Nekromanti Den perfekta kobold-Rp:n. (DoD 4)

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Eller:
"En studie i den ädla konsten att med begränsade medel skapa en Rp överlägsen de andra, den ultimata Rp:n."

Varning: Idén till detta inlägg fick jag under en extremt sövande föreläsning i digitalteknink, och de tillvägagångssätt och medel som här presenteras rekommenderas inte att användas av seriösa spelare, då detta kan resultera i en mycket fientlig SL och sura medspelare.

Till saken:
Hur utnyttja given mängd BP och EP till att göra en Rp med maximalt höga grundegenskaper och färdighetsvärden? Dessutom bör denna ha ett mycket slagkraftigt vapen som dessutom är billigt, lätt och som ger många handlingar. Vidare ska Rp:n gärna ha en mycket mäktig yrkesförmåga, (gärna flera) och så bra särskild förmåga som möjligt.
Socialt stånd samt rikedom får gärna skjuta i höjden.

Detta kan verka som en mycket svår nöt att knäcka, och det är det sannerligen också. Några goda råd på vägen kan jag dock bistå med:

1. Val av ras.
Rasen ska kosta minimal mängd Bp och ha så stora plus som möjligt på diverse grundegenskaper. (Helst användbara sådana). Detta ger några användbara raser: Halvalv, halvorch och halvlängdsman. Priset i Bp för dessa är relativt lågt och minus i karisma kan inte betraktas som en stor förlust. Däremot har dessa raser stora plusmodifikationer på andra, viktigare grundegenskaper, och kan väljs efter den uppgift dessa ska ha.

2. Val av yrke.
Den perfekta kobold-Rp:ns första yrkesval är självskrivet: Bastardmagiker. Detta är ett yrke som inte ger någon slags förlust att välja, och då får man kombinera det bästa ur vitt skiljda "yrkeskårer". Magikeryrket är oumbärligt om man är ute efter en perfekt kob.-Rp. Yrkeskombinationen som sedan väljs, är (helst, men SL tillåter det knappast) Ärkemagiker och ett kraftigt krigar-/lönnmördar-/eller tjuvyrke. Då naturligtvis ett underyrke till yrkesgruppen, så att man får maximal mängd yrkesförmågor. Sprätthök, Kunskapare och Gillrare är yrken med ganska kraftiga yrkesförmågor. Den som vill kan även göra en Riddare. Det kan bli ganska kul. En sak kobolden bör betänka är förstås att yrkeskraven blir så låga som möjligt.

3.Köp av grundegenskaper.
Att koboldiskt välja grundegenskapsvärden är en hel vetenskap. Det som bör betänkas är bl.a att priset i BP blir så lågt som möjligt, att man hamnar just över baschansgränser(sparar mycket Ep), att Kp och Sp hamnar just över respektive gränser, samt att vapen man senare väljer ger extra handlingar och att man får handlingsplus för smidighet, m.m. Det är svårt att ge exakta råd, då valet är beroende av ras, yrke och diverse andra faktorer.
Egenskaper som inte påverkar mycket, t.ex. fysik och karisma, kan göras så låga som möjligt. Observera BC och Kp-gränser, dock!!
Slutligen ska man sitta med så höga GE som möjligt, i förhållande till ett stort antal Bp, Kp, Sp, handlingar och höga baschanser.

4.Att välja yrkesfärdigheter.
För att få så högt antal olika färdigheter som möjligt, dvs. en så mångsidig Rp som möjligt, minskar vapnens antal till, just det, ett (1). Detta vapen, om ett närstridsvapen, är t.ex. kroksabel. Detta vapen har exakt samma Kp, Sp och BV som bredsvärd, men dess STY-krav, pris och vikt är märkbart mindre. Detta vapen tas sedan i två händer. Då man har tillräcklig STY redan med en hand får man således +1T2 på sin skada, och med tillräcklig STY, en extra handling. Tack vare att man bara har ett vapen behöver man bara höja en vapenfärdighet (jmf. svärd + sköld) och sparar Ep, samt kan välja flera färdigheter. Dessa väljs främst utgående från BC (jmf. "ett hantverk" o.dyl.) Om yrket man valt får ha stridskonster väljs dessa så att en stridskonst innehåller alla de passiva stridskonsterna (ini.bonus, vidvinkelsyn..) och denna lämnas på baschans. Vidare väljes färdigheter efter smak och personligt tycke.

5.Val av ålder.
Ålder är ett praktiskt sätt att få mera Ep billigt. Medelåldern ger små minus, vilka uppvägs av plusen, samt att man får mer pengar och Ep. Ni vet.

6.Pengar.
Som magiker har man rätt att skaffa magiska föremål mot Bp. Dessa är i allmänhet mycket värda. Om man istället för att sätta sina 15 Bp på listan för startkapital sätter dessa i ett skepp som seglar av sig själv, kan man sedan i ett tidigt skede av spelet sälja detta. Utgångsvärdet är 350 000 sm och om SL ens ger en en tiondel av detta värde kan man klassa sig som rik. 3 500 gm. Om jag inte minns fel går startkapitallistan till 50 000 sm.

Det finns säkerligen hundratals flera sätt, som kan användas för att regelrunka, och dessa används säkert också flitigt. Dock kan alla vana rollspelare konstatera att rollspel inte blir ett dugg roligare för att man spelar Halvlängdsman, Ärkemagiker/Vapenmästare med mithrilkroksabel, alla stridkonster och FV21 i undanmanöver samt ½ miljon i myntbältet, tvärtom. De roligaste Rp:na är nog de som inte alls är så bra och som istället har en givande personlighet!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp.

Jag får lov att hålla med dig av att det här avr den bäta beskrivningen av det perfekta vägen till att göra en oserös koboltspelare.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Jag fördtår inte så mycket för jag kör bara DoD 6 men det värkar funka.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
True...

Det där var det koboldigaste jag hyar sett på länge. Det är dessutom en av anledningarna till att jag gillar att slå fram grundegenskaper. Fast då får man ju iofs dras med alla tärningsonanister...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
Re: Japp.

jag har inte riktigt förstått vad som menas med kobold spelare, är när man försöker göra en sån maximal hack´n´slashare som möjligt? Vet dock vad varelsen kobold är

Za frûmi!? Taikat!
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
kobold

jag har inte riktigt förstått vad som menas med kobold spelare, är när man försöker göra en så maximal hack´n´slashare som möjligt? Vet dock vad varelsen kobold är

Za frûmi!? Taikat!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Där ser man...

"Fast då får man ju iofs dras med alla tärningsonanister..."

Nämen, jag anar en friformare... /images/icons/wink.gif Du och de andra (inklusive jag själv) vid spelbordet brukar ju lägga ner en del energi på vilka tärningar som ska användas och vilka egenskaper de har. Dock mer negativ energi än med den tillfredsställelse som ordet "tärningsonani" antyder! /images/icons/smile.gif
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Re: Japp.

Om du läser inlägget som startade tråden märker du nog vad det rör sig om. Kobolden utnyttjar alla små kryphål i reglerna för att få så maffiga egenskaper som möjligt, kallt och logiskt beräknar han hur man ska göra för att få bäst på de sekundära värdena samt småfuskar lite för att få som han vill. Inte så trevligt med andra ord.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

^Johan

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
5
Mkt bra fast får inte glöm att det finns fler fördelar av att bara använda ett fåtal färdigheter (ex kroksabel istället för svärd+sköld) chansen att slå perfekt blir dubbel och då får man oftare extra erfarenhet (iallefall i Chronopia (spelar bara det =)), vilket gör att man når fv 21 snabbare och då får en xtrahandling och 1t4 hp vikket ju e mkt bra.
Sen rekomenderas det starkt att lusläsa beskirvningarna av varje färdighet då vissa täcker in flera primära helt eller delvis vilka man då naturligtvist inte höjer.
Dock håller jag inte med angående pengar, normalt får man inte köpa mega ûber dödar allt vapen och då har inte en kobold någon nytta av pengar (iofs får man göra gubben så vem bryr sig om vapnen =).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
En anledning till varför man inte ska ha en massa regler.. Ju mer regler desto mer kan man opt:a.

Vete tusan om detta <EM>är</EM> den bästa optimeringen.. Som <B>^Johan</B> skrev. "lusläsa beskirvningarna av varje färdighet då vissa täcker in flera primära helt eller delvis vilka man då naturligtvist inte höjer."

/[color:green]Han</font color=green> som inte direkt ogillar optimeringar, så länge man inte opt:ar <EM>hela</EM> gubben
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Där ser man...

Det är klart att man blir stött när ens favvistärningar vägrar fungera. Men därmed är ju inte sagt att man har underliga sexuella böjelser med dem som objekt... :)

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Japp.

ja, som Bobby säger är det en som utnyttjar regler osv för att få en så bra RP som möjligt.
Detta säger mest att en kobold helt enkelt vill ha en gubbe som e så bra som möjligt. inte just att de MÅSTE uttnyttja reglerna, det finns kobolder som bara gör bra:iga gubbar ändå.
Utrycket kobold kommer från att den sydtyska gruvjätten blev representerad i Dungeons and Dragons (inte för att jag vet ifall det var där de kom först, men iaf) och ifall man var bara några få XP från att levla så bad man den snälle SL (finns såna?) att slänga in en, just det, Kobold. vad jag har hört (har aldrig lirat D&D) så var de mesiga och lätta att besegra och gav en sisådär 50 XP, kanske lagom för att levla.
Därför har även spel med 'juh-fler-monster-du-dödar-desto-mer-XP-får-du' system ofta blivit buade som hack'n'slash spel. och spelare som ägnar sig åt enbart monsterbashing, dungeon-crawling eller hack'n'slash eller WHATever du vill kalla det, Kobolder.
End of story
vilken underbar saga, eller hur, kids?

Jag vet att jag har rätt!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
samma här. rena rama grekiskan!
men om man nu vill ägna sig åt min-maxing så går det alldeles utmärkt i DoD6 oxo.
Som i fyran så måste man utnuttja åldern rätt, Vuxen med 1.5X Fp är väl 'bäst' tycker jag, även om de flesta jag gjort är mogna. anyhow. rätt mycket beror på SL. vad du får bestämma och vad du får slå. vi brukar köra att man slår som vanligt, sen lägger man ihop poängen och delar ut dem fritt. på så sätt slipper man 'magiker-med-18-styrka' syndromet. även om det kan vara spännande att slå fram sin gubbe första gågnen, så vet man senare vad man vill ha.
för att dra ett exempel ville jag göra en Jedi Consular till nya SW-rpg:t. de är typ som en 'Lärd' i dod.
jag slog. och slog. iofs var det inte rätt sätt (jag slog 3t6, man skulle slå 4 och välja bort den sämsta) men iaf. han blev hyfsad, Wisdom och Intelligens högst, som jag ville. lite flyt. sen kom den killen bort. jag gjorde en ny, på det nya sättet. slog lite bättre denna gång (eftersom jag slog 4 st...) och reglerna(SL) sade denna gång att vi slog, och delade ut varje värde på en egenskap.
fine, detta är ett av de Rp-system jag gillar bäst, slå och dela ut. poäng systemet ger tyvärr alltför ofta 18 på grundegenskaper, och 11-10 på övriga. lite roligare ifall man har ett par på 13-14 istället.
vart jag nu ville komma med detta vet jag knappt, förutom att en SL som vill 'hjälpa' till att göra en koboldisk Rp bör tillåta att man väljer mera, man får dela ut den sammanlagda poängen på grundegenskaperna osv.
För en spelbalans som itne är alltför slumpartad bör man slå och sen dela ut värdena. detta blir också en mildare form av koboldism. tar man det totala slumpmomentet så blir det ofta " njaa,, han skulle bli magiker men fick bara 6 i SPI. han har heller ingen särskilt hög annan egenskap"-gubbar. DESSA är tråkiga om några.

Alltså summan av kardemumman blir att för oss och mig passar det halva slumpmomentet bäst, för kobolder så bör man minska slumpen till det minsta man vill.

Jag SKULLE kunna råplugga grundboken och publicera liknande tips här, men denna lilla crash-course borde räcka.
jag orkar helt enkelt inte.. =)

Jag vet att jag har rätt!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Stämmer !!

Jo, det stämmer. En kobolt är när man gör en räsermaxad gubbe. Med allt vad det innebär.....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Där ser man...

"Men därmed är ju inte sagt att man har underliga sexuella böjelser med dem som objekt..."

Nä, det får man ju hoppas. Frågan är om det finns folk som har ett sådant underligt förhållande till sina tärningar? I boken "Tredje stenen från solen" (av Claes Holmström) har huvudpersonen en akt med sin skivsamling så kanske finns det de som tänder på tärningar också? /images/icons/smile.gif
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Där ser man...

Hade Malena svarat hade hon nog sagt att "<I>...underliga sexuella böjelser med dem</I>..." inte är onormalt - bara du inte tvingar tärningarna till något de inte vill./images/icons/wink.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Där ser man...

"Men därmed är ju inte sagt att man har underliga sexuella böjelser med dem som objekt... :)"

Öh, vad skulle T6 stå för annars då?!?/images/icons/crazy.gif/images/icons/wink.gif


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Japp.(OT)

"vilken underbar saga, eller hur, kids?"

Ja pappa men.... vad händer med den stackars lilla kobolden när han dör å kommer han till himlen å å åå var ligger himlen å hur blir små koboldbarn till pappa..?/images/icons/wink.gif

Hasse/
Som är på skämthumör idag

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-10-05 20:43.</EM></FONT></P>
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Japp.(OT)

<I>vad händer med den stackars lilla kobolden när han dör å kommer han till himlen</I>

Tänkte att du kunde ta hjälp av en annan Hasse - Andersson. "Du din kobold kommer säkert till himmeln när den dör" - Änglakobold/images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
hehe(nt)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top