Nekromanti Den långa och urvattnade "debatten" om Vampire...

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Brrr...

"Det är slagen som är problemet. Vampyrens näve träffar målet med samma hastighet i båda fallen (ur målets synvinkel)."

Det är bara en form av synvilla. Vampyren träffar målet med samma kraft som om han hade slagit målet utan Celerity. Målet uppfattar bara vampyren som snabb men vampyren agerar bara i ett annat "tidsflöde". Nu så är Celerity en av de mer diffusa diciplinerna så jag kan mycket väl ha fel.

Bela
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nosferatofobi

"Däremot handlar Vampire om de filosfiska/etiska problem som uppstår då en människa förvandlas till en varelse som måste livnära sig på sina f.d. artfränder."

...plus att det enligt texten du publicerade handlade om (omedvetna?) försvarsreaktioner gentemot dessa filosofiska problem och en härlig samling av oro, ånger, skuld och gud vet vad för personliga problem för den delen av en själv som man inte längre har kontroll över. Bestäm dig: handlar Vampire om filosofi/etik, psykologiska besvär, eller båda samtidigt?

"Krille, din rabiata inställning liknar en homofobs."

Har jag sagt något annat? Min inställning till Vampires spelvärld är subjektivt negativ. Jag är djupt medveten om det och tänker fortsätta att tycka illa om Vampires grundkoncept med motivering att jag kan ha alldeles tillräckligt mycket ångest och skuld i verkligheten och inte har någon större lust att låtsas att ha lite till, tack så himla mycket.

Att grundkonceptet dessutom innehåller ett antal fenomen som gör att det du och konstruktörerna säger att Vampire handlar om hamnar i bakgrunden för en större kasse Dippy-liknande intriger och hugg i ryggen på grund av miljöns utformning gör saken inte mycket bättre. Iofs är intrigbiten det i mitt tycke mest intressanta med Vampire, men jag föredrar Dippy. Det är regelmässigt enklare och intrigmässigt mer flexibelt, plus att man slipper resten.

Kan jag få vara inskränkt ifred nu?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Vet ni vad?

Det där väcker å andra sidan också en massa minnen från litteraturvetenskapen.

"Jamen på sidan x skriver han y, som inte passar in - verket är ett misslyckande."

"Men på sidan z skriver han å - det visar hur y är rättfärdigat och hur tanken lyser igenom."

Etcetera, etcetera, ad infinitum.

Sånt är livet, antar jag.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Brrr...

"Nu så är Celerity en av de mer diffusa diciplinerna så jag kan mycket väl ha fel."

Jo. Problemet är att det officiellt inte står någonting om hur det fungerar egentligen. Kanske ville de ha lite mystik bakom det, vad vet jag. Ditt förslag låter rätt resonabelt, men man måste invända att Vampire så ivrigt påpekar att Celerity är en helt och hållet fysiskt disciplin. Man kan endast använda sina extrahandlingar till fysiska handlingar, och därmed basta. Vid ett sant nedsaktande av tiden borde man kunna göra mer.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Brrr...

Det är inte ofta jag svarar på mina egna inlägg, men nu vet jag hur det fungerar. Märkligt att jag inte tänkte på det här förut.

Det är inte MENINGEN att vi ska förstå hur det fungerar!! Den mystiska kraften som utvecklades av Kain för urminnes tider verkar i mystiska vägnar, och på något sätt som är fördöljt för våra simpla ögon så FUNGERAR DEN SOM DEN GÖR ENLIGT REGLERNA!! Vampyrens reaktionsförmåga blir inte snabbare, han hänger med i världen lika bra som alla andra och han slår inte hårdare än någon annan. Varför? Vem vet? Kanske Kain - kanske inte ens han. Allt vi kan göra är att lägga upp teorier, men varför den fungerar som den gör är en hemlighet förlorad för eoner sedan...

Ibland är det bästa svaret inget svar alls.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Våra händer är låsta.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"*suck* ur Vampire spelarna synvinkel funkar det kanonbra men för oss andra så funkar det inte så bra.."

Jag är inte här för att behaga "oss andra" och vika åt sidan för dem. Jag är här för att diskutera Vampire, se andras åsikter och utveckla mitt spel. Här finns det Vampire-spelare, så här kan jag göra det. Läs inte trådarna om de stör dig.<p><hr></blockquote><p>Problemet ÄR att detta är inte ett "Vampire forum" utan att allmänt Skräck forum ser du inte skillnaden ?
Det är helt okej om du kommer och vill utveckla ditt spel för det är sådant vi alla gör men när utveckla ditt spel börjar handla om vilka SE förmågor som olika vampire har i vampire rollspelet och gräl och argument om regler vilka man ska ha med vart de kommer ifrån med mil långa armar BARA om Vampire spelt då blir man lite trött. ( SE = Speciel Effekts ) Vilket är orsaken till att jag skrev Ge Vampire spelarna ett eget forum så man blir kvitt dom..
Dessutom VAD ni än säger när man läser Vampire spelt så kommer man inse DET är inte ett Skräck rollspel det är ett spel om intriger och politisk maktkamp och som Krille brukar utrycka det om att leva i ångest.

Skräck är spel där man sitter en hårstrå i från döden där mörkret sakta kryper fram och dödens närmar sig där demoner sakta manifestrerar sig och vansinnet närmar sig steg för steg.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> "När all diskution verkar kresa kring vampyr klaner klädsel av vampyr klaner sabbhatens namn i vampire vilka böcker och regler som ska eller inte ska användas i Vampire.."

När ett spel uttryckligen innefattas av ett särskilt forum så tycker jag att det är ok att diskutera vad som helst som berör spelet, vare sig det handlar om Sabbatens kläder, regler för nageltrång i CoC eller New Yorks illusionsrevor i Kult - nu heter inte forumet "skräckstämning", utan "skräckrollspel", och som sagt tycker rollspel.nu att WoD innefattas i "skräckrollspel."<p><hr></blockquote><p>Som sagt.. Dessutom VAD ni än säger när man läser Vampire spelt så kommer man inse DET är inte ett Skräck rollspel det är ett spel om intriger och politisk maktkamp och som Krille brukar utrycka det om att leva i ångest.

Skräck är spel där man sitter en hårstrå i från döden där mörkret sakta kryper fram och dödens närmar sig där demoner sakta manifestrerar sig och vansinnet närmar sig steg för steg.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> "Vampire spelarna dominerar kanalen till den grad att andra diskutioner inte får plats längre och DET är fel.."

Så vitt jag vet finns det ingen gräns på hur många trådar och inlägg man kan lägga upp eller vad det står i dem. Det är alltså omöjligt att "dominera kanalen". Vill du eller någon annan diskutera något annat rollspel så står det i er fulla rätt. Känner ni er så hotade av den stora mängden WoD-inlägg - tuff skit. Jag tänker inte ta ansvar för er feghet. <p><hr></blockquote><p>Jag känner mig snarere frustrerad irriterad trött över alla WoD inlägg i ett allmänt Skräck rollspels forum...
Märk vad jag sa "Allmänt" det betyder i mina ögon ett ställe där spelare kan träffas diskutera olika metoder att få fram skräck känslan och olika Skräck spel terror tipps och annat skoj..
Man kan byta äventyrs ider och metoder att få fram en levande mörk känsla av terror..

Det betyder INTE att Vampire ska dominera vilket gör hela skräck forumet en tröttsam läsning för mig som ogillar hela spelet...

Sen så kan man ju ÅTER igen på peka: Dessutom VAD ni än säger när man läser Vampire spelt så kommer man inse DET är inte ett Skräck rollspel det är ett spel om intriger och politisk maktkamp och som Krille brukar utrycka det om att leva i ångest.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Det som är dåligt, egentligen

"För det första har de flesta rollspel idag någon form av riktlinje som utifrån färdighetens värde talar om hur mycket man kan."

Jo, jag vet, men enligt min erfarenhet beskrivs den mycket sällan så bra som i Vampire.

"Problemet som jag ser det är terminologin och luddigheten: en success beskrivs som en medioker framgång (vilket för övrigt leder till att de flesta dödliga aldrig skulle kunna göra karriär, eftersom de nästan aldrig får fler än två successess om ens det) vilket många stårytellare tolkar som ett misslyckande. Nu vet jag iofs inte hur det gjordes i tredje utgåvan, men i första och andra var just detta med framgångsrikt och misslyckat slag oerhört luddigt beskrivet."

Det finns kvar. En success är endast ett marginellt lyckat slag och det medhålles att det är luddigt beskrivet exakt vad det innebär. Men varför skulle människor ha färre tärningar än vampyrer? För de flesta vampyrerna är fortfarande fem pluppar max och de har precis lika svårt att komma dit som människor. (Svårare i vissa fall - hur lätt är det att lära sig tämja en häst när den sover hela natten? Varför vill han komma in på skjutbanan mitt på natten, den är ju stängd...) Du menar kanske att vampyrer har all tid i världen på att lära sig saker? Visst, men de har också all tid i världen på sig att glömma.

"Hur stor är sannolikheten att man kan stabilisera en skadad person vid en svårighet på 9 och totalt sju tärningar i pölen och ett krav på två successes?"

Hur stor är sannolikheten att en fältläkare med ett skärsår i handen kan stoppa blödningen på sin plutonkamrats gapande skottskada i kolmörker samtidigt som kulorna flyger omkring honom? Det är problematiskt, och antagligen vet inte ens han hur bra han kommer att klara det. Särskilt i krissituationer är det svårt att beräkna sina chanser att klara av någonting. Oklarheten i sannolikheten gör att man tvingas sluta tänka i speltermer och leva sig in i situationen bättre.

"Babylon Project har ett av de bästa automateldssystemen som jag någonsin har sett, som på ett enkelt och intuitivt sätt expanderar systemet för att avgöra var man träffar till ett fullfjädrat automateldssystem som går snabbt och känns realistiskt."

Jag har tydligen inte fördelen av din stora erfarenhet - jag har alltså inte läst Babylon Project. Men jag ska kolla upp det. Tack för tipset.

"Andra system som klarar samma sak men utan tärningspölar och otydliga regler:"

Återigen har jag inte din erfarenhet. Jag böjer mig för din kunskap, o Guru. :gremsmile: Det enda du tog upp jag kan uttala mig om är...

"Basic Role-Playing: Sju grundegenskaper i Cthulhu, plus ett trettio färdigheter. Ingen kombinatorik. Det enda man slår för att lyckas är en procenttärning."

Och en skadetärning eller fem i strid - gärna då av olika sort. Jag fick det till ungefär sextio färdigheter i Cthulu 1920's, och då räknar jag inte in det faktum att varje vapen har sin egen färdighet...

Samma sak stöter man på i Drakar & Demoner, som är det rollspel jag egentligen har spelat mest. Här finns många färdigheter som skulle kunna sammanfattas av en enda färdighet, och det vanliga - en färdighet för varje vapen, och dessutom en färdighet för varje besvärjelse.

Jag vet inte, jag kanske har haft dåliga erfarenheter, men jag är trött på liknande dialoger:

SL: Du kan inte söka igenom mordplatsen - du har inte Brottsplatsundersökning.

RP: Men jag har ju Leta 17?

SL: Den hjälper inte - det är ju en brottsplats.

eller

SL: Du kan inte klassificera plantan, du har inte Drogkunskap.

RP: Men jag har Örtkunskap 21?

SL: Ledsen, men den står med i drog-listan, inte i ört-listan.

eller

SL: Du kan inte muta vakten, du har inte Muta.

RP: Men jag har ju Övertala 15?

SL: Du ska ju muta honom, inte övertala honom.

(Exemplen är autentiska, och kommer från Kult, Drakar & Demoner och Neotech, i den ordningen)
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Våra händer är låsta.

"Problemet ÄR att detta är inte ett "Vampire forum" utan att allmänt Skräck forum ser du inte skillnaden ?"

Visst ser jag skillnaden, men ser du inte logiken:

Vampire är ett WoD-spel.

WoD diskuteras enligt rollspel.nu på Skräckforumet.

Ergo - man kan diskutera Vampire på Skräckforumet.

Så vitt jag vet finns inga riktlinjer för hur mycket "utrymme" de olika spelen ska ta på forumet eller exakt vad det är "tillåtet" att diskutera OM spelen... och det borde det inte finnas heller.

"Det är helt okej om du kommer och vill utveckla ditt spel för det är sådant vi alla gör men när utveckla ditt spel börjar handla om vilka SE förmågor som olika vampire har i vampire rollspelet och gräl och argument om regler vilka man ska ha med vart de kommer ifrån med mil långa armar BARA om Vampire spelt då blir man lite trött."

Vampires regler, vampyrernas förmågor och vampyrernas härkomst är tydligen saker som Vampire-spelare finner relevant för att utveckla spelet, annars har jag svårt att förstå varför de skulle posta dem här. Jag tror också att de flesta WoD-spelare är kapabla att diskutera andra spel än WoD-spelen också, men det kanske inte känns aktuellt för dem.

"Dessutom VAD ni än säger när man läser Vampire spelt så kommer man inse DET är inte ett Skräck rollspel det är ett spel om intriger och politisk maktkamp och som Krille brukar utrycka det om att leva i ångest."

Jag argumenterar inte heller längre huruvida Vampire är skräck eller inte, men som jag tidigare påpekat (ett antal gånger, känns det som) så har WoD-spelen tydligen en plats på Skräckforumet. Om det är ett skräckrollspel eller inte är förvisso rätt intressant, men rollspel.nu har definerat den som skräck och det tänker iallafall jag böja mig för, inte för jag håller med eller tycker annorlunda, utan därför att det drar hit Vampire-spelare med värdefulla åsikter.

"Jag känner mig snarere frustrerad irriterad trött över alla WoD inlägg i ett allmänt Skräck rollspels forum...
Märk vad jag sa "Allmänt" det betyder i mina ögon ett ställe där spelare kan träffas diskutera olika metoder att få fram skräck känslan och olika Skräck spel terror tipps och annat skoj..
Man kan byta äventyrs ider och metoder att få fram en levande mörk känsla av terror.."

Varför ska vi behöva ta hänsyn till dina åsikter om vad man bör och inte bör diskutera på ett forum? Ska vi lida för att du känner dig "frustrerad irriterad trött"? Skulle du sluta prata om en vilt främmande människa lutade sig fram på bussen och sa åt dig att sluta prata om sex därför att "sådana saker bör inte diskuteras på offentlig plats" och för att "sådana obsceniteter ger mig ont i huvudet"? Det diskuteras en del kring just skräckstämning i skräckrollspelsforumet, men det är inte det enda som diskuteras. Så ÄR det och det finns inte mycket att göra än att acceptera. Om någon ställer en fråga om huruvida regelsystemet i Kult är något att ha innan han går ut och spenderar sina hårt förtjänta pengar på det ska han rimligtvis kunna få sin fråga besvarad. Detsamma gäller WoD-spelen och alla andra rollspel som rollspel.nu har definerat som "Skräckrollspel."
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Våra händer är låsta.

"Problemet ÄR att detta är inte ett "Vampire forum" utan att allmänt Skräck forum ser du inte skillnaden ?"

Visst ser jag skillnaden, men ser du inte logiken:

Vampire är ett WoD-spel.

WoD diskuteras enligt rollspel.nu på Skräckforumet.

Ergo - man kan diskutera Vampire på Skräckforumet.

Så vitt jag vet finns inga riktlinjer för hur mycket "utrymme" de olika spelen ska ta på forumet eller exakt vad det är "tillåtet" att diskutera OM spelen... och det borde det inte finnas heller.

"Det är helt okej om du kommer och vill utveckla ditt spel för det är sådant vi alla gör men när utveckla ditt spel börjar handla om vilka SE förmågor som olika vampire har i vampire rollspelet och gräl och argument om regler vilka man ska ha med vart de kommer ifrån med mil långa armar BARA om Vampire spelt då blir man lite trött."

Vampires regler, vampyrernas förmågor och vampyrernas härkomst är tydligen saker som Vampire-spelare finner relevant för att utveckla spelet, annars har jag svårt att förstå varför de skulle posta dem här. Jag tror också att de flesta WoD-spelare är kapabla att diskutera andra spel än WoD-spelen också, men det kanske inte känns aktuellt för dem.

"Dessutom VAD ni än säger när man läser Vampire spelt så kommer man inse DET är inte ett Skräck rollspel det är ett spel om intriger och politisk maktkamp och som Krille brukar utrycka det om att leva i ångest."

Jag argumenterar inte heller längre huruvida Vampire är skräck eller inte, men som jag tidigare påpekat (ett antal gånger, känns det som) så har WoD-spelen tydligen en plats på Skräckforumet. Om det är ett skräckrollspel eller inte är förvisso rätt intressant, men rollspel.nu har definerat den som skräck och det tänker iallafall jag böja mig för, inte för jag håller med eller tycker annorlunda, utan därför att det drar hit Vampire-spelare med värdefulla åsikter.

"Jag känner mig snarere frustrerad irriterad trött över alla WoD inlägg i ett allmänt Skräck rollspels forum...
Märk vad jag sa "Allmänt" det betyder i mina ögon ett ställe där spelare kan träffas diskutera olika metoder att få fram skräck känslan och olika Skräck spel terror tipps och annat skoj..
Man kan byta äventyrs ider och metoder att få fram en levande mörk känsla av terror.."

Varför ska vi behöva ta hänsyn till dina åsikter om vad man bör och inte bör diskutera på ett forum? Ska vi lida för att du känner dig "frustrerad irriterad trött"? Skulle du sluta prata om en vilt främmande människa lutade sig fram på bussen och sa åt dig att sluta prata om sex därför att "sådana saker bör inte diskuteras på offentlig plats" och för att "sådana obsceniteter ger mig ont i huvudet"? Det diskuteras en del kring just skräckstämning i skräckrollspelsforumet, men det är inte det enda som diskuteras. Så ÄR det och det finns inte mycket att göra än att acceptera. Om någon ställer en fråga om huruvida regelsystemet i Kult är något att ha innan han går ut och spenderar sina hårt förtjänta pengar på det ska han rimligtvis kunna få sin fråga besvarad utan påhopp. Detsamma gäller WoD-spelen och alla andra rollspel som rollspel.nu har definerat som "Skräckrollspel."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det som är dåligt, egentligen

"Men varför skulle människor ha färre tärningar än vampyrer?"

Huvudsakligen på grund av attributterna, där det krävs att man är typ vampyr för att få mer än tre pluppar.

"Hur stor är sannolikheten att en fältläkare med ett skärsår i handen kan stoppa blödningen på sin plutonkamrats gapande skottskada i kolmörker samtidigt som kulorna flyger omkring honom? Det är problematiskt, och antagligen vet inte ens han hur bra han kommer att klara det."

Nej, men han har förmodligen ett bra mycket bättre hum än vad fältskärens spelare skulle ha i Vampire. Fältskären bör i alla fall ha tillgång till en kasse statistik som säger honom att tjugosex procent av de som skottskadades i buken i Vietnamns djungler nattetid mellan 1965 och 1972 avled innan de nått fältsjukhuset, och att detta till stor del beror på två faktorer, svåra förhållanden för den som utför akutbehandlingen i fält, och att evakueringshelikoptern försenats eller uteblivit.

"Oklarheten i sannolikheten gör att man tvingas sluta tänka i speltermer och leva sig in i situationen bättre."

Nu är jag subjektiv, men jag uppfattar det precis tvärtom. Sannolikheter i sig är luddiga och oförutsägbara - det ligger i deras natur. Det finns ingen mening med att förvilla alla inblandade genom att använda en totalt o-intuitiv terminologi. Det gör att i alla fall jag tvingas tänka i speltermer.

Däremot, är allt kristallklart och tydligt (First Aid minus 15 för mörker och minus tio för skärskadan) så tänker jag automatiskt. Det bara sker och medan tärningen håller på att rulla så ser jag för mitt inre öga hur min fältskär börjar stoppa blödningen, hur plutonskamraten plötsligt rosslar och slutar andas, hur jag slänger mig över bröstkorgen för att ge HLR och få igång andningen igen, och sedan, när tärningen väl stannar på ett resultat lägre än 30, slappnar av och koncenterar mig på att hålla blödningen i schack.

"Och en skadetärning eller fem i strid - gärna då av olika sort."

...som används på exakt samma sätt.

"Jag vet inte, jag kanske har haft dåliga erfarenheter, men jag är trött på liknande dialoger:"

...vad var det vi sa om dåliga spelledare? /images/icons/wink.gif

För övrigt har jag drabbats av sådana erfarenheter i de flesta rollspel, inklusive Ståryteller-spelen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top