Nekromanti Den rosa T4:an

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag tar mig rätten att säga att artikeln var skit.
För det är den.

Idén kan jag däremot inte säga så mycket om, mest för att artikeln är skit och förklarar inget egentligen. mer än det som magnus säger. Och att skribenten dessutom inte verkar respektera andras åsikter och yrken så blir idén (som vi inte vet något om) inte särskilt attraktiv. men men. vi kanske får veta mer snart.

Nu nöjer jag mig att tycka illa om författaren och hans artikel. Den rosa t4:an har jag inget emot. Inte HBT-personer heller. jag umgås med sådana dagligen.

chrull
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Det senaste numret av Sverox innehåller en artikel av Jens Reuterberg som representerar en grupp homosexuella, bisexuella och transpersoner i Göteborgstrakten som alla spelar rollspel. De har för avsikt att starta någon form av projekt inom Sverok som belyser och förbättrar situationen för just icke-heterosexuella rollspelare.
Låter spännande, vi får väl se hur det går.



Jag har ingen aningen om hur många HBT-personer som spelar rollspel, men jag har svårt att tro att de skulle utgöra någon slags förtryckt grupp som behöver extra mycket uppmärksamhet och vars "isolering" måste brytas.
kan vara som du säger, men min erfarenhet av minoritetsgrupper är att det visst kan finnas en känsla av förtryck och mindervärdeskomplex som inte syns för majoriteten.

Om man tillhör en minoritet som i vissa delar av sammhället är utsatt eller i alla fall ses som nått konstigt så blir man mer "på sin vakt" än man behöver vara som majoritetsgubbe.

Man kan ta åt sig mer, känna pikarna/skämten starkare än vad som avses och därigenom känna sig utsatta.

Som medlem av majoriteten märker man inget och tror att allt är lugnt.

Jag tror att detta är en fråga som hör till sammhället i stort inte specifikt i rollspels sammanhang, men rollspelsvärlden är ju en del av verkligheten.

Och därför behöver den kanske finnas här också.

-------------

Sen kan sverox sysla med vad de vill, de kanske inte behöver en undergrupp, men medvetenheten om minoriteter tror jag kan behövas, speciellt som många här utgår från att det inte är något problem där vi är.

----------------

Lycka till med rosa t4an
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Lite allmänna svar

"...i en konventstidning (Löken) där hon beskrev problemet med att det saknades en egentlig tjejavdelning för sovrum, dusch och liknande faciliteter. I Löken fick hon svaret att tidningens redaktör personligen skulle närvara i tjejernas dusch för att säkerställa att allt gick rätt till."
Jag antar att det där svaret gavs av Molle och brorsan och jag tycker det är rätt fel att ta något ur sitt sammanhang och på så sätt förstora upp det.. Löken dröp ibland av sexistiska skämt.. Som exempel så fick de inte skriva "Mulder erkänner. Scully har större lökar." och några av StockCon-arrangörerna var inte nöjda när Löken skrev "stock" överallt i sina artiklar på ett deras konvent..

Det var en grabbig tidning och där kommer väl fenomenet som Totenklage tog upp, men man ska även tänka på att Löken var (var, för nu har de som tagit efter Löken försökt göra den seriös) en humortidning som förekom på konvent.. De drev med allting och sex var bara en liten del utav det.. Att försöka slänga in en insändare och få ett vettigt svar i en humortidning är enligt mig rätt mycket att skjuta utanför målet..

Jag håller med Totenklage om att det är en grabbig stämning över rollspelshobbyn där det varken finns mycket invandarre eller tjejer, men det har ju sin förklaring.. Rollspelare är inte bra på att sälja sin hobby.. Det märks ju tydligt i pressen, då pressen hela tiden kan spy ur sig otroliga felaktigheter hela tiden och komma undan med det för ingen vet något om rollspel.. Yngre rollspelare, exempelvis Magicnördarna, vet ju inte ens om att tjejer existerar och så länge de får spela kort så bryr de sig inte om tjejer.. Det märks ju tydligt på lukten när man passerar Magic-korridorer på konvent..

Totenklage tar upp "Med all sannolikhet förekommer det former av diskriminering eller särbehandling av olika former av samhällsgrupper inom Sverox; precis som överallt annars i samhället." men är det verkligen Sveroks (jag antar att det inte är tidningen Totenklage menar) uppgift att ta hand om det? Om det finns uppenbara bevis för det, visst.. Men vad är det för medel Sverok kan ta till då? Ska man ha kvotering i rollspelgrupper, typ "Minst ett homo per spelgrupp"? :gremsmile: Allvarligt talat.. Jag tycker samhällsfrågor som detta hör hemma i Sverok ungefär lika mycket som att tsumani-katastrofen hör hemma på forumet..

Själv så ställer jag mig lika frågande som Gurgeh i denna fråga.. För mig är diskriminering (i ett så ungt förbund som Sverok) ungefär lika konstigt som att rollspelare i regel drogar sig själva.. För kommer ni ihåg hur frågande alla ställde sig till fråga 6 i en undersökning som gjordes för en tid sedan av en icke-rollspelare på forumet?

Totenklage säger även "...men jag tror dock att rollspelshobbyn mår bra av att man frågar sig varför rollspelskulturen ser ut som den gör idag." och jag kan försäkra alla om att folk håller på och ställer sig dessa frågor för jämnan.. Det diskuteras ju här på forumet emellanåt.. Nåja, tycker folk att det är ett problem så får de väl göra som de vill.. Det är min poäng.. Kanske har jag totalt missat att det finns diskriminering? Antagligen inte, men vill folk sysselsätta sig med att försöka hitta det så får de väl göra det.. Det finns ju tydligen personer som vill tala för det här, se bara i denna tråd.. Det är dumt att förkasta något bara sådär så jag ser hellre att man låter dem hållas..

/Han som hatar att tala om folk i tredjeperson, men orkade inte göra flera inlägg så han fick skriva på detta sätt
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Även andra än HBT-personer har väl rätt att uttrycka sin åsikt?
Åsikter om artikeln, och dess föreslagna initiativ om att öka medvetandet kring HBT-personernas problem och behov i spelhobbyn, det kan väl alla uttrycka. Men när det gäller själva problemen och behoven så tycker jag faktiskt att frågan skall lämnas till de som frågan gäller. Jag vill inte läsa någon text av en kille om hur det är att vara tjej i hobbyn. Inte om det finns tjejer som kan (och uppmuntras till att) tala för sig själva.

Och eftersom vi inte vet särskilt mycket om HBT-personer, så känns det i mina ögon skumt att kritisera initiativet till att börja med. "Eftersom jag inte vet något om X så verkar det inte tillräckligt viktigt för att jag ska behöva lära mig något om X." Det är ett cirkelresonemang.

Har du själv läst artikeln än?
Inte på de tjugo minuter som gått sedan jag senast skrev att jag inte hade det. Därför kan jag inte kommentera hur artikeln var skriven (och om jag ska leva som jag lär så kan jag alltså inte göra några gissningar eller uttalanden om det jag inte vet). Om du har rätt i att den var taffligt upplagd så är det förstås synd, men om jag förstod det rätt så var det väl en uppmaning till diskussion och ett sätt att informera om den egna gruppen? Det kan väl vara konkret nog? Om en HBT-person läser artikeln i Sverox och känner att han har något att berätta, då finns det nu plötsligt några som vill lyssna på honom och som kan känna igen sig i hans situation?

Jag vet inte, men liksom, det här var en första artikel. Babysteps. Om vi ska prata om verkligt konkret påverkan så kan jag faktiskt föreställa mig att forumiter som kallar en debattartikel för "löjlig" och "onödig" (!) bidrar med en rätt konkret påverkan åt andra hållet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Om vi ska prata om verkligt konkret påverkan så kan jag faktiskt föreställa mig att forumiter som kallar en debattartikel för "löjlig" och "onödig" (!) bidrar med en rätt konkret påverkan åt andra hållet."

Jag tycker din citering för mig att framstå som någon slag inskränkt homofob. Varför inte citera de meningar där jag säger att jag inte vet något om hur det är att var homosexuell, bisexuell eller transperson och ber dem själva kommentera artikeln? Jag är väl medveten om mina egna luckor när det gäller allt som har med HBT att göra och jag är heller inte jätteaktiv inom Sverok. Min spontana reaktion på artikeln må vara överdriven, kanske finns det massor med saker som Sverok skulle kunna göra. Men som du själv säger så är de rätt tråkiga och jag skulle även vilja lägga till passiva.

Borsett ifrån att Sverok naturligtvis inte ska uppmuntra diskriminering av något slag så vet jag inte vad de skulle kunna göra för att få HBT-personer som spelar rollspel att må bättre. Kanske en kontaktlista men namnen på flera HBT-personer som spelar rollspel? Startandet av en antirdiskrimineringsgrupp eller samarbete med RFSL? Inget förslag ges i alla fall i artikeln. Just därför skadar det naturligtvis inte med förslag ifrån någon som faktiskt vet vad det innebär att vara icke-heterosexuell rollspelare.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
"Om vi ska prata om verkligt konkret påverkan så kan jag faktiskt föreställa mig att forumiter som kallar en debattartikel för "löjlig" och "onödig" (!) bidrar med en rätt konkret påverkan åt andra hållet."

Jag tycker din citering för mig att framstå som någon slag inskränkt homofob. Varför inte citera de meningar där jag säger att jag inte vet något om hur det är att var homosexuell, bisexuell eller transperson och ber dem själva kommentera artikeln? Jag är väl medveten om mina egna luckor när det gäller allt som har med HBT att göra och jag är heller inte jätteaktiv inom Sverok. Min spontana reaktion på artikeln må vara överdriven, kanske finns det massor med saker som Sverok skulle kunna göra. Men som du själv säger så är de rätt tråkiga och jag skulle även vilja lägga till passiva.
Men tror du inte han har rätt?


Att HBT personer som läser tråden skulle ta det negativt med orden "löjligt", "onödigt"?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Att HBT personer som läser tråden skulle ta det negativt med orden "löjligt", "onödigt"?"

Möjligtvis om det är det enda av allt som jag skrivit som de läser. Och det hoppas jag inte. Sedan står det dem naturligtvis fritt att besvara samtliga av mina inlägg eller för den delen skicka arga meddelanden där de anklagar mig för homofobi. Men det kan vara värt att tänka på att jag inte är ensam om att skriva kritiska inlägg heller.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Uhm. Jag är B:et i HBT (världens löjligaste förkortning), och jag var den första att svara på tråden och där kallade jag artiklen löjlig. Det är ju å andra sidan kanske bara jag, som inte är världens mest representativa människa, men å andra sidan vem är "representativ" för en sexuell läggning? Det är för mycket ihopklumpande och tramseri.

Jag kan aldrig någonsin påstå jag kännt mig på något sätt störd av rollspels- industrin eller gemenskapen, eller speciellt många andra heller för den delen. Å andra sidan är jag inte direkt någon fjolla eller quuen heller. Är civil-ing student, jobbat som dörrvakt, bor i synnerligen heterosexuellt samboförhållande med volvo och hund. Så jag kanske slipper det många får ta? Vad vet jag? Men faktum kvarstår artiklen var löjlig. Sverok har som jag sett aldrig haft ett problem på denna punkt. Rollspelare är långtifrån så all-inslutande som ibland hävdas, och kan vara ganska elitistiska, men folk brukar inte dömmas på samma grunder som resten av samhället gör.

Så, nu har ni fått ert mytomspunna uttalande ifrån en "HBT". Blä för det ordet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker din citering för mig att framstå som någon slag inskränkt homofob.
Om någon tror det så får dem med mig att göra.

Nä, däremot tror jag att det var dina speciella åsikter om vad som egentligen är "konkret" som fick dig att reagera på artikeln. Du brukar reagera på samma oförstående vis på sånt som jag skriver. För mig är det lugnt, men här gissar jag faktiskt att det skulle kunna vara olyckligt. Men nu är det ju så många som delat dina åsikter i grund och botten, så orden "löjligt" och "onödigt" har hunnit ställas i ett vidare perspektiv i den här tråden allteftersom du, och de som resonerar som du, har fått förklara er. Jag rekommenderar dock att du tar dig till Sveroks forum och på Sverox-avdelningen postar dina kommentarer (med en länk hit?) om du skulle vilja ta ett steg längre i frågan. Många Sverox-skribenter brukar titta på forumet när ett nytt nummer är ute, just för att kunna kommentera sina artiklar. Åtminstone kan du få höra vad redaktörerna har tänkt.

...eller så kan du vänta tills jag har läst numret, för då kommer jag att göra det.

Om jag hade skrivit en pissig artikel (vilket jag förstås inte har, min artikel var toppen) så skulle jag vilja få ta del av kritiken kring den.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nu nöjer jag mig att tycka illa om författaren och hans artikel. Den rosa t4:an har jag inget emot. Inte HBT-personer heller. jag umgås med sådana dagligen.

Inte dagligen för min del, men jag känner flera killar och tjejer som är gay och bi, varav ett par är gamers (och en brukar hänga här på forumen)... och vid inget tillfälle då deras läggning har varit på tal, kan jag minnas mig ha hört någon av dem klaga över att ha känt sig diskriminerade av andra rollspelare - snarare tvärtom; att gamers är lätta att umgås med jämfört med skolgårdens adel och deras svansar.

Sist jag och Nightowl hade en spelrelaterad homodiskussion argumenterade han för att gay-tolerans inte passade i en kultur som den aktuella spelvärldens. När jag och några till diskuterade ett stycke fan fiction kritiserade en bisexuell tjej storyn för att huvudpersonerna inte verkade reagera nämnvärt på ett lesbiskt par i den. De är förvisso båda folk som har kommit ut med sin läggning och kan tala öppet om den, men det är långt ifrån den sorts "enfrågegrupp" som Rosa T4:an försöker göra gällande i den där debattartikeln.

Den tar en aggressiv och påträngande aktivist-approach av "det här är ett problem för att vi säger det, och nu ska ni engagera er i frågan för annars är ni kräk", och om artikeln är representativ för deras inställning tror jag att HBT-folket klarar sig minst lika bra utan dem.

--
Åke
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag kan aldrig någonsin påstå jag kännt mig på något sätt störd av rollspels- industrin eller gemenskapen, eller speciellt många andra heller för den delen.
Det känns bra det du skriver (kanske låter dummt att säga så här?).

och jag håller med om förkortningen, den låter verkligen kvasiakademiskt blä.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Möjligtvis om det är det enda av allt som jag skrivit som de läser.
Nej det är naturligtvis sant.

Sedan står det dem naturligtvis fritt att besvara samtliga av mina inlägg eller för den delen skicka arga meddelanden där de anklagar mig för homofobi. Men det kan vara värt att tänka på att jag inte är ensam om att skriva kritiska inlägg heller.
Men jag tror inte det är "fel" på dig eller nån annan, jag bara funderade kring hur saker kan uppfattas utifrån.

Jag är väl medveten om att det var många som hade kritiska synpunkter på artikeln och det är inte dig specifikt som det gällde, (tror jag iallfall), utan mer mängden negativa synpunkter, men men....

Det är lätt att dra fel slutsatser och jag kanske misstog mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Förkortningar

"och jag håller med om förkortningen, den låter verkligen kvasiakademiskt blä."

Annars vore det ju givet för en ny grundegenskap i Basic Role-playing-motorn:

"Vad har du i HBT?"
"Ehrm... 16"
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
För att slippa tarvligheter behövs någon form av medvetande kring andras behov. Om man saknar det medvetandet är det lätt hänt att man bara säger "jamen det var ju bara på skoj, jö!" och tro sig ha rätt i det.
Här kommer du in på en jätteviktig grej. Ingen kan ha tolkningföreträde när det gäller någon annans känslor. Nu tänker jag inte bara på det sk HBT-folket utan kränkningar i största allmänhet.

Om någon känner sig kränkt, uppretad eller liknande över något som vi andra tycker är en bagatell måste vi förstå att vi värderar situationen olika, och att det blir ännu värre om vi viftar bort det hela med att det var ett skämt. Alla som överhuvud taget har med människor att göra borde förstå detta men det är häpnadsväckande många som inte gör det. Nu menar jag inte att vi automatiskt ska ge den andre rätt, det kan ju faktiskt röra sig om ett ickeproblem. Däremot kan man försöka vara civilicerad i sitt bemötande.


Hm, jag får väl säga något om ämnet också nu när jag gör ett inlägg.
Jag har ännu inte läst artikeln som diskuteras men jag har inte upplevt att någon diskrimineras i rollspelshobbyn, det är snarare så att vi accepterar alla typer av mäniskor i våra spelgrupper.

Gordeg
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Vet du om att det finns en lista vanligt viss för betaende eller något likanande. Man kan ju säga att man är bi/homo/hetro där om man tycker det behövs, eller så kanske det inte är så vanligt med homosexuela i rollspels böckerna eftersom det inte är det normala (jag har inget emot homosexuela om ni nu skulle tro det)
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
...Jag var sarkastisk. Hur detta inte framgick vet jag inte. :) Uppenbarligen ska man lära sig att hur tydlig man än tycker man är så på internet så går det att missförstå en ändå.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
1: jag är bisexuel
2: jag umgås lite gran med homo och bisexuela.
3: Jag känner mig inte förtryckt inom Rollspels hobbyn så jag förstår inte problemet egentligen, jag kan förstå ditt sätt att säga att det verkar emst onödigt. Det är nog sant, framför allt som Sverok inte är politiskt angaskerat.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Förresten...

Jag är B:et i HBT

Liksom Nightowl, som fö har en uggle-fetisch, undertecknar sina brev och vykort med teckningar av en uggla, har en gigantisk samling hemma av bilder och prydnadsgrejor med ugglor...

...och du har en uggla som din avatarbild. Vad är det med det djuret egentligen? (-:

--
Åke
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Re: Förresten...

Tyvärr måste jag förstöra det hela lite genom att säga det bara är här jag har en uggla som avatar. Å andra sidan tycker jag om djuren, mycket för de har en sådan dubbelnatur. Dels är de visa i fabel och mytologi, dels är det väldigt effektiva, skoningslösa jägare i verkligheten. Det är väl någon form av ett narcissistiskt drag att likna mig själv vid en uggla. Men vad vet jag, det kanske finns någon sexuell konnotation till dem som jag inte ser på ett medvetet plan. ;)
 
Top