Nekromanti Den perpetuella indestruktebilitetens dilemma

Eldsalamander

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
15
Location
Orsa
Jag har just varit med om en traumatisk uppenbarelse....
.....tänk en fiende som har en rustning förstärkt med den alkemiska processen perpetuell indestruktebilitet (eller med enklare ord evigt oförstörbar)
Oavsett hur hårt man slår så kommer ju inget slag kunna penetrera pansaret så man får väl leta efter glipor.....men om alla glipor är täckta med mycket tät oförstörbar ringbrynja så blir det ju omöjligt....det enda som finns att göra är att försöka ge fienden chockskada medelst ett trubbigt föremål (slägga, fet stålförstärkt klubba m.m.)
.....fast om rustningen är rejält vadderad så kommer inte fienden att känna så mycket och han har all tid på sig att slakta ner RP... ge ett svar på hur man kan besegra en sådan fiende utan vare sig eld eller magi...
EonEXE/Ond svartsvins farmare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ot

Man kan slänga tärningar på den ansvarige (spelare eller spelledare) tills den lilla kobolden ger upp... /images/icons/wink.gif
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
spring

spring tills han blir trött och spring ifrån honom.

smyg tillbaks på natten och sno rustningen medans han sover .(man sover inte med rustning på).

väck den inte så bepansrade medels en spann vatten eller så.

utmana honom på duell nu när ni är jämnbördiga.



Tearlach: som jag skulle ha gjort.
 

Eldsalamander

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
15
Location
Orsa
Re: spring

rustingen har ingått i symbios med bäraren och sitter fastvuxen i bärarens vävnad.... =)
Nytt försök!!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Aarghm, aaargh... Inte nu IGEN ;(

Faan har vi inte haft den här satans effekten uppe nog gånger??? Eller är jag den enda som börjar tröttna?


/bjorn
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Kobold

jaha, så ytterligare en kobold, varför inte klaga på Spelledaren som låter något sådant förekomma i sitt äventyr.

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

Eldsalamander

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
15
Location
Orsa
spelarna löste fallet!

Jag kan säga att spelarna löste det på ett roligt sett......
....dom använde lasso och fångade honom...sen la dom en stor hög med sten över honom och han blev levande begravd. SLUT
EonEXE/fortfarande grisodlare
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Lösningen ÄR ATT!!!

OM man läser i Magi så ökar inte Bryt eller hugg kross och stick skyddet föremålet går helt enkelt inte sönder..
MEN om man kan hugga igenom det krossa och sticka och bryta. HUR kan föremålet vara oförstörbart ?
Enkelt folk har en tendens att kalla det som svårare att förstöra än vanligt för oförstörbart.
Exempel ÄR okrossbart glas.. Jag vet att det inte är okrossbart jag har krossat sånt.. *skrattar*
Min lösning är att föremål med Perpetuell Indestruktibilitet kan laga sig själv..


Perpetuell Indestruktibilitet
Indestruktibilitet fungerar på så sätt att den definierar varje partikels plats i ett objekt och om
objektet skulle brytas eller gå sönder så repareras objektet sig själv i och med att varje partikel
från objektet söker sig till sin rätta plats på en Atomisk nivå och genom processen lagrade
energier reparerar objektet.
Detta kostar den Alkemiska processen energi så varje reparation minskar mängden energi som
Perpetuell Indestruktibilitet kan använda sig för att reparera.
Detta gör att ett objekt ej kan förstöras genom eld, våld, syra eller liknande.
Magi kan genom att den omdefinierar hur objektets partiklar ska sitta förstöra eller förvrida ett
objekt som har Perpetuell Indestruktibilitet i sig.
Praktisk funktion ett objekt som har i sig Indestruktibilitet har BRYT+100+(extra magnituder)
antalet antal reparationer innan processen upphör att fungera.
Exempel En dolk med bryt på 5 och vikt på 1kg har en Indestruktibilitet på 2 magnituder i det
är precis så många magnituder som krävs.
Regelmässigt betyder det att Indestruktibilitet kan reparera dolken upp till BRYT poäng 105
innan den upphör att fungera.
Men skulle man ha satt in dubbla mängden magnituder av Indestruktibilitet skulle den kunnat
reparera dolkens BRYT poäng 20 grr innan den går sönder.
Men om man hade en dolk som har BRYT på 15 och vikt på 1kg och Indestruktibilitet i sig
med 2 magnituder det betyder att processen kan laga dolken BRYT poäng 115 grr innan
processen upphör att fungera.
Spelmässigt varje gång dolkens bryt minskar med ett poäng minskar Perpetuell
Indestruktibilitets reparations poäng med ett poäng den har objektets BRYT+100*(extra
magnituder) reparations poäng i sig.

Nu sitter folk här och skriker MEN då är Perpetuell Indestruktibilitet inte evig.
Nej det är den inte MEN en magiker kan genom att Ladda Ackumulator åter ladda Perpetuell
Indestruktibilitet eller genom att demonisk aggregat som automatiskt laddar processen göra den
”permanent oförstörbar”
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ja ja ja...

Glappet i Eons regelverk kan man kanske kalla det, men ok...
Misstag: "Perpetuellt indestruibel rustning betyder oändligt ABS". Fel.. däremot blir Bryt-värdet oändligt om jag inte missminner mig. ABSet påverkas inte så rustningen kan fortfarande slås igenom.. men det blir inga hål.. knepigt va ' :o)
Bara för att en motståndare har en "oförstörbar" rustning betyder inte det att han är omöjligt att besegra.. rustningen I Sig gör honom juh inte bättre på att slåss/starkare/smidigare etc. etc. Snarare tvärt om skulle jag vilja påstå. Dessutom kommer den göra att han blir utmattad väldigt väldigt fort. Det är heller inte omöjligt att brotta ner honom, binda honom medelst skotta ner honom i marken (och kom nu snälla nån inte med nån löjlig grej som.. "det är käle", eller.. "det är klippor överallt" osv osv, för då kan man lika gärna säga.. "men han kan dessutom inte bli skadad öht".. om inte annat kan man juh svälta ihjäl honom.

Ett till problem uppkommer då man ska skaffa tag i en spdan rustning.. har niräknat på vad det skulle kosta? ' :o) Priset kommer att bli.. astonomiskt.. om jaginte minns helt fel från nånberäkning vi gjorde tidigare.
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
nä nu

springer som förr men eftersom han inte tar av sig rustningen,
så /images/icons/blush.gifer jag i magibegränsningen och spränger hanses bröstplåt. ja jag har formeln.
medans han skriker av smärtan ifrån att ha blivit av med skinnet på bröstpartiet
så går jag i närstrid med honom så att jag kan befria honom från bördan att ha ett hjärta.


sedan letar jag upp en hink vatten och övertygar den inkompetente spelledaren,
om att hans version av oförstörbarhet inte är bra.


Tearlach: ?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trötta ut personen som har en sådan rustning. När han sedan är uttröttad till max kommer lönmördaren fram och hoppar upp på ryggen och sticker in en dolk i t. ex i nacken och vipps så ligger han väldig risigt till....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: spring

<I>rustingen har ingått i symbios med bäraren och sitter fastvuxen i bärarens vävnad.... =)</I>

Stackarn... Försök först låsa hanses vapen med nåt, och se sedan till att knuffa, bulta och dra i rustningen. DET måste göra ONT!

--
Åke
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Prova! Så förstår du att det inte är något dilemma

Uppenbarligen har du inte försökt använda alkemireglerna för att skapa en rustning. Det är varken billigt eller lätt, för att dra till med en rejäl underdrift.

Jag tycker det är helt okej att låta rustningen släppa igenom skada, utan att för den delen själv kunna bli förstörd. Se det som den ökar sträckgränsen till det oändliga, vad som sedan gäller för rustningens plastiska egenskaper är en helt annan sak...

MVH
CJS
NEO
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Aarghm, aaargh... Inte nu IGEN ;(

Du är inte den enda som tröttnat.. Själv tröttnade jag långt innan senaste diskussionen..
Min lösning: Hitta på en bra effekt, skriva ner den på en lapp, hämta epoxy lim och placera den nya effekten över den gamla..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Re: spelarna löste fallet!

Ja, det var ju en bra lösning...var det ett påhittat äventyr eller var det skrivet (släppt av neogames)?

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
mosa?

Tänk dig följande scenario: Personen i rustningen är en demon. Han känner inte smärta, utmattning och andas dessutom inte. Dessutom har demonen på sig en oförstörbar rustning (som den har fått råd med genom att arbeta som bankir i mundana i fyramiljarder år) och ett spjut som är förtrollat och har därför Ob10T6 enklare på att träffa saker. Tänk er att ni måste slåss mot den demonen... Näe, lite för bra kanske?

Som jag fattat det kan man inte dra isönder rustningen. Man kan inte dra bort delar. men man kan mosa den!


Smaffy är jag. blä.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: mosa?

"Tänk dig följande scenario: Personen i rustningen är en demon. Han känner inte smärta, utmattning och andas dessutom inte. Dessutom har demonen på sig en oförstörbar rustning (som den har fått råd med genom att arbeta som bankir i mundana i fyramiljarder år) och ett spjut som är förtrollat och har därför Ob10T6 enklare på att träffa saker. Tänk er att ni måste slåss mot den demonen... Näe, lite för bra kanske?"

...så du menar att du behöver använda regler för att göra saker som är omöjliga att besegra? Ska du ha ihjäl rollpersonerna med en mördarbest typ ovan så behöver du väl knappast ta hjälp av effekten Perpetuell Indestruktibilitet för att göra det. Du är spelledare. Släpp ett piano i huvudet på dem! Det går bra mycket fortare och gör att du slipper en massa jobb.

Sensmoral: reglerna är inte till för spelledaren. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: mosa?

Jo, det kan ju man göra. Om man tar ett stort block a´la 10 ton så borde iaf personen i fråga stoppas.... Ett tag iaf/images/icons/wink.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Top