DoD Den stora tråden om spelbara släkten DoD23

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
I tråden om Spelbara nattfolk https://www.rollspel.nu/threads/spelbara-nattfolk-tankar-och-förslag.81275/ och min tråd om Reptilfolk har det kommit en hel del spännande idéer om spelbara släkten till DoD23, det som förenklar livet är ju att alla släkten slår fram GE på samma sätt så det enda som behövs är ju släktesförmåga, och potentiellt svagheter såsom nattfolkens dilemma med solljus.

Till att börja med är jag fullt medveten om att Ligan hintat att de kommer släppa fler spelbara släkten inom en snar framtid.

Men det är ju lite skoj att hitta på saker och sen jämföra med Ligans släpp.

Det här tycker jag är en viktig poäng!

En reflektion här är ju att mångas förslag är ganska olika jämfört med de släkten som finns i regelboken.
Att Ligans val att bara ha en (ankorna får två) fördelar och inga nackdelar (ankorna får en iofs, men den är ju mer social) gör att släktena känns ganska lika varandra, och att vi som försöker hitta på något nytt därför hamnar i (eventuellt?) feltänket att de måste få mer saker än så för att ”kännas

Att tänka att man ska kompensera för nattfolkens nackdel med solen kanske alltså är dumt. En enkel fördel, eller en enkel fördel ihop med en situationsbaserad passiv fördel borde räcka, varje grupp med svartfolk som rollpersoner kommer nog snart göra solen till ett (nära på) icke-problem ändå. Vilket släkte man spelar ska helt enkelt inte spela så stor roll.

Så för att få lite fart börjar jag med ett par förslag:

Kattfolk - Nio liv 3VP, du får slå dödsslag med fördel.

Orch (?) - Krigarens själ/Dråpare (namnet är inte så noga) När du dödar/får ner en fiende på 0KP får du läka ett tillstånd för 3VP

Reptilfolk - Kallblodig 3VP, du slår skräckslag med fördel. Hårdhudad, Naturligt skydd 2 (Kanske blir OP med båda?)

Råttfolk - Uppmärksam 3VP - du får slå Finna dolda ting med fördel.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Vätte - Händig (dåligt namn men kommer inte på något bättre) 3VP, du får fördel på slag mot Hantverk och Köpslå. Dessa färdigheter används i mindre utsträckning än ex halvlingens fördel på Undvika så jag tänker att det nog ändå blir balanserar. Alternativ lägre kostnad på VP och bara en färdighet.

? - Vilde, 3VP du får slå Vildmarksvana med fördel.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Lillgrabben i familjen ville prompt spela kattfolk istället för vargfolk. Så jag passar på att speltesta reglerna ovan för kattdolk. Gav dem samma förflyttning som vargfolk.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Sköldpaddsfolk - Påstås komma från ett fjärran land vid namn Jih-pun, men det kanske bara är ett rykte. Har förmågan
Skal (3VP), som ger naturligt skydd 3 men sköldpaddsfolk har också den långsammaste förflyttningen och kan nästan aldrig fly från en strid.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har skrivit ihop ett första utkast till mitt nattfolkstillbehör i nattfolkstråden. Vore kul om någon kunde ta en titt och säga vad den tycker.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Knappt hade vi börjat enas kring att testa nya DoD i spelgruppen med kollegor förrän en av dem hade googlat fram drakoniter och frågade om hon fick spela en. Så då är det ju bara att klura på förmåga för släktet då.

Reptilfolk - Kallblodig 3VP, du slår skräckslag med fördel. Hårdhudad, Naturligt skydd 2 (Kanske blir OP med båda?)
Tyckte idén med Kallblodig kändes ganska rätt, men när jag skummade hjälteförmågorna noterade jag Orädd som ger automatiskt lyckande för 2VP... Känns lite trist att ge släktet en förmåga som skulle kunna bli helt onödig längre fram.

Läste lite om krokodiler och att de äter typ 50 mål om året (lagrar energi i svansen bland annat!) och kan kontrollera sina hjärtan och grejer. Skulle man kunna göra något kul på det månne? Kanske baka in förmågan att klara sig väldigt länge på ett andetag också...? 🤔
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Efter en del reflektioner har jag landat i att karkioner måste finnas med i spelet. Ett så underbart märkligt släkte, jag hoppas verkligen att Ligan tar vara på det tämligen unika inslaget.

Utkast till släktesförmåga. Vingar: Du kan till en kostnad av 3 vp flyga upp x antal meter i luften. Då du flyger kan du inte träffas av närstridsattacker, men ej heller utföra såna attacker själv. Om du vill hänga kvar i luften kostar det 1 vp per runda.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Efter en del reflektioner har jag landat i att karkioner måste finnas med i spelet. Ett så underbart märkligt släkte, jag hoppas verkligen att Ligan tar vara på det tämligen unika inslaget.

Utkast till släktesförmåga. Vingar: Du kan till en kostnad av 3 vp flyga upp x antal meter i luften. Då du flyger kan du inte träffas av närstridsattacker, men ej heller utföra såna attacker själv. Om du vill hänga kvar i luften kostar det 1 vp per runda.
De kan gärna hanteras som landmaneterna, som ett inslag i Fenix. Så kan man välja.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,113
Location
Stockholm
Knappt hade vi börjat enas kring att testa nya DoD i spelgruppen med kollegor förrän en av dem hade googlat fram drakoniter och frågade om hon fick spela en. Så då är det ju bara att klura på förmåga för släktet då.
Naturliga vapen: bet
Naturliga vapen: svans
Plus i att simma
'Lukta' som en träningsbar färdighet, alt. en bonus på att spåra/identifiera om man kan använda luktsinnet

Hadde de naturligt pansar? Mins inte
Borde deras sätt att sova räknas som någon förmåga?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Apropå husreglade släktesförmågor så tycker jag det finns mycket bra idéer här:

Det skulle lätt gå att husregla fram minst tre bra val för alla släkten utifrån listan (utom vargmän som saknas).
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Ser nog Karkionens vingar mer som ankans simfötter, inte något som kostar VP att använda.
Skrev ihop lite snabbt hur jag skulle gjort dom, iaf som ett första utkast som skulle spel testats och sen kanske förfinas.
 

Attachments

Top