Den stora favoritalbumtråden!

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Om du just nu idag måste välja ditt favoritalbum, vilket skulle det i så fall bli?
För mig faller valet på denna vackra skiva som är från så sent som 2019. Den har kommit att bli en av de stora favoriterna. Kanske skulle jag välja annorlunda en annan dag?

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag tycker om musik som är vetenskapligt designad för att vara så estetiskt tilltalande som möjligt. Ingen konst, ingen mening och inget djupt. Bara vibrationer som får mig att må så bra som möjligt. Så 1989 av Taylor Swift.

Look, jag hade också velat tala om Florence + the Machine där sångerskans röst är ett naturfenomen eller den själakrossande Muzakcore avgrunden skapad av 猫 シ Corp. & Donovan Hikaru på Corporate Mixtape.

Men 1989 är bäst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är olika olika dagar, men ofta någon av de här:

Alice in Chains - Dirt
Smashing Pumpkins - Siamese dream
Down - NOLA
The Haunted - ...made me do it
Leonard Cohen - Songs of love and hate
Nick Cave and the Bad Seeds - The Boatmans Call
Soundgarden - Badmotofinger
PJ Harvey - White chalk
Nine Inch Nails - The Downward Spiral
Pearl Jam - Vitalogy
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Och justja! Att jag glömde:

Crowbar - Time Heals Nothing
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Camera Silens - Realité

Ett perfekt album: Bordeaux 1985. Det regnar. Heroinmissbruk och kriminalitet. Grandios mytbildning runt sångaren (uppslukad av jorden under ca 30 år efter ett jönssonligan-rån kopplat till ETA. Han återvände från de döda, inställde sig och slapp straff, återförenades med sin vuxna son, skrev en bok och dog i AIDS för ett par år sedan). Melodiöst utan att det för den sakens skull tar udden av aggressiviteten.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Guilty pleasure-favoriten:

Skinnyman - Council Estate of Mind

Brittisk banbrytande hiphop från 2004. Ett album i ordets rätta bemärkelse som berättar en historia. Snygga samplingar från Made in Britain.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hm, med på listan så finns i alla fall:

  • Bob Dylan: MTV unplugged
  • Kanye West: The College Dropout
  • Dr Dre: 2001
  • Glenn Gould: Goldbergvariationerna. Både -55 och -81.
  • Monica Z: Walz for debby
  • Frida Hyvönen: Silence is wild
  • The Knife: Deep Cuts
  • John Coltrane: My favorite things
  • Miles Davis: Kind of blue

Tvinga mig inte att välja en, det är ett för grymt beslut mot de andra...


EDIT!

Ävafan. Jag drar till med "college dropout". Om jag skulle välja vilket av ovanstående jag vill lyssna till JUST NU så blir det den.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Det är olika olika dagar, men ofta någon av de här:

Alice in Chains - Dirt
Smashing Pumpkins - Siamese dream
Down - NOLA
The Haunted - ...made me do it
Leonard Cohen - Songs of love and hate
Nick Cave and the Bad Seeds - The Boatmans Call
Soundgarden - Badmotofinger
PJ Harvey - White chalk
Nine Inch Nails - The Downward Spiral
Pearl Jam - Vitalogy
Hey, ett album var det, inte 100! ;)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Camera Silens - Realité

Ett perfekt album: Bordeaux 1985. Det regnar. Heroinmissbruk och kriminalitet. Grandios mytbildning runt sångaren (uppslukad av jorden under ca 30 år efter ett jönssonligan-rån kopplat till ETA. Han återvände från de döda, inställde sig och slapp straff, återförenades med sin vuxna son, skrev en bok och dog i AIDS för ett par år sedan). Melodiöst utan att det för den sakens skull tar udden av aggressiviteten.
Oh, låter enormt bra hitills!
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Oh, låter enormt bra hitills!
Kul :)
Ja, det är fransk punkperfektion. Och deras 80-talsscen var inte att leka med. Helt i paritet med den brittiska. Om inte bättre. Högre kvalitet genomgående.

Även Camera Silens andra album är fantastiskt, men det är med en annan sångare (gitarristen från första) eftersom Gilles försvunnit då. Mycket saxofon (punkgrodor har alltid varit världsledande på punksaxofon) och reggae-influenser.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tolkar den här frågan så strikt som möjligt, för att alls kunna besvara den med ett album. Med andra ord det musikalbum som är min favorit i termer av helheten, inte att det nödvändigtvis innehåller flest bra låtar. I helheten vägs då in låtarnas ordning och den helhet som förmedlas utöver låtarna i sig, samt omslaget.

Mitt val faller, efter lång tvekan, på The Mars Volta — De-Loused in the Comatorium. Jag kan inte beskriva den rättvisande i text, den hugade får lyssna själv.
DCDC0D66-62D7-4798-8CD7-E8B836E8824E.jpeg

Utmanare (utan inbördes ordning):
Bob Dylan — Blonde on Blonde
Pink Floyd — Dark Side of the Moon
Miles Davis — Bitche’s Brew
Black Sabbath — S/T
bob hund — Jag rear ut min själ - allt ska bort!
Sonic Youth — Murray Street
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Beror helt på vilket humör jag är på. Men just nu skulle jag säga Hawaiian Style Band - Vanishing treasures.

Men runners up inkluderar bland annat
Jean Michel Jarre - Oxygene
Rammstein - Sensucht
Niagara - Quel Enfer
Mediaeval Baebes - Salva Nos
Inkubus Sukkubus - science & Nature

Så ganska spretigt musiksmak... Edit: fick nästan slå tärning för att avgöra. ;)
 
Last edited:
Top