Nekromanti Den reviderade utgåvan

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Såja, andra försöket... jag bestämde mig för en stund sen att jag inte skulle skriva ett inlägg förrän jag hade bildat mig en bättre uppfattning om boken, men det blev för svårt att låta bli.

Jag sitter glatt och bläddrar i mitt exemplar av DoD6R (är det den accepterade förkortningen, tro?) och är, minst sagt, imponerad.

Givetvis är utseendet det enda jag har hunnit med (det tar mig en stund att plöja igenom ~220 sidor text), men åtminstonde det överträffar mina förväntningar (och de var i sig inte låga). Illustrationerna är av absolut högsta klass. Pappret är trevligt att bläddra i och färgerna (jag som fullständigt ignorant lekman får referera till det som "den rödbruna tonen";) är behagliga. Jag tycker speciellt om den vackra, men inte störande ramen och bilderna på vapen - men att påpeka det känns som att förringa resten av boken - så jag slutar med det nu :gremwink:

Oh, well... jag skall ta en paus i min hyllning, ta och läsa igenom det hela och komma tillbaks när jag har en åsikt om regler & text också, men spontanreaktionen är ju onekligen att dela ut fem mossiga troll av fem möjliga :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja !

Fasen, du han ju skriva inlägget före mig... :gremwink:
Tänkte fråga om hur den nya utgåvan är.. Men det du skriver om den verkar ju lovande ju !
Ska ta & beställa den så fort jag har fått lön... :gremlaugh:
 
G

Guest

Guest
oj...

Lite avundssjuk blir man ju... Men jag trodde inte att den skulle dyka upp så här tidigt... Men men... bättre tidigt än sent :gremsmile:
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Tillgänglighetsdatum

Men jag trodde inte att den skulle dyka upp så här tidigt...
Anledningen till att boken har möjlighet att omintentgöra all min fritid redan nu är givetvis att jag är en sucker som gett Riotminds alla mina pengar för länge, länge sedan...

Om jag förstått det hela rätt bör den dyka upp på butikshyllor innan veckan är slut.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ursäkta om jag låter sur och bitter, men det var ju just detta som konstaterats i två trådar redan, vi vet att den kommer bli snygg, men vad innehåller den?

Men nåja, nu har bokfan redan en egen tråd så jag antar att jag struntar i att gnälla mera.

Foggmock - som avstod från att göra en RotK-tråd igårnatt för att den skulle bli precis som denna - 'Det var bra jag återkommer med mera i morgon'. Det är ingen brådska, liksom.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Ursäkta om jag låter sur och bitter
Du är ursäktad - kritiken är befogad.

men det var ju just detta som konstaterats i två trådar redan, vi vet att den kommer bli snygg
Förvisso. Dantes layoutande samt de illustratörer som ligger bakom det hela kan ju nästan kännas som en garant för att det blir snyggt. Däremot tror jag inte att de blir ledsna av att höra det.
Jag tyckte (uppenbarligen) att boken förtjänade en egen tråd, och - som faktiskt var dedikerad.

men vad innehåller den?
Tja. Det är ju en grundregelbok - få överraskningar.
Huvuddelen upptas av regler. Det finns ett kapitel om rollpersonsskapande samt ett om färdigheter. De verkar klart mer gå i linje med DoD6E än första grundregelboken. Religion och Magi har var sitt dedikerat kapitel, och även där känner man igen sig mer från DoD6E än grundreglerna - även om det hela verkar lite mer streamlinat. Bl.a. så ser det ut som om förvirringen Vitulv drabbades av i föregående tråd angående religionsfärdigheterna är utredd.
Därefter följer obligatoriska kapitel om utrustning, strid och "vad pysslar en spelledare egentligen med?".
Lite otippat dök ett kapitel om Extrakt som också det ser farligt mycket ut som det i DoD6E upp, och på slutet finns ett litet bestiarie som behandlar drakar, odöda, troll, jättar, ulvar och älvor.
Regelmässigt tycker jag man känner igen sig - det verkar huvudsakligen mest som om det hela helt enkelt har blivit lite uppstädat - dvs precis som väntat. Yrkesnivåerna är praktiskt taget helt utsuddade.
En extremt kortfattad (3 sidor) beskrivning av Trudvang finns också inklämd i början av boken. Man får mest känslan av att det är där för att vara en trailer för de planerade världsböckerna (och redan släppta Osthem).

Foggmock - som avstod från att göra en RotK-tråd igårnatt för att den skulle bli precis som denna
Jag önskar att jag hade din styrka :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hah. Jag läste din post och lyckades utröna följande ändringar:

-Extraktkapitel
-Inga yrkesnivåer
-3 sidor Trudvang.

jag vill veta _mera_. Tyvärr innebär det antagligen att jag får punga ut med närmare 400 spänn själv i månaden som präglas av ekonomisk kris för nånting jag antagligen nästan redan äger själv och dessutom kunnat omarbeta bättre själv.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"jag vill veta _mera_. Tyvärr innebär det antagligen att jag får punga ut med närmare 400 spänn själv i månaden som präglas av ekonomisk kris för nånting jag antagligen nästan redan äger själv och dessutom kunnat omarbeta bättre själv."

Eller så väntar du tills Dante berättar om skillnaderna utifrån de böcker han får, eller kanske någon annan som köper boken innan som berättar.


Storuggla, glöm inte sandalerna
 

Thaisson

Veteran
Joined
18 Dec 2003
Messages
1
Re: Se där ja !

Nee det här är en klass för sig. Inte har jag sett en snyggare layout på en rollspels bok. Bara ramen gör att en måste läsa den.

RM överträffade mina förväntningar, o man är kräsen när det gäller rollspelsböcker.

Allting hänger ihop med DOD6e:rollpersonen, fast det känns lite träligt att läsa igenom vissa grundregler, när man väl kan expertreglerna. Fast det är ju inget minus i för sig.

Mysig bok det här...

Det finns två nackdelar.
1.Att bläddra igen och hitta alla tabeller. Men i vilken rollspels bok gör man inte det.

2.Att läsa värdsbeskrivningen om Länderna är en ren teaser.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Se där ja !

1.Att bläddra igen och hitta alla tabeller. Men i vilken rollspels bok gör man inte det.
Mmm !
Håller helt med dig, fast ett bra system är att sätta små öappar vid de sidor som har de viktigaste funktionerna som t. ex fummel & sådant. Funkar riktigt bra !!

2.Att läsa värdsbeskrivningen om Länderna är en ren teaser.
Kan tänkas ja...
Fast tar inte Osthem upp ganska mycket om beskrivningar om värden ? Jag gillar den modulen eftersom den tar upp en & anann matnyttighet.

/ Johan K, som är tröt efter ha varit på julfest på jobbet
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Whhiii !!

Tjoo !
Nuså har man ju DoD6 revised i sin hand !
Läste en del i den när jag åkte uppåt landet & det verka ju lite småspännande. Känns ju som det är ganska bra ändringar som gjorts ju !
Ska ta & sträckläsa den & bara njuta av det !

/ Johan K, som ÄNTLIGEN har jullov & kan koppla av med lite trevliga rollspelböcker.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nu har jag kollat ordentligt på den

  • Halvtrollet ser inte ut som ett sluskigt slemmo längre, utan som en stark och ädel krigare. Det gillar jag skarpt.
  • Mmm, sepia.
  • Halva boken utgörs inte längre av text rippad rakt ur DoD: Chronopia.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Nu har jag kollat ordentligt på den

Tack för inputen! Nu är jag riktigt intresserad av de rev. grundreglerna, tack vare ditt utlåtande. Fy fasen om det du skriver inte stämmer! :gremwink:
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Hur fan gick det då!?

Ska man få en utförligare beskrivning eller?! Man e ju lite nyfiken på om den e värd pengarna!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar den mer än såväl de gamla grundreglerna som expertreglerna. Lagom enkelt och med bra innehåll. De nenda ändring jag kommit att tänka på än är att lägga in särskilda förmågor-tabellen från Expert, annars ser det bra ut.
 
Top