Den stora tråden om rollspelspoddar

Vill se SYNDIKATET (höra kanske då de gör podd inte VOD) Spela Krönikan om Törnetronen -hela skiten...
tror ni v kan muta dem? jag lovar 100:-/mån även om det bara blir ett avsnitt per månad. Det är ändå bättre än Netflix !
fast vill ha pengar tillbaka om de inte slutför hela :)

Hur är det med actual play egentligen, har det tappat i popularitet? Jag upplever åtminstone att det pratas klart mindre om AP nu än för några år sedan. Det kan dock bero på att jag blivit bättre på att filtrera bort sådant som inte intresserar mig.

Hur är det med actual play egentligen, har det tappat i popularitet? Jag upplever åtminstone att det pratas klart mindre om AP nu än för några år sedan. Det kan dock bero på att jag blivit bättre på att filtrera bort sådant som inte intresserar mig.
tycker det vimlar av dem men lite som influencers etc tror jag klimatet hårdnat och algoritmen är elakare = svårare att "tjäna pengar" på det.
Jag har EN som jag betalar pateron på
jag tycker mig se att på youtube så har nyare avsnitt färrre views (naturligt då de haft kortare tid samla views) på twitch (som jag inte följer- kolla aldrig live) är detofta 4-5 som tittar live bara. På podspelare finns ingen synlighet.

kanske kan man kolla på patreon hur mångapatreons olika poddar har

Utväxlingen lyssnare ==> Patreons ser ut att vara rätt så dålig. Kommer man ens upp i 5%? Någon med bättre tillgång till data kanske kan räkna ut det.

Utväxlingen lyssnare ==> Patreons ser ut att vara rätt så dålig. Kommer man ens upp i 5%? Någon med bättre tillgång till data kanske kan räkna ut det.
hur ska man ha råd?
jag lyssnar av och till på 30+ youtubers och poddar 100/mån x30 = 3000...
Jag betalar nu till bara EN som jag tycker gör en kulturgärning och jag betalar hellre tll en liten skapare än en som redan har många patreons.

Jag tror färre ger sig in på det spåret. Critical Roll gjorde det populärt och många trodde det var en enkel biljett till framgång. Tryck på spela in och spela, lätt som en plätt!

När det visar sig att det är mycket mer jobb än så kan intresset svalna. Och i min egen erfarenhet, ju mer jobb vs "bara kul spel med mikrofon" ju bättre blir resultatet.
Hur som helst, jag GILLAR det som jobb - jag är van vid skådespel och mediaredigering som yrke. Hade varit kul med lön såklart men just nu är den fina känslan av att vara stolt över ett bra avsnitt lön nog.

Jag tror färre ger sig in på det spåret. Critical Roll gjorde det populärt och många trodde det var en enkel biljett till framgång. Tryck på spela in och spela, lätt som en plätt!
Jag tänkte främst på AP ur ett konsumentperspektiv. Att färre verkar lyssna på AP. Det är åtminstone min känsla. Men det är klart, om det faktiskt är så att färre lyssnar på AP blir det också svårare för poddarna att locka en större publik.

Jag tänkte främst på AP ur ett konsumentperspektiv. Att färre verkar lyssna på AP. Det är åtminstone min känsla. Men det är klart, om det faktiskt är så att färre lyssnar på AP blir det också svårare för poddarna att locka en större publik.
Ja, marknaden kommer alltid vara lätt att mätta. Detta beror väl lite på vad för sorts AP som är mest populär, en mastodont som Criticil Roll är ju en enorm tidsinvestering för lyssnarna med 4 timmar per avsnitt en gång i veckan - det är alldeles för mycket för mig.

Långa kampanjer är också någor som kräver ganska stor investering, lyssnarna behöver komma ihåg mycket och följa ganska länge och det blir svårt att hålla igång ett konsekvent narrativ. Jag vet inte hur mycket folk i allmänhet har fått upp ögonen för AP med kortare kampanjer där det är lättare att hitta ett narrativt flow och ha ett slut i sikte, med det sistnämnde är både vad jag föredrar att lyssna på, och vad jag gillar att producera.

Men om långtradare är den enda sortens AP-poddar folk känner till är det fullt förståeligt att folk inte letar efter fler. En sådan räcker mer än väl för att fylla upp fritiden haha.

Åh, jag skulle vilja lyfta att vi har en omröstning!
För de som lyssnar på vårt Nordiska Väsen-spel så släppte vi sista delen i Eldhjärta i Måndags - vi har en omröstning angående en sak som kommer bli relevant nästa gång vi återkommer till Väsen-gänget!

Det går att rösta på vår instagram, FB-sida eller spotify. (insta-länken är i min signatur)
Ska bli kul att se vad folk tycker!

Hej alla! Nu ska vi på Rollspel Bortom Gränserna börja sända barnvänliga Actual-Play-historier och kände det kanske är bra att ge en liten introduktion för barn, föräldrar och lärare en liten kort introduktion vad en actual play är för slags underhållning! (närmare bestämt den sorten som liknar radioteater eftersom det är den vi siktar på)

Hoppa gärna in och lyssna och dela med någon som kan tänkas finna den lärorik! Vi tror barn har mycket positivt att uppleva om de doppar fötterna i gränslandet mellan teater och rollspel! Den ca. 6 minuter lång, ge gärna feedback på vad ni tycker!

Spotify:

Youtube:

(I morgon bitti har vårt första barnvänliga avsnitt premiär; Obijima)

Vårt första barnvänliga äventyr är släppt, när Rollspel Bortom Gränserna spelar Obojima!

Lillebror Yokan har råkat välta mammas favoritkruka och nu måste Monaka och Yokan be om hjälp. Läskigt gamla Miss Lindley vet hur man lagar den, men kräver tre ingredienser från skogen. Under letandet stöter Monaka på en magisk varelse som hjälper henne, men upptäcker också att skogens heliga träd är i fara. Genom att hjälpa trädet och visa medkänsla får Monaka en magisk välsignelse – hennes första steg mot att uppfylla sitt öde.

Lyssna gärna! Och om några barn lyssnar - vi vill gärna ha feedback! Vi kan även svara på frågor!

Youtube:

Spotify:

Lyssnade just på syndikatet spela Lex Occutum - Roi de rats ep26
Bland det bästa AP avsnitt jag har hört!
Otroligt spännande, engagerande och extremt lovecraft läskigt!
ni blir såklart spoilade om ni hoppar rätt in så men det kan det vara värt om det leder till att ni upptäcker deras podcast

perfekt att lyssna på när jag skulle sova....not!
somnade alldeles för sent pga engagerad

Heeeyo!
På Måndag släpps starten på vårt nästa Blade Runner-äventyr på tre delar, sol följs av ÄNNU ett Blade Runner äventyr!
Det kommer att följa en ny karaktär, Inspector Novak, på ett eget fall, som i äventyret därefter förenas med karaktärerna från när vi spelade Fiery Angels förra året! De råda trådarna börjar vävas ihop!

Jag tipsar nu i förväg så folk har tid att lyssna på Fiery Angels innan avsnitt 1 av Blade Runner: Infiltratören släpps!

Avsnitt 1
Avsnitt 2
Avsnitt 3

Som vanligt tar vi JÄTTEGÄRNA feedback!

Last edited:
Back