Nekromanti Den nya monsterboken till CoC

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Nej, jag har inte sett den så egentligen skall jag inte uttala mig. Men spontant känner jag mig lite skeptisk till en "monsterbok" till CoC. Visst, den kan väl fylla ett behov eftersom monstrena är så dåligt beskrivna i grundboken. Men 380 monster! När vi lirade CoC var rollpersonernas främsta motståndare andra människor.

Torbjörn
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Jo det är iof sant.. Min första tanke var också ifall jag verkligen behövde en monsterbok eller inte... Men ville mest kolla med andra rollspelare för att se ifall den kanske kan vara värd att köpa ialla fall... Ifall monster beskrivningarna var bättre än i grundreglerna t.ex.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
There be Monsters...

Den är värd sina pengar tycker jag. Även om det bara är en sammanställning av tidigare material. Men boken är kanske främst uppskattad av SL och samlare av Cthulhuböcker. Layout är endast OK men bilderna är bättre och mer inspirerande än de som förekommer i grundreglerna. Texterna för varje varelse är korta, precis som i regelboken. Nyarlaythotep har dock fått en hel del utrymme med alla sina avatarer.
Boken samlar ihop monstren från Grundreglerna & The Creatures Companion. Inlägg från The Complete Dreamlands och Secrets of Japan. Några helt nya monster (jag vet inte vilka) och en del insamlade från olika utgivna äventyr. Det är åtminstone vad inledningstexten säger...



Själv har jag inte hunnit läsa igenom hela boken. Att läsa en hel monsterbok som denna rakt igenom är inte så kul. Då fungerar Jorges Bestiarium (DoD) eller Zonernas Zoologi (Mutant) mycket bättre.

Jag ska dock passa på att göra ett slag för en annan bok samtidigt som jag tycker kan vara ett bra komplement till Malleus Monstrorum.



Nära 200 sidor med bilder som verkligen inspirerar. De flesta i färg. Några känner man igen men de flesta bilderna var helt osedda av mina ögon. En trevlig liten otäck bok att sitta och bläddra i när man vill ha inspiration till nästa äventyr i Call of Cthulhu. Boken avslutas även med en kort presentation av alla de bildskapare som har bidragit till boken. Schysst är att det finns internetadresser till dessa personers hemsidor också.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: There be Monsters...

Låter lite tråkigt att det inte finns mer info än i grundreglerna... men ska definetivt fortsätta att fundera. Ska också försöka bläddra igenom boken nästa gång jag åker in till SF bokhandeln...

Har sett den där Cthulhu konstboken och tycker att den verkar spännande. Hade dock inte möjlighet att titta igenom den när jag såg den... Den är kanske roligare att köpa än monsterboken?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Re: There be Monsters...

Huruvida texterna skiljer sig från orginaltexten vet jag inte säkert men jag antar de är samma.

Art-boken tycker jag var helt klart värd sina pengar förutsatt att man är lite insnöad på Cthulhu Mythos. Det är ju dock en bildbok och inte mycket mer. Den blir perfekt som pekbok när jag ska vara barnvakt till min systers dotter.

- Vad är det Melina?
- Fisk!
- Inte riktigt... Deep One. Kan du säga Deep One?
- Eep Jon!
- Bra Melina.
- Vad är det då?
- Pappa!
- He he he. Just det. Pappa Cthulhu. Kan du säga Cthulhu?
- Fouloo...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: There be Monsters... ANT

"- Vad är det Melina?
- Fisk!
- Inte riktigt... Deep One. Kan du säga Deep One?
- Eep Jon!
- Bra Melina.
- Vad är det då?
- Pappa!
- He he he. Just det. Pappa Cthulhu. Kan du säga Cthulhu?
- Fouloo..."


Oh man, jag insåg just vad som fattades mig under min egen barndom... :gremgrin: :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: There be Monsters... ANT

Min dotter Lyra (4 år) har givetvis Cthulhu som gosedjur. "Kutulu är din kompis, pappa", säger hon.
 
Top