Nekromanti Den stora vildmarken

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,577
Location
Stockholm
Temat på Riotminds DoD-värld. "Den stora vildmarken". Låter så långt bort man kan komma från Chronopia och Ereb (där allt var bebott, i princip). Lovande!!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Håller med, skönt att det blir lite mer vildmark. I de flesta ödemarker finns ju så mycket troll att det inte blir några ödemarker mer...

"Grecum est, non legitur"

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,304
Location
Örebro
Vinterskogens Hemlighet

"Frosten biter hårt i kinderna. Träden står frusna i evig is, kristalltappar hängande från snötunga grenar. Världen står tyst och död och tom. Kall och gnistrande stjärnnatt speglas i de istäckta tjärnarna. Var är våren? Var är porlande bäckar och sjungande fåglar? Varför tar aldrig vintern slut?"

Efter att ha läst denna text från RiotMinds hemsida om det första äventyret så kan jag ju hålla med om att det låter ganska mycket vildmark.

Iofs så är jag en av de personer som tycker att en stad är en av de mest intressanta äventyrsplatser man kan ställas inför, men Vinterskogens Hemlighet har i alal fall väckt min nyfikenhet.



- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Ja... det känns ganska rimligt med mycket vildmark.
Iaf vildmark från den männskliga kulturens synvinkel...

Håller med om att städer är trevliga äventyrsplatser (Sleepwalks inlägg...), men det som är det fina är ju att även om det finns mycket vildmark så finns det ju utrymme för städer också... en stad tar ju inte mycket yta i anspråk... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Vinterskogens Hemlighet

Sant! Jag älskade Chronopia med dess kloaker och torn. Men tydligen ska man kunna köra i villka miljöer som helst med "små" regel ändringar. jaja vi får väll se.......

/ Fanatic Assasin
Säg emot och få en kniv i ryggen....
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,577
Location
Stockholm
Re: Vinterskogens Hemlighet

Visst, städer är roliga - beroende på vad man gör i dem. Som vanligt beror allt på typen av äventyr och SL. =) Vildmarken har dock också sin charm, speciellt om den ställs i konstrast med staden.

Omväxling förnöjer, som man brukar säga.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,577
Location
Stockholm
Re: Vinterskogens Hemlighet

Städer är bra, men inte bara städer.

Och så vitt jag försötår ska man kunna köra DoD6 i vilken jäkla värld som hellst, utan några regeländringar alls. Vilket är BRA.
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Vinterskogens Hemlighet

dessutom kan den bjuda på mycket intressanta saker som varit dolda i oräkneliga årtusenden.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Säger bara en sak: hoppas Vinterskogens hemlighet blir ett sådant där oförglömligt äventyr en av de verkliga höjdpunkterna i DoD:s historia som inte ens den mest fanatiske DoD motståndare kan hitta på något att klaga på.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Oräkneliga årtusenden

"...mycket intressanta saker som varit dolda i oräkneliga årtusenden."

zzzzzzz...

Dumma frågor: om de varit dolda i oräkneliga årtusenden, 1) varför skulle de återupptäckas först nu, 2) hur har de lyckats överleva dessa oräkneliga årtusenden när inte ens en pyramid står ut med mer än fem, samt 3) hur jefla klichéigt är inte "saker som varit dolda i oräkneliga årtusenden"?

Finns det fler än en blir jag sur. Jag avskyr mystiskaprylar-inflationen som det bara dräller av i fantasyrollspel. Förekommer det så många mystiska saker att man är tvungen att ta till andra handen för att räkna dem så blir det så mycket "mystiska saker" att de blir lika intressanta och mystiska som en Volvo 240.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tråkmåns

Dumma frågor: om de varit dolda i oräkneliga årtusenden,

I gemene mans ögon är det ingen större skillnad på femhundra år och oräkneliga årtusenden. Pyramiden som funnits där "sedan begynnelsen" kanske byggdes för enbart 1000 år sedan. Spelarna lär inte märka skillnaden.

1) varför skulle de återupptäckas först nu,

Det finns lika många svar på detta som det finns "intressanta saker". Rent krasst kan man säga att de återupptäcks nu för att man involvera dem i spelet. Det är rätt meningslöst att ha en massa bortglömda mystiska saker som aldrig syns i spelet.

2) hur har de lyckats överleva dessa oräkneliga årtusenden när inte ens en pyramid står ut med mer än fem

Nu har du spelat för mycket Eon. Allt behöver inte alltid vara så himla realistiskt. Är det någon som gnäller över att Törnrosa borde svultit ihjäl? Att askungens sko borde passat ett flertal flickor i staden? osv...

3) hur jefla klichéigt är inte "saker som varit dolda i oräkneliga årtusenden"?

Klichéer kan också vara kul IMHO...

Dessutom; studera CoC. Ett mycket kul spel som innehåller fler mystiska saker som varit dolda i årtusenden än jag kan räkna på både händer och fötter. Är det också "mystiskaprylar-inflation"?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Visst är jag?

"Nu har du spelat för mycket Eon. Allt behöver inte alltid vara så himla realistiskt."

Är det inte du som brukar hävda att Eon inte är realistiskt? /images/icons/wink.gif

"Dessutom; studera CoC. Ett mycket kul spel som innehåller fler mystiska saker som varit dolda i årtusenden än jag kan räkna på både händer och fötter. Är det också "mystiskaprylar-inflation"?"

IMHO, ja. Kanske beror detta på att jag faktiskt inte har träffat på särskilt mycket mystiska prylar under min CoC-spelande karriär (som är ganska lång). Som mest har det varit en gammal möglig bok, men de mystiska prylarna lyser med sin frånvaro, och det är därför som de faktiskt är mystiska och inte bara prylar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kvantitet och kvalitet

Är det inte du som brukar hävda att Eon inte är realistiskt?

Jo visst, men då talar jag om reglerna snarare än världen.

IMHO, ja. Kanske beror detta på att jag faktiskt inte har träffat på särskilt mycket mystiska prylar under min CoC-spelande karriär (som är ganska lång). Som mest har det varit en gammal möglig bok, men de mystiska prylarna lyser med sin frånvaro, och det är därför som de faktiskt är mystiska och inte bara prylar.

Du har aldrig stött på folk som tillber någon av de elaka varelserna? Inte mött något monster alls? Inte ens träffat någon som träffat ett monster?
I CoC ligger saker ofta under ytan (det är ju en litet annorlunda genre än Fantasy) men det finns mycket saker där.
Min poäng är att det inte behöver bli "inflation" bara för att man har en stor kvantitet. Dina CoC-erfarenheter verkar stödja denna tes rätt bra, eller?

Naturligtvis blir det litet corny om man för tredje veckan i rad hittar en ny gammal bortglömd pyramid med monster i men det finns en mellanväg mellan extremerna.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Säger bara en sak: hoppas Vinterskogens hemlighet blir ett sådant där oförglömligt äventyr en av de verkliga höjdpunkterna i DoD:s historia som inte ens den mest fanatiske DoD motståndare kan hitta på något att klaga på.</I>

Nån mer som tror att RiotMinds just utnämnde Great Goblin till sin ärkefiende #1? (-:
De har redan en enorm press på sig att nya DoD måste bli lysande - <I>utmärkt</I> kanske kan godkännas med tvekan, <I>bra</I> räcker definitivt inte - det måste bli <I>lysande</I>, eller så kommer Rollspelssverige att såga spelet och dem själva i råa filéer.
Och med inlägg som det ovan... en stackars stressad konstruktör kan ju bli impotent för mindre.

--
Åke
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
vadå ärkefiende? jag älskar dem för att de gav ut mitt älsklingsrollspel och övergav chronopiaskiten.

"Tolkien och Ereb I evighet"
 
Top