Nekromanti Den perfekta party builden?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag är helt okunnig om hur d&d är att spela och vad som är effektivt, men jag är väldigt nyfiken på vad som är optimalt i d&d4.

Min gissning är att leaders är ganska viktiga. Man bör väl ha nån smidig tillgång till healing åtminstone och deras hjälparförmågor verkar nice. Hur skulle det funka med flera warlords och en great weapon fighter? Förutom att jag gillar tanken på fyra mellanchefer som skriker åt en ensam knegare som får jobba mycket övertid i andras turns, så är det väl lite bra att klippa till ofta med bastardsvärdet?

Antagligen ingen superidé...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Utifrån begränsad erfarenhet kan jag tipsa om att ha med åtminstone en (gärna två) striker(s). Utan dom tenderar strider att dra ut längre på tiden och chansen att fienderna skadar en svårare är högre.

En schysst balans är väl bäst får man anta, men det viktigaste är nog att känna till sina styrkor och svagheter och spela därefter.

Vi saknade både controller och defender förra sessionen, men det gick bra ändå...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har hört att 5 Clerics ska vara grymt som fan, men så var det ju i 3.5 också.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag tycker att den låter riktigt vasst. Kanske byta ut en fighter mot en paladin?

Vi har två rangers i min grupp (jag spelar en), men den andra killen envisades med att göra en Melée speccad ranger. Förstår fortfarande inte vad han håller på med riktigt.

/Balderk
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag gillar ranged ranger för de är så perfekta. Man behöver bara högt i Dex och Wis, vilket alven har plus på. Och det verkar så lätt att dra sig ur närstrid med shift-powers. Alven har så hög förflyttning och hindra inte så värst av terräng också, och förmågan att slå om det viktiga dailyanfallet är välkommet. Tyvärr så har de samarbetssvårigheter och klaustrofobi.

Jag gillar cha-rouges också, de får också så bra spridning på abilitys så deras defence blir bra.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Kanske byta ut en fighter mot en paladin?
Ja, det viktigaste är väl att det är två Defenders bara. Men En Paley och en Fighter utgör nog en bra kombination.

Två Ranged Rangers lär ju hagla ner död på Fienden iaf, vore fräckt o testa faktiskt.

Det vore ett intressant experiment att testa 5 av samma class och se vilka som klarar sig bäst. Jag tror nog att 5 Clerics som Eksem tog som exempel skulle klara sig oerhört bra.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Vi spelar just nu helt utan defenders, och det går an. Jag kan dock tänka mig att det blir jobbigt när man börjar möta lite hårdare fiender än kobolder...
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Fast med en hög med minions och några snabba skirmisher skulle den gruppen få stora problem. Minionsen låser upp Defenders och Skirmisher blåser runt och går in i melee med Ranger och Cleric. Byt ut fighterna mot en paladin och en wizard, då rockar du.

Dessutom skulle swarms på låg nivå vara ett helvete ifall inte någon spelar dragonborn....... Har vi ju fått lära oss :gremtongue:

//Flurtis
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag tror fortfarande på den combon. Och en Ranged Ranger har ofta förmågor som går att använda up close också.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Största problemet är att du får ont om area-attacker, för det får man väl? Jag har ju förstås bara spelat på nivå 1 än så länge, så vad som händer längre fram har jag mindre koll på.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Seriöst, vad skulle det vara för fel på en melee-ranger?
För det första så tål den ju ingenting. För det andra så är rangerns ranged-powers bättre.

Jag ser inte poängen riktigt. Du har ju inte något melee-vapen som är bättre än longbow heller (i alla fall inte i kombination med rangerns powers).

Nu är ju min ranger rätt så grym i melee också, men inte går jag in i närstrid för det.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja, det viktigaste är väl att det är två Defenders bara. Men En Paley och en Fighter utgör nog en bra kombination.
Jag tror det. Du får in lite mer healing och sådant.

Två Ranged Rangers lär ju hagla ner död på Fienden iaf, vore fräckt o testa faktiskt.
Verkligen.

Det vore ett intressant experiment att testa 5 av samma class och se vilka som klarar sig bäst. Jag tror nog att 5 Clerics som Eksem tog som exempel skulle klara sig oerhört bra.
Ja, de skulle vara otroligt svåra att få död på, det är ett som är säkert. Men de har inte direkt den där spetsen offensivt som nog skulle behövas.

/Balderk
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
På amerikanska forum verkar folk tycka att Twoweapon rangers är de bästa. Iof tror jag att de hakat upp sig på blade cascade. Tror de hade en poll på rpg.net där rangern vann.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ge gärna exempel på en ranged power som är bättre än motsvarande närstrid. Annars kommer jag inte att tro dig.

Tål inget? Det är inte meningen att man ska bli träffad. Sånt har man fighters till. :gremsmile:

En närstridsranger kan flanka. Det är bra för alla andra som också slåss i närstrid. En Rogue kan göra sin sneak. En fighter markerar och tar skadan samtidigt som ni båda bultar för glatta livet med +2 på varje slag. Jag ser poängen, klart och tydligt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Draugen said:
Det vore ett intressant experiment att testa 5 av samma class och se vilka som klarar sig bäst. Jag tror nog att 5 Clerics som Eksem tog som exempel skulle klara sig oerhört bra.
Undrar om inte fem paladiner skulle klara sig ännu bättre. De helar visserligen sig själva och andra sämre än clerics, men har högre AC (blir träffade mer sällan) och fler hp (behöver inte helas lika ofta när de väl blir skadade).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Balderk said:
Nu är ju min ranger rätt så grym i melee också, men inte går jag in i närstrid för det.
Det är det man har Rogue:n till. Alla tre strikers kan agera i både närstrid och avståndsstrid, men Roguen är mest närstrid, Warlock:en är mest avstånd och Rangern är lite mitt emellan. Jag tror vår Ranger aldrig(?) varit i närstrid faktiskt, men om det skulle behövas kan han nog klara sig rätt bra (särskilt som han tål mer än våra Leaders).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Lite trådnekromanti. Har gjort ett antal gubbar mellan level 4 och 11 och föreslår följande kick-ass-kombo.

Dwarven Fighter/cleric (defender)
Eladrin Fighter/wizard (defender)
Dragonborn warlord/paladin (leader)
Human rouge (striker)
Half-elf tiefling (striker)

Jag gör nu endast karaktärer som ska strida, inte för att rollspelas med. Jag kommer använda mig av standardarrayen för statsen. Skills är oväsentligt och likaså vapen och level, då de ändå ökar ändå linjärt, så istället kommer jag att fokusera på hur många feats det tar tills karaktären blir powermetal. Attributes i grönt är sådana man ska höja och är classens primära attribut.

Med HL menar jag "half level".

Eladrin Fighter/wizard
STR 16, CON 13, DEX 14, INT 16, WIS 11, CHA 10

ATT NOTERA
Combat challenge och besvärjelserna är ruskiga i kombination. Fey step gör att fightern kan teleportera sig bort för att använda area effects och på så sätt undvika opportunity attack. Alla feats ska gå åt till att välja burst- eller area-powers från wizard.

Attack bonus: 8+HL (long sword)
Attack bonus: 3+HL (magi)
HP: 28 +6/HL
AC: 18+HL
Fort: 13+HL
Reflex: 13+HL
Will: 11+HL

FEATS
1: Eladrin soldier training Novice power: Icy terrain (retrained, level 4)
2: Multiclass: wizard
4: Novice power: Fireshroud

POWERS
1, At-Will: Tide of Iron
1, At-Will: Cleave
1, Encounter: Covering attack Icy terrain
1, Daily: Comeback strike
2, Encounter: Thunderblast
2, Utility: Boundless endurance
3, Encounter: Fireshroud


Dwarven Fighter/cleric
STR 16, CON 15, DEX 12, INT 10, WIS 16, CHA 11

ATT NOTERA
Ta alla burst-powers som är Wisdom-baserade. Annars är alla helande utility powers vettiga att ta.

Attack bonus: 6+HL (warhammer)
Attack bonus: 3+HL (prayers)
HP: 35 +6/HL (inklusive Toughness)
AC: 18++HL
Fort: 15+HL
Reflex: 11+HL
Will: 13+HL

FEATS
1: Multi-class: cleric
2: Toughness
4: Novice power: Divine glow

POWERS
1, At-Will: Cleave
1, At-Will: Tide of Iron
1, Encounter: Passing attack
1, Daily: Comeback strike
2, Utility: Boundless Endurance
3, Encounter: Crushing blow Divine glow (retrained)


Dragonborn Warlord (inspiring warlord)
STR 18, CON 12, DEX 10, INT 13, WIS 11, CHA 16

VÄRT ATT NOTERA
Används mest för att hjälpa de andra. Ska ta så många heal- och save-powers som möjligt. Ska samarbeta med rougen. Bör därför alltid sänka sitt initiativ till noll om rougen har svinhögt initiativ.

Warlord är rolig då den inte är lika låst som alla andra klasser. En möjlighet är att multi-classa till paladin enbart för att kunna marka en motståndare på avstånd och därmed skydda rougen lite länge. Bör ha en fackla.

Attack bonus: 7+HL (longsword)
HP: 24 +5/HL
AC: 17+HL
Fort: 15+HL
Reflex: 11+HL
Will: 14+HL

FEATS
1: Proficiency: Inspired recovery

POWERS
1, At-Will: Commander's strike
1, At-Will: Furious smash
1, Encounter: Dragon breath
1, Encounter: Hammer and anvil
1, Daily: Bastion of Defense


Human Rouge (brutal scoundrel)
STR 14, CON 12, DEX 18, INT 10, WIS 11, CHA 13

VÄRT ATT NOTERA
3d8+7 i skada med backstab som level 1! Bör ha en fackla.

Attack bonus: 8+HL (rapier, shuriken)
HP:: 24 +5/HL
AC: 17+HL
Fort: 12+HL
Reflex: 16+HL
Will: 11+HL

FEATS
1: Backstabber
1: Weapon proficiency: rapier

POWERS
1, At-Will: Deft strike
1, At-Will: Piercing strike
1, At-Will: Sly flourish
1, Encounter: Tortorous strike
1, Daily: Blinding barrage


Half-elf Warlock (infernal pact)
STR 10, CON 18, DEX 12, INT 13, WIS 11, CHA 16

VÄRT ATT NOTERA
Världens egocentriske halvalv då denna endast ska se till att få så många cursade. Med Armor of Agathys aktiverad och Hellish rebuke kan denna göra 3d6+12 i skada på en person under en runda på första leveln. Med Hellish rebuke är det också vettigt att ibland provoka OA, så att någon annan även får skada. Om Intimidate är tränad så har personen 16 på Intimidate på level 2! Dessutom talar alven goblin, deep speech, draconic och giant.

Attack bonus: 4+HL (con)
HP: 30+5/HL
AC: 12+HL
Fort: 14+HL
Reflex: 11+HL
Will: 13+HL

FEATS
1: Skill training: Intimidate
2: Linguist

POWERS
1, At-Will: Eldritch blast (nästan värdelös)
1, At-Will: Hellish rebuke
1, Encounter: Vampiric embrace
1, Encounter: Commander's strike (om trängd)
1, Daily: Armor of Agathys
2, Utility: Beguiling tounge

---

Gänget är väldigt bra mot minions. Får dock tokstryk mot folk som anfaller med Will.

/Han som mest stridit mot level 4-critters
 
Top