Nekromanti den svirrande känslan av att plötsligt vara nybörjare. igen

caya

Veteran
Joined
10 Mar 2014
Messages
2
Hej Först, vilken fin stämning i forumet. Nörderi i sin finaste form. Jag spelade DoD, Eon samt Chronopia i slutet av förra seklet, men någonstans på livets väg kom jag ifrån rollspelare, tid till hobbyn osv. Nu har mina barn (12 resp 10 år gamla) fått upp ögonen för fantasy, rollspel osv.. när vi pratade om det här hemma.. ptja, det var lite som att väcka ett sovande (o)djur. Så, jag införskaffade ett barnvänligt nybörjarkit (Tassar & Morrhår) samt full-on-nörderi Trudvang. Det senare får mig att känna mig som en nybörjare igen på alla vis. Dels har jag aldrig varit spelledare och dels känns det som att lära om allt jag en gång lärde mig om rollspel. Önskar pepp och tips. Tack /caya
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Välkommen tillbaks till hobbyn :)

Ett tips jag har för att komma igång igen är att lyssna på actual play podcasts, alltså inspelningar av andra som spelar. RPPR har flera bra, inte exakt det systemet du kör men det är mindre viktigt än själva rollspelsstrukturen: http://actualplay.roleplayingpublicradio.com/

Annars är det bästa att bara kasta sig in i det, har du samlat ihop en grupp än?
Recca said:
Jag gissar att gruppen består av hans två barn?
God45 said:
Jag antog att Tassar & Morrhår spelade han med sina barn men att han tänkte spela Trudvang med vuxna. Jag kan ha fel.
Dante said:
»Hen«, hörni.

Visserligen har man statistiken på sin sida om man utgår från att en ny användare är snubbe, men här kan jag tycka att det hade varit på sin plats med ett »hen«.

;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Oh, också. Om du ska spela Trudvang och letar efter ett färdigt äventyr/kampanj så undvik Vildhjärta. Det är någon sorts standard startpunkt men det är också super dåligt.
Dante said:
Därom har jag förstått att det råder delade meningar.
NilsK said:
Jag, å andra sidan, tycker det är det klart trevligaste av äventyren som publicerats till Trudvang. En Döda Skogen för 00-talet. Sagostämningen som Riot körde på i början var riktigt fin. Spana även in Vinterskogens hemlighet av samme Magnus Seter som skriver två snäpp längre ner i tråden.
Ymir said:
Det heter 'Vildhjarta'...
Organ said:
Äh, Vildhjarta är ju skitbra!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Välkommen till vårt mysiga lilla rollspelsforum!

Jag började själv spelleda mina söner när de var runt tio. Jag började väldigt basic med urgamla svarta lådan-Drakar och Demoner, och lade sedan till lite komplexitet för varje spelmöte tills vi helt gått över till nästan lika urgamla Drakar och Demoner Expert.

Men sett i backspegeln hade vi nog lika gärna kunnat kasta oss in i ett mer komplext regelsystem redan från början. Barn har ju den där sköna förmågan att lära sig nya saker blixtsnabbt.

Det enda jag kan minnas att vi hade problem med var att lära dem att skilja på vad rollpersonen känner till och vad spelaren känner till.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Dante;n6113 said:
Det enda jag kan minnas att vi hade problem med var att lära dem att skilja på vad rollpersonen känner till och vad spelaren känner till.
Jag har spelare som inte kan skilja på det ännu, efter årtionden av spelande! :D
Dante said:
Big Marco said:
Det brukar lösa sig när du säger "Tyvärr, spelaren dog när lönnmördaren stötte sin förgiftade kniv i din rygg" och drar fram en dolk...
Stövelkatten said:
Wööörd.
 

caya

Veteran
Joined
10 Mar 2014
Messages
2
Jag har fått ihop två grupper tillochmed, snabbt marcherat. En med mina barn (vilken verkar utöka sig iomed deras kompisar), samt en med egna polare. /Hon
Dante said:
DeBracy said:
Awesomecake! Välkommen till forumet.
caya said:
Tack och hej igen.
Barnens första äventyr kändes ganska snällt, [gå från A-B, möt en fiende, köpslå med en rövare, klura fällor samt hitta en skatt]. Men efter mycket fniss i de första två momenten fegade de ur, så när rövaren kom fick hen snarare tjata sig med de små. ("Nä vi gör ingenting, nu ska vi gå hem")

En rolig grej är att båda är intresserade av att skriva egna äventyr samt spelleda. Det kan bli otroligt olika spelupplevelser.
 
Top