Nekromanti Den rosa T4:an

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hoa-hoa?

Ummm... jag har ingen aning om Storugglas läggning, och jag har egentligen inte något skäl till att ens fråga, men jag blir nyfiken på huruvida han stämmer in på tesen eller om han spräcker din teori stenhårt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Sarkasm (OT)

>...Jag var sarkastisk. Hur detta inte framgick vet jag inte. :gremsmile:

Jag förstod det i alla fall och det gjorde nog de flesta.

>Uppenbarligen ska man lära sig att hur tydlig man än tycker man är så på internet så går det att missförstå en ändå.

Man kan alltid slänga in en ironi-smiley :gremwink: för att vara säker på att det går fram.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Förresten...

"och du har en uggla som din avatarbild. Vad är det med det djuret egentligen? (-:"

Hehe, ugglor är ju trevliga djur och inte får man äta dem heller enligt GT. Gamla Testamentet alltså, inte den där tidningen. Nu ger ju uggletråden upphov till att jag borde deklarera ståndpunkt, så att säga, så här kommer den: Jag är hetero. Tji fick du :gremwink:
Men å andra sidan trodde min gamla spelgrupp att jag var homosexuell i minst fem års tid, så jag vet inte, halv poäng kan du väl få.


Storuggla, angripen av ryggkli
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Okej, okej, okej...

Inget mer ugglande. Håll det On topic så slipper tråden bli låst. Ni har varit duktiga hittills så det ska nog gå bra. Det är artikeln och rosa T4an det handlar om.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kan ju dra en intressant betraktelse. Tjejer är klart underrepresenterade i spelhobbyn, men vad maktpositioner inom SVEROK anbelangar tycks situationen närmast tvärtom.

Jag undrar hur folk hade reagerat om jag startade Projekt Svarta T4:an, för heterosexuella rollspelare med avvikande sexuell läggning? Till skillnad från homosexuella, transsexuella och bisexuella kan jag iallafall komma ihåg situationer då vi faktiskt blivit utsatta för fördomar här på forumet. (Se denna tråd, tex). Jag tror då inte vi hade fått ta upp spaltmeter i SVEROX, iallafall...

Nej, fy för Sverok. Varken samhället eller Sverok mår dåligt av lite sund attitydanalys, men att försöka förvandla Sveriges Roll- och Konfliktspelsförbund till nån slags politisk plattform i jämställdhetsfrågor är att förgripa sig på förbundets poäng. Att det skall vara ett demokratiskt förbund framgår liksom redan tydligt i stadgarna, men vill man bekämpa folks normer och värderingar är det nog lämpligare att engagera sig politiskt, religiöst eller så. Att försöka åstadkomma en förändring inom rollspelsvärlden, där jag vågar tro att attityderna är oerhört mycket sundare än i samhället i stort, är att börja i lite fel ände, minst sagt.

och, som sagt...Svarta T4:an. Man kanske skulle göra ett försök? Eller nej, just ja...jag är ju ingen Sverok-pamp :gremfrown:

- Ymir, hjärtligt trött på Sverok-lobbyismen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, visst.. det är ju inte fel att man uppmärkasamamr de som hamanr i skymundan. Det går ju inte att förneka ju.
Skulle som sagt vara intressant att veta hur de såg på det hela ja.
Synd bara att man inte har sverokx, skulle vara intressant att läsa den här artikelen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag kan inte säga annat än att frågan lämnar mig totalt likgiltig.

Varför?

Jo, för att jag är ganska säker på att inom den berörda minoriteten så finns det antagligen minst lika många som reagerar något i stil med "Men, va fan, kan man inte ens få spela längre utan att behöva basunera ut vem man pippar med?". Spel är en sak, sex är en annan. Jag ser ingen egentlig anledning till att blanda ihop det.

Om man nu ska prata om minoriteter så tycker jag att det till exempel hade varit intressantare att försöka få in fler invandrare i hobbyn. Dels är det lättare att definiera projekt för det, dels har inte gay-världen några större hinder inom hobbyn (tror jag i alla fall inte). Invandrare kan däremot sitta i en sits där det inte är så naturligt enkelt att söka kontakt med en spelgrupp, speciellt då med tanke på att rollspel ofta sprids via bekantskapsband.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Upplys mig om texten

Hur lyder den? Jag som inte har Sverox får lov att förlita mig till Sverox arkiv på internet och det är inte helt pålitligt när det gäller läsbarheten i dess PDFer.

Som Rising skrev lite längre ner, hur kan ni som icke HBT-individer tycka att det är fånigt och att artikeln är bortkastad tid om ni inte känner till artikelförfattarens situation i Sveroksammanhang?

Det behövs rätt glasögon för att se det förtryck som förekommer. Tro mig, det finns. Därför vill jag väldigt gärna läsa artikeln och se om den är bra eller dålig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Upplys mig om texten

"Tro mig, det finns."

Mja, det är jag nog inte benägen att göra, bara sådär. Jag anser mig för all del inte som rollspelare vara del av någon som helst rörelse och är inte heller med i Sverok, men tanken på att det skulle existera en rollspelsrörelse inom vilken det dessutom existerar förtryck baserat på sexualitet är spännande och rätt märkligt. Jag är villig att tro dig, om du ger mig exempel. Ge mig exempel!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,356
Location
Göteborg, Lindome
Men jag är förstås nyfiken på hur rollspelande HBT-personer ställer sig till det hela. Tycker de själv att det är bra och nödvändigt att de får mer uppmärksamhet av Sverok?
Som bisexuell man och rollspelare förstår jag inte vad den ena saken har med den andra att göra. Jag har aldrig känt mig isolerad inom rollspelsvärlden, allra minst på grund av sexuell läggning.

Sveroks två främsta uppgifter är väl att fixa statliga pengar till hobbyn och informera allmänheten om vad vi sysslar med. Varför man plötsligt skall behöva göra en politisk plattform av förbundet, är ganska svårförståeligt. Och om Jens inte kan respektera att man vill hålla isär sexualpolitik och rollspelande, kan man ju bara beklaga.

Jag borde väl läsa artikeln också, men efter denna belysning av den känns det som om jag har bättre saker att lägga min tid på.

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Till viss del kan de nog ha rätt, har dock inte haft någon möjlighet att läsa artikeln.
En sak som jag spontant kommer att tänka påb är utrycket regelbög (person som älskar att förtrycka folk med omodifierade regler även om de inte själva är spelledare) men vad kan de ersättas med? Regelsexuell (för krångligt) regelfil (för tankarna till någon som mer än gärna moddar regler)?

Själv har jag ofta kännt mig diskriminerad i min nuvarande förening, men det är väl för att jag är den enda där som tycker magic, warhammer och bordspel blir rätt tråkigt i längden.

Och om någon verkligen måste veta min sexuella läggning så kommer den med, inom spoiler för er som inte vill veta den. En förkortning hade dock blivit jobbig.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Bisexuell masochistisk flagellant med technofetishistiska tendenser </font></td></tr></table>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Istället för manlig regelhomosexuell

"En sak som jag spontant kommer att tänka påb är utrycket regelbög (person som älskar att förtrycka folk med omodifierade regler även om de inte själva är spelledare) men vad kan de ersättas med?"

"Regelfascist" och "tabelltaliban" brukar ju användas regelbundet här, om "regeladvokat" inte räcker.
 
G

Guest

Guest
Re: Istället för manlig regelhomosexuell

Det är inget som man direkt kan skrika åt någon när det gäller, och endast regelfascist passar väl någorlunda in, men jag spelar inte med honom längre för han slår vilt omkring sig när han inte får som han vill.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Istället för manlig regelhomosexuell

"Regelfascist" och "tabelltaliban" brukar ju användas regelbundet här, om "regeladvokat" inte räcker.
Fast då blir det ju istället problem med åsiktsfriheten respektive religionsfriheten.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Afghanska rollspelare? (Något OT)

Fast då blir det ju istället problem med åsiktsfriheten respektive religionsfriheten.
Hur många skäggiga afghaner med strikt salafisk tro spelar rollspel? :gremsmile:
 

wolfan

Veteran
Joined
18 Jan 2005
Messages
6
Location
Forsheda, Värnamo kommun, Jönköpings län
Re: Idén med artikeln

Borde det inte startas en förening för heterosexuella människor ock.
Jag menar vi är ju nästan en hotad och förtryckt majoritet för att vi är hetero.
En förening för olika etniska tillhörigheter, religionstro o.s.v.
Kanske en förening för politisk engegerade. För det finns ju såna bland sverok's medlemmar.

"Föreningen skall vara politiskt och religöst obunden." är en stadga som måste finnas med bland sveroks föreningar.
Gäller endast där???

Allvarligt talat. Vad spelar sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion och politik för roll när man spelar ett spel där man inte är sig själv utan går in i en roll?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
HBT-personers roll i rollspelsäventyr och spelmoduler är förstås rätt liten, men å andra sidan är jag inte säker på att HBT-personer egentligen efterfrågar moduler som specifikt behandlar ämnet sexualitet.
Sexualitet och sexualitet, det är ju roligt att känna igen sig i en spelvärld. Alltså, jag är skeptisk mot allt som görs av politiskt aktiva människor i Folkrörelsesverige, till och med när det är till syfte att vara sjysst med mig, men...

Det finns två sorts diskriminering av queera i rollspelssupplement. Den första är ganska sällsynt. Den andra är mycket vanlig.

Den första är negativa bilder av bögar, flator och dylikt folk. Ett exempel finns i min favoritäventyrsmodul till något rollspel, Griffin Mountain till RuneQuest II. Där finns en barbar-kung som blivit allmänt dekadent och soft, tillsammans med hela sin familj, och sas förrått sitt folk till en invaderande imperialistisk stormakt.
Så, kungen är en feg och girig typ som svikit sitt uppdrag. Så hur är det med hans familj? Jo, hans drottning är en intrigant bitch, hans dotter en galen subba som mördar sina älskare regelbundet...
och hans son är en transa.
Oooooh. SCAAAAARY! :gremgrin:
Problemet är inte att han är queer och skurk*, problemet är att hans "skurkaktighet" uttrycks genom att han har långt mjukt hår och uppenbarligen gillar att klä ut sig till kvinna. Jämfört med sina mer tydligt störda släktingar blir det bara fånigt. (Fast OK, han har en förgiftad kniv också.) Man befäster fördomar - det är sjukt och dekadent att vilja klä sig som det motsatta könet, förstår ni.

Det är här nu tackålov ganska sällsynt. Oftas råkar man istället ut för den *andra* formen av diskriminering.

Niförstår, det FINNS inga bögar i de flesta rollspelsvärldar. Inga flator, transor eller bisexuella heller. Det är ännu värre än för kvinnorna, som åtminstone skymtar i förbifarten även om alla huvudroller innehas av män.

"Men det förekommer inget sex i mina rollspelskampanjer," säger vän av ordning, "alltså kan det inte förekomma någon homosexualitet heller." Vän av ordning visar sig därvid vara ganska korkad.

Det är inte sex det är frågan om, ser ni, utan förhållanden.

Svarta Baronen rövar bort prinsessan Boobi av Hormonien för att gifta sig med henne, inte prins Hecki.
När Bruce Kent bestämmer sig för att bli en maskerad vigilante och bekämpa bildårar som Rattman, eftersom hans föräldrar blev prejade ned i diket av en bildåre, vet man att föräldrarna var en mamma och en pappa, inte två mammor.
När rollpersonerna tar in på ett värdshus, är det ett par som äger det, och det är en man och en kvinna (förstås).
Och så vidare.

I verkligheten borde rimligtvis en viss ratio av fölk vara icke-hetero, men konstruktörer verkar inte kunna ha dem med utan att folk tror det är nån sorts jävla statement. Visst, alternativet blir oftast nån sorts jäkla inkvotering, vilket känns jävligt beige - men de som gör det försöker i alla fall.

Nå, det här problemet gör mej mest irriterad. Det är en fråga om igenkänning, helt enkelt. Jag kan förstå hur tjejer kan känna likadant ibland, helt enkelt för att det är ont om spelledarpersoner som är kvinnor**. Fast det börjar visst bli sällsyntare, tack och lov.

Jag kan förstå VARFÖR det uppstår - det är en inte alltför orimlig grej att anta att de flesta par man möter är heterosexuella, att ens fellow geeks tänder mer på Xena än Hercules, att det bara är kvinnor som behöver oroa sig för att deras partners skall misshandla dem, osv. Det värsta man gör sig skyldig till är väl lite mental slöhet. Men den finns där.

När jag skrev konventsäventyret Döden: In från vänster till Gondica kom jag mitt i skrivandet på att jag inte hade någon anledning till att de flesta rollpersonerna ELLER spelledarpersonerna var män eller kvinnor. Jag hade gjort 90% av deltagarna i dramat till män - på ren slentrian, inte för att jag hade någon sort konstnärlig vision där jag tänkte mig X som kvinna eller för att plotten krävde det. Så jag ändrade på saken. Det vimlar fortfarande av karlar, men nu är det åtminstone för att jag har svårt att tänka mig X som annar än man.

Observera att det finns världar där det inte direkt passar, förstås, på grund av bakgrunden - där det är omöjligt att vara öppet homsexuell, till exempel. Samtidigt finns det spel där man undrar varför folk är inte skulle visa det öppet.

Slutligen en brasklapp: Kvinnliga gamers som är lesbiska eller bisexuella har enligt vad de sagt mig råkat ut för extra slemmiga rollspelsnördar som, förutom brist på hyfs och hygien, haft konstiga sexuella idéer om att queera tjejer skulle vara extra lössläppta eller så, och därför trakasserat dem sexuellt. Jag har alltså träffat många queera tjejer som råkat ut för otrevligheter i rollspelsgrupper, men det verkar alltså bara vara en variant på vad straighta tjejer råkat ut för, i liknande situationer.

Erik, kvotbög, som knappast tror att Sverok kan göra något åt situationen annat än att komma med politiskt korrekta deklarationer, och dem klarar jag mig helst utan. Men visst finns det "diskrinimering" - vilket inte är samma sak som "brutalt förtryck".

*Jag GILLAR queera skurkar, det är som när Peter Stormare är med i en amerikansk film och spelar psykad svensk hitman eller nåt, man sitter och hejar på Sverige.

**Och om tjejer börjar gilla ett spel, får man se heterosexuella killar bete sig som mig i det här inlägget - de säger att de inte kan identifiera sig och definierar gärna det som "ett spel riktat till tjejer" eftersom mer än en spelare på tjugo är kvinna.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Oj vad jag håller med. Nu bor jag väl i och för sig i en av världens mest toleranta städer, där även heterokillar hånglar med andra killar, men i alla fall. Jag och min spelförening har både i våra egna rollspelskampanjer och på konvent stött på både bög och lesb, och det har inte varit något konstigt med det. (Utom för stackars Perrima som ingalunda var uppskattande av de inviter hon fick av en av de kvinnliga rollpersonerna). Om detta är något sorts resultat av min egna öppna (bi)-läggning som SL låter jag vara osagt, och det påverkar ju uppenbarligen inte på konvent där jag inte skriver äventyren.

Med detta sagt kommer vi till det du tar upp som i min åsikt är ett mycket större problem inom rollspelshobbyn som stort, och vilket Sverok kanske faktiskt både borde och kunde göra något åt! Nämligen att kvinnor är drastiskt underrepresenterad som SLPs i de flesta världar, även i världar där det sägs att kvinnor och män är helt jämställda. Jag märker ju det, precis som du, i det jag själv skriver. Jag måste aktivt kvotera i mitt huvud för det ska bli hyfsat rätt, om allt var som det skulle hade det skett helt naturligt. Jag kan bli innerligt trött på vissa "feministiska" åsikter, men just att i det här, att man faktiskt automatiskt drar till med män vittnar om något djupliggande snedförvridet. Och något Sverok lätt kunde åtgärda genom att t.ex. se till kvinnor är bättre representerade i äventyr både i Sverox och på konvent.

Som en liten lustig sidnot kan sägas att vissa verkar tro man inte kan vara manschauvinistik bara för man är homo eller bi (ack vad de misstar sig). Var de fått denna otroligt missriktade åsikt kan jag bara spekulera om.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I verkligheten borde rimligtvis en viss ratio av fölk vara icke-hetero, men konstruktörer verkar inte kunna ha dem med utan att folk tror det är nån sorts jävla statement
Men du... Jag kommer ihåg i en gammal diskussion där din dåvarande pojkvän (och kanske nuvarande? Sorry, jag har dålig bild av forumiternas privatliv) raljerade över Changelings texter om bl.a. homosexuella och sade "'jävla liberala heteros som skall visa hur jävla frimodiga de är!'"

Jag kommer ihåg att jag kände det lite som "screwed if you do, screwed if you don't" när jag läste det där. Hur ska jag ta upp homosexualitet i mina äventyr, egentligen?

Om jag presenterar en flata såsom butch, då har jag varit fördomsfull. Om jag presenterar henne såsom en lipstick lesbian så har jag visat upp en nördig pojkfantasi över lesbiska. Om jag vägrar presenterar henne såsom någon av ovanstående subkulturer så begår jag samma fel som om jag skulle presentera alla spelledarpersoner som medelklassarier. Om jag försöker visa på mångfald genom att låta ett stort galleri av flator rymmas i äventyret så är jag alltså bara en fejk som ska visa hur frimodig jag är, och om jag låter bli det helt och hållet så begår jag ytterligare ett brott: Tystnadens.

Jag tror många känner det som att man blir fuckad hur man än gör, så jag kan förstå att man resonerar som så att om inte sexualiteten verkligen har en betydelse i handlingen, då utelämnar man den ur äventyret. Det finns inte många vegetarianer heller i äventyren, men det är för att folks matvanor sällan är intressanta (förutom för likätare och... öh, tillbaka till spåret!). Vem säger egentligen att inte Ivil och Filundrik från Döda Skogen är bögar? Eller Griff och Gruff? Vi vet ju inte mycket om dem, utan endast det som är viktigt för äventyrets del.

Nå, för mig är sexualiteten viktig i många äventyr, och jag kör lite efter eget huvud, samt efter förlagor från verkligheten. Det går jättebra i min grupp, men jag måste faktiskt säga att jag inte skulle känna mig helt bekväm med att spela ett sådant äventyr med en ny spelare som jag visste var homosexuell. Dels för att det skulle kännas som om min syn representerade hela rollspelshobbyn, och dels för att det inte skulle gå för mig att ta några motargument. Vad man än gör så blir det ju uppenbarligen fel! Hur ska jag då låta bli att ge hela rollspelshobbyn dåligt anseende?

Nä du, då får det nog allt bli något som liknar grottaction i D&D istället. Där har man knappt ens några könsorgan överhuvudtaget. Tryggt.

Eller (mer troligt eftersom vi pratar om mig) så skulle jag köra hårt med alla fördomar som finns (och framförallt hitta på ett gäng nya). Då skulle dessutom juden vara en neurotisk kroknäst snåljåp, negern en översexualiserad ädel vilde, japanen en töntig fånstropp med en massa teknikaliska gadgets och svart bälte i karate, osv. Kärleksfulla karikatyrer, förstås, och alla skulle hjälpas åt att spöa fienden; östermalmsbratsen. :^) Genom att slänga påhopp åt alla håll så skulle nämligen inte ens homosexfrågan bli särskilt infekterad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sveroks Kvothomokommitté?

"Och något Sverok lätt kunde åtgärda genom att t.ex. se till kvinnor är bättre representerade i äventyr både i Sverox och på konvent."

Ska Sverok sätta en kvalitetsstämpel på de äventyr som innehåller centralt stadgade kvoter? Stoppa bidrag till konvent vars äventyr inte uppfyller kvoten?

Liksom, det är inte Sveroks uppgift att "se till" något alls, eftersom det inte är Sveroks uppgift, uppdrag eller ens möjlighet att påverka vad äventyrs- och rollspelsförfattare skriver. Det är faktiskt äventyrsförfattarna själva som får se till, och gentemot dem så kan Sverok endast upplysa.
 
Top