Nekromanti Den perfekta musfällan?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Jag har ett litet problem. Det har flyttat in några husmusar. Ingen panik för det, det händer varje höst, och jag sätter ut burfällor och deporterar dem ut till min ö, där de har bra möjligheter att klara sig.

Men, nu börjar de lära sig fällorna. De tar betet, men fastnar inte.

Jag tycker de är gulliga, så dödande fällor är inte ett alternativ.

Så, en liten rolig tråd där folk får föreslå den perfekta musfällan.

Mitt bidrag, som jag inte orkat bygga än:

Ett rör, stängt i ena änden med en lucka i andra. Betet i den stängda änden. Det som gör den speciell är att jag inte har en mekanisk trigger för luckan, utan jag sätter en fotocell en bit in som aktiverar luckan. På så sätt får musen ingen som helst förvarning, utan luckan stängs och den kan inte göra något åt det eller hinna ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
En vän till mina föräldrar byggde en dödande fälla en gång i tiden som får mig att må lite illa när jag tänker på den. Det är en träkloss med hål borrade in i den som tunnlar. I "taket" på tunnlarna är en spik. Från ovan lådan ner i små skåror skurna in i tunnlarna är snaror i ståltråd som hålls fast med trådar som dras ner genom lådan och går igenom lådan precis bortom snaran. Betet är längst in i tunneln.

När en mus luktar betet kryper den in i tunneln och kommer halvvägs igenom ståltråds snaran innan snöret som håller ner den är i vägen. När musen biter av snöret dras ståltråds snaran upp ur lådan och drar upp musen med huvudet först mot taket i tunneln där musens huvud eller nacke kolliderar med spiken.

Det är som en D&D fälla fast för möss.

Anyway, jag tänker säga plattform som ligger på något i en spann och som sjunker ner och fångar musen i spannen när de stället sig på den. Så mjuka sängfjädrar eller något som håller plattformen uppe.

Oh, och inspiration: Länk
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Dom där jäkla mössen! De skiter och pinkar överallt så det stinker utav bara fan. Men när man äntligen lyckats fånga en av dem i en hink och ska slå ihjäl kräket sitter den där och tittar upp på en med jättestora svarta ögon och vickar lite på nosen och ser alldeles för söta ut för att man ska kunna göra något annat än att slänga ut dem igen.

Fan!

Din fotocellsidé låter jättebra för övrigt! Om du någonsin gör den i praktiken får du jättegärna berätta hur den funkade.

I övrigt tänkte jag bara ge ut som allmänt tips att möss har inga problem att klättra eller hoppa ut ur en hink. De är jäkligt duktiga för att vara så små. Jag kan ge mig fanken på att deras kompisar arrangerar räddningsaktioner när man inte tittar också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Rymdhamster said:
Dom där jäkla mössen! De skiter och pinkar överallt så det stinker utav bara fan. Men när man äntligen lyckats fånga en av dem i en hink och ska slå ihjäl kräket sitter den där och tittar upp på en med jättestora svarta ögon och vickar lite på nosen och ser alldeles för söta ut för att man ska kunna göra något annat än att slänga ut dem igen.

Fan!
Släpp ut dem tillräckligt långt borta så kommer de inte tillbaka. Jag har deporterat minst 30 möss sedan jag flyttade hit, och har aldrig sett samma två gånger.

Och, ja, de luktar. Första två mössen jag fångade fångade jag när det var kallare än -3 och en meter snö, och jag hade inte hjärta att släppa ut dem då, så jag satte dem i en för tillfället oanvänd sjukbur för mina råttor. 2 möss luktade mycket värre än 7 råttor. Fast de är söta, och tycker om att bli kliade på magen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
God45 said:
Anyway, jag tänker säga plattform som ligger på något i en spann och som sjunker ner och fångar musen i spannen när de stället sig på den. Så mjuka sängfjädrar eller något som håller plattformen uppe.
Vippbrädor och liknande funkar inte så bra. De känner när det börjar röra sig och drar sig tillbaka.

Jag provade med en stor 20-litershink, med ett kvastskaft tvärs över. På kvastskaftet hade jag trätt en tom hushållspappersrulle med bete på. Tanken var att den skulle snurra runt, de skulle trilla av och falla ner i hinken. Funkade inte alls, så fort det börjar röra sig så blir de försiktiga.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
20 liters hink, Pinne, inborrad fotocell längre in på pinnen, servo i ändan som roterar pinnen när fotocellen aktiveras.

P.S: Den här varianten verkar i alla fall värd att pröva
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Aldrig haft problemet men så här skulle jag göra. Jag skulle bygga en trälåda . I trälådan skulle jag sätta upp en "dörr" som ett gångjärn. Då musen går in i tunneln fälls dörren upp itaket och stängs efter musen. Men musen kan inte gå tillbaka för du sätter en spik genom taket som gör att gångjärnet inte kan gå upp åt motsatt håll. Musen instängd och du släpper ätt ut den nånstans (då kommer de så klart tillbaka men du gör ju som du vill)
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Inte en fälla men ett råd: Se till att stänga in allt ätbart för möss i täta plastlådor eller liknande och var extra noggrann med städning och liknande framöver. Hittar inte mössen något ätbart hos dej är chansen stor att de drar vidare på egen hand :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Mr_Si said:
Inte en fälla men ett råd: Se till att stänga in allt ätbart för möss i täta plastlådor eller liknande och var extra noggrann med städning och liknande framöver. Hittar inte mössen något ätbart hos dej är chansen stor att de drar vidare på egen hand :gremsmile:
Lite svårt när man har tamråttor som slänger ut de matsorterna de inte gillar ur buren...

Jag riggade förresten en kamera och filmade husmusen när den tömde fällan på bete i natt...
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Ja det förstås, borde jag tänkt på :gremtongue: Men de går alltså så nära råttburen? När jag hade råttor sa folk till mig att möss var rädda för sådanna?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Mr_Si said:
Ja det förstås, borde jag tänkt på :gremtongue: Men de går alltså så nära råttburen? När jag hade råttor sa folk till mig att möss var rädda för sådanna?
Det har jag också hört, men vi har sett spår bara decimetrar från burgallret.

Mina råttjejer skulle antagligen bara bära in dem i ett bo och behandla dem som ungar om de fick tag på dem...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Snabba små jäklar. Som de gör det ser det ju jätteenkelt ut att få tag på betet. Går det att sätta det länge bak så att de inte kan nå det lika lätt?
 

odman

Veteran
Joined
1 Jul 2013
Messages
26
Är detderas bajs som är i vägen för dig? Vad gör möss för hyss?
 
Top