Nekromanti Den rosa T4:an

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Re: Sveroks Kvothomokommitté?

Om det är ett centralt problem i rollspelsorganisation (vilket jag kan tycka underrepresentation av kvinnor är, men förtryck av homo- eller bisexuella inte är) så tycker jag definitivt det är något Sverok kan syssla med. Det är så enkelt som att svenska staten har som mål att göra samhället mer jämställt, och Sverok får pengar av staten som de ger till konvent och trycker Sverox med. Så ja, jag tycker Sverok kan försöka påverka. Däremot tycker jag inte det ska råda någon tvångskvotering, då jag är emot kvotering överhuvudtaget.

Men lite upplysning och uppmuntran tycker jag ligger väl inom Sveroks ramar. Genom t.ex. att själva trycka bra äventyr i Sverox eller ställa upp med dem på konvent. Du försöker ju dra det hela till någon sorts absurditet, och därigenom göra argumentet falskt, men det är ju varken nödvändigt eller behövligt. Det räcker ju med Sverok använder lite av sina 17 miljoner till att samarbeta med konventen; många äventyrsskrivare, precis som jag och nightowl verkar tycka, gör det helt omedvetet, och det räcker med att man inser det hela för att göra det bättre.

Förövrigt har du redan fått vår föreningsröst till riksmötet, gör oss inte ledsna och ångersamma nu :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sveroks Kvothomokommitté?

Genom t.ex. att själva trycka bra äventyr i Sverox
Va? Äventyr i Sverox? Sedan när innehåller den något annat än internt svammel och pretantiösa krönikor om 'det växande förbundet' (där jag är inräknad minst 3 ggr)?

- Ymir, undrar
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Re: Sveroks Kvothomokommitté?

Va? Äventyr i Sverox? Sedan när innehåller den något annat än internt svammel och pretantiösa krönikor om 'det växande förbundet' (där jag är inräknad minst 3 ggr)?
Förmodligen sen aldrig...men det hade ju varit trevligt om de börjat. :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Tack.

Tack NightOwl. Du satte spiken på rätt ställe.

Osynliggörande. Det som inte syns finns inte. Om de inte syns, hur skall man då veta hur den som är HBT i spelgruppen känner sig eller upplever alla moment som ingår i spelandet av rollspel? Och allt kring det sociala som omger själva spelandet sen då?

Någon här som lyckats undvika nedsättande skämt kring homosexuella när ni spelat? Har ni haft total koll på att alla i spelgruppen befinner sig på rätt sida om skämtet när det dragits?

Förebilder. Hur många förebilder i rollspel har varit positivt beskrivna homosexuella? Hur många traditionella relationsdraman utgår från heteronormativa värden?

Är det mer synd om den som uttrycker sin halvt avvikande sexualitet och är tämligen ensam om det eller de tusental som delar sexuell läggning men som är osynliggjorda?

Ignorance is bliss.

Sen till sist så kallade 'bevis' på att jag som del i HBT-kollektivet utstått spott och spe just pga min sexualitet.. Det finns vissa användare av detta forum, som jag inte tänker namnge, som önskat mig död pga min sexualitet. Sagt i ett socialt rollspelssammanhang. Skall jag lista alla som dragit urfåniga skämt som förnedrar eller spelar på fördomar kring HBT i min närhet?

Sist men inte minst en länk till en undersökning som offentligjordes idag kring Hedersrelaterat våld mot homo- och bisexuella ungdomar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tack.

Är det där retoriska frågor? I vilket fall som helst så brukar vi i den här spelgruppen snarare dra fettoskämt än svartskalleskämt och bögskämt, f'låt, skämta överviktiga snarare än om invandrare och icke-heterosexuella. Jag kan inte komma på något ickeheteroskämt alls under senare tid. Om jag får gissa vad det beror på så är det förmodligen att vi har läst Skräckkondomen och Skräckkondomen 2 - Dödligt Gummi, så ämnet är väl uttjatat att skämta om.

I senaste Star Wars d6-kampanjen så var min rollpersons storebror homosexuell. Problemet med det är förstås att han var av adlig börd och arvtagare till familjen, så förutom att det hotade familjens fortlevnad så var det dessutom enorm skandalpotential över situationen. Men han var min rollpersons storebror för det.

Väger dessa "bevis" lika tungt som dina?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Scenarioskrivande & hetero/köns-normativitet

nightowl said:
När jag skrev konventsäventyret Döden: In från vänster till Gondica kom jag mitt i skrivandet på att jag inte hade någon anledning till att de flesta rollpersonerna ELLER spelledarpersonerna var män eller kvinnor. Jag hade gjort 90% av deltagarna i dramat till män - på ren slentrian, inte för att jag hade någon sort konstnärlig vision där jag tänkte mig X som kvinna eller för att plotten krävde det. Så jag ändrade på saken. Det vimlar fortfarande av karlar, men nu är det åtminstone för att jag har svårt att tänka mig X som annar än man.
När jag arbetade med Strike Team: Luna till förra GothCon samt De utan Hjärtan till förrförra GothCon tänkte jag mångt och mycket på just aktörernas sexualitet. Detta eftersom jag ville ha stort spektrum, inte vara fast i det heteronormativa tänkandet, inte fast i könsrollsträsket men ändå erbjuda en traditionell miljö för rollspelare.

Vad blev slutresultatet? En dos asiatisk kultur, kryddad med excentriska drag, toppat med lite hederlig sado-masochism till De utan Hjärtan. Strike Team: Luna blev mer seriestilsaktigt med traditionella kvinnoföraktande hunken till en superintelligent Femme Fatale som lindade alla män runt sina fingrar. Huvudmotståndarna var lesbiska där den ena var en James Bond och den andra var en MacGyver där det jag bytt ut var deras sexuella könsidentitet - den sociala var i princip likadan då de uppträdde, agerade, talade och tänkte som män.

Jag tyckte jag spelade på könsrollerna med så många kvinnor samt att jag gett dem schablonartade personligheter, medan de som läst och spelat scenariot uttryckte det motsatta och frågade om det var tänkt att vara feministiskt.

Allt som förändrar på stereotyperna däremot fångar intresse och får en del spelare att tänka i en bana till. Se om ni kan hitta mina homosexuella karaktärer jag skrivit ..
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
OT: Ok

Skall jag ge dig en knäpp på näsan om det sker i min närhet eller tyst ignorera men ändå inta det faktum att dylika saker passerar utan större reaktion från de allra flesta?

Det är väl här grundkärnan ligger i vad den rosa T4'an i Göteborg reagerar mot antar jag. Jag vill fortfarande läsa artikeln innan detta spikas fast, det är bara mitt antagande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Tja, nu har jag följt den här diskussionen och kan bara konstatera att min reaktion i det närmaste består av en enda gigantisk axelryckning.

Jag kunde verkligen inte bry mig mindre.

Jag skämtar högljutt om invandrare, judar, bögar, svenskar, amerikaner, nazister, antirasister, flator, kristna och muslimer och allt annat mellan himmel och jord. Ska man börja visa hänsyn för alla som kan tänkas stämma in på något av de berörda områdena så blir det rätt trista skämt.

Och ska jag ta illa upp för varje gång någon skämtar om överviktiga? Eller tunnhåriga? Eller militärer? (tro mig, folk älskar att skämta om militärer) Det skulle inte gå en dag utan att jag kände mig kränkt. Äsch, hur svårt ska det vara att rycka på axlarna? Eller till och med skratta åt det hela. Ett bögskämt kan ju faktiskt vara skojigt även om man är bög.

Osynliggörande? Tja, jag kan ju direkt erkänna att ingen heller har uppmärksammat min heterosexualitet. Sexuell läggning är helt enkelt ointressant i rollspelssammanhang. Jag har bara varit på ett konvent (BSK) och det var utan tvekan det mest osexiga jag någonsin varit med om. Ja, förutom de där sextonåriga tjejerna med lolitakläder då *nudge*.

Så jag dömer helt enkelt av följande;

Det är inte ett problem.

---

Förresten; skulle rollspelare vara intoleranta? Jag förstår inte hur en transvestit skulle kunna känna sig uttittad i en hobby där lajvare känner sig hemma.

LIGHTNINGBOLT!

- Vulf, bojkottar jämställdhet
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Mindre (intressant) notering

Det är intressant vad kort folk tänker ibland, för att referera den pågående diskussionen. Har precis avslutat en kurs i genusvetenskap, och noterar att stigmatismen i den frågan likar denna oerhört mycket.

En grej jag noterade i debatten var att alla debattörer verkade känna sig tvugna att meddela sin sexualitet med sina åsikter. Jag hade först tänkt skriva ett annat inlägg, när jag insåg att jag skulle göra samma sak själv. Visserligen kan det vara intressant att veta debattörens lägging i förhållande till dennes inlägg, men ändå.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Re: Mindre (intressant) notering

Vilket är exakt varför jag inte sa det i mitt första inlägg, men iom folk började gnälla om att "HBT-folk" kunde ta illa upp om man kallade artiklen löjlig (vilket jag gjorde), så kände jag att en brasklapp var på sin plats. Och i en sånhär diskussion är det väl faktiskt av visst intresse, om man nu ska debattera om folk känt sig utsatta eller inte. Är de straighta som pilar så är det kanske svårt för dem att säga om homo- eller bisexuella kan ha uppfattat något illa.

Förövrigt är det få saker jag ogillar mer, än folk som läst dylika vetenskaper och utgår ifrån att bara för folk faktiskt kategoriserar och sätter stämplar så är de på något sätt helt inrutade i någon form av "hetero-normativ" mall eller annat skitsnack. Det är så enkelt som att det finns få saker människor gör bättre än att snabbt hitta mönster, även de som inte faktiskt finns, och sedan kategorisera iväg saker i hjärnan. Det är så vi vet att ett träd är ett träd, trots vi aldrig sett det specifika trädet förut, et.c. Att sätta stämplar och kategorisera är vad vi gör bäst och skälet för detta är för det är rackarns praktiskt när man ska tänka. Tänka i sin tur är rackars bra när man ska överleva. Därför sätter vi stämplar på absolut allt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Om man kränks...

...ska man tala om det. Göra andra uppmärksamma på att det inte lämpar sig. Så tycker jag.

Det verkar som om Den Rosa T4:an tänker tala om att de känner sig kränkta av en icke definierad mängd människor, men det är ganska talande att vi som läst artikeln inte har så stor susning om vad dessa kränkningar består av.

Problemet är i mångt och mycket i just den här frågan kring artikeln och dess innehåll att Den Rosa T4:an verkar tycka att andra ska utkämpa deras slag för dem, utan att man vet vilken kamp man för, eller mot vad.

Innan de blir tydligare med vad det är de vill, och hur andra kan bidra (om man vill bidra), så kommer ingen att egentligen prata om kärnfrågan, eftersom ingen vet vad den går ut på. Alltså rasar debatten kring en hel del idéer om vad de egentligen vill ha sagt med sin artikel. Såväl från mig och andra som läst den, som från de som inte läst den.

Så debatt har de lyckats skapa. Det ska bli intressant om de vill vara en del i den eller om de nöjer sig med att stå på en sockerlåda i Sverox och deklamera otydliga sanningar.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Afghanska rollspelare? (Något OT)

Hur många skäggiga afghaner med strikt salafisk tro spelar rollspel?
Frågan är inte om de gör det eller om de vill göra det. Frågan är att de ska ha rätt till det.

Ungefär som grabben i Life of Brian som vill ha rätt att föda barn.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Hur svårt är det egentligen? Rollspel für alle!

Är det egentligen ett problem? Är frågan verkligen huruvida sexuell läggning ska påverka ens möjligheter att delta i hobbyn rätt fråga?

Ska man överhuvudtaget lägga på något slags moralkod från Sveroks håll så ska den vara att rollspel är för alla. Det är fel att stänga ute någon från hobbyn, oavsett anledning (så länge som de inte utgör en fara för sig själv och andra). Vill man spela så ska man få spela. En folkhobby.

För mig är det det naturliga ställningstagandet och det ställningstagande som är så uppenbart att det knappast ens kan vara kontroversiellt, men som när det väl är taget löser alla de andra frågorna. Behöver det verkligen krånglas till mer?

Sorry om jag låter som en blå elefant.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Svarta Baronen rövar bort prinsessan Boobi av Hormonien för att gifta sig med henne, inte prins Hecki.

Jag har fö en Birger-skiss på ungefär det temat liggande i nåt anteckningsblock... Nä, den kommer förmodligen aldrig med i Fenix.

I verkligheten borde rimligtvis en viss ratio av fölk vara icke-hetero, men konstruktörer verkar inte kunna ha dem med utan att folk tror det är nån sorts jävla statement. Visst, alternativet blir oftast nån sorts jäkla inkvotering, vilket känns jävligt beige - men de som gör det försöker i alla fall.

Jag både håller med och inte - Rising har en klar poäng i sitt inlägg, tycker jag. Om man som hetero-konstruktör synliggör något i ett verk kan det genast uppstå en fråga om varför man synliggör det... och jag är som bekant idog motståndare mot att införa saker som gnisslar i spelvärlden baföratt de passar i dagens Sverige.

Ett gammalt, om än rätt övertydligt, exempel på när en konstruktör tog upp sånt av fel orsaker, var det opublicerade kampanjsupplement som drällde av lesbiska (oftast unga och snygga) tjejer men inte verkade innehålla en enda manlig bög. Det var knappast av några normativitetsskäl som de töserna kom med...

Sen är det ju de facto ofta så att homosexualitet inte är fullständigt synlig för omgivningen; jag kan faktiskt minna mig mer än ett exempel där värdshuset drivs av, typ, två stadiga herrar vid namn Sune och Rune, som enligt husbeskrivningen har ett sovrum bredvid köket. Det står inte om Sune och Rune är bröder, älskare eller bara affärspartners - och måhända borde konstruktören ha nämnt för SL att de är älskare om han tänkte sig att de var det - men värdshusets gäster kommer förmodligen aldrig att få veta nåt om den saken.

Observera att det finns världar där det inte direkt passar, förstås, på grund av bakgrunden - där det är omöjligt att vara öppet homsexuell, till exempel. Samtidigt finns det spel där man undrar varför folk är inte skulle visa det öppet.

Absolut; det är klar skillnad på att vara gay i Pendragon och att vara det i Neotech.

Som exempel, när jag satt och pulade på Sarokhela-modulen till Khelataar ville jag sätta in en kvotbög nånstans (ingen speciell anledning; jag bara kände för det). Men när jag skulle ta upp det i mästerkrigaren Geliis personbeskrivning föreföll det totalt fel - i spelvärldens kontext - att låta honom ha gått ut öppet med det, och ungefär lika fel att han skulle ha det som en mörk hemlighet. Det rätt bleka slutresultatet blev: "Trots sin status är han ännu ogift och en del rykten säger att han föredrar män; många jäntor i klanen hoppas kunna bevisa motsatsen."
Sensmoral: Det är inte helt lätt alla gånger.

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hur svårt är det egentligen? Rollspel für alle!

Jo, men så är det ju i samhället också; alla ska få vara med, alla ska tas på allvar, osv. Så vad säger du om de som exempelvis vill starta ett nätverk för kvinnor som är offer för våldsbrott? "Det behövs väl inte? Vi har ju redan slagit fast att samhället är för alla. Varför krångla till det? Ni kan ju prata med oss andra, vi lyssnar ju självklart på alla."

Nå. Det är klart att du har rätt. I det perfekta landet Lajdi-dajdi-doo så skulle din inställning vara den enda grundbalk man behövde för att tillfredställa allas behov.

Men i den här pissvärlden vi tvingas nöja oss med, hur funkar det här? Jag skulle vilja säga att så fort någon enskild person uttrycker en åsikt om att starta en diskussion om ett ämne hon anser har osynliggjorts, då är det ett bevis på att den goda grundinställningen inte räcker. Att det behövs krångligare lösningar än allsång i dur.

Nu fattar ju vem som helst att en särskild Sveroxförening inte kommer kunna vända pastor Åke Green till att bli en sympatisk människa (jag tror inte att de kommer påverka en enda fördomsfull person, faktiskt), men de kan väl ha blygsammare mål än så? Agera samlingskanal för likasinnade, och kanske upplysa oss om de skulle hitta något de upplevde som kränkande som en rollspels- eller äventyrskonstruktör förmodligen inte ens hade tänkt på när han skrev det (såsom att förknippa ondska och samvetslöshet med androgyna, bisexuella mörkeralver (för att ta ett exempel ur mitt eget rollspelsklurarkiv (fast de var å andra sidan coolast av alla varelser, så det var dem alla ville vara, och... hrm, åter till ämnet))), jag vet inte.

Det känns iaf konstigt att någon uttrycker ett behov och att man bemöter det med svaret "det behöver vi inte åtgärda, för vi har redan en sån bra inställning."

Eftersom problemet är krångligare än så, så måste också lösningen vara krångligare än så.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har ändrat mig

Jag är en okunnig jöns, så enkelt är det. Saker och ting är aldrig så enkla som det först verkar. Artikeln är fortfarande rätt dålig, men inte tanken bakom den. Jag tror att Jens och hans sak hade tjänat på att artikeln hade varit mer personlig istället för att bara förlita sig på statistik. Jag vet inte hur det är att vara homosexuell, jag och många andra måste upplysas av riktiga människor med riktiga erfarenheter. De åtgärder som jag kanske finner tillräckliga kanske inte alls gör någon som helst skillnad. Även om HBT-folk i grund och botten är individer precis som oss andra så tror jag att många av dem delar visa kollektiva erfarenheter av hur det är att tillhöra en icke-accepterad grupp i samhället.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag har ändrat mig

Jag tror att Jens och hans sak hade tjänat på att artikeln hade varit mer personlig istället för att bara förlita sig på statistik.
You bet! Statistik är möjligtvis bra för att övertyga kostymnissar, men de flesta andra människor...

Å andra sidan finns det något som heter "anekdotiska bevis" och det innebär att man tar en personlig observation och gör den till allmän lag. Det är också ganska dumt.

"Jag blev illa behandlad i ett spelgäng en gång på grund av min homsexualitet" betyder inte "Alla rollspelare är homofober!" Det betyder "Några rollspelare är homofober".

För att ha underlag för en åsikt måste man se det i ett stort perspektiv - men för att få gehör för den bör man uttrycka sig på annat sätt.

Erik, sedan hjälper det att ha mer konkreta förslag på konkreta problem
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Och något Sverok lätt kunde åtgärda genom att t.ex. se till kvinnor är bättre representerade i äventyr både i Sverox och på konvent.
Hur i helsike skulle det gå till utan att det blir löjligt? Annat än att säga "det är minsann en bra idé att..." Detsamma gäller homo-kvotering i samma veva... Och FINNS det äventyr i Sverox?

Erik, alltid skeptisk mot kvotering. Jo, jag vet att det låter konstigt mot det jag just sade i det andra inlägget, men det är skillnad på en princip och en regel, speciellt om regeln uttrycks med siffror
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Läs mitt svar till Krille [ANT]

Svårt att läsa mitt svar på Krille, två hopp ner, när han frågar i princip samma sak?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Läs mitt svar till Krille [ANT]

Svårt att läsa mitt svar på Krille, två hopp ner, när han frågar i princip samma sak?

Så svaret är alltså att Sverok bör anlita författare att skriva scenarier där kvinnor är "väl representerade", och sedan trycka dem i Sverox och arra dem på konvent?

Sorry, men det känns inte som det skulle passera Nightowls 'utan att det blir löjligt'-kriterium. Socialstyrelsen vill att du spelar detta, liksom.

--
Åke
 
Top