Nekromanti Den röda tråden...

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
...som jag tänkte behandla här är inte av den vanliga sorten - alltså att försöka få till ett sammanhang i en historia som berättas. Den röda tråd jag tänkte ta upp behandlar snarare mitt spelande under de arton år jag har spelat rollspel.

Satt alldeles nyss och insåg att det finns en ingrediens som jag aldrig tycks reflektera över då jag spelleder (eget skapade äventyr/kampanjer). Oavsett vilket spel jag har spellett så finns den där ingrediensen där - nederbörd; och speciellt den kyligare formen av nederbörder - snö!

Gjorde ett överslag då jag ögnade igenom mitt lilla arkiv med egenhändigt skapade produkter och av 45 stycken äventyr/kampanjer så har nederbörd - regn,snö och vinter - framträdande roller (antingen som stämningsskapande eller som tema) i 33 stycken. Ganska så överrepresenterat och med tanke på alla improviserade spelsessioner som har spelats så lär det vara bra mycket fler.

Jag undrar varför det ligger till på det här sättet - oavsett om det var Mutant, Drakar och Demoner, Chock, Kult, En Garde, Viking, Neotech, Twillight:2000 eller Traveller så har detta tema funnits där. Ganska så intressant (kanske oroande?)...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Snö

Antagligen helt enkelt för att snö är effektfullt. Snö förstärker alla scener som utspelas på den. Jag vet inte varför. Det bara är så.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Snö

"Antagligen helt enkelt för att snö är effektfullt. "

Särskilt blod kombinerat med snö./images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sad girls in snow

"Satt alldeles nyss och insåg att det finns en ingrediens som jag aldrig tycks reflektera över då jag spelleder (eget skapade äventyr/ kampanjer). Oavsett vilket spel jag har spellett så finns den där ingrediensen där - nederbörd; och speciellt den kyligare formen av nederbörder - snö!"

Det är bara att inse, glädje mäts i centimeter snö. Speciellt om det finns ledsna flickor i snön också.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Snö

Kontrasterna blir väl tydligare. Allt syns tydloigare mot snö. Och så är det varmt och mysigt också. När det snöar, alltså, as opposed to sådana där februarimorgnar då solen glittrar i luftens iskristaller, det är minus trettifem grader och man lik förbannat måste cykla till skolan.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Snö

Kontrasterna blir väl tydligare. Allt syns tydligare mot den vita snön. Och så är det varmt och mysigt också. När det snöar, alltså, as opposed to sådana där februarimorgnar då solen glittrar i luftens iskristaller, det är minus trettifem grader och man lik förbannat måste cykla till skolan.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top