Nekromanti Den mörka handen

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
När Alexus kom till sitt rum på Blå Flamman tände han ett stearinljus. Sedan satte han sig ner på sin säng med en suck. Hans vänstra hand darrade. Kunde det stämma det han sett? Var handen en illusion? Om den verkligen existerade så var det ett ting som han aldrig mött eller hört talas om förut.
Alexus lade sig ner på sängen och slöt ögon. Bilden av handen och adelskvinnans dödsskrik ekade i hans huvud.
Då hördes en knackning på dörren. Alexus öppnade ögonen och spejade runt i rummet.
“Alexus, det är jag”, sade Lambretta utanför dörren.
Alexus reste sig upp och öppnade dörren.
“Han var här, i kväll”, viskade Lambretta och såg blek ut.
Alexus rynkade pannan och försökte minnas vem hon menade. Samtidigt gick Lambretta in i rummet och satte sig på en pall jämte sängen.

Alexus stängde dörren och satte sig på sin säng.
“Stor Öga var här tavernan”, fortsatte Lambretta. “Han satt och spelade kort med två vänner”.
“Hur vet du att det var han?”, frågade Alexus.

“Han passade in på beskrivningen som Jurian gav. När jag frågade efter hans namn bekräftade han det”.
Alexus lade pannan i veck.

“Stor Öga sade inget om min fästman, eller om mordet på hans vän. Men jag tvivlar inte längre på att han är skyldig till mordet”.
“Vad vill du göra nu?” frågade Alexus och strök sig över pannan.

“Jag vet inte. Men jag antar att vi får vänta med Stor Öga tills efter att vi besökt grottan”.
Alexus nickade.
 

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Följande morgon vid nio draget stod Lambretta, och Alexus utanför värdshuset Blå Flamman och kisade i det tidiga morgonljuset. Efter ett tag red Zorian, som var närmaste tjänare till tullmästare Torgio, fram till värdshuset med en häst och vagn. Alexus och Lambretta hoppade ombord på vagnen, och just som när den skulle rulla vidare bad Alexus att Zorian skulle vänta.
Zorian vände sig om och såg frågande på Alexus.
“Det kommer en till”, svarade Alexus.
“Va? Vem då?”, frågade Zorian förbryllat.
Efter en bra stund kom den före detta legionären som heter Jurian. Han bar ett svärd i sitt bälte, och var klädd i lediga resekläder. Med ett skutt hoppade han upp på vagnen och nickade åt de två andra passagerarna som hälsning.
“Vet herr Torgio om detta?” frågade Zorian tveksamt.
“Han heter Jurian, och vi kan behöva hans beskydd”, svarade Alexus med en diplomatisk ton.
Jurian strök bort lera från sina stövlar mot en säck i vagnen, och ignorerade Zorians blick.
Zorian suckade och sedan rullade vagnen vidare.

Sällskapet red ut genom stadsportarna och ut på landsbygden i provinsen Lothain. Efter ett par timmar lämnade de landsorten och red ut i en terräng som bäst kan beskrivas som karg och vildvuxen. Det fanns få betesmarker i området, och vagnen gungade för varje tuva eller sten som de red över.

Fram mot eftermiddagen kom de fram till en nomad by bestående av tält, åsnor och ett hundratal människor. Människorna i byn var lätt solbrända, hade en olivfärgad hud, mörkt hår, och bruna mörka ögon. De tillhörde folkslaget som kallas för Jahanner.
“Jargier”, sade en lång jahanner som mötte dem. Han hade stort koppargrått skägg, och förde sig fram som om han var byns hövding.

Zorian log tillbaka och skakade arm med den långe främlingen. Sedan tog jahnnen ett vänligt tag om Zorians arm och ledde honom mot sitt tält. Zorian vände sig hastigt om och vinkade åt de andra att följa efter.
En stund senare satt de allihop i ett stort tält i en ring på djurhudar och mattor. I centrum av ringen satt mannen med skägget som presenterade sig som Zavak. Zavak kunde bara enstaka ord av det jargiska språket, men med hjälp av gester och miner fick han dem att känna sig välkomna. Inom kort kom kvinnor in i tältet och serverade vin och dadlar.
Zavak såg på Zorian, och sade något på sitt språk som fick ett par jahanner att skratta. Zorian log tillbaka för att vara artig.

“Han sade att ni ser ut som fega hundar”, översatte Lambretta som var väl bekant med Muhadinernas språk.
“Jasså, det gjorde han”, svarade Zorian irriterat. “Tacka Zavak för att hans gästfrihet”, och med de orden reste han sig upp.
Lambretta översatte till Muhadinska och Zavak log hemlighetsfullt.
“Kära vänner, ni får inte lyssna på allt Zavak säger i sitt tält”, började Zavak. “Han talar ord utan att tänka. Var vänliga att slå er ner igen, och ta emot min ödmjuka ursäkt”.
“Han ber om ursäkt”, översatte Lambretta med en torr stämma.
Zorian satte sig åter ner igen.
“Säg mig, jargier; vad för er hit?” frågade Zavak och såg på Zorian.
“Säg att vi ska se över vägarna västerut”, svarade Zorian efter att Lambretta översatt.
Zavak skrockade skeptiskt för sig själv när Lambretta översatte Zorians svar.
“Ni är alltid välkomna hos Zavak, jargier”.
Efter att de ätit och lyssnat på musik hörde de ett hästgnägg utanför tältet. Genast sprang sällskapet ut och fick syn på en ung man som red iväg med deras häst; men lämnade vagnen kvar.
“Tjuv! Ta fast honom!” ropade Zorian och darrade lätt på stämman. Men ingen bland jahannerna rörde ett finger.
“Såja, var inte orolig”, sade Zavak med en lugnande röst. “Vi hittar en lösning”.
“Han har en lösning”, översatte Lambretta.
“Va? Vadå”, svarade Zorian och ansträngde sig för att inte låta låta irriterad.
“Ni kan få hyra ett kreatur från mig”, svarade Zavak.
Zorian muttrade något och betalade sedan byhövdingen för att hyra en draghäst. Sedan satte sig sällskapet åter på vagnen och for vidare.
“Jahanner, de går inte att lita på”, började Zorian efter en lång stund av tystnad.
“Du borde veta bättre än att göra det”, svarade Jurian med en torr stämma.
“Håll inte på att sparka på den säcken med potatis”, röt Zorian och såg på Jurian som hade sträckt ut sina fötter över en säck.
“Sparka? Jag vilar bara mina ben. Den här kärran är ju byggd för misslor (ett kortväxt folkslag i Mundana).”
“Låt bli att sparka på säcken, sade jag!”, röt Zorian.
“Såja, hetsa inte upp dig. Då kanske du tappar tyglarna och förlorar hästen”.
“Fördömda man, håll truten!”
Jurian suckade tungt.
“Var glad för att du inte vaktade hästen; då hade du fått din hals avskuren”, morrade Zorian.
“Det märks att du inte känner mig särskilt väl, gamle man”, svarade Jurian.
“När är vi framme”, muttrade Alexus och sträckte på sin värkande rygg.
“Inte ännu på ett tag”, svarade Zorian.
“Det skulle inte förvåna mig om gubben inte vet vart vi är”, fnös Jurian.
“Hur skulle det vara om jag berättade ett par historier, för att få tiden att gå?”, frågade Lambretta och sträckte även hon på sin värkande rygg.
“För all del”, svarade Jurian och blundande.
Lambretta tog ett djupt andetag och började sedan att berätta en historia som hon visste skulle väcka männens intresse. Historien utspelade sig i kejsardömet Muhad och handlade om skandaler, sex och svek. När historien kom till sitt slut fick den en våldsam och tragisk vändning, och åhörarna blev tysta. Alexus, Lambretta och Jurian såg upp mot den skymmande himmelen med drömska blickar.
Fram mot kvällen stannade Zorian vagnen och de befann sig bredvid ett mindre berg, i det karga landskapet. Solen hade börjat att gå ner bakom den avlägsna horisonten och ett rött ljus spred sig över terrängen.
Zorian steg av vagnen och gick med en spänd blick mot bergssluttningen.
“Är vi framme?”, frågade Jurian efter att han stigit av vagnen, och gäspat.
“Detta är platsen”, svarade Zorian tankspritt.
Lambretta och Jurian hjälptes åt att binda hästen vid ett träd och gömma vagnen. Sedan fick de syn på Zorian och Alexus som hade klättrat upp på ett stenröse och stod vid en spretig buske. Bakom busken dolde sig en ingång in i berget.
“Kom hit upp”, ropade Zorian.
Just som när Lambretta och Jurian började att klättra upp för stenröset, stannade den senare till och spejade med blicken.
“Vad är det?”, frågade Lambretta och hämtade andan. Jurian drog sitt svärd och såg mot något i skyn.
“Fort, skynda er in”, ropade Zorian med darrande stämma.
 

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Tunga vingslag slog i luften och två stora kroppar flög ner mot Jurian som vilddjur. Lambretta kastade sig bakom en sten och hörde vilda tjut från Jurians håll. Ur ögonvrån såg hon två svarta fåglar som hade klor och spetsiga näbbar. Ljudet från fåglarnas vilda skrik ekade i berget.
Jurian hoppade runt på ett stenblock och svingade sitt långa svärd i cirklar för att hålla borta angriparna. Samtidigt skyndade sig Alexus med att ladda sin armborst. Jurian duckade ett angrepp och stack sitt svärd in i en utav fåglarnas buk. Svärdet fastnade, och genast kastade sig den andra fågeln över honom. Jurian rullade runt och skyddade sitt huvud mot dödliga angrepp från fågelns näbb.
I nästa stund avfyrade Alexus sin armborst och träffade fågeln som låg ovanför Jurian. Denna skrek till och kastade sig upp i luften, och flög mot Alexus. Alexus sprang då mot busken som dolde grottingången, och kravlade sig igenom dess taggiga grenar. Bakom sig hörde han hur den jättelika fågeln slog ner på marken. En ilande smärta for igenom hans kropp, när fågeln bet tag om hans hans ena fot. Utom sig av smärta vred Aleuxs på sitt ben i olika lägen och lyckades på så vis att bli fri. Sedan kravlade han in i grottan bakom busken.
När Jurian kom upp på benen, fick han på nytt ducka från hugg, men denna gången från fågeln som fortfarande bar hans svärd i sin buk. Jurian kastade sig undan ett utfall, och fick sedan tag på svärdets handtag. Genast tog han sats och tryckte med all kraft in svärdet djupare in i fågelns buk. Denne skrek och klöste på hans rygg med sina klor, så att de precis trängde igenom hans ringbrynjejacka. Jurian fick fotfäste mot ett stenblock och fortsatte att tryckte så hårt mot svärdet. Kort därpå kände han hur svärdet gick igenom fågelns kropp med ett knak.
Fågelns klor lossnade och dess kropp blev plötsligt tung. Genast tog Jurian ett skutt bort från varelsen, och sedan föll den omkull och rullade ner för stenröset.
“Se upp!”, ropade Lambretta.
I samma stund flög den andra rovfågeln på Jurian med sådan fart att den lyfte upp honom i luften. Fågelns klor trängde in genom hans ringbrynjejacka, och rev upp sår djupa på hans rygg. Vilda hugg kom från fågelns näbb och rev upp sår i hans panna och huvud.

Desperat sökte Jurian efter sin dolk med ena handen, samtidigt som han skyddade sitt huvud med den andra. När han fick tag på sin dolk och skulle sticka den mot varelsen hals kom dess näbb i väggen. Fågeln näbb fick tag om hans handled och pressade så hårt att han tappade dolken. Genast började Jurian slå mot fågelns huvud med sin lediga hand, för allt vad han orkade. Slagen träffade fågeln så illa att en bit av Jurians ringbrynjejacka repade upp dess öga. Omedelbart släppte den Jurian med sin näbb, och han kände hur han gled ur fågelns grepp. Genast grep Jurian tag i fågelns reptilliknande svans, och fann sig hängandes tio meter upp i luften.
Ett armborstlod for iväg och träffade fågeln i bröstkorgen. Fågeln skrek av smärta och sjönk långsamt i höjd ner mot marken. När den var tre meter ner till marken hoppade Jurian ner, och sedan flög rovfågeln iväg bort i kvällsmörket.
Utanför grottan stod Alexus och sänkte sin armborst. Det blev tyst.
“Jurian, lever du?”, ropade Lambretta.
Jurian såg upp och nickade med en bister blick.
 
Top