Den stora tråden om rollspelspoddar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag har nu ändrat titel på den här tråden till "Den stora poddtråden". Ämnet är allt som har med poddar om rollspel att göra.

Förslag på saker man kan posta:

  • Tips på bra poddar
  • Recensioner
  • Tips på hur man gör bra poddar
  • Förslag på saker som man tycker är viktigt att en podd har när man lyssnar
Nu kör vi!

(Ursprungsinlägget finner du nedan)

--------------------------------------------

Hej!

Jag har under sommaren börjat lyssna på ett antal svenska poddar om rollspel. Det är samtalspoddar och AP-poddar i vild blandning. Men jag är så förvirrad över vem som är vem och vem jag redan känner under något wrnu-namn, så ni kanske alla kan hjälpa mig att reda ut detta?

Vilken forumit hör ihop med vilken podd?

Det är min enkla fråga till er.

 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag och min kompis Niclas (ej forumit vad jag vet) sände "Spelledarens Pod" för några år sedan som var tänkt som samtalspodd, men slutade som AP-podd istället. Avhandlade Mutant: Genlab Alfa, ett nedslag i Mörkret mellan stjärnorna (Upsala-sviten) samt kom halvvägs genom Oktoberlandet innan jag omdisponerade min tid till annat. Finns fortfarande lyssningsbar via pod.spelledare.se och Spotify.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Så har sammanställt med infon från tråden. Vad imponerande ni är, och vilken kvalitet på teknik, innehåll och kreativitet ni bjuder på!

Innehållsförkortningar:
AP - Actual Play
D - Generella diskussioner
I - Intervjuer
Ö - Övrigt / Ej rollspelsfokuserat

PodAnvändareInnehållBeskrivning
Bortom Bortom@Robert JonssonD"Bortom: Bortom är en svensk poddradio där Robert Jonsson talar om rollspel i allmänhet, men Bortom: Lögnens slöja och Leviathan i synnerhet."
Fummeplpodden@ceruleanfiveAP, D"En podcast där nördar snackar spontant och subjektivt kring rollspel. Ibland spelar vi även rollspel i actual play-format."
Geekpodden@LightshyÖGeekPodden är en nöjespodcast som tar upp nyheter, händelser, rykten, topplistor och annat kul relaterat till film, musik, spel, TV-serier, böcker, brädspel, resor, trender etc.
LÄS HÅRT!@DilandauÖ"Johan Wanloo och Magnus Dahl läser böcker om rymdskepp, vampyrer, zombies, femme fataler, monster, cowboys, trollkarlar, ninjor, enmansarméer, galna vetenskapsmän, intriger vid franska hovet, käcka pojk-sidekicks, tidsresor och flickreportrar med skinn på näsan."
Märklighetstroget@Thom Kiraly"Varje avsnitt tar formen av en intervju med en person som av en eller annan anledning har intressanta saker att säga om rollspel, lajv, eller relaterade ämnen."
Nordnordost@wilper , @DeBracy & @SyspD"Rollspel. Te. Mys. Norrland."
PLEW-podden@McAberAP"Actual play pod. På svenska.
Mest spelsessioner från LinCon olika år.
Rollspel."
PodCon@NässeD"Podcast om roller och spel och rollspel."
Red Moon Roleplaying@RedMoonAP"Red Moon Roleplaying is an actual play podcast that stays in-character and focuses on immersion and atmosphere, using dark ambient background music to get the feeling right..."
Pod Trek@StövelkattenÖ"Sveriges bästa Star Trek-podcast! "
Rollspelsdags@AnthroxAP"Vi är ett gäng som gillar rollspel! Vi har ofta väldigt roligt när vi spelar och tänkte att "det kanske andra också skulle ha om dom lyssnade?" Så vi började spela in våra avsnitt!"
Rollspelsfika@APMD"En diskussionspodcast om rollspel. Välkomna på mys."
Rollspelsklubben@IcarusDreamD, I"Rollspelsklubben handlar om olika aspekter av rollspelande och spelledande. Det presenterar intervjuer med svenska rollspelsskapare och personligheter."
Signaler från Zonen@TomasFriaLiganD"Din trygga vän i vägen mot undergången. En podcast från förläggarna i Fria Ligan om allt möjligt nördigt, men framförallt rollspel och böcker."
Soloäventyret@Robert JonssonAP"Soloäventyret är en stämningsfylld actual play-podcast mellan en spelledare och en spelare."
Spelhyllan@KhanD, I"En podd där rollspelare pratar med rollspelare."
Spelledarens Pod@HenkeAP, D"Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte"
Spelsnackarna@Marrik den allvetande & @BrynjardD"Vi är två bröder [...] som för ut våra veckosamtal om alla sorters sällskapsspel i offentligheten, och tillsammans driver vi podcasten Spelsnackarna."
Svartvikens Rollspelspodd@kwarnbergAP"Svartviken Rollspelspodd är en actual play-podd från västkusten som släpper nytt avsnitt varje fredag."
Sweden Rolls@DrelisAP, I"Four actors play the best of swedish RPGs with one of Swedens most experienced and appreciated podcast GMs."
Vi Spelar Rollspel@Axel WidénAP"Vi Spelar Rollspel är en podcast där vi spelar rollspel. Vi vill lyfta fram det vi tycker är roligast med rollspel, nämligen den skräddarsydda men samtidigt oförutsägbara berättelse som växer fram under spelets gång. "
Viskningar från kryptan@Eksem, @Rob & @anth"Viskningar från Kryptan handlar om old school Dungeons and Dragons."
 
Last edited:

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag och några icke-forumitvänner gör podden Pod Trek som föga förvånande handlar om Star Trek. Mig veterligen är det Sveriges enda Star Trek-pod. Rollspelskopplingen kommer av att nånstans på agendan för poddens framtida avsnitt så finns det planer på att spela något av Star Trek-rollspelen.
 
Top