Nekromanti Den litterära kanon

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
(Det är kanon med ett långt a, som när man sjunger samma sång i otakt, inte med ett kort a, som skjutvapnet.)

Den litterära kanon är vad litteraturvetare kallar den samling litteratur som kan betecknas som klassisk. Det är litteratur som är fin, kvalitativ och nyskapande och som de tycker förtjänar att minnas av kommande generationer. Till exempel Iliaden, pjäser av Shakespeare, sånger av Bellman, romaner av Dostojevskij och så vidare.

Med det som bakgrund: Vilka är de största litterära prestationerna inom den fantastiska genrelitteraturen? Vilka författare och vilka verk inom science fiction, fantasy och skräck kommer man att minnas om 100 år? Kommer framtiden att minnas Robert Jordan som en stor nyskapare eller som en snubbe som aldrig lyckades avsluta en serie? Kommer Iain Banks och Franz Kafka ofta att nämnas i samma mening? Var Tolkien större än Beatles? Vad tror du? Begränsa er till författare som varit verksamma under de senaste 100 åren. Gamla stötar som Shelley, Poe och Stoker är redan ihågkomna!

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
In no particular disorder:
<ul type="square">
[*] Eric Blair med "1984" och "Animal Farm"
[*] JRR Tolkien med "Lord of the Rings"
[*] RA Heinlein med "All You Zombies"
[*] Brian Aldiss med "Hothouse"
[*] Isaac Asimov med robotnovellerna
[*] Christopher Priest med "Inverted World"
[*] Arthur C Clarke med "The Sentinel" och sequel-manuset till Kubricks "2001"
[*] Sir Arthur Conan Doyle med "The Forgotten World"
[*] Stanislew Lem med "Solaris"
[*] Bröderna Strugatskij med "Svårt att vara gud"
[*] P K Dick med "The Man In the High Tower"
[/list]
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Förutom den rätt självklare Tolkien hoppas och tror jag att följande kommer att nämnas i sammanfatta-1900-talets-fantastik-sammanhang (för att nämna en handfull):

HP Lovecraft
Philip K Dick
Arthur C Clark
Isaac Asimov
Umberto Eco
Stanislav Lem
Ray Bradbury
Robert E Heinlein

Som synes är det en föga överaskande lista men killarna har inte blivit kända pga att de skriver risigt.

/Anders
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Förutom diverse saker som folk redan nämnt kommer folk förhoppningsvis ihåg Lord Dunsany (han är så där härligt obskyr att han lär överleva när Eddings sjunkit ner i den välförtjänta glömskans träsk), Neal Stephenson (kommer att nämnas som efterföljare till Thomas Pynchon och andra postmodernister), China Miéville (främst för att killen är runt 30 nu, och om han skriver romaner i 40 år till kommer det att sluta med att han når upp i klar nobelprisklass), Neil Gaiman och säkert en massa som jag inte tänker på nu. Folk som Robert Jordan och Stephen King kommer antagligen att tas upp som exempel på massivt populära författare, men knappast mer än så.

Sedan är jag av den åsikten att Jorge Luis Borges och andra magiska realister hör till den fantastiska litteraturen, och han kommer ju knappast att glömmas.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Eric Blair med "1984" och "Animal Farm"
JRR Tolkien med "Lord of the Rings"
RA Heinlein med "All You Zombies"
Brian Aldiss med "Hothouse"
Isaac Asimov med robotnovellerna
Christopher Priest med "Inverted World"
Arthur C Clarke med "The Sentinel" och sequel-manuset till Kubricks "2001"
Sir Arthur Conan Doyle med "The Forgotten World"
Stanislew Lem med "Solaris"
Bröderna Strugatskij med "Svårt att vara gud"
P K Dick med "The Man In the High Tower"
Kan med viss stolthet konstatera att jag läst dem alla utom Hothouse, under förutsättning att du menar Orwell där du skrev Blair.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Kan med viss stolthet konstatera att jag läst dem alla utom Hothouse,
Min stolthet är ännu vissare, eftersom jag även läst den. :gremgrin:

under förutsättning att du menar Orwell där du skrev Blair.
George Orwell var en pseudonym för Eric Arthur Blair, så ni tänker nog på samma författare.

/Mikael
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bill Burroughs, han är ju halvvägs där.
Jeff Noon, i alla fall om han fortsätter så bra som han börjat, då kommer man prata om honom som personen som återuppfan den verkligt fantastiska litteraturen, självklart blir hans tredje del av alice i underlandet en av de böcker han blir mest känd för. Han är dessutom den enda som skrivit riktigt bra böcker i genren under de senaste tio åren typ.

Den rena fantasyn verkar ju inte locka till sig några stora talanger direkt. Ingen har ju lyckats slå Caroll och Lewis än typ :gremsmile:

chrull - litteraturen är en besvikelse
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja personligen hoppas jag innerligt att vissa nobelprisförfattare i literatur snarast åter hamnar i den obskyrhet som de hade innan de fick sina priser. Ok, skall försöka sluta spy galla över detta.

Nåväl, mina förslag:

Neil Gaiman för Sandman alternativt Neverwhere
William Gibson för Neuromancer
Neal Stephenson för Snow Crash
Ursula K. Leguin för de 3 första böckerna i serien om Övärlden.
Terry Pratchett för Skivvärlden.
Robert A. Heinlein för Revolt mot jorden
Isaac Asimov för stiftelsetrilogin
Douglas Adams för Liftarens guide till galaxen
H.P.Lovecraft för sina Cthulhuböcker

/Ulfgeir
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag tror att Douglas Adams - Hitch hiker's guide to the galaxy (liftarens guide till galaxen) kommer att hänga med.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag tror mycket få av författarna inom den fantastiska genre litteraturen kommer vara ihågkomna om 100 år. Kafka kommer naturligtvis vara det, men jag skulle inte räkna honom som fantastisk genre litteratur, hans böcker (särskilt då Processen såklart) hör redan till den litterära kanon.

Jag tror att Tolkien kommer vara ihågkommen. Möjligtvis kommer Aasimov vara ihågkommen och kanske, kanske någon annan sci-fi författare, Stanislav Lem kanske? Arthur C. Clarke kommer möjlien vara ihågkommen för 2001, just för att filmen blivit en sådan klassiker.

Har svårt att se fler än Tolkien från fantasyn, jag hoppas naturligtvis att Neil Gaiman är det. Beror lite på hur lång hans karriär blir också... Men det är möjligt antar jag. Även om han inte skriver standardfantasy direkt.

Jag tror att många, många kommer att glömmas bort. Nu är väl inte 100 år en jättelång tid... Hade du sagt 200 år hade det varit färre. Men det kommer så mycket inom dessa genrer, så man måste skriva något väldigt bra och gärna finkulturellt för att bli ihågkommen... annars dränks man i mängden av författare.

/Balderk. pessimistisk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Förutom den rätt självklare Tolkien
varför skulle tolkien in där? för att han beskriver i 5sidor om hur roligt det är att titta ut genom tombombadills(ursäkta stavning) fönster?

så fantastisk är inte LotR, jag vet inte hur det är med de övriga verken, att han borde få vara med'

//Netfeed - som inte ser storheten i tolkien
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
varför skulle tolkien in där? för att han beskriver i 5sidor om hur roligt det är att titta ut genom tombombadills(ursäkta stavning) fönster?
Skulle det alltså vara ett hinder för att bli kanoniserad, det är väl snarare en förutsättning? Tillägna ett helt kapitel åt att filosofera om färgen vitt eller beskriva var alla grekerna stod utanför Trojas stadsmur så har du en given klassiker! :gremwink:

/tobias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
varför skulle tolkien in där? för att han beskriver i 5sidor om hur roligt det är att titta ut genom tombombadills(ursäkta stavning) fönster?


[/ QUOTE ]
Oavsätt vad man tycker om honom så kan ingen ta ifrån honom platsen som sitt århundrades mest inflytelserike fantasyförfattare. Alla som skrivit fantasy de senaste 40 åren har har påverkats av honom. Om det har tagit sitt uttryck i att de härmat honom eller fjärmat sig ifrån honom är i sammanhanget oviktigt. Så bara det faktum att nästan all fantasylitteratur från 1900-talet skrivits i hans skugga gör att han platsar på den listan, oavsätt utsikten från Tom Bombadills fönster.

/Anders
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
När det gäller SF så kan man kanske även nämna Frank Herbert med bla "Dune", men det går naturligtvis att diskutera.

- ted
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men har det verkligen det? okej, han var väl den som gjort att flest människor fått upp ögonen för fantasy, om man räknar bort eddings

dock så tror jag inte att det skulle funnits mindre antal fantasy böcker om tolkien inte funnits än vad det är nu, hade han inte skrivit det så hade någon annan skrivit något liknade. han snodde väl ändå det mesta från diverse mytologier
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
"[...] han var väl den som gjort att flest människor fått upp ögonen för fantasy, om man räknar bort eddings"

Man behöver nog inte räkna bort Eddings för att kunna dra den slutsatsen... ¬_¬

"[...] hade han inte skrivit det så hade någon annan skrivit något liknade."

Yeah, yeah, whatever. Med lite god vilja och brist på riktiga argument så kan man säga sådär om precis vem och vad som helst. Visst, vi hade förmodligen haft glödlampor även utan Thomas Edison, men när det gäller kulturella företeelser (exempelvis skönlitteratur) så kan man inte resonera på det viset. <font size="1">Och även om man kunde det så skulle det vara irrelevant för tråden, då den berör faktiska författare och deras verk, inte hypotetiska sådana; och nu var det de facto Tolkien som skrev Lord of the Rings.</font size>
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Michael Moorcock [ANT]

Tror inte någon har nämnt honom. Han är kanske för psykedelisk för att bli riktigt mainstream, men karln kan det han gör. Dessutom har han ju tvärdissat Tolkien :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
När det gäller SF så kan man kanske även nämna Frank Herbert med bla "Dune", men det går naturligtvis att diskutera.
Nej, det går inte att diskutera. Han ska vara med!
 
Top