight för att titeln berättar att det är Sherlock Holmskt och jag gillar deckarmysterier.
Åtskilliga spel baserade på olika välkända franchises, eftersom titeln varit det som visat att spelet tillhörde just den franchisen ("Jaha, finns det ett Stargate-spel?")
Kill puppies for satan. Minnesvärt, lättgooglat, en komplett mening även om den är lite kort.

…och det är nog allt jag hittar sådär direkt, faktiskt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Hur viktig är titeln på produkten för att du skall skaffa den och vad har du för exempel på något spel/scenarion du köpt (eller iaf blivit intresserad av) bara genom titeln?
Jag har ju en ganska speciell smak (icke engelskspråkiga samberättarspel) och är dessutom ganska kräsen även inom den genren, så för mig är titeln helt ointressant. Eftersom 99% av alla rollspel jag hör talas om är saker som inte intresserar mig så kommer jag aldrig att ta reda på mer om ett spel på grund av titeln. Jag tar bara reda på mer om ett spel om någon pitchar det för mig, och då vet jag redan betydligt mer om det är bara titeln.

Sedan är ju bra titlar toppen, såklart, men precis som att spelet är snyggt har det noll påverkan på huruvida jag blir sugen på att spela spelet. Men jag kan gilla en bra titel, även om jag inte är intresserad av spelet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag gjorde en snabbsök i mitt DriveThruRPG-arkiv och hittade följande titlar som jag impuls-inskaffat utan att veta något på förhand:
Cold Harvest (CoC)
Eternal Lies (ToC)
Pax Cthulhiana (CoC)
Witness the Murder of Your Father and Be Ashamed, Young Prince
Out of the Woods (CoC)
The Final Voyage of The Selene
Dirty Secrets
Flodskörden
Murder Most Foul
Hemligheten på Hvitfeldtska
Den Gula Filmen
En Seans i Stockholm
Whatever Happened to Alicia Thorne?
Alice is Missing
The Foulness Island Vanishings
Thousand Year Old Vampire
Ingemar Fredmans epistlar
Söndrade vi falla
Mörkrets Moder
The U-boat Mystery
Occam's Razor
Sju porträtt av Elvira Wallin
When the Moon Hangs Low
Brindlewood Bay
The Case Against John Victor

EDIT: Den snabba slutsatsen är att jag dras till titlar med mysterier, försvinnanden och mord. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Baker Street: Sherlock by Gaslight för att titeln berättar att det är Sherlock Holmskt och jag gillar deckarmysterier.
Åtskilliga spel baserade på olika välkända franchises, eftersom titeln varit det som visat att spelet tillhörde just den franchisen ("Jaha, finns det ett Stargate-spel?")
Japp, den köpte jag nog också utifrån titeln, men också mer utifrån att spelets tema var vad jag ville ha, än utifrån att titeln i sig tilltalade mig.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag måste erkänna att jag är en "titel-junkie". Ser jag en spännande titel på ett rollspel/scenario så ökar risken betydligt för att jag kommer köpa (eller om den är kostnadsfri, hämta hem) produkten. Så vad är då en bra titel? För egen del behöver det egentligen inte vara något udda eller mystiskt, utan även vissa vardagliga titlar rycker bara tag i fantasin och nyfikenheten över innehållet.

Så, vad gör en titel intressant för dig? Hur viktig är titeln på produkten för att du skall skaffa den och vad har du för exempel på något spel/scenarion du köpt (eller iaf blivit intresserad av) bara genom titeln?
Ett krasst svar är att okända rollspel förmodligen behöver ha mer informativa titlar för att sälja på nätet. Hur ska folk annars kunna hitta dem? Jag gillar när genren finns med i titeln (Noir är det bästa exemplet jag kan komma på, lysande i sin raka enkelhet). Utöver det vill jag gärna ha med något annat informativt i titeln - om det är Indien, mord, kappsegling eller wild west spelar ingen roll. En del rollspel har ju också speltermer i titeln - alltså termer som sandbox och toolkit. Det är kanske inte så fantasieggande, men jag får direkt veta vad det handlar om. Kan avgöra om jag köper eller inte. Självklart ska spelet innehålla det som titeln anger. Inte bara nästan.

När jag redan har köpt ett spel, så gillar jag titlar som verkligen speglar innehållet på ett sätt som inte är helt uppenbart först. Dogs In the Vineyard är ett exempel. Mouseguard ett annat (jo, man fattar ju att det handlar om musgardister, men kanske inte hur grundligt det genomsyrar hela spelet). Burning Wheel är ett annat exempel, också av Luke Crane. Jag gillar alla hans speltitlar.

Vad jag inte gillar är de långa och pretentiösa titlarna, som för tankarna till skönlitterära böcker. Typ Mörkrets hjärta. Rollspel är rollspel. Det räcker långt. Låt det märkas redan i titeln.
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Titeln är mer elller mindre bara click bait för mig.

När jag skrollar igenom listor över produkter så kan en cool titel eller en cool framsida få mig att hoppa in och titta på något som jag annars inte skulle ha tittat på. Jag skulle troligen aldrig köpa en rollspelsprodukt baserat på titeln om den inte var jättebillig.

Produkter som jag köpt pga titeln... Inga tror jag. Jorges Bestiarium är nog närmast, men det är egentligen att jag älskar monsterböcker. Men nåja, titeln är absolut en det det som triggar mitt "must have" även om jag är mycket mer en story- och mekanik-person.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag är en sucker för titlar som anspelar på saker jag känner till och som får mig att känna mig smart när jag gör det. Ett exempel på det är filmen "Things to do in Denver When You're Dead". När den kom tänkte jag att jag omedelbart måste se den eftersom den inte bara var döpt efter en låt jag kände till utan även var av en artist jag gillade.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag är en sucker för titlar som anspelar på saker jag känner till och som får mig att känna mig smart när jag gör det. Ett exempel på det är filmen "Things to do in Denver When You're Dead". När den kom tänkte jag att jag omedelbart måste se den eftersom den inte bara var döpt efter en låt jag kände till utan även var av en artist jag gillade.
Och i förlängningen ett rollspelsscenario. :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
På sistone har jag fastnat för att ge mina verk titlar från rader ur kända låtar eller från välkända begrepp:
  • Se döden på dig väntar (Götterdämmerung) -- länk >>>
  • Märk hur vår skugga (Chock: Sprickor i muren) -- länk >>>
  • Basker Blå* (Chock: Sprickor i muren) -- länk >>>
  • Stunde Null (Chock: Beredskapstid) -- länk >>> [ett begrepp, inte en låt]
  • Charon i luren tutar (Call of Cthulhu Sverige) -- länk >>>
* Jag inser plötsligt att jag måste skriva ett Chock-äventyr med titeln Soldat kommer hem -- länk >>>
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag avskyr intetsägande titlar, och ännu mer avskyr jag när rollspelstitlar är spelvärldens namn, typ "Tekumél" och "Symbaroum".

De bästa titlarna är extremt fantasieggande, i regel mer eller mindre hela meningar, och innehåller konkret information. Den bästa titeln som någonsin getts ett berättande verk är:

Den vedervärdige mannen från Säffle.

Den titeln gör en så fruktansvärt sugen på boken. Vem är mannen? Vad spelar det för roll att han är från Säffle? Varför är han vedervärdig? Fantasieggande som tusan. Det är obegripligt för mig att filmatiseringen istället valde den mer generiska och informationsfattiga titeln Mannen på taket. Andra bra titlar enligt samma logik är tex Döden i Venedig, Skräcken i Svarta Lagunen, All the Seas of the World, Those Who Walk Away from Omelas, och The Lord of the Rings.

Rollspel har tyvärr nästan aldrig sådana titlar, utom i humorsyfte, och då får man direkt underkänt (typ "Hot Guys Making Out"), samt när det bara är pretto men innehållslöst ("Svart av lust, vit av kval"). Ett av få rollspel jag kommer på som kör en sådan titel straight up är "The Shab-al-Hiri Roach".


Med det sagt, det finns ett mycket litet antal rollspel som lyckas ha relevanta, innehållsrika titlar som både kommunicerar spelets koncept och har en poetisk kvalitét utan att vara pretentiösa, och även om de inte når upp i Den vedervärdiga mannen från Säffle-nivåer, så förtjänar de ändå ett omnämnande. De är helt enkelt det bästa vi har i rollspels-titel-väg, utöver tidigare nämnda Shab-al-Hiri Roach. Det finns säkert fler, men det här är de enda jag kommer på just nu:

  • Utan frid
  • Bliss Stage
  • Protektoratets barn (blev väl aldrig publicerat, men en bra titel är det iallafall).


Det finns dock en del rollspelsscenarion/moduler som har ännu bättre titlar, här är några tunga kandidater på bästa titel någonsin till en rollspelsprodukt:

  • Lure of the Liche Lord
  • Horrors of the Orient Express
  • The Wild Beyond the Witchlight
  • Bangkok - Cesspool of the Orient
  • Fountains of Bright Crimson
  • Charnel Houses of Europe
  • Wretched Hives of Scum and Villainy
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Svavelvinter är förövrigt en helt fantastiskt titel enligt mig och även om jag inte köpte äventyret enbart för titeln så var det en ytterst jämn kombo med den fantastiska omslagsillustrationen på den smutsgula boxen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Thirsty sword lesbians köpte jag enbart för titeln, men annars brukar jag nog alltid kolla in saker lite noggrannare efter att ha börjat intressera mig för något.
Titlar ska vara suggestiva och poetiska.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Så, vad gör en titel intressant för dig?
Jättebra fråga! Det handlar för mig om att titeln både är estetiskt tilltalande så att säga, samt hintar om någonting som gör just detta spel speciellt. Nu har jag inte spelat detta spel, men utefter vad jag läst mig till tycker jag att Järn är en väldigt bra titel. Det har många olika innebörder, hintar till järnåldern, till järn som något viktigt vilket det verkar vara i spelet och den korta titel anspelar på den karga vikingakänslan. Även Mutant är en väldigt bra titel. Det är ett häftigt ord och det sätter direkt fingret på vad som gör spelet unikt från andra postapokalyptiska settings. Eon tycker jag är en väldigt bra titel på ett fantasyspel. Det följer inte den klassiska namntraditionen inom fantasy och ger en episk känsla. Ur varselklotet är också bra, men det är kanske lite fusk att ta med det då det är ett namn på en bok från början? Det bästa namnet presenterar jag dock nedan :)

Nu har jag bara exempel på väldigt korta namn här ovan, men jag gillar verkligen långa namn också! Kan dock inte komma på så många svenska spel som har långa namn och som jag tycker är jättebra.

Hur viktig är titeln på produkten för att du skall skaffa den och vad har du för exempel på något spel/scenarion du köpt (eller iaf blivit intresserad av) bara genom titeln?
Alltså, titeln är inte livsviktig, men med det sagt så tycker jag att det är lite synd att svenska rollspel har en ganska tråkig och torr namntradition (vilket är märkligt då jag tycker att själva innehållet i svenska rollspelsprodukter nästan alltid är smått fantastiskt). Det är inget jag går i taket över men det hade varit kul med lite mer kreativa namnval tycker jag.

När jag såg titeln på spelet Cy_Borg tänkte jag direkt "Ta mina pengar!" Titeln visade direkt att spelet var som gjort för mig! Mörk Borg möter Cyberpunk, det kan ju inte bli bättre!!!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fler titlar jag gillar:
Against the Darkmaster - Associationen för mig blir något slags fantasykorståg mot en ondskefull häxmästare.. i ett torn :)
Chariot of the Gods - Kopplat till omslaget så får jag Ulysses 31-vibbar. Man har retat upp gudarna och stulit deras vagn.
Destroyer of Worlds - En dödsstjärna som utplånar planeter.
Sagan om timglaset: En saga i Kitzingen till Ars Magica - Jag får Baron von Münchhausen-vibbar
Sångstriden på Wartburg - Fantastisk titel. Låter som en medeltida variant av Körslaget.
Askhem Anno 1713 - Låter mysigt och mystiskt och årtalet sätter en tydlig prägel på spelvärlden.
Being Max Møller - Titeln drar tankarna åt weird-berättelsen Being John Malkovich
Antarctica 1983 - Polarexpedition som (utifrån att det är ett CoC-scenario) går åt h-vete.
 
Top