Den svenska rollspelsekonomin

walium

Ganska töntig, faktiskt
Finns det några aktuella siffror för hur många personer i Sverige som jobbar med någon aspekt av att skapa, distribuera och sälja rollspel? Eller några siffror för hur mycket svenska rollspelsföretag respektive rollspelsförsäljningen i Sverige omsätter? Känns som det finns en helt annan ekonomisk kraft och popularitet i rollspel idag än det fanns för säg 15-20 år sedan.

Inga som jag vet som är samlade.

På mitt företag brukar vi kolla upp nya kunder och konkurrenter via allabolag.se där vi kan se t.ex omsättning och sånt. Där kan man hitta siffror på alla som har bolag.

Finns det några aktuella siffror för hur många personer i Sverige som jobbar med någon aspekt av att skapa, distribuera och sälja rollspel? Eller några siffror för hur mycket svenska rollspelsföretag respektive rollspelsförsäljningen i Sverige omsätter? Känns som det finns en helt annan ekonomisk kraft och popularitet i rollspel idag än det fanns för säg 15-20 år sedan.

Beroende på hur man räknar eller vad man menar så är min "mellan tummen och pekfingret"-gissning typ "färre än 15 personer" (om vi pratar heltid).

Måhända ökade siffran dramatiskt när Paradox startade upp White Wolf igen.

Vad gäller Ligan är vi väl typ 8–9 personer som jobbar mer än halvtid. Då har jag inte räknat in @Dante eller @Äventyr som båda jobbar mycket med Ligan men även har andra uppdrag / verksamhet. Och sen förstås en bunt återkommande frilansare både inom och utanför Sverige som ofta jobbar med Ligan, men med enskilda projekt lite till och från.

Jörgen Karlsson/Dunderdagar gick ju ut med han kör heltid på äventyrsmakande - om inte detta ändrats sedan dess.

Beroende på hur man räknar eller vad man menar så är min "mellan tummen och pekfingret"-gissning typ "färre än 15 personer" (om vi pratar heltid).
Så denna gissningen låter rimlig. (Det hade även varit min.)

Sen talar väl det mesta för att hobbyn omsätter mer pengar nu än någonsin tidigare, men strukturen ser nog annorlunda ut och det resulterar kanske inte inte i lika många "heltidstjänster" [som förr]. Historiska siffror är inte så lätta att gräva fram men 1997 omsatte i alla fall Target Games ca 47,3 miljoner SEK - motsvarande ca 77,8 miljoner i dagens penningvärde. Som jämförelse omsatte 2024 Fria Ligan enligt allabolag.se 93,3 miljoner SEK. Precis som med Target står de sannolikt för en mycket stor andel av helheten i Sverige - med den stora skillnaden att Target 1997 hade en betydligt bredare portfölj med utöver rollspel samlarkortspel, datorspel (?) och figurspel. Så det är nog inte orimligt att anta att branschen bordsrollspel är avsevärt mycket större ekonomiskt idag.

Last edited:
Så denna gissningen låter rimlig. (Det hade även varit min.)

Sen talar väl det mesta för att hobbyn omsätter mer pengar nu än någonsin tidigare, men strukturen ser nog annorlunda ut och det resulterar kanske inte inte i lika många "heltidstjänster" [som förr]. Historiska siffror är inte så lätta att gräva fram men 1997 omsatte i alla fall Target Games ca 47,3 miljoner SEK - motsvarande ca 77,8 miljoner i dagens penningvärde. Som jämförelse omsatte 2024 Fria Ligan enligt allabolag.se 93,3 miljoner SEK. Precis som med Target står de sannolikt för en mycket stor andel av helheten i Sverige - med den stora skillnaden att Target 1997 hade en betydligt bredare portfölj med utöver rollspel samlarkortspel, datorspel (?) och figurspel. Så det är nog inte orimligt att anta att branschen bordsrollspel är avsevärt mycket större ekonomiskt idag.

Min amatörgissning baserad på rösterna i mitt huvud är ungefär såhär:

1997 var Target Games två år ifrån konkurs, så även fast det såklart är möjligt att de var på sin peak i omsättning då, så är det också sannolikt att konkursen föregicks av några års nedgång. Svårt att veta, men om vi antar att det var runt 50 miljoner årligen i mitten av 90-talet som var vad bolaget gick runt på, så är nog ändå den potentiellt stora skillnaden här att Fria Ligan i huvudsak säljer utomlands medans Target i huvudsak var verksam på den svenska marknaden.

Fria Ligan är långt ifrån den marknadsdominans inom rollspel som Target Games hade i Sverige på 90 och (framförallt) på 80-talet, varken i jämförbar omsättning (från Sverige) eller marknadsandel (i Sverige). FLs största konkurrent är dock inte någon annan svensk aktör, utan hela den internationella rollspelsmarknaden som är närvarande i Sverige. Svenska rollspelare spelar i huvudsak engelskspråkiga spel, de svenska spelen dominerar överlag inte den svenska marknaden. Sett till hur många som faktiskt spelar rollspel i Sverige är intresset bland Svenska rollspelare för Svenska spel på Svenska relativt svalt.

Jag tror att det är möjligt att bordsrollspelsbranschen är lika stor eller större än vad den var på andra halvan av 90-talet idag, men att en större andel tillfaller utländska aktörer än vad som gjordes då. Främst WotC, DnD 5e har i vart fall väldigt nyligen vart det överlägset bäst säljande rollspelet i Sverige, och min gissning är att det är det fortfarande.

Support your local TTRPG-publisher helt enkelt.

Back