Nekromanti Den mystiska Orienten

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Tänkte på en sak igår när vi var i Mûhad. Har Mûhad och Momulan något skriftspråk? Är deras tungomål besläktade? Och hur är det med Forion och Eumo? Språkinformationen i Mundana är ganska smal, så jag skulle gärna vilja veta.

Jag undrar om Marco vet?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mûhadinska och Momolanska är besläktade språk (+ob1t6). Att de skulle ha ett skriftspråk står iallafall i min spelvärld bortom varje tvivel (två kampanjer har delvis tilldragit sig i Västlanden). Detta skriftspråk är misstänkt likt det sammelsurium araberna använder idag. :)

- Ymir, som tappat Koranen på biblioteksgolvet.
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Eftersom jag Pratar och skriver arabiska sa skulle jag tro att det skulle vara samma sak med den Muhadinska och Momolanska arabiskan, dock med vissa skillnader som i dialekt och uttal, det skall dock paminnas att arabiskan inte är likadan t ex en person ifran Marocko som för en konversation med en person ifran Saudia Arabien förstar väldigt lite om inte nagonting alls.
Det är mitt förslag och inget mera
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Jo, men det är lite konstigt att dom inte skriver någonting om det i regelboken eller Mundana, de har ju skrivit om språket i Ebhron, som är väldigt kortfattat beskrivet i M&M.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Occidenten ska det väl vara

Man måste skriva något, så jag skrev som så.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top