Nekromanti Den Svarta Madonnan frågor (lite SPOILER kanske)

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hade snart tänkt börja spelleda Den Svarta Madonnan till Kult och tänkte bara höra om någon hade några synpunkter eller tips (från både spelare och spelledare) till själva äventyret.

(Förutom kommentarer om att det är hårt rälsat och att man borde spela något annat :gremlaugh:)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Den svarta madonnan suger!

Jo faktiskt!

I alla fall enligt mig. Jag har varit SL för hemskheten och det var allt annat än en underhållande uppgift. Själva äventyret bara mal och mal och mal och... Ja du förstår nog. Håll dig undan från den hemska tingesten!

Tzimisce som verkligen inte gillar den Svarta Madonnan.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Den svarta madonnan suger!

Tack för det uttömmande svaret. Särskilt när jag så gärna ville veta hur mycket det sög och hur rälsat det var.

Men jag tror nog att det kan bli ett väldigt bra äventyr, det beror helt på hur bra spelare man har och hur bra man spelleder. Om ni tyckte det var tråkigt, så var det nog inte riktigt kampanjens fel, eller hur? :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det behöver inte vara kampanjens fel

Det behöver inte vara kampanjens fel att den suger, men det hjälper.

I Svarta Madonnans fall så är det ett antal kapitel som följer på varandra. Det finns ingen möjlighet att använda en annan ordning, och varje kapitel finns endast till för att skaffa biljetterna till andra kapitel - som man endast kan få tag på om man följer den streckade linjen. Mängden våld är oerhört hög. Två av kapitlen måste till och med avslutas med en rejäl hög med våld, annars kommer man inte vidare.

Äventyret lider också av en rejäl dos motivationsproblem. Det finns en stor risk att spelarna uppfattar hotet mot sina rollpersoner som för stort och problemet för oöverstigligt, och helt enkelt ger upp.

Med det i åtanke... vi hade faktiskt fantastiskt kul när vi spelade äventyret, men det berodde inte på äventyret. Eller rättare sagt, det var äventyrets fel att vi spelade det som fars, och därigenom blev det fantastiskt roligt.

Det var vid det tillfället som den galne arabiske oljeshejken i gänget skaffade flyktbil. Shejken hade levnadsstandard på 12 (på skalan 1-10), så han knatar in på ett ställe som säljer bilar som han tycker passar, pekar på en Rolls Royce Silver Spirit och säger "Den vill jak ha!"
Spelledaren går in i gnidigt försäljarläge: "Ja, den kostar en komma två miljoner D-mark, men du kan få den för en mille jämt om det blir en snabb affär..."
Spelaren knäpper med fingarna, och betjänten (spelad av en annan spelare) plockar fram en stor tjock sedelbunt och lägger den i shejkens hand, och shejken drämmer ner sedelbunten i bordet. "Jak betalar kontant. Kan jak få nucklarna, taxåmuxi?"

Vi hade fruktansvärt roligt, med andra ord. Men skräck? Nä.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Det behöver inte vara kampanjens fel

Nåväl... Ska väl inte skylla allt på äventyret. Men det är verkligen som du säger gällande våldet. Och motivationen var verkligen svår att få fram. Mina spelare var till en början av äventyret amitiösa och motiverade men detta falnade hela tiden för att i slutet vara mer eller mindre dött.

Men visst hade vi våra roliga stunder. Några var komiska som din shejk anekdot. Men mycket riktigt var det inte skräck utan snarare Die Harder med coola oneliners.

Tzimisce som faktiskt inte kommer spela svarta madonnan någonsin igen.
 
Top