Nekromanti Den läskigaste filmen ni har sett?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Vart helt skadad av att se IT som barn. Såg inte på några skräckfilmer på nästan 20 år efter det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Evokee;n323753 said:
Vart helt skadad av att se IT som barn. Såg inte på några skräckfilmer på nästan 20 år efter det.
Jag hade mer eller mindre exakt samma reaktion. Jag smygsåg miniserien/filmen med några vänner en sommar när jag var barn. Vi vågade knappt gå på toaletten efter att vi sett IT. I vuxen ålder har jag sett om den och kan inte fatta hur jag kunde bli så rädd av så sunkiga effekter. Även den nyare versionen är helt ok och den får väl anses bättre idag då effekterna är så mycket bättre.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Minimoni;n323748 said:
Jepp, vi har sett Ju-on, One Missed Call och både originalversionen samt Hollywoodversionen av The Eye. One Missed Call ringsignalen har jag som ringsignal på min telefon!

Och ja, min fru gillar mer de asiatiska skräckfilmerna samt tycker mycket från den japanska kulturens skräck är läskigt. Mycket av de hon tycker är läskigt är dock lite ”meh” för mig.

En för mig rolig anekdot, min fru tycker att speglar på natten är skitläskiga då de enligt japansk folktro utgör portaler mot ondskefullare dimensioner. Hon är alltså skiträdd för att ha speglar i närheten av där man sover, samtidigt som hon tycker att det inte alls är konstigt att slänga ris utanför sitt hus under en del festivaler för att skrämma iväg demoner och spöken. Samma sak när man går in i ett hus där någon som nyligen avlidit bott, så skall man klappa händerna två gånger för att visa att levande människor är på väg samt att visa respekt för den avlidne. På detta sätt råkar inte den avlidnes värld korsa de levandes. Jag tror inte hon egentligen tror på allt det här men hon agerar efter dessa religiösa och kulturella uttryck. Samtidigt asgarvade hon när jag berättade att i västerländsk kristen tro så tror man att Jesus gick på vattnet.

Så att tro på spegelportaler och demoner som är rädda för ris är ok, men att tro att en kille gick på vattnet är helt galet!
Då gillar hon säkert äldre japanska rysare/skräckfilmer som Onibaba.

Förresten, min svåger som också är japan, har ofta berättat att spöken i japanska berättelser ofta saknar fötter. Har du hört något liknande?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Tant Ragnar;n323746 said:
"the descent" är nog den rulle som skrämt mig bäst i vuxen ålder:
https://m.imdb.com/title/tt0435625/

Men jag tror nog att klaustrofobin i första halvan skrämdes mer än gollum-monstret i andra halvan..
Ja, att se folk krypa i trånga gångar, kanske vattenfyllda dessutom, är ju inte så där jätteläckert. Så där lyckades de iallafall.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Rosemary’s Baby
The Shining
Texas Chainsaw Massacre
The Birds
Psycho
The Thing

It Follows
The Conjuring
Babadook
Hereditary
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
En doldis också:

Exorcisten III
Jäkligt underskattad men innehåller några av de läskigaste scenerna jag sett.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
It follows är den senaste filmen jag blev riktigt rörde av att se, sådär att det hängde kvar i flera dagar. Jag har ibland väldigt svårt att sova. Och efter ett par nätter med för lite sömn får jag för mig att det är figurer i köket och hallen som vill mig illa. De blev till It follows monster.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Psycho är också fantastiskt otäck. Tycker oftast det övernaturliga blir lite barnsligt, men galenskap är förbaskat läskigt.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Gillade verkligen The Witch, obehaglig och väldigt välgjord.
Spanska Rec såg jag och tre polare i en övrigt helt tom biograf. Var inte alls kul att gå hem i mörkret efter de.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
han som kallades göte;n323777 said:
Gillade verkligen The Witch, obehaglig och väldigt välgjord.
Spanska Rec såg jag och tre polare i en övrigt helt tom biograf. Var inte alls kul att gå hem i mörkret efter de.
Ja, The Witch är bra och har obehaglig stämning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
När jag tänker efter så vet jag att jag tyckte Blairwitch Project var väldigt obehaglig också. Paniken i filmens slutsekvens skrämde mig trots att jag såg den mitt på dagen. Här balanserar man övernaturlighet mot galenskap på ett enligt mig väldigt effektivt sätt. Blairwitch-häxan kan mycket väl ha övernaturliga krafter, men det skulle även kunna vara någon mer "naturlig" galning.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Grisodlar'n;n323759 said:
Då gillar hon säkert äldre japanska rysare/skräckfilmer som Onibaba.

Förresten, min svåger som också är japan, har ofta berättat att spöken i japanska berättelser ofta saknar fötter. Har du hört något liknande?
Ja, spöken saknar ofta helt ben i japansk folktro. Har faktiskt ingen aning om varför det är så.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Dark water (amerikanska remaken, även om japanska originalet också är bra). Riktigt obehaglig!

Av lite nyare filmer gillar jag As above so below, även om den inte är jättehemsk - men den är välspelad och har en bra stämning

Oh, höll på att glömma: Jacob’s ladder är en absolut favoritfilm!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Som skräckkonässör och storkonsument av skräckfilm känner jag att det är väldigt, väldigt ovanligt med skräckfilmer jag tycker lyckas vara riktigt läskiga, då nästan alla failar genom att reveala för mycket i tredje akten, eller att rasera sin trovärdighet genom lökiga pseudokristna premisser. Men här är några som lyckades mer eller mindre:

Lake Mungo: En fantastisk australiensisk fejkdokumentär om en familj som hemsöks av sin döda dotter. Eller? Autenciteten och subtiliteten skapar några riktigt krypande läskiga scener, och är rakt igenom fascinerande. En av mina absoluta favorit-skräckfilmer, kan inte rekommenderas nog. Ska ni bara se en av filmerna här, se denna.

[REC] (spanska originalet): Ett tv-team följer med brandkåren i Barcelona under en natt, när något går fruktansvärt fel i ett hyreshus. Slutscenen är något av det läskigaste jag sett alla kategorier. Kanske den bästa av alla found footage-filmer. Även startskottet på karriären för Javier Botet, som med sin weirda anatomi spelar vart och vartannat skräckfilmsmonster nuförtiden.

Paranormal Activity: Jag tycker ettan är genuint läskig, just för att den känns autentisk och är subtil. Överlag är jag väldigt lättflörtad vad gäller found footage, och saker som händer när man sover är också sjukt creepy. Jag är basically beredd att säga att Paranormal Activity kan vara en kandidat till den läskigaste film jag någonsin sett.

The Fourth Kind: Inte egentligen en så bra film, men UFO-skräck är något av det läskigaste som finns och det finns en scen här som får mig att skita knäck typ.

Honeymoon: Ett par på smekmånad i en isolerad stuga; tjejen upplever något märkligt i skogen, och är sedan inte sig själv. Inte hårresande läskig, men subtil och gastkramande rakt igenom.

Lights Out (kortfilmen på youtube): Ett praktexempel på hur man bygger bra skräck. Långfilmsversionen regissören fick göra i Hollywood tack vare denna amatörkortfilm är också sevärd, då den leker vidare med samma premisser, men den måste givetvis förklara alldeles för mycket och skadar därmed sin egen skräckpotential.

Dark Water: Den bästa filmen i den otroligt inspirerade våg av japansk skräck som kom och gick i början av 2000-talet. En utsatt ensamstående mamma försöker hantera sitt besvärliga livspussel, när hon och hennes dotter finner sig hemsökta av...något. Ensamstående mammor har sedan dess blivit ett vanligt tema i internationell skräckfilm, tex australiensiska The Babadook och iranska Under the Shadow, som båda är tämligen sevärda.

Grave Encounters: Den bästa filmen på temat "övergivet mentalsjukhus", i magnifik kombo med found footage. Om man mäter skräckfilmers kvalitét i mängden genuint läskiga scener i procent av speltiden är det här kanske den bästa skräckfilmen någonsin. Den är också fruktansvärt Kult, om man behöver rollspelsinspiration.

Blair Witch Project: Found footage-genrens original gangsta. Stilbildande och läskig.

Witch: Absurt autentisk nybyggar-skräck, vars storhet ligger i hur den lyckas bygga skräckstämning runt religiös fanatism, nybyggares isolation och dåtidens uppfuckade värderingar. Ett mästerverk. Ska ni bara se två filmer på listan, se denna och Lake Mungo.

Rogue: Trodde du att creature features inte kunde vara genuint läskiga? Säg det till Greg McLean, geniet som även ligger bakom Wolf Creek, den bästa slasher-franchisen i filmhistorien. Jag kan aldrig få nog av australiensisk skräckfilm, det är något med hela landskapet som bara är obehagligt på något primalt vis, och McLean är så jävla medveten om det...

Besökarna: En glömd pärla från 1988. Den bästa svenska skräckfilmen (om man hittar en ursäkt att diskvalificera Låt den rätte komma in).

jag återkommer kanske med fler tips om jag kommer på några...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Blair witch skrämde skiten ur mig när jag såg den! Det var i en klaustrofobiskt liten biosalong på en färja. Tror att jag såg den själv, eller kanske med min lillasyster.

The ring (amerikanska versionen, som jag också föredrar framför det japanska originalet) var också läskig. Vill dock minnas att versionen som visades (på en liten bio i Thailand) hade någon sorts pirat-översättning, skriven av någon som uppenbarligen förstod ca 50% av dialogen och gissade resten. Rätt mycket ofrivillig humor i och med detta, som tog udden av skräcken.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Henke;n323742 said:
Wtaf? Blev aspeppad och hyrde skiten på viaplay igårkväll. Inte en dålig film, men på vilket vis var den läskig menar du? Jobbig stämning och jävligt sorglig, fine, men med skräckfilmsförväntningarna jag hade efter dropp i den här tråden känns det mest som att jag slösade bort två timmar och trettionio riksdaler på en kopp full av ingenting...
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Tack Ymir, hur fan kunde jag glömma besökarna?

Fantastisk film på många sätt, och där och då rejält jävla skrämmande.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Tycker själv att Ringu är den läskigaste skräckfilmen jag har sett och att amerikanska remaken föll extremt platt.
Men jag har den bstämda åsikten att:
1. Actionscener förstör skräck. Actionscener ger protagonisten agens, och agens är inte läskigt.
2. Att visa monstret förstör skräck. Det vi vet om är inte så läskigt som det okända.

Ringu har regler, och om reglerna säger att du dör så dör du. Punkt slut, även om du inte vet om reglerna. Och ingenting kan hjälpa dig. Alla mänskliga responser är värdelösa, för hotet är omänskligt och följer sin egen omänskliga logik. Utan medlidande, utan misskund. Det enda som kan rädda dig är själv utföra en monstruös och oförlåtlig handling. Och det stoppar inte hotet. Hotet finns fortfarande.

Sådant är skräckigt. Jumpscares, actionscener och makeup är inte skräckigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,447
Location
Helsingborg
Jag har sett väldigt mycket skräckfilm, mestadels de japanska rullarna. Tänkte mig ändå försöka ge förslag på några oväntade skräckfilmer.

No Country For Old Men: Jag vet inte varför men Javier Bardems roll gav mig väldigt olustiga vibbar. Hela den filmen känns som en japansk skräckfilm där de har sin subtila skräck.

Coraline: knappar som ögon. Vacker animerad film. Skulle inte visa den för barn.

The Others: Nicole Kidmans skådespeleri gjorde så att jag fick kalla kårar medan jag tittade på filmen.
 
Top