Varulv Den orimlige Åbäket - R1

Så klart svårt att skriva något vettigt i R1 när det inte finns någon mekanik att använda, men jag blir fan matt av er som liksom kastar upp händerna och säger "det går inte att säga något om något!" bara för att vi inte har någon mekanik att interagera med. Det brukar gå alldeles utmärkt för oss att analysera spelares spel ändå. Visst att det blir mjukare analyser och mer magkänsla, men det är ju minst 50 % av vad vi gör i alla spel.
Grejen här är ju att ni helt korrekt identifierat en anomali i spelet och agerar på den, men just nu så ger inte ert spel något vidare till byn. Så i nuläget så är det enda som kommer hända att ni röstar ut mig, får reda på att jag var bybo och sen inser att det var ett misstag.
Hur använder vi det här till något positivt till byn? Knappast genom att jag postar en menlös lista.
Att ni har ett val är antagligen något att jobba med. Jag har ju som sagt ingen aning om vad det är ni pratar om, men frågan är ju om Sven och Bruce vet? Går det att använda något blinkeliblink med informationen ni har för att ringa in de riktiga ulvarna? Men å andra sidan, när ni får se att jag är bybo så är den informationen ändå körd eftersom ni då vet att alla bybor inte har den.

Alltså, jag försöker på inget sätt sprattla bort från en utröstning här (hade jag gjort det hade jag nog pushat lite mer på det dåliga ulvspelet i att rakt ut som första person blurta ut att en saknar information som byn bevisligen har, låter svindåligt imo) utan tycker ni gör helt rätt i att rösta ut mig (ifall inte fler bybor går ut med att även de saknar informationen ni andra tycks ha). För ni behöver se att den informationen inte är så bärande som ni just nu anser.

Alltså, om vi röstar ut dig som bybo så är det ju dåligt att vi dödade en bybo, men då har vi i varje fall bekräftat att det finns (eller fanns) bybor som inte fick valet i start-PM:et.
Ja, jag har aldrig sagt att ni inte bör rösta ut mig. Just nu så måste ni nog tyvärr det.

Grejen här är ju att ni helt korrekt identifierat en anomali i spelet och agerar på den, men just nu så ger inte ert spel något vidare till byn. Så i nuläget så är det enda som kommer hända att ni röstar ut mig, får reda på att jag var bybo och sen inser att det var ett misstag.
Hur använder vi det här till något positivt till byn? Knappast genom att jag postar en menlös lista.
Att ni har ett val är antagligen något att jobba med. Jag har ju som sagt ingen aning om vad det är ni pratar om, men frågan är ju om Sven och Bruce vet? Går det att använda något blinkeliblink med informationen ni har för att ringa in de riktiga ulvarna? Men å andra sidan, när ni får se att jag är bybo så är den informationen ändå körd eftersom ni då vet att alla bybor inte har den.

Alltså, jag försöker på inget sätt sprattla bort från en utröstning här (hade jag gjort det hade jag nog pushat lite mer på det dåliga ulvspelet i att rakt ut som första person blurta ut att en saknar information som byn bevisligen har, låter svindåligt imo) utan tycker ni gör helt rätt i att rösta ut mig (ifall inte fler bybor går ut med att även de saknar informationen ni andra tycks ha). För ni behöver se att den informationen inte är så bärande som ni just nu anser.

Om någon annan bybo också saknar val i sitt pm är det viktigt att de träder fram nu och meddelar detta.

@Sömniga Isaac
@Vimes
@Basenanji
@Sidd
@Sysp
@StradhLestat
@BiobunkerVII
@Octagonal
@Big Mama
@POJ

Nu försöker jag öppet redovisa mina tankar, för att det ska bli lättare för er att läsa mig. Men det är nog inga smarta tankar, jag gör vad jag kan helt enkelt.

Jag tänker att Sven jobbar stenhårt för att i första hand avgöra vem som är ulv respektive bybo. Det är prio ett. Därefter letar Sven efter Bruce, som en sorts möjlig bonus. Ja, sedan måste ju Sven förstås lyckas undvika stt bli utröstad.

Bruce i sin tur försöker nog få uppmärksamhet och hoppas att Sven ska hitta honom/henne. Det borde isf gröna spelare som inte gör så stort avtryck.

Därför blir jag lite störd på @impetigos märkliga ihopbuntning och röst på @POJ.

Det är liksom lite för mycket action på en gång, utan något substantiellt. Nu kan iofs Impetigo spela ganska extravagant, med flashiga idéer om hur msn ksn knäcka en speldesign och så, men det här var något annat.

Så, först ut:

Röst: @Impetigo

Sedan tycker jag att vi borde prata mer om antalet ulvar. Det känns ologiskt med bara två ulvar? Låt oss säga att vi röstar ut Sven/Bruce tidigt, blir det inte ett jättelångt parti då? Och vilken roll skulle orsaka de andra dödsorsakerna, skulle det vara någon sorts vigilanteroll? Nej, då tycker jag att det verkar mer rimligt att ulvarna har föera sorters nattmord.
Varför skulle SL ha skrivit explicit om två ulvar (Sven och Bruce) men utelämna andra utan ett knyst?

I sådana fall är värvning mer troligt, och inte då i R1. Det är vad jag tror.

Vilket i så fall skulle innebära tre ulvar (Anthrox, Vimes, BM) vilket det sannolikt inte är, så det är nog så att en del bybor har val och andra inte, dvs en lottning har skett av SL.

Vilket i så fall skulle innebära tre ulvar (Anthrox, Vimes, BM) vilket det sannolikt inte är, så det är nog så att en del bybor har val och andra inte, dvs en lottning har skett av SL.
Kan ligga något i det, samtidigt kan det vara skönt att få svar på om det stämmer eller inte genom att få ut en som inte fått val. Sen håller jag med Anth att vi fortsatt behöver söka efter andra som kan vara ulvar. Vi vet ju inget med säkerhet just nu. Ett spår är "val eller ej", men det måste finnas fler saker som går att granska och som dykt upp. Hur vi förhåller oss till breven är en sådan sak jag kikar på, jag skulle nog med glädje se att folk talade öppet om det om jag var ulv. Det ger mig information jag kan använda, särskilt med tanke på postgången. Just nu har några spelar meddelat att de skickat brev, vilket kan vara en bluff. Men det är information Bruce kan använda sig av för att nå fram till Sven i senare rundor. Risken är ju om byn innan dess hinner rösta ut någon av dem.

Så att säga, det finns saker att kika på. Jag tror val är en av dem.

Här satt jag och tänkte att det är ändå ganska skönt att ha en runda där jag inte behöver tänka på Brusis som någon jag behöver lägga fokus på. Nej, men vad det nu är jag inte fattar, får stå för dig. Jag har inget på dig, men däremot misstanke mot andra. Exempelvis Anth.
När jag läste R1:64 så uppfattade jag det som att du verkar inte fatta vad PMval handlar om.

När jag läste R1:64 så uppfattade jag det som att du verkar inte fatta vad PMval handlar om.
Det kan jag faktiskt köpa. Jag försökte vara vag. Men bra uppsnappat. Det var ju en bra observation, förlåt att jag var brysk Brusis. Du är helt OK.

Kika på #34 där jag svarar på Impe. Där kanske du får en annan uppfattning. Inlägget jag svarar på är även ett av inläggen som gjorde att jag ser Impe som mer grön, för tillfället.

En annan sak som kanske är lite mer problematisk:
OM valen i PM är något bybo-exklusivt (men som inte alla bybor har tillgång till) så har ni halverat antalet spelare som Sven behöver testa för att vara Bruce.
Det positiva med det är att Bruce inte kan ljuga om att ha valen, så ni kan rikta fokus mot de som inte sagt något definitivt i ärendet.
Rimligtvis kan det också betyda att Sven kan ha ljugit om att ha valen, vilket torde betyda att Sven kan vara någon av spelare 3-5 som sagt att de känner till val i PM.
Jag tror ni kan tjäna något på att utarbeta ett system för att avgöra ifall någon ljugit om valen eller inte, för katten att ge Sven många mål är nog redan strypt.

Tycker det verkar som Vimes inte har [val]

Mitt första inlägg:

Ohoj. Ska åka och simma med hundarna nu, men kom ihåg att: I TRÅDEN röstar vi ut folk som beter sig ulvigt, TILL SVEN skriver vi att vi är Bruce. Och: har vi fått något spännande i bybo-PM så är vi lite försiktiga med det än så länge, det kanske kan fånga oss ulvar. Alrite?

Anthrox' "försvar" upplever jag som byboigt.

Sen kan vi ju ta oss en funderare över om en rutinerad lirare som Brynolf skulle skapa ett spel där alla bybor får valet om de vill få en förmåga i PM, medan ulvarna inte får det. Möjligtvis kan Brynolf tänkt att det, p.g.a. att ulvarna vinner om de hittar varandra, går på ett ut, men det är oavsett en design som kan döda spelet första rundan. Tror vi på det? (Och följdfrågan: om vi inte riktigt tror på det, vågar vi chansa?)

Ytterligare en grej:

Sven vill under inga omständigheter som helst bli identifierad. Röstar vi ut Sven tappar ulvarna sitt nattmord och sitter i skiten rejält.

Bruce är mindre känslig. Röstar vi ut Bruce stänger vi ulvarnas möjlighet till snabbvinst, men Sven är kvar och kan nattmörda. Bruce kan spela mer offensivt som ulv och våga chansa på att Sven ska se honom.

En tredje grej: även om vaniljbybor får valet att få en förmåga lär det ju finnas bybor som redan från början har en förmåga (t.ex. väktare) som rimligtvis inte får valet.

Jag tror inte vi ska rösta ut Nthrox enbart på den här grejen. Så:

Röst: @Sysp

Back