Den stora enkäten om upplevelser av olika svenska rollspelsäventyr

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Jag har äntligen nöjet att presentera Den stora enkäten om upplevleser av olika svenska rollspelsäventyr. Du hittar information om hur enkäten är upplagd i själva enkäten, men jag skriver även ut det här för tydlighetens skull.

I enkäten svarar du på hur mycket du har uppskattat olika svenska rollspelsäventyr och kampanjer (slås för enkelhetens skull ihop till ”äventyr” i fortsättningen). Enkäten innehåller inte mindre än 131 äventyr, men du tar bara ställning till dem du har spellett, spelat och/eller läst.

Enkäten kommer vara öppen till kl. 8.00, måndagen den 22 mars.

Du får ha överseende med att både jag och Google Forms har våra begränsningar, men enkäten är upplagd som en lista med checkboxar, där äventyren är sorterade efter spel och spelen är sorterade i bokstavsordning. Längst ner finns en lista för äventyr som är har egna system, är friform eller systemlösa.

För varje äventyr i listan, gör du följande:

1. Ta ställning till om du har spellett, spelat (dvs. deltagit som spelare, INTE spelledare) och/eller läst äventyret.
Du kan ange flera av alternativen. Ett äventyr som du har spellett har du antagligen även läst, men det är inte säkert att du har spellett ett äventyr som du har läst och du kan ha spelat ett äventyr utan att varken ha läst eller spellett det. Anledningen till att du anger det här är att se vilka perspektiv på äventyren som ligger bakom upplevelserna som du anger. Om du varken har spellett, spelat eller läst äventyret, klickar du inte i någon checkbox på raden. Det finns gråzoner. Hur ska du svara om du har lyssnat på en podcast där de spelar ett äventyr? Hur ska du svara om du bara har spelat halva äventyret? Ska du svara om du bara har läst inledningen? Du får avgöra vad som är mest rimligt själv, men för att svara bör du ha en upplevelse av äventyret. Vad som kvalar in som upplevelse är upp till dig.

2. Skatta din upplevelse av äventyret
Om du har spellet, spelat och/eller läst äventyret skattar du din upplevelse av det på en skala från 1 till 5, där 1 är fruktansvärd och 5 är fantastisk. Om du använder mobiltelefon kan det hända att alla boxar inte syns, men då ska du kunna swajpa för att hitta dem.

Observera!
Det är din egen upplevelse du anger och inte något slags objektiv sanning om hur bra någonting är. Om du har glada minnen från ett gammalt äventyr som numera är utdömt som kasst, är det de glada minnena som ska synas i dina svar snarare än hur diskussionen om äventyret går på forumet i dag. Det kan vara längesen du spelade eller läste äventyret, men gå på känsla!


När du gått igenom listan och känner dig nöjd med dina svar, klickar du på "Submit" längs ner på sidan.

Tveka inte att ställa frågor här i forumet om något är oklart! Jag tittar in med jämna mellanrum för att kunna göra eventuella förtydliganden.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Känner mig som en okultiverad barbar när jag läser den här listan. Eller rollspelsposör kanske? Har läst en pytteliten bråkdel av de här äventyren, och spelat eller spellett ännu färre. För mig har det alltid varit grundböcker och -boxar som lockat mest. Övergav tidigt äventyr för egna hopkok. Från början för att jag helt enkelt var en snorunge utan pengar till att köpa äventyr; sen som en ren preferens, för att äventyr jag köpt och läst oftast kändes som de saknade någonting eller bara inte passade in just där just då.

Blir intressant att se resultatet i alla fall!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Känner mig som en okultiverad barbar när jag läser den här listan. Eller rollspelsposör kanske? Har läst en pytteliten bråkdel av de här äventyren, och spelat eller spellett ännu färre. För mig har det alltid varit grundböcker och -boxar som lockat mest. Övergav tidigt äventyr för egna hopkok. Från början för att jag helt enkelt var en snorunge utan pengar till att köpa äventyr; sen som en ren preferens, för att äventyr jag köpt och läst oftast kändes som de saknade någonting eller bara inte passade in just där just då.

Blir intressant att se resultatet i alla fall!
Och nu är du en del av problemet, jag tyckte jag såg några av dina grejer i listan också. :-D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Det här är så coolt!!! Om jag förstår det rätt så behöver jag inte bocka i "läst" om jag har spellett äventyret? "Läst" är antingen om man bara läst äventyret, eller spelat det och kanske läst det efteråt (eller innan om man är en fuskis :) )?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Det här är så coolt!!! Om jag förstår det rätt så behöver jag inte bocka i "läst" om jag har spellett äventyret? "Läst" är antingen om man bara läst äventyret, eller spelat det och kanske läst det efteråt (eller innan om man är en fuskis :) )?
Om du både har läst äventyret och spellett det, bockar du i "läst" och "spellett". Om du dessutom har spelat det, bockar du även i "spelat".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Så synd att jag inte visste att det skulle bli Den stora enkäten. Många klassiker lyser med sin frånvaro, inte minst till Mutant 2089. Tänker ffa på Cyberzonen.

Ps. Jag råkade skicka två svar. Ett som inte var klart :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Känner mig som en okultiverad barbar när jag läser den här listan. Eller rollspelsposör kanske? Har läst en pytteliten bråkdel av de här äventyren, och spelat eller spellett ännu färre. För mig har det alltid varit grundböcker och -boxar som lockat mest. Övergav tidigt äventyr för egna hopkok. Från början för att jag helt enkelt var en snorunge utan pengar till att köpa äventyr; sen som en ren preferens, för att äventyr jag köpt och läst oftast kändes som de saknade någonting eller bara inte passade in just där just då.

Blir intressant att se resultatet i alla fall!
Jag har skickat in mina svar. Jag har inte spelat, spellett eller läst något av dem. Eller ja, jag tror att jag spelledde någon köpekampanj till M:UA, men tror inte vi slutförde den och kan inte minnas vilken det var, så jag kände mig inte kapabel att bedöma. Speciellt som jag inte har något att jämföra med. Men jag har i alla fall röstat! Det gick snabbt.

Så du är betydligt mer kultiverad än mig, ento. (y)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Så synd att jag inte visste att det skulle bli Den stora enkäten. Många klassiker lyser med sin frånvaro, inte minst till Mutant 2089. Tänker ffa på Cyberzonen.

Ps. Jag råkade skicka två svar. Ett som inte var klart :)
Ja, det var synd! Jag hade inte riktigt heller förväntat mig 130 äventyr. Men det är så klart möjligt att utmana resultatet av den här enkäten med en "andra chansen"-enkät. Var det i enkäten du skickade in dubbla svar?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Så synd att jag inte visste att det skulle bli Den stora enkäten. Många klassiker lyser med sin frånvaro, inte minst till Mutant 2089. Tänker ffa på Cyberzonen.
Jag funderade på det i nomineringarna. Fick faktiskt ett ryck och läste om det i höstas. Det är bra i stora delar men står sig inte riktigt i den allmänna konkurrensen (fast nu är det ju i och för sig upplevelser vi pratar om så 😀). Det bästa i form av Hårda bud är ju ändå med.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
44 svar har kommit in hittills och det är väldigt spännande att följa (men jag avslöjar INGENTING)!

Du som inte har svarat ännu, hittar enkäten HÄR.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Ni kanske tycker att jag tjatar, men eftersom det verkar som att jag har mod-Magnus med mig, påminner jag om Den stora enkäten om upplevelser av olika svenska rollspelsäventyr. Ett mer rättvisande namn kanske hade varit Den lilla enkäten om upplevelser av olika svenska rollspelsäventyr, eller ännu mer Den inkompletta enkäten om olika svenska rollspelsäventyr, men det hade inte varit lika slagkraftigt. Enkäten har sina brister, så ni får helt enkelt ta den för vad den är.

Enkäten är öppen till kl. 8.00, måndagen den 22 mars.

Hittills har 58 svarat. Det var ca 100 som röstade per dygn på omslagsomröstningarna (om folk inte fuskade och röstade fler än en gång). Jag tycker att det är rimligt att sikta på att den här enkäten kommer upp på samma nivå på fyra dygn.
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Kul!
notera att Putrescence Regnant till MÖRK BORG inte släppts ännu så typ ingen här förutom jag och Pelle kan ha läst det. Men det ska givetvis ha en femma.
Jag försökte i alla fall.
 
Top