Nekromanti Den rosa T4:an

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det senaste numret av Sverox innehåller en artikel av Jens Reuterberg som representerar en grupp homosexuella, bisexuella och transpersoner i Göteborgstrakten som alla spelar rollspel. De har för avsikt att starta någon form av projekt inom Sverok som belyser och förbättrar situationen för just icke-heterosexuella rollspelare.

Jens mumlar lite surt om en debatt kring hotellporr och att det är "underligt självklart" att de kvinnliga medlemmarna av Sverok har en sundare inställning än övriga. Han fortsätter med att hävda att HBT-människor hamnat i skymundan i förbundet och rollspelsvärlden och att det är viktigt att bryta denna isolering. Han citerar lite statistik om att många ungdomar som är icke-heterosexuella skäms över sin läggning och har självmordstankar. Några konkreta utgärder förutom att informera om läget och bryta isoleringen nämns inte.

Jag har ingen aningen om hur många HBT-personer som spelar rollspel, men jag har svårt att tro att de skulle utgöra någon slags förtryckt grupp som behöver extra mycket uppmärksamhet och vars "isolering" måste brytas. Jag vet inte vilken sexuell läggning mina spelare har, även om jag kan göra en del kvalificerade gissningar baserat på att några har förhållanden eller är gifta, och jag bryr mig egentligen inte heller. Det är deras ensak och påverkar egentligen inte rollspelandet. I alla fall inte om jag som spelledare inte agerar extremt fördomsfullt och okänsligt. HBT-personers roll i rollspelsäventyr och spelmoduler är förstås rätt liten, men å andra sidan är jag inte säker på att HBT-personer egentligen efterfrågar moduler som specifikt behandlar ämnet sexualitet.

För mig som heterosexuell man känns hela debattartikeln rätt löjlig och onödig. Det finns andra grupper inom rollspelshobbyn som är mer i skymundan och som behandlas sämre. Men jag är förstås nyfiken på hur rollspelande HBT-personer ställer sig till det hela. Tycker de själv att det är bra och nödvändigt att de får mer uppmärksamhet av Sverok?
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Förtrycket inom rollspelshobbyn har ju länge pågått. Se på t.ex. det enkla faktumet att rollformulären aldrig innehåller en ruta för sexuell läggning! Skamligt rent ut sagt! Jag tycker definitivt Sverok borde trycka hårdare för HBTs rättigheter inom rollspelsbranschen. Kanske en starkare närvaro på Prideparaden?!

Eller så var det en sjukt löjlig artikel.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag håller med om den biten att jag sällan vet och i de fall jag känner till spelarnas sexuella läggning så spelar det ming ingen som helst roll. Igen kan man ju göra kvalificerade gissningar, men för mig har detta inte alls med rollspel att göra, oavsett hur stort problem det är i övrigt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag skulle knappast vilja kalla förslaget fånigt på något sätt, och tycker att förbundet inte bara på ställning utan faktiskt gör något i frågan, kanske inte för att det är något stort problem inom förbundet på något sätt, även om det säkert inte är mindre än i övriga samhället. Men jag tycker det är rätt på samma sätt som att det på säkert på samma sätt finns grupper inom sveroks som jobbar mot rasism eller sexism eller åldersdiskriminering, att helt enkelt att förbundet tar ställning mot och sedan försöker stöda alla medlemmars rättigheter oavsett om det är skämt om djävla negrer, djävla kärringar eller djävla flator/bögar man vill slippa. Visst det behöver inte vara något stort problem men jag tycker ändå att det är bra att det bildas grupper som ser till att det inte blir det.

Liksom argumentet att det finns större problem inom förbundet att ta tag i håller inte. Det är liksom att säga att man inte ska hjälpa folk med allergier för att det finns folk som har cancer.

/Elin som personligen dock tycker att främst den kommersiella aktörens diskriminering mot 50 procent av mänskligheten är ett större problem
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag tyckte att artikeln antingen handlade om att vinna spaltmeter, eller att få 50 000 Sverok-medlemmar att agera som en kraft åt helt andra frågor. Möjligen båda.

Det första är enkelt att förklara: det är riksmöte i mars, och det är mycket lättare att få gehör på riksmötet för sina idéer om de är riksbekanta. Ett uppslag artikel om ämnet där man indignerat förklarar hur förtryckt man är i fråga om HBT har stor riksbekantskapspotential.

Så vad är dessa idéer? Jag tvivlar inte på att HBT förtrycks, medvetet eller omedvetet, men sen när har Sverok inte betalt ut bidrag till föreningar som haft HBT-medlemmar? Sen när har någon vägrats nominering till riksmötet på grund av sexuell läggning? Så vad sjutton har Sverok att göra med förtrycket?

Nej, om jag tillåts vara paranoid så luktade det väldigt mycket att försöka få Sverok att i form av 50 000 medlemmar, lämna sin huvudsakliga fråga (spel) och syssla med jämställdhetspolitik istället. Det vill säga, man är inte ett dugg intresserad av att få in mer sexuell jämlikhet och mindre diskriminering i hobbyn. Man verkar mer intresserad av att få 50 000 röster till på sin sida i en rikskampanj av helt annat slag.

Sorry, Rosa T4an. Vad folk har för sexuell läggning är inte min sak att bry mig om, och så länge som någon kille inte försöker förföra mig så bryr jag mig inte en centimeter om er sexuella läggning (ja, jag är hetero). Men jag gillar inte förtäckta försök att kapa Sverok och få förbundet att lägga sig i en debatt som inte är deras.

Sveroks stadgar säger hur mycket som helst om spel, och inte ett jota om sexuell läggning. Däremot sägs en hel del om "politisk obundenhet". Det finns ett skäl till det: Sverok sysslar med spel. Sverok sysslar inte med att bekämpa miljöförstöring heller. Eller bekämpa globalisering. Eller skogsbränder. Eller vad sjutton man nu kan komma på som inte är spel. Jag som privatperson stödjer gärna likaberättigande oavsett sexuell läggning, men jag som Sverok-medlem är jävligt putt på försöken att sno åt sig Sveroks 50 000 medlemmar för sin sak.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
[NT] Väl talat!

Move on people! There is nothing to see here! Absolutely nothing at all. Move on!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Men jag tycker det är rätt på samma sätt som att det på säkert på samma sätt finns grupper inom sveroks som jobbar mot rasism eller sexism eller åldersdiskriminering, att helt enkelt att förbundet tar ställning mot och sedan försöker stöda alla medlemmars rättigheter oavsett om det är skämt om djävla negrer, djävla kärringar eller djävla flator/bögar man vill slippa."

Finns det sådana grupper då? Jag är visserligen inte särskilt insatt i Sveroks arbete på den fronten, men jag har då aldrig hört talas om grupper som arbetar mot sexism, rasism och åldersdiskriminering inom förbundet. Enskilda personer möjlgtvis men aldrig särskilt tillsatta grupper.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nja sverok har ett antal jämställdeshet projekt det vet jag, och på ett större lajv jag var på hade de fått specialbidrag av sverok för att få dit invandrare. Sedan har jag för mig att det finns en förening för att stödja psykiskt sjuka inom spelhobby (folk med socialfobi osv) också under sverok.
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Jag ska inleda med att säga att jag inte har läst artikeln i Sverox och att jag själv inte är aktiv inom förbundet.

Vad jag tycker man ska fråga sig är vad man vill att Sverox bör vara för ett förbund. Med all sannolikhet förekommer det former av diskriminering eller särbehandling av olika former av samhällsgrupper inom Sverox; precis som överallt annars i samhället. Att rollspelskulturen har haft en överrepresentation av killar i 20-års åldern har väl av personer både inom och utanför Sverox setts som ett problem, ett problem man debatterat och försökt lösa. Jag känner själv inte till något fall där någon inom Sverox blivit diskriminerade pågrund av sexuell läggning men jag känner heller inte till något fall där någon blivit diskriminerad pågrund av kön eller ålder. Min egentliga erfarenhet av rollspelshobbyn i sverige (utanför min spelgrupp) är genom olika konvent och under dessa evenemang har det varit väldigt tydligt vilken attityd som råder inom hobbyn. Deltagarna har i stort sett oftast varit killar i 20-års åldern, stämningen oftast varit rätt "grabbnördig" och antalet personer med invandrarbakgrund har varit försvinnande liten. Det man alltså bör fråga sig är om det är så vi vill att svensk rollspelshobby ska se ut.
Jag tror inte det sitter en massa homosexuella eller transexuella rollspelare ute i sverige som känner sig svårt förtryckta eller utfrysta av Sverox men jag tror dock att rollspelshobbyn mår bra av att man frågar sig varför rollspelskulturen ser ut som den gör idag. Jag tror inte att man kanske kommer att kunna uträtta underverk men diskussionen är ändå viktig.

För mig som heterosexuell man känns hela debattartikeln rätt löjlig och onödig.
Jag har som ovan nämnt inte läst artikeln men jag tycker ändå att det låter märkligt att du tycker att den är onödig och löjlig pågrund av att du är heterosexuell man. Det låter lite som att säga att man inte gillar lakrits för att man har en sommarstuga på öland.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jens mumlar lite surt om en debatt kring hotellporr och att det är "underligt självklart" att de kvinnliga medlemmarna av Sverok har en sundare inställning än övriga.

Förra riksmötet. Det "patetiska ramaskri" som han nämnde var ett konstaterande från en majoritet av ledamöterna att såna frågor ligger utanför Sveroks område. Förmodligen en rätt genomtänkt ståndpunkt från de flesta som tog upp den, och Reuterbergs beskrivning av den som "patetisk" säger mig bara att han inte respekterar åsikter som inte är likadana som hans egna.

Några konkreta utgärder förutom att informera om läget och bryta isoleringen nämns inte.

How surprising. Det som jag främst hajade till åt i debattartikeln var att han hävdade att Sverok visst är politiskt, med motiveringen att det också är ett politiskt ställningstagande att inte ta aktiv ställning - ett annat sätt att säga "antingen är ni med oss eller så är ni mot oss".
Själv såg jag långt mer än nog av den sortens förmätna kravställande på 70-talet, och får enbart antipatier mot vem som än kommer dragande med det. Ett klockrent sätt att göra mig mot dem.

Jag vet inte vilken sexuell läggning mina spelare har, även om jag kan göra en del kvalificerade gissningar baserat på att några har förhållanden eller är gifta, och jag bryr mig egentligen inte heller. Det är deras ensak

Skillnaden är att du här betraktar gaypersoner som individer - rosa T4:an ser dem uppenbarligen som ett kollektiv.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Jag har inte läst artikeln (men kommer se till att göra det nu), men det låter som precis den typ av sak jag älskar att irritera mig på -- när en intressegrupp kräver att man uppmärksammar deras ställning utan att någon riktigt fattar varför eller hur. (Exempel: Vi tycker att man ska införa ett feministiskt perspektiv inom matematikundervisningen.) Tyvärr tillhör jag ingen erkänd minoritet över huvud taget, så jag låter bara som en heterosexuell, vit mansgris om jag uttalar mig. :gremwink:

/tobias, som har spelat rollspel med en homosexuell kille utan att märka vare sig något förtryck eller någon skillnad mot heterosexuella spelare.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har som ovan nämnt inte läst artikeln men jag tycker ändå att det låter märkligt att du tycker att den är onödig och löjlig pågrund av att du är heterosexuell man.Det låter lite som att säga att man inte gillar lakrits för att man har en sommarstuga på öland."

Tja, jag ville bara markera mina egna preferenser och de är väl ändå relevanta om jag opponerar mig mot ett speciellt projekt för HBT-personer? Hade jag däremot sagt att jag tyckte att debattartikeln var onödigt för att jag var en skallig, skånsk lärarstudent så hade du förstås haft rätt. :gremsmile:
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Jo, jag gissade/hoppades att du inte menade något så galet. Jag hängde bara upp mig på formuleringen. Det är förmodligen bara jag som är petig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har för mig att jag läste i någon Nisse Nytt om en rollspelande tjej som för några år sedan skrev en insändare i en konventstidning (Löken) där hon beskrev problemet med att det saknades en egentlig tjejavdelning för sovrum, dusch och liknande faciliteter. I Löken fick hon svaret att tidningens redaktör personligen skulle närvara i tjejernas dusch för att säkerställa att allt gick rätt till.

Jag kan se det som ett oskyldigt skämt, men jag kan också förstå att man som tjej bara vill sträcka ut långfingret till hela rollspelshobbyn efter ett sådant bemötande och syssla med något annat istället.

För att slippa tarvligheter behövs någon form av medvetande kring andras behov. Om man saknar det medvetandet är det lätt hänt att man bara säger "jamen det var ju bara på skoj, jö!" och tro sig ha rätt i det. Jag gillar inte den attityden. Jag gillar inte att normen skall bestämma hur alla de avvikande skall känna och bete sig. Då är det i min mening bättre att man lyfter fram minoriteterna och lyssnar på dem.

Så... jag har inte läst Sverox-artikeln, men jag tycker redan att det är bra att den blev skriven. Det finns ju bevisligen iaf några som resonerar som han (=han själv, åtminstone, och hans spelgrupp).

Jag ser Sverok som ett oerhört tråkigt förbund, och jag begriper nästan inte hur något de sysslar med kan påverka en enda spelare. Det här är en lika god fråga som någon annan.

Några konkreta utgärder förutom att informera om läget och bryta isoleringen nämns inte.
Jag tror det räcker. Tjejen i ovan nämnda Löken hade nog varit tacksam om hon bara hade blivit tagen på allvar. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man ska neka några andra människor detta.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag ser Sverok som ett oerhört tråkigt förbund, och jag begriper nästan inte hur något de sysslar med kan påverka en enda spelare.

Det gör de inte, men det håller iaf de där ideella nissarna sysselsatta...
Eller som det sas i en debatt en gång, Sverok är ett ungdomsförbund som får statliga bidrag för att se till att spelnördarna inte är ute och knarkar och slår ner folk på stan. (-:

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag ser Sverok som ett oerhört tråkigt förbund, och jag begriper nästan inte hur något de sysslar med kan påverka en enda spelare. Det här är en lika god fråga som någon annan."

Är det verkligen det? Ditt exempel med den kvinnliga rollspelaren känns träffande och det är också ett problem som stötts och blötts inom rollspelshobbyn i evinnerliga tider. Det känns om ett område där fler insatser behöver göras. Men när det gäller HBT-personer så är jag inte lika säker. Men det är klart vad vet vi överhuvudtaget om HBT-personer i allmännhet? Inte särskilt mycket. Just därför hade det varit kul om någon med ett annat perspektiv på den här frågan uttalade sig här i tråden. Och med annat perspektiv menar jag då någon som antingen är HBT-person eller som spelar rollspel eller umgås med rollspelande HBT-personer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
För min del...

...tyckte jag att argumentationen kring problemet framställdes på ett sätt som inte på något sätt gav mig en klar uppfattning om vad det är som diskuterades.

Jag tycker vidare att det är självklart att vem som helst får anse att det finns förtryck och därför bilda intressegrupper inom Sverok för att föra förtryckta minoriteters talan.

Men jag anser också att man inte kan förutsätta att alla säger "javisst!" när man presenterar problemet på så diffust och allmänt agiterande sätt som gjordes i Sverok.

Jag vill ha fakta. Jag vill ha förslag på vad man kan göra. Jag vill veta omfattningen. Såvitt jag kunde utläsa av artikeln kunde den ha sammanfattats så som följer:

"Det finns HBT-människor i Sverok. Vi har startat en förening för att lyfta fram dessa, och motverka negativa krafter som förtrycker dessa. Vi återkommer med mer info senare:"

Det är ungefär det som sägs. Förutom en massa antydningar om att den normativa heteroklumpen medvetet förtrycker HBT-människorna, vilket jag har svårt att se. Omedvetet kanske, kanske inte. Jag vet inte, och det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig. Men som någon annan sagt "är ni inte med oss, är ni mot oss" brukar inte funka på mig som motiverande argument.

M.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ditt exempel med den kvinnliga rollspelaren känns träffande och det är också ett problem som stötts och blötts inom rollspelshobbyn i evinnerliga tider. Det känns om ett område där fler insatser behöver göras. Men när det gäller HBT-personer så är jag inte lika säker.
Så... kan vi inte lyssna på vad HBT-personerna själva har att säga, istället för att gissa? Alltså göra precis just det som artikeln verkade efterlysa: Bryta tystnaden.

Jag känner ingen HBT-person (det låter som en slags replikant från Mutant) som jag kan tipsa om den här tråden, men jag tycker det var lite skumt att du avfärdade initiativet att öka förbundets medvetande kring dessa frågor redan från början. Mer öppenhet, mer medvetande; det är mitt motto. Om någon ska säga att artikeln var skit, då föredrar jag att HBT-personerna själva gör det. Tills dess så uppmuntrar jag artikelidén och koncentrerar mig på att lyssna innan jag bildar mig några åsikter.

Det är vad jag skulle föredra att också Sverok gjorde.

När det gäller andra Sverok-frågor så kan jag inte komma på någon som ens är halvintressant. Jag gillar förbundet i sig, bidragen alltså, och vet att de gjort mycket för att förbättra kontakten med media, men i övrigt så fattar jag inte vad de har på dagordningen. Den här frågan verkar konkretare än det mesta.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Så... kan vi inte lyssna på vad HBT-personerna själva har att säga, istället för att gissa?"

Jag gissar inte, jag delger bara min egen åsikt i frågan. Givetvis inbjuder jag folk med verklig erfarenhet att kommentera både artikeln och den här tråden. Även andra än HBT-personer har väl rätt att uttrycka sin åsikt?

"Jag känner ingen HBT-person (det låter som en slags replikant från Mutant) som jag kan tipsa om den här tråden, men jag tycker det var lite skumt att du avfärdade initiativet att öka förbundets medvetande kring dessa frågor redan från början."

Ett av skälen till att jag avfärdar artikeln är att den saknar konkreta exempel på vad som är fel i dagsläget och hur detta ska åtgärdas. Vem som helst kan skriva en artikel och där hävda att vi alla borde tänka mer på olika minoritetsgrupper, men det blir väldigt tandlöst och vagt om man inte faktiskt skriver i klartext vad man borde tänka på.

"Om någon ska säga att artikeln var skit, då föredrar jag att HBT-personerna själva gör det."

För att de är de enda som är läskunniga och har någon talan i frågor som på något sätt handlar om HBT-personer?

"Tills dess så uppmuntrar jag artikelidén och koncentrerar mig på att lyssna innan jag bildar mig några åsikter."

Tja, jag har ju faktiskt lyssnat på vad Jens Reuterberg har skrivit och det är hittills det enda konkreta inlägg som någon HBT-person faktiskt gjort i diskussionen. Har du själv läst artikeln än?

"Det är vad jag skulle föredra att också Sverok gjorde."

Jag skulle också föredra att Sverok lyssnade på allas klagomål.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Idén med artikeln

Jag har läst artikeln, och håller helt med om att idén av artikeln var bra. Är bra. Och det är bra att det bildas en förening för HBT, eftersom dessa uppenbarligen känner sig åsidosatta.

Själva artikeln däremot, den kunde ha varit bra mycket bättre och fokuserad. De hade vunnit mycket på det.

M.
 
Top