Den stora tråden om rollspelspoddar

Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Säsong två är igång, i egna välden men med de bästa regelsystemet: EON IV! Det som är intressant med denna säsong är att det är vad som hände PARARELLT under säsong 1.
I denna säsong så följer vi några Svartalver som egentligen bara sköter sitt medans det börjar hända saker runt om dem...
Det som är intressant med detta projekt är att ingen av spelarna visste om att det var en till spelgrupp som spelade i samma universum och i SAMMA TIDSLINJE.
Efter denna säsong så kommer de båda grupperna träffas! Frågan är nu, hur kommer de båda gruppernas äventyr att knytas samman? Har spelledaren gjort bort sig av att i hemlighet tvinga två grupper (som aldrig träffats förut) spela tillsamans!? Hoppas ni kommer vilja ta reda på svaret! Ha det bäst och njut av lite acual play! =D

 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
En pod jag lyssnar på är ”The Lost Mountain Saga”, som den senaste expansionen av Nordiska Väsen bygger på.

En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
En pod jag lyssnar på är ”The Lost Mountain Saga”, som den senaste expansionen av Nordiska Väsen bygger på.

En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Jag vet att olika poddappar har ljudinställningar som man kan justera. Kanske värt att prova några olika.

Tittade i inställningarna i pocketcast som jag använder och den har en funktion för att höja volymen på röster som jag använder.
 
Last edited:

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
46
Location
Uppsala
Tre amerikanska poddar jag hittat nyligen, med fokus på indie/OSR.

The Vintage RPG Podcast är inte så torr som namnet hintar om. Två jänkare pratar om stort och smått, nytt och gammalt. Ett spel/bok/serie/äventyr per avsnitt. Korta avsnitt, så det är bra om man vill få en överblick av nåt man tror att man kanske är intresserad av. Lättsam ton, hyllande snarare än dömande.

Into the Megadungeon är en intervjupodd där programledaren pratar med folk som länge spellett just megadungeons. Blir lätt filosofisk och det pratas en del om världsbygge.
Halvbra ljud tyvärr, men geneomgående charmig.

Alone at the Table spelar solorollspel! Mycket småsaker från itch. Det blir nästan en berättelsepodd, fast man kan hitta och spela ut scenariona själv efteråt. Inte lyssnat på så många avsnitt, men ska ge det mer av en chans. Jag började följa programledaren Lady Tabletop på itch och fick där tips om det supergulliga Desk Quest som slog ihjäl en timme åt mig på en långsam arbetsdag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
... även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Jag har en poddspelare som heter Overcast. Den har något som heter "Voice boost" som är en funktion som "höjer" volymen på rösterna utan att volymen höjs, på något sätt. Jag antar att det handlar om att förstärka olika frekvenser så att det blir lättare att höra rösterna. Kolla om du har något liknande i din poddspelare!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
En pod jag lyssnar på är ”The Lost Mountain Saga”, som den senaste expansionen av Nordiska Väsen bygger på.

En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Spotify har börjat med ”Read Along” som beta-funktion - en automatisk speech-to-text-funktion för poddar. Har inte sett den i alla avsnitt, och den är långt ifrån perfekt men funkar snarlikt Transcript på Youtube. Den lyckas också någorlunda separera olika talare i vissa poddar. I exempelvis ”Ludonarrative Dissidents” framgår om Speaker 1, 2 eller 3 talar. Funkar dock inte om någon gör snabba instick eller om de talar över varandra.

Så här ser det ut i Säsongsfinalen för Lost Mountain and Other Sagas:

IMG_2609.png

Det går att scrolla genom och klicka i texten så hoppar avsnittet vilket är rätt användbart för att hitta samtalsämnen eller sektioner i ett avsnitt.



Sen kanske det finns Accessibility-inställningar i din telefon men det har du nog redan koll på själv. Spotify har t ex ett ”loud”-läge som kanske kan hjälpa?
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
Jag vet att olika poddappar har ljudinställningar som man kan justera. Kanske värt att prova några olika.

Tittade i inställningarna i pocketcast som jag använder och den har en funktion för att höja volymen på röster som jag använder.

Jag använder iTunes, men jag kanske går över till din rekommendation.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kikat på när Arkaniversum spelar DoD. Bra kvalite på podden. Högt produktionsvärde.
Fortsatt lyssna på intressanta Altors Vidder när de spelar DoD.

De mest saknade just nu är rollspelsmåndag och signaler från zonen.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag trodde jag tipsat om Rude Tales of Magic här, men tydligen inte! Det är en välproducerad podd där de spelar Dungeons & Dragons (fast de är inte så noga med regler och sånt). Fokus ligger på wacky humor, karaktärsspel och improvisation. Deras första kampanj, som pågått i flera år med avbrott pga. orsaker, tar slut tisdag nästa vecka. Det är min absoluta favorit när det kommer till actual play-poddar, och varje gång ett nytt avsnitt kommer är en helig stund för mig. Spelledare är serietecknaren Branson Reese, som ligger bakom bland annat Swan Boy, och en av spelarna är Christopher Hastings, som skapat Dr McNinja och Gwenpool.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
En sak som jag skulle vilja diskutera kring podcasts rent allmänt, är ljudvolymen. Då jag är hörselskadad tycker jag det är tråkigt att volymen ibland är rätt låg, även om jag på telefonen kör på högsta volym. Finns det nån möjlighet att höja den något mer?
Det beror nog ofta på att den som producerar podden inte vet om att det finns en standard för hur starkt mixade poddar ska vara. De mixar efter vad som låter bra i deras hörlurar, snarare än den etablerade standarden (-16 eller -19 LUFS, beroende på om det är stereo eller mono).

Jag skulle rekommendera att kontakta poddar som är för tysta och be dem kolla på det. De vet helt enkelt inte vad de sysslar med. Vilket ju är fullt förståeligt om man bara gör poddar som en hobby.
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
Det beror nog ofta på att den som producerar podden inte vet om att det finns en standard för hur starkt mixade poddar ska vara. De mixar efter vad som låter bra i deras hörlurar, snarare än den etablerade standarden (-16 eller -19 LUFS, beroende på om det är stereo eller mono).

Jag skulle rekommendera att kontakta poddar som är för tysta och be dem kolla på det. De vet helt enkelt inte vad de sysslar med. Vilket ju är fullt förståeligt om man bara gör poddar som en hobby.
Ja, jag har övervägt att kontakta de poddar som jag tycker är för tysta.

Nu har jag i alla fall några att lyssna på fram över.
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
Jag har startat om av ”Altors Vidders” första säsong på Spotify, och fy fan vad ljudvolymen är högre. Mycket bättre än iTunes och podd-appen på iPhone. Jätteskönt att kunna kombinera poddar och musik.

För övrigt måste jag säga att ”Altors Vidder” är en väldigt bra podd att lyssna på.

Hemma lyssnar jag på ”The Lost Mountain Saga” och till å från kneget blir det ”Altors Vidder”.
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
Just nu är jag mitt uppe i "The Lost Mountain Saga" och den är verkligen jättebra. Bra spelledare, bra spelare och bra äventyr. Den enda kritik jag har är att bakrundsmusiken kan bli lite väl störande ibland och att jag tycker att podden hade funkat bättre på Youtube (tänk Arkaniversum) därför att det kan bli lite väl "all over the place" då och då. Och fördelen med Youtube är det blir mer överskådligare och man kan lägga upp bilder på kartor och personer så att blir lättare att hänga med i historien.

Jag har även en fråga kring "Altors Vidder", lite där och då nämns konfluxerna. Jag är inte så haj på historien i Ereb Altor, så utgår jag att de är nån sorts världsomvälvande katastrofer. Så min fråga är egentligen, vad är konfluxerna?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Så min fråga är egentligen, vad är konfluxerna?
där kan @Robert Jonsson svara bättre, men tillsvidare kan jag citera svenskarollspel.nu:

En Konflux är en tidpunkt i Altors histora där stjärnornas positioner orsakar ödesdigra händelser på planeten. Konfluxen kan ske på en bestämd plats eller globalt. Det har skett fem stycken konfluxer. Några av dessa vet man mycket lite om och är mer spekulationer än fakta.
Den mest kända är den femte konfluxen som är central för kampanjen Svavelvinter.

Hela Svavelvinterkampanjen finns här (lagligt på alla sätt och vis):


Där kan du läsa mer om just den femte konfluxen.
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Är inte konfluxerna typ en tidpunkt för gudarna att avstämma så att skapelsen går åt rätt håll? Eller är det bara en granströmsk variant från romanerna?
 
Top