Nekromanti Den siste drakriddaren

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
En kort sammanfattning av min dod kampanj jag hållit på alldeles för länge med men som börjar bli klar. Behöver
lite synpunkter men också tips och idéer på saker jag inte riktigt blivit klar ännu.

INLEDNING
Rollpersonerna kommer till staden tjute. Den är ovanligt tom. En pojke springer fram till dom och undrar om de kommit för att dräpa draken, hans mamma lyfter bort honom innan de hinner svara. De får veta att en drake vaknat på grymskullar och staden är hotad. En stor belöning har lovats till den som kan dräpa draken. Många har försökt men ingen har lyckats. Många har flytt staden, en del har stannat kvar och tror hotet är överdrivet. Bland folket finns en svårdödad myt och ett hopp. De talas om den siste drakriddaren som sägs finnas någonstans ute i vildmarken sökande efter den perfekta lärjungen. Man tror han ska komma, dräpa draken och rädda staden. Ty endast han kan konsten att dräpa drakar. Silverbrycken i staden har skickat ut många spanare efter den siste drakriddaren men ingen av dom har återvänt. Han har lovat en kista med guld som hittar den siste drakriddaren. Antingen går rpna och dör mot draken eller börjar de försöka ta reda på mer om denna myt.

Rykten i Tjute
* Sedan draken kommit har det blivit farligare ute i vildmarken. Varelser och djur sägs ha fått drag från draken.

* En kult som dyrkar och offrar till draken börjar växa allt fortare i landet, särskilt bland troll och annat vildfolk.

1T10 Händelser
...

Biblioteket
I Tjutes finns ett pergament om drakriddarna. Det stor ganska lite men att det var en order som dräpte drakar men som inte finns längre. Deras tempel sägs finnas bortglömt någonstans i osthem. Lite allmänt varken eller kunskap för att väcka intresse.

HANDELSKORSET
Rollpersonerna kommer till handelskorset där handelsmän från hela landet samlas och träffas för byteshandel. Här får rollpersonerna höra en fantastiskt berättelse om en ensam man som försvarade en gård mot en hel grupp med troll och annat otyg. Det var något väldigt mystisk med varelserna, de sades ha drag från drakar.
De hade fjällig hud och underligga mutationer. Det pratas om en "draksjuka", att vem som helst kan bli smittad.

GÅRDEN PÅ PRÄRIEN
... spåren leder rollpersonerna till en liten gård där dom hört ett märkligt rykte om en enkel man som ensamt försvarade den från en trollstam som kommit för att plundra. Men han finns inte kvar där. Man kan berätta att natten innan han försvann så blev han uppsökt av en mystisk gestalt i mörk kappa. Det såg ut att vara en alv från kopparskogen, säkerligen lade han en förbannelse på honom så att han blev tokig och sprang ut i skogen.

KOPPARSKOGEN
Rollpersonerna beger sig till kopparskogen. Det är en fridfull skog där ingen kan gå vilse. Den som försöker komma till skogens mitt hittar alltid ut igen. Få känner till hemligheten att endast fredens stig leder in till alverna. Det vill säga, de som kommer i fredliga avsikter och inte bär några som helst vapen.
Hos alverna får rollpersonerna veta att den siste drakriddaren numera lever i exil i drakriddartemplet långt i vildland i norr för att han blivit för gammal och misslyckats med att sprida sin lärdom och arv vidare.

VÄGEN TILL VILDLAND
Vägen till vildland är lång och fylld med äventyr. Rollpersonerna måste korsa öppna hav, träsk, höga bergstoppar och djupa skogar.

FYNHEM
De kommer till ett land i krig och kris. Något har enat trollstammarna från "trollskogen". Om inte rollpersonerna lyckas förena de x antal städerna och tillsammans försvara den norra befästningen så har dom någon chans att vinna. Denna armeé står i vägen för rpna och drakriddaren. De lyckas och vinner slaget,
de överlevande trollen skingras och flyr åt olika håll.

VILDLAND
Rollpersonerna kommer till vildland där de tillslut hittar templet och den siste drakriddaren. Det är en förtvivlad man som get upp hoppet. Han är inte värdig att kallas drakriddare, han lyckades inte hitta den perfekta lärjungen och nu så har en drake vaknat. Han är för gammal för att dräpa en drake. Alverna sa att han
skulle hitta den perfekta lärjungen i templet,
men där var det tomt. De lurade honom.

Drakriddartemplet Niglaklyft
Om inte rpna kommer fram till det först så drar drakriddaren slutsatsen att kanske rpna är dom perfekta lärjungarna. De har ju trots allt kommit till templet. Eller någon utav dem.

Konsten att dräpa drakar
Rollpersonerna blir erbjuden att lära sig konsten att dräpa drakar. Men de måste klara flera svåra prov, många har dött i sina försök. De följer med den siste drakriddaren och måste klara x antal prov. Sedan ställs de inför den största och sista utmaningen: Att dräpa draken.

Slutstriden
Draken är i sin grotta. De måste smyga in utan att utlösa alarmet som finns vid ingången: mass skrot. Sedan måste de smyga försiktigt i de uråldriga salarna. För om den blir hört kommer en eldkvast komma farande. De kan ta skydd bakom pelare och hitta hemliga vängar så de slipper gå i det öppna. De måste sedan dräpa den med sina kunskaper. Innan draken dör så slår den hårt med svansen i väggen så hela grottan börjar rasa, rpna måste skynda sig ut innan den rasar igen.

You like?:)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag gissar på att resan fram och tillbaka har tagit mycket lång tid. Hur kommer staden Tjute att se ut när dom kommer tillbaka? Vad kommer att vara annorlunda på vägen tillbaka?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Antingen tar resan lång tid och träningen går fort, eller så är resan kortare och själva proven/uppdragen längre.
Motsägelsefullt nog så är tillbakavägen inte så intressant för handlingen och därför tänkte jag att den skulle "snabbspolas".

Ja vet inte vilken nivå det ska vara på. Tjute kan vara ungefär som vanligt eller så har den tagits över av en drakdyrkar kult som offrar människor till draken eller dylikt.

Andra alternativ är väll en episodisk kampanj där drakriddaren tappat minnet och rpna måste hjälpa honom "hitta" det igen, drakriddaren följer med rpna på "deras" äventyr och lär dom under vägen. Eller sökandet är bara en anledning till episodiska äventyr som inte har något med intrigen att göra. Eller att dom hittar
honom men han vill att rpna ska hjälpa honom hitta den perfekta lärjungen vilket senare visa vara nån av dom etc etc etc.

* För att bli drakriddare och kunna dräpa en drake så måste man först ha besegrat 9 legendariska bestar.
Förstå då kan rpna hitta den siste drakriddaren, eller om han hittar dom?! Det är alltid roligt att döda monstser:)
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Mr.Walker said:
INLEDNING
Rollpersonerna kommer till staden tjute. Den är ovanligt tom. En pojke springer fram till dom och undrar om de kommit för att dräpa draken, hans mamma lyfter bort honom innan de hinner svara.
La heller den lille gutten (pojken) prøve å bli venn med rollene, og søke deres beskyttelse.

La gutten fortelle at draken har spist opp hans pappa og mamma, og alle andre i Tjute. La ham si at draken krever alle liv i Tjute som sin mat, og så spør han rollene om de kan verge ham mot draken ...

Det gir en innledning med lite mera kjensler ... ;-)
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Vill inte verka tjatigt. Men jag var väldigt inspirerad av samuraj champloo där dom ska hitta en samuraj som luktar som en "sunflower". Så min ursprungliga ide var att det skulle vara en episodisk kampanj där sökandet efter den siste drakriddaren är en lättsam plot som för rpna vidare. För eller senare kommer de till alver som vet vart den siste drakriddaren finns. I vildland. De hittar honom som blivit för gammal för att dräpa drakar. Men han går med på att träna rollpersonerna, först när de klarat flera av hans svåra prov så är dom redo.

Men det största problemet med den episodiska har varit min rädsla för att rpna ska ledsna för att dom aldrig hittar honom, eller blir förvirrade över vad de egentligen ska göra. Att det känns för utdraget.

Alla synpunkter uppskattas på den idén. Har egentligen aldrig varit intresserad av att skriva en kontinuerlig kampanj från första början.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Mr.Walker said:
Men det största problemet med den episodiska har varit min rädsla för att rpna ska ledsna för att dom aldrig hittar honom, eller blir förvirrade över vad de egentligen ska göra. Att det känns för utdraget.
Jag hade nog sagt till spelarna rakt ut att uppdraget att hitta drakriddaren i början mest kommer vara en anledning till att de drar runt i världen och råkar på äventyr. Kanske även nämna att det skulle bli lite som en säsong av en tv-serie, och att det blir lite olika mycket koppling till »plotten«, och strössla ut lite personer och händelser som kanske inte verkar så viktiga just då men som kommer återkomma mot slutet.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Så här hade jag gjort en hitta drakriddare och sen döda draken kampanj.

Först och främst måste du etablera ett motiv för dem att döda en drake. Jag skulle börjat med en inledning där de arbetar som Hirdmen till något högdjur. Kanske i Junghart? (det är ju ett coolt namn på ett land dessutom)
Rollpersonerna vaknar där i långhuset där de sover. De är bakfull och somliga har säkert spytt ned sig i sömnen. Någon ligger och har en kvinna/sköka/träl mellan armarna. En av dem kanske vaknar precis vid avträdet då han lyckades somna på vägen tillbaka ifrån det.
Berätta om att det varit bröllopsfest, någon närstående till rollpersonerna har kanske gift sig eller så är det en av rollpersonerna som gjort det. Spelet börjar vid gryningen efter att du berättat om den hårda kvällens festande och spelarna själva kanske vill inflika i vad för sorts dumheter de gjorde. Det här kommer skapa en munter stämning i gruppen och hjälper på så sätt till med att bilda ett känslomässigt band till platsen och människorna där.

Varför vaknar rollpersonerna i gryningen då?

Jo, en drake flyger över orten och spyr eld över husen. Varför draken är där behöver du inte etablera det är ju ett monster. Låt inte heller draken "landa" i staden/orten/byn eftersom det kan uppmuntra till en omöjlig strid.
Fokus blir här på att överleva.

...

Så nu har folk dött i orten, hus och sånt är trasigt ut och allt ser allmänt förjävligt ut. Att stormländarna festat sönder platsen före och är jävligt bakis gör dessutom saken värre.

...

Någon, typ högdjuret på platsen som dessutom har goda kontakter med stormehansan erbjuder den eller de som fäller draken en mäktig belöning.

...

Sen ger sig rollpersonerna iväg, antingen för att hitta drakens grotta på en gång eller för att söka kunskap i hur man dräper drakar. Hur det än blir så möter de upp med en storväxt man, stor som en björn och med "björnig" personlighet. Ge små tjyvnyp om att det kanske är Enken de möter helt enkelt. Denne person berättar om den mäktiga drakdräparorden och deras makt förr i tiden.
"Enken" ger i sin tur sen ett tips om att den forna ordens krönikör sägs finnas i Saaga, ge honom ett namn också.

...
Väl i Saaga får de söka runt efter krönikören som sedan visar sig ha konverterat till Nidendommen.
Hur de än gör för att få krönikören att prata spelar ingen roll, dödar de honom finns informationen nedskrivet.

..
De åker till platsen där den siste drakriddaren senast sägs ha bosatt sig. Kanske i någon Vildländsk ort?
Där får de veta ny info om honom osv.

...

Till slut möter de drakriddaren som beprövar dem osv.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Tack för tipsen!
Ett uråldrigt bibliotek som nästan är bortglömt tycker jag är en bra idé, ungefär som när gandalf rider till minas tirith för att lära sig om ringen.
Bara resan dit kan vara nästan ett äventyr i sig.
Ett bra "research" moment, en pusselbit som jag saknat.

Det kan ju vara svårt att komma in i biblioteket. Vem som helst släpps kanske inte in, kanske vaktas den av demonbröder för att det finns farlig kunskap där.
Rpna måste vinna någon förtroende först, typ hjälpa staden med deras problem.

Biblioteket är som en enda labyrint. Där kan det finns en bok om drakriddar ordern, kanske den i sig räcker eller så är det en spak till ett lönnrum. Där drakriddaren brukar vara ibland, med böcker pergament och kanske ledtrådar.

Där får de iaf "basic" info om drakriddarorden och att det var Alverna som lärde drakriddarna dräpa drakar.
Rpna får veta att det bor alver i kopparskogen, kanske dom vet vart den siste drakriddaren finns?

Ett ytterliggare alternativ är att drakriddaren är känd av "bibliotekarien" där och kan berätta om honom och kanske vet vart han finns. Eller så är det Jarlen själv i staden som är drakriddaren och försvunnen...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Mr.Walker said:
Ett ytterliggare alternativ är att drakriddaren är känd av "bibliotekarien" där och kan berätta om honom och kanske vet vart han finns. Eller så är det Jarlen själv i staden som är drakriddaren och försvunnen...
Är inte Jarlen i Saaga drakriddare nu när jag tänker efter? Har du Osthem boken så kan du läsa där.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jo jag tror han är det, det finns ju egentligen flera drakriddare kvar. Men i min "kampanj" tycker jag det är intressantare om bara "han som lever på resande fot i Osthem" finns kvar. Däremot skulle man ju kunna kombinera och göra så att det är samma som Jarlen i Saaga som är försvunnen sen några månader tillbaka.

Det kan ju finnas ett rykte om att han inte visat
sig utomhus på flera månader och att vissa påstår
att han dött, andra att han försvunnit.

Det betyder inte så mycket för rollpersonerna förrän dom hittar det "hemliga gömstället" i biblioteket och kommer fram till att Jarlen i staden och drakriddaren är samma person. Där finns det då flera ledtrådar som pekar mot alverna. Bl.a att Jarlen fick besök av en alv från kopparskogen dagen innan han försvann osv.
och att det står i pergament att alverna lärde drakriddarna att dräpa drakar.

Det tror jag blir häftigt:) Jarlen kan ju stå i skuld till alverna på något sätt, kanske dom gav honom makten, eller åtminstone konsten att dräpa drakar.
Det är inte bara en möjlighet utan också en skyldighet, nästan som en förbannelse.

Hur som helst så blir alverna i kopparskogen nästa mål:)

Edit: Visserligen finns det ett bibliotek i Yksta där man måste vara munk i minst 3 år för att få tillgång.
Men det borde ju kunna finnas ett i Saga också.

Skulle ju också kunna handla om att rpna måste
hitta de x antal böckerna om drakröddaraspekterna
för att lära sig konsten. De finns ju utspridda lite här och där, men blir lite väl klyschigt kanske.
Sen vet jag inte hur realistiskt det är att man kan lära sig av att bara läsa.
 
Top