Nekromanti Den svåra konsten att samla en spelgrupp

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Vi är nog många som påbörjat ett nytt och spännande rollspelsprojekt som sedan rinner ut i sanden. Spelledaren är förberedd och full av idéer, spelarna är peppade och det finns till och med en lokal att spela i. De första speltillfällena går bra och alla ser fram emot en ny långkörare men snart är kampanjen kvävd i sin linda och glömd.

Det brukar finnas många olika skäl till det här problemet. Men ett problem som jag tror går att undvika är svårigheter med att samla spelgruppen. När jag var tonåring var det inte särskilt svårt, man hade helt enkelt inte så värst mycket annat för sig. Detta försvåras med åldern och att arrangera en spelkväll med fyra kompisar kan ibland kännas som att ordna en 50-årsfest.

Mitt förslag på lösning är att helt enkelt sätta ihop större spelgrupper. Det perfekta antalet spelare för en spelomgång är 3-5 spelare och man samlar ihop spelare till kampanjen utifrån det. Den stora nackdelen är att man blir sårbar för om någon är borta. Istället borde man för en längre kampanj försöka satsa på runt 6-9 spelare.

Detta skulle däremot skapa en helt annan sorts sammansättning. Ett uppenbart problem skulle kunna vara att få folk att känna sig viktiga och engagerade för kampanjen. Det skulle bli rätt annorlunda från vad jag är van vid och troligen kräva ett annat sorts upplägg där rollpersoner kan tillåtas komma och gå lite mer i kampanjen. Snarare än Prison Break med en/ett fåtal viktiga huvudpersoner skulle det vara mer likt Lost med sina varierande huvudpersoner med sina sidohistorier.

Vad tror ni? Är det någon som spelar så här? Går det?
Hur upprätthåller man intresset hos spelare som kanske bara är med då och då? Hur håller man koll på alla personer och knyter ihop det till en och samma huvudberättelse?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hmm- jag tror lösningen med 6-9 personer som roterar runt lätt blir rätt SL-styrda berättelser där man valsas runt i ett uppkört spår... (man kan per automatik inte bygga storys på RPs handlingar eftersom RPn i fråga kanske inte är med i nästa pass) vilket inte jag personligen tycker är kul. Om jag kört med så många som kommer och går så hade jag satsat på spel som har korta en-tvåkvälls äventyr där man kommer igång direkt och kör klart. Typ Genesis Utpost. Kranks Evolutionens barn osv.

jag tror annars på den motsatta tekniken, vilket är det som fungerade för oss (vi är alla yrkesarbetare och spelar vanligtvis en gång i veckan och har gjort det i snart två år...)

Om man är tre personer som bestämmer sig för att vi ska behndla våra spelmöten som vi behandlar möten på jobbet- dvs man bokar in i kalendern, man bokar inte av, man kommer i tid- så kan man efter ett tag etablera en kultur runt spelmötena där man faktiskt håller möten lite heliga och där det är allt annat än ok att plötsligt känna att man egentligen hellre vill dricka öl eller hänga med pojkvännen.

Man får en kärngrupp där man engagerar sig- och alla kommer börja bry sig mer och lägga in mer och mer energi eftersom man får tillbaka saker- man vänjer sig inte vid att kampanjer alltid dör ut, spelmöten ställs in osv- utan tvärt om. Det betalar sig alltså att skriva långa krönikor och göra rejäla karaktärer.

Sen när man har en kärngrupp på tre personer kan man börja plocka in någon till som anamar sättet att se på spelmöten, och sedan ytterligare någon osv.

Så hade jag gjort. Strike a deal med dina två mest rejäla rollspelkompisar och bestäm er för en annan inställning till spelmöten- spola alla andra spelare för ett tag- tills ni kört 10-15 spelpass och den nya spelkulturen satt sig- informera sen nya spelare om vad som gäller!

/ Nils
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Håller med Nilsh.
Det gäller att hitta en rutin för spelgruppen, ett annat tips är att sätta upp någonform av forum där tider kan bestämmas och kollas av alla.

Personligen avskyr jag att ha över 6 personer i en grupp, tänk om alla kan samtidigt det är ett jävla härke att försöka styra upp för många olika villjor.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det gäller att hitta en rutin för spelgruppen, ett annat tips är att sätta upp någonform av forum där tider kan bestämmas och kollas av alla.
Det gäller dock att alla har engagemang nog att gå in och uppdatera sina scheman då; enligt min erfarenhet är 50 % svarsfrekvens ett bra resultat med forum/wiki att anmäla sig på.

Fast har du bättre erfarenheter så kanske det bara är mina spelare som är dåliga, otacksamma människor :gremwink:

Personligen avskyr jag att ha över 6 personer i en grupp, tänk om alla kan samtidigt det är ett jävla härke att försöka styra upp för många olika villjor.
Jag spelar regelbundet med 5+ spelare och fixar det bra :gremwink:

Fast det är en samkörd grupp där alla känner varandra utanför rollspelet också. Och jag ska inte förneka att det kan bli ganska jobbigt ibland.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
När jag var med i en förening med över 20 medlemmar hade vi att dörren till lokalen låstes upp Klockan 10 och låstes sedan 16 eller var det 18?
Vi var i olika grupper men alla hade samma tider.
Var någon borta = Ingen Exp, Deal with it.

Tack vare att vi hade en lokal och bokad tid i lokalen så var det rätt satt var och när det var spel.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Tja, igår kom jag (SL) till spelmötet och fann att det endast var en person där. Halva gruppen hade anmält frånvaro till mig och andra till spelaren som faktiskt kom. Dålig kommunikation.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Vårat forum börjar fungera bra nu, dock krävdes det en hel del arbete för att få folk att titta på det regelbundet.

Jo vi känner varandra väl i våran grupp också ibland lite för väl och det är där jag ser det största problemet det kan bli mycket dösnack i större grupper.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Nils H//
Jag har också varit med om denna metod med framgång. Ett litet tight gäng som kör hårt och att man ibland plockar in outsiders. Nackdelen blev däremot väldigt tydligt att så fort som så få som en av dessa spelare hade förhinder blev det inget spelmöte. Det är detta jag vill råda bot på genom att att använda ett bredare rotationssystem av spelare som kan komma och gå.

Då är det däremot nödvändigt att lyckas med vissa andra saker såsom att ha en spelvärld som är lätt att sätta sig in i och att få även den mer perifera spelaren att känna sig delaktig. Och just det är en av sakerna jag gärna skulle få lite feedback på?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Då är det däremot nödvändigt att lyckas med vissa andra saker såsom att ha en spelvärld som är lätt att sätta sig in i och att få även den mer perifera spelaren att känna sig delaktig. Och just det är en av sakerna jag gärna skulle få lite feedback på?
Ett bra sätt är att lägga upp settingen/ världen som i Ars Magica och Vampire- köra igång en miljö med en massa konflikter och möjliga äventyr och en tydlig och fast bas. Varje RP har dessutom rätt så mycket sin egen agenda och RP är inte direkt en "grupp".

Varje spelpass har en dramatisk händelse, typ någon kommer till staden, en bomb briserar av märklig anledning etc- så kan de spelare som är där just då köra på sin egen agenda och de som inte har sina RP närvarande låter sin egen story vila tills nästa gång de är med. Risken blir ju att det är mycket scener med enskilda RP- men det kanske kan undvikas med en massa relationer mellan RP och mellan rps kontakter och relationer- då blir det viktigt vad jag gör mot min mamma- eftersom hon är gift med dig osv.
 

vitelpolonia007

Veteran
Joined
2 Mar 2010
Messages
16
Location
Säter
Jag kör tight grupp. Vi är tre som spelar och visst är nån borta så faller allt men hellre det än för många. Innan jag flyttade till Säter så spelade vi en gång i månaden då var vi 5st och började alltid kl 10:00 och så spelade vi till 24:00 med lite raster och mat.
Känner igen det där i början att alla är eggade men det ebbar ut. Men mitt tips är en lite grupp iallafall. Och rutin då håller det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Ha en stor grupp på runt 10 individer. Spela flera spel och anpassa vilket spel du väljer utifrån vilka personer som dyker upp. "Ni alla har rollpersoner i det här spelet, så då spelar vi det". Jag brukar bestämma mig när folk dyker upp, men om du lyckas få folk att anmäla intresse i förväg via telefoner/MSN, en Facebook-grupp eller forum så kan du till och med få lite planeringstid.

/Han som har tio personer i sin nuvarande spelgrupp och hade femton i sin förra
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Han//

Fungerar ni då ungefär som en klassisk förening, t.ex en bordpingisklubb som har en fast lokal, fasta träningstider och fasta tränare (spelledare)?

Och vilken sorts regelsystem och spelvärldar har funkat bäst för er?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Fungerar ni då ungefär som en klassisk förening, t.ex en bordpingisklubb som har en fast lokal, fasta träningstider och fasta tränare (spelledare)?
Vi fungerar som en kompisgrupp där folk studerar, jobbar, har barn, träning (hälften av gruppen tränar på gym) och övrigt socialt liv. Vi har försökt sätta en fast dag, men det kan alltid ändras beroende på vad folk har att göra. Vi har testat att skapa just en facebook-grupp, vilket funkat lite sisådär för folk har en tendens att inte orka anmäla intresse.

Och vilken sorts regelsystem och spelvärldar har funkat bäst för er?
Jag tror inte det spelar så stor roll vilket spel, utan på spelledartekniker. Hur lägger du upp scenariot så att du snabbt kan kasta ut eller skriva in rollpersoner? Har du någon teknik för att snabbt skriva ihop ett scenario? Kan du engagera alla spelare när du har åtta spelare om den situationen någon gång uppstår?

För att svara på din fråga så skulle jag nog varva trad-spel där man spelar kampanjer med mer lättspelade indie-spel för one-shot-äventyr. Rollspel och värld spelar mindre roll, utan sättet man spelar dem på är viktigare.

/Han som ibland även istället spelat brädspel istället för rollspel
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Min sista spelgrupp (nåja, nuvarande spelgrupp, men vi spelar bara en gång per år för tillfället) var guld värd. Det handlar om cirka fem personer, plus minus en för att hantera att folks livssituationer förändras. Det viktiga tror jag är att alla är seriösa med aktiviteten. Det vet man inte annat än att testa och spela ihop längre tider.

Att räkna med bortfall varje gång skulle inte funka bra för mig. Plus/minus en kan man leva med, men eftersom vi kör rätt "tajta" dramatiska scenarier så blir det skumt om en karaktär bara ignoreras. Att välja spel efter deltagare funkar inte för mig - som spelledare måste jag förbereda mig innan.

Ett verktyg som hjälper mycket för att synka spelgrupperna är Timebridge (googla). Då behöver man inte ha en fast dag (även om det helt klart hjälper att flagga en dag). Men till syvende och sist handlar det om att om folk ständigt flyttar dagarna de kan på, av andra skäl än typ jobb, så prioriterar de inte rollspel högt nog på listan. Och då spelar det ingen roll vad man gör för trix - låg prio ger dålig kontinuitet.
 
Top