Den stora tråden om rollspelspoddar

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag skulle säga att beskrivningen från Wikipedian är ganska spot on på "orsakar ödesdigra händelser på planeten".

Första konfluxen var typ världens skapelse (så som den var nu). Typ en gigantisk reboot av den tidigare världen. Där skulle jag säga gudarna var de som fixade den - men nu får världen automatiska uppdateringar i form av konfluxer (typ som patchar XD). I Ereb Altor beskrivs den tredje konfluxen hur en insektssvärm svepåte över Kopparhavet och fick kejsardömet Jorpagna att gå under. Sedan utspelar sig Den femte konfluxen i Trakoriern och går att läsa där @Magnus Seter länkade.

Den andra och fjärde introducerades i Altors baksida. Den andra konfluxen dominerades av Kejsaren (som nu styr över Chronopia) och den fjärde konfluxen resulterade i den onde guden Karon släpptes lös och satte igång De hängivnas erövringståg av världen (och präglar stor del av bilden på östra halvklotet).

Framför allt andra, tredje och fjärde har visat hur konfluxen kraftigt förändrat historien. Det gjorde den första också, men utan att vsta vad som fanns tidigare är det svårt att säga hur mycket det förändrades. Den femte i sin tur var en kampanj som mer eller mindre avslutade Ereb Altors världsbeskrivning så det fick ingen djup förklaring där hur det påverkade (annat än en kort paragraf i Altors baksida).

Disclaimer: Det finns en del som inte räknar Altors baksida som officiellt material, och helt vill stryka allt som finns skrivet där. Så ta det som du vill. Jag räknar det som officiellt - och det är det som jag använder mig av i Altors Vidder.
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Nu har jag sökt lite på forumet och i denna tråd och verkar som om ingen har tipsat om Dungeons & Daddies?

I den första säsongen så spelar gänget ett gäng pappor från vår värld som kastas in i Forgotten Realms och måste hitta sina förlorade söner. Väldig mycket pappaskämt och fantastisk humor och improvisation. Men även väldigt fint karaktärsbygge och intressanta äventyr.
 
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Nu ska vi ÄNTLIGEN dra igång med en Pod!
Det finns för lite Eon i Pod format och det vill jag göra något åt! Så i börjar på nästa år så släpper vi de första avsnitten ^^
Inte bara det, Ferenc Mikael Mansen designaren av kartorna ni sett i Eon böckerna, kommer hjälpa mig att göra kartorna som spelarna tittar på!
Ingen fara, vi kommer lägga upp dem på sociala medier så ni kan följa äventyret bättre 😉

 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
kapitel05.jpg

På fredag återvänder World of Darkness-podden Valerie Chronicles med en julspecial! Har du inte lyssnat på första säsongen? I så fall är det här ett bra tillfälle att hoppa på, eftersom det här är en prequel till första säsongen. Vi får följa Agnes Rudbo tillsammans med hennes karaktär Valerie som åker för att fira jul tillsammans med sin pojkvän Bill (spelad av Axel Widén) och hans familj.

Det blir sammanlagt tre avsnitt som släpps den 22, 23 och 24 december - och det är defintivt inget för den känslige. Redan första säsongen varnade känsliga lyssnare för poddens innehåll - och julspecialen blir ganska tung på CW med exempelvis våld i förhållande. Om ni förväntade er en solskenshistoria så är inte julspecialen The Holiday Spirit er kopp te.
 

Klas Bas

Veteran
Joined
18 Feb 2023
Messages
4
Så här några dagar innan jul skulle jag vilja påminna forumet om att Frilurarnas Rollspelspodcast förra året gav ut en tre avsnitt lång julspecial där vi spelar Alien. Det blev en berättelse med massor av humor, mobbning på arbetsplatsen och ond bråd död, sjävklart kombinerad med tonvis av julstämning.


I årets julspecial spelar vi Drakar och Demoner men passar samtidigt på att hylla åttiotalets polisfilmer och tv-serier. Därför får vi följa de två omaka nissarna Bane och Glödja på ett farligt uppdrag ute på de norra isvidderna. Det bjuds också på riktigt rivigt saxofonspel från Johan Christoffersson på bästa åttiotalsvis. Del 1 finns redan ute och del 2 och 3 kommer troligtvis dan före dopparedan samt på annandagen.


IMG_4126.jpeg
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
...
Det blir sammanlagt tre avsnitt som släpps den 22, 23 och 24 december - och det är defintivt inget för den känslige. Redan första säsongen varnade känsliga lyssnare för poddens innehåll - och julspecialen blir ganska tung på CW med exempelvis våld i förhållande. Om ni förväntade er en solskenshistoria så är inte julspecialen The Holiday Spirit er kopp te.
Robert! Har nu lyssnat igenom första säsongen. Ser fram emot en prequel, men säsong 1 tog fart på slutet, kommer det en fortsättning också?

Agnes är grym!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Robert! Har nu lyssnat igenom första säsongen. Ser fram emot en prequel, men säsong 1 tog fart på slutet, kommer det en fortsättning också?

Agnes är grym!
Både jag och Agnes tackar så mycket!

Ja, det är tanken. Vi har spelat in... sju avsnitt tror jag av nästa säsong, men har inte kunnat synka schemana under senaste halvåret. Planen är dock att spela klart senare hälften av säsongen och släppa den under nästa år.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
I brist på Garmisch-Partenkirchen (för vad är det utan Sven-Plex?) och Ivanhoe (han väljer ju ändå fel tjej varje gång!) så satte jag mig att smaka av Finlirs nyårspraliner.

Nu är det här inlägget inte någon uppmaning till omröstning för utdelning av priser till poddosfärens välförtjänta och jag försöker inte utdela några priser heller men konstaterar att för mig är ändå Finlir en klart lysande stjärna på rollspelens himlapäll för snackepoddar. Senaste avsnittet (8), nyårspralinerna, är så himla bra.

@Calle Sjöström, hälsa det till din kompis Martin :)
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
9
Nu har vår nya rollspelspodd "Trotsa Fara" börjat. Först ut är zombie-spelet Zombie World (ett hack på Dungeon World).

Vi vet att ljudet inte är optimalt i första avsnittet, men samtliga spelare har uppdaterat sin utrustning under resans gång och ni kommer märka att det blir bättre och bättre. Hoppas ni vill ge det en chans!


CoverART.jpg
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Nu har vår nya rollspelspodd "Trotsa Fara" börjat. Först ut är zombie-spelet Zombie World (ett hack på Dungeon World).

Vi vet att ljudet inte är optimalt i första avsnittet, men samtliga spelare har uppdaterat sin utrustning under resans gång och ni kommer märka att det blir bättre och bättre. Hoppas ni vill ge det en chans!


View attachment 16098
Det är ju en fantastiskt fin början. Sveriges första rollspels-AP var så vitt jag vet Nordnordost som spelade Zombie Cinema med just dålig ljudkvalitet. Det hör helt enkelt till!
 
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Nu släpper vi första avsnittet av "ROAR för Eon", en Pod från Rollspel Och Annat Roligt! Ett ambitiöst projekt då man ska spela med regelsystemet Eon IV, men jag tror vi ska fixa det😉
vi har ju understöd från Ferenc Mikael Mansen, som kommer designa kartorna spelarna kommer att kika på.
Kolla fåran FB och Instagram https://www.instagram.com/roarmasteremil/ för att titta in på dessa så ni får se vad de ser. Men glöm inte bort att ge Mikael Mansen lite uppmärksamhet också 😇
Denna pod kommer för nuvarande finnas på Spotify, Apple Podcast, Google Podcast och Amazon Music!

Här är länken till Spotify för fösta avsnittet: https://open.spotify.com/show/1GIzBwV1VzmrN4Sp3TCS5u

Dela och följ oss! Tack på förhand och lycka till med era rollspelanden! ^^
 
Joined
16 Aug 2023
Messages
16
I brist på Garmisch-Partenkirchen (för vad är det utan Sven-Plex?) och Ivanhoe (han väljer ju ändå fel tjej varje gång!) så satte jag mig att smaka av Finlirs nyårspraliner.

Nu är det här inlägget inte någon uppmaning till omröstning för utdelning av priser till poddosfärens välförtjänta och jag försöker inte utdela några priser heller men konstaterar att för mig är ändå Finlir en klart lysande stjärna på rollspelens himlapäll för snackepoddar. Senaste avsnittet (8), nyårspralinerna, är så himla bra.

@Calle Sjöström, hälsa det till din kompis Martin :)

Det ska göra utan tvekan. Det finns ett nytt avsnitt nu när jag o Martin pratar soloäventyr. Hoppas det ska smaka.
 

Attachments

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Jag gjorde ett försök att leta upp alla Svenska rollspelspoddar jag kunde hitta på Spotify och samlade dem på en och samma sida.
Kollade listan, inte är väl rollspelsmåndag aktiva?
Även om vi alla önskar.

Tack för en bra kompilerad lista annars, några nya att kolla in.
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
9
Kollade listan, inte är väl rollspelsmåndag aktiva?
Även om vi alla önskar.

Tack för en bra kompilerad lista annars, några nya att kolla in.
Nä precis, men av skaparna ville gärna ha med den på listan :)
Ska arbeta vidar och få in poddar som inte är med på Spotify (tittar på er Syndikatet), samt göra något filter system så man enklare kanske kan hitta vad man letar efter.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Fantastiskt fint jobbat!

Ser att ni missat Valerie Chronicles, men eftersom jag ska plocka bort den som egen podd och istället lägga in den i Soloäventyrets feed gör det inte så mycket. :gremgrin:

Nä precis, men av skaparna ville gärna ha med den på listan :)
Det är ju dessutom så att som ny lyssnare kan man ju hoppa och kolla in gamla poddar som man missat också! Det är ju ett exemplariskt verktyg som skapats för att hitta nya poddar. Till och med jag fann en som jag inte hört talas om tidigare. :gremcool:
 
Top