RECENSION Den Kanderade Magikerns Krypta (Svärdets sång)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Avslutade igårkväll min genomläsning av äventyrsmodulen Den Kanderade Magikerns Krypta till Svärdets Sång. Boken är på 78 sidor och stämningsfullt illustrerad av Alvaro Tapia. Boken har samma upplägg som den tidigare modulen Quetzels torn till samma spel där fyra internationella rollspelsprofiler (Fiona Maeve Geist, David McGrogan, Zedeck Siew och Adam Koebel) tolkar Svärdets Sång genom att författa varsitt äventyr. Jag gillar i teorin formatet och hur dessa författare breddar spelvärlden men i praktiken fungerar detta inte så bra för mig personligen då spelvärldar för mig behöver ha en sammanhållande logik och känsla för att jag som läsare skall få uppleva ett sammanhang. På samma sätt som Korpens Klagan (Ravens Purge) och Bittermarken (The Bitter Reach) är riktigt bra och sammanhängande världsbyggen så känns både Quetzels torn och denna modul frikopplade och gissningsvis är författarna till dessa inte pålästa när det gäller det större världsbygget utan kör sitt helt eget race. Denna frikoppling gör samtidigt att äventyren (förutom SLP-stats) egentligen inte har något uttalat krav på att spelas i just Svärdets Sångs spelvärld utan kan spelas med vilket fantasyrollspel som helst (på gott och ont). Bokens korrektur är något sämre än den i Bittermarken, men fortfarande fullt godkänd.

Den Kanderade Magikerns Krypta (av Fiona Maeve Geist som bl.a. varit med och skrivit rollspelet Mothership)
Bokens huvudäventyr delar namn med bokens titel och handlar om en död magikers krypta där bin och honung är ett genomgående tema. Det här är en dungeon som utifrån temat hänger ihop väl i sig själv och även om den är något udda så tycker jag ändå det är ett roligt tillskott till spelvärlden.

Llao-Yutuys Brännhåla (av David McGrogan som bl.a. skrivit kampanjvärlden Yoon-Suin)
Det här är en mörk äventyrsplats som handlar om den märkbart ondskefulle trollkarlen tillika keramikmakaren Llao-Yutuy och hans makabra brännhåla där magiska skatter konstrueras övervakade av diverse otäckheter (som jag ärligt talat drömt mardrömmar om). Det här är enligt mig bokens starkaste kort och det känns som man får en inblick i antagonistens vardag istället för att de bara är inplacerade i något rum för att göra livet surt för RP.

Apkungens tempel (av Zedeck Siew som bl.a. skapat lapptäcksvärlden A Thousand Thousand Islands)
Den här äventyrsplatsen handlar om en utomvärldslig bosättning apor (?!?) som borrat sig in i spelvärldens verklighet för att ställa till besvär i allmänhet och för RP i synnerhet. Aporna har någon form av levande gudastaty som bränner marken där den vandrar fram och i övrigt beskrivs såhär "Som den streber han är har den Sexlemmade härskaren fyra armar. Med två ben och en svans därtill? Det blir sju lemmar. Men en av hans högra armar slutar i en stump. Alltså sex." Vet inte om det är översättningen som havererat eller hur författaren tänkte här. Personligen tycker jag hela äventyret är gonzo, roligt på fel sätt och skär sig mot övriga spelvärlden. Jag kommer garanterat aldrig utsätta mina spelare för det här (och hoppas aldrig jag behöver uppleva det som spelare heller). Jag skulle nästan vilja påstå att det här är ett lågvattenmärke i både modulen, den officiella Svärdets Sång utgivningen och i Fria Ligans samlade utgivning. Säkert finns det dem som älskar den här äventyrsplatsen och dess molnspringare, lackerade palats och persikotjuvar. Jag tillhör definitivt inte den skaran.

E’lok Thirs Drömsvärm (av Adam Koebel som bl.a. skrivit Dungeon World)
Den här äventyrsplatsen är inte en fysisk plats utan någon form av vandring inne i en mäktig magikers sinnen och drömmar. På dessa icke-platser kan RP möta varelser och finna skatter men det mesta är så odefinierat att jag snarare skulle vilja säga att författaren sålt in en halvfärdig äventyrsidé än ett komplett äventyr. Det här är alldeles för experimentellt för att jag skall kunna göra något vettigt med det och jag tror det mer hade passat som ett one-shot indie-äventyr än någon slags dungeon utan karta eller tydligt mål.

Sammanfattningsvis
Det här är en mycket vacker bok utifrån layout och illustrationer. För mig är det textmässiga innehållet för ojämnt, men de bra delarna överväger ändå de jag upplever som mindre bra. Det finns säkert risk att jag inte är målgruppen för den här typen av "weird-dungeons", men för den som gillar det så är det här är antagligen ett fantastiskt köp rätt igenom.
 
Last edited by a moderator:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
"Som den streber han är har den Sexlemmade härskaren fyra armar. Med två ben och en svans därtill? Det blir sju lemmar. Men en av hans högra armar slutar i en stump. Alltså sex."
Det där låter väldigt mycket som Zedeck Siew-prosa. Den är väldigt annorlunda från typisk prosa, och jag vet inte hur väl det funkar i ett spel som Svärdets sång, men den gör A Thousand Thousand Islands till de mer läsvärda rollspelsprodukter jag äger.

Som exempel på samma prosa på originalspråk: Fish-Sauce Spirit.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Lite OT, men eftersom jag precis skall köra igång att leda Korpens Klagan har jag på allvar läst igenom allt material jag fick från Kickstartern, och...

Quetzels torn funkar ju inte att ploppa ned i Ravland. Liksom, inte ens lite grann. Visst, det finns gradskillnader på så vis att Åskans grav nog är den minst malplacerade delen, men jag kommer inte att använda någon av dessa platser. De skulle bara sabba tonen totalt.

Det är en smula märkligt att det ändå görs halvhjärtade gester åt inkludering: det Glömda landet nämns på ett par ställen, kartpaketet har stickers för dessa platser. Jag antar att detta bestämdes på Fria ligan innan de fått se några manus från frilansarna, och sedan var det för sent att ångra sig?

Tillbaks on topic: Kanderade Magikerns Krypta verkar ha exakt samma problem, fast i kubik. Tack för varningen, så jag inte behöver köpa den!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Lite OT, men eftersom jag precis skall köra igång att leda Korpens Klagan har jag på allvar läst igenom allt material jag fick från Kickstartern, och...

Quetzels torn funkar ju inte att ploppa ned i Ravland. Liksom, inte ens lite grann. Visst, det finns gradskillnader på så vis att Åskans grav nog är den minst malplacerade delen, men jag kommer inte att använda någon av dessa platser. De skulle bara sabba tonen totalt.

Det är en smula märkligt att det ändå görs halvhjärtade gester åt inkludering: det Glömda landet nämns på ett par ställen, kartpaketet har stickers för dessa platser. Jag antar att detta bestämdes på Fria ligan innan de fått se några manus från frilansarna, och sedan var det för sent att ångra sig?

Tillbaks on topic: Kanderade Magikerns Krypta verkar ha exakt samma problem, fast i kubik. Tack för varningen, så jag inte behöver köpa den!
Som någon som inte lirar Svärdets sång men gillar många av de författare de rekryterat, vad är det som gör att äventyrsplatserna inte passar in i spelvärlden? Jag kan tänka mig att den weird OSR-stil många av dessa skribenter kommer från kan vara svår att gifta sig med klassisk svensk fantasy baserad på Gullikssons bilder.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Som någon som inte lirar Svärdets sång men gillar många av de författare de rekryterat, vad är det som gör att äventyrsplatserna inte passar in i spelvärlden? Jag kan tänka mig att den weird OSR-stil många av dessa skribenter kommer från kan vara svår att gifta sig med klassisk svensk fantasy baserad på Gullikssons bilder.
För att inte spoila någon:

Quetzels torn är på tok för high magic. Existensen av Quetzel gör att Zygofers status som big bad wizard förminskas.
Ljusets valv är ett no win scenario. Jag vet att en del OSR-folk är masochister. Men normala spelare kommer bara att känna sig lurade.
Häxveden är för mycket whimsical fairy tale. Det finns lite mörker också, visst, men som helhet är tonen fel. Även här är magin för extrem.
Åskans grav är som sagt den minst dåliga. Enda felet är egentligen att den retconnar in existensen av dinosaurier i det Glömda landet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För att inte spoila någon:
Så, Svärdets sång goes full OSR i sitt material? Samtidigt som jag inte upplever att Seters Bittermarken drar åt det hållet. Lite märkliga designval kan jag tycka. Lite ambivalent och ser ut mer som PR än faktiskt och genuin kärlek till sitt spel.

Jag upplevde också att Quetzels torn skavde mot materialet i spelet men har inte djupdykt ned i något av dem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag upplevde också att Quetzels torn skavde mot materialet i spelet men har inte djupdykt ned i något av dem.
Jag tänker att det kanske lite är en effekt av den modulära designen (fast jag har inte heller djupdykt). Det är svårare att säga vad som inte passar in och därmed ge riktlinjer till skribenterna? Den effekten finns ju i äventyrsplatserna i SL-boken och Korpens klagan också på sätt och vis. De är mer anpassade till varandra men skapar ingen given helhet, utan det blir SLs grej att klura ut.

Har svårt att sätta fingret på vad det är men den frihet som kändes inspirerande när jag läser M0 upplevde jag mest som betungande i SS. Är säker på att det fortfarande kan bli utmärkt spel av det men SL måste planera mer för att knyta ihop platser och personer m.m. (Tanken blir mindre "wow, jag kan slänga in detta här" och mer "hm, hur ska jag passa in det här nu".)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Så, Svärdets sång goes full OSR i sitt material? Samtidigt som jag inte upplever att Seters Bittermarken drar åt det hållet.
Jag har tänkt att Quetzel's Torn och Den kanderade magikern är ... vad ska man säga ... skapade för att visa på andra stilar man kan spela med Svärdets Sång-reglerna. De är menade att ta ut svängarna, att vara extrema och kanske lite progressiva ... tror jag. Enstaka stjärnfall som glittrar blott en sekund, för de som vill prova något annat än Ravland och Bittermarken. Så Korpens Klagan och Bittermarken är "mjölkchoklad" och de tunnare böckerna är "gott och blandat".

På så sätt kan platserna från båda böckerna användas lika väl eller illa i såväl Ravland som Bittermarken.

/Magnus
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag har tänkt att Quetzel's Torn och Den kanderade magikern är ... vad ska man säga ... skapade för att visa på andra stilar man kan spela med Svärdets Sång-reglerna. De är menade att ta ut svängarna, att vara extrema och kanske lite progressiva ... tror jag. Enstaka stjärnfall som glittrar blott en sekund, för de som vill prova något annat än Ravland och Bittermarken. Så Korpens Klagan och Bittermarken är "mjölkchoklad" och de tunnare böckerna är "gott och blandat".

På så sätt kan platserna från båda böckerna användas lika väl eller illa i såväl Ravland som Bittermarken.

/Magnus
Det hör väl lite ihop med varifrån författarna hämtas, också? Spelet tycks ju stå på en stadig grund av Ä-spelsnostalgi, och till exempel du kommer ju ur den traditionen, medan författare som Stuart, Geist, Siew och andra kommer från en helt annan tradition. Men kanske har Fria ligan överskattat hur väl de två traditionerna kan gifta sig.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag har tänkt att Quetzel's Torn och Den kanderade magikern är ... vad ska man säga ... skapade för att visa på andra stilar man kan spela med Svärdets Sång-reglerna. De är menade att ta ut svängarna, att vara extrema och kanske lite progressiva ... tror jag. Enstaka stjärnfall som glittrar blott en sekund, för de som vill prova något annat än Ravland och Bittermarken. Så Korpens Klagan och Bittermarken är "mjölkchoklad" och de tunnare böckerna är "gott och blandat".

På så sätt kan platserna från båda böckerna användas lika väl eller illa i såväl Ravland som Bittermarken.

/Magnus
Så har jag också uppfattat det. Mer en lek med idéer och tänkt att ge vild inspiration snarare än att vara väl integrerad. Med det sagt skulle jag gärna se - vid sidan av de stora kampanjerna och Quetzels torn/Kanderade magikerns krypta - en samling med platser liknande de tre i spelledarboken, d.v.s. lika fristående som platserna i QT/KMK men lika väl integrerade i spelvärlden som kampanjerna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Så har jag också uppfattat det. Mer en lek med idéer och tänkt att ge vild inspiration snarare än att vara väl integrerad. Med det sagt skulle jag gärna se - vid sidan av de stora kampanjerna och Quetzels torn/Kanderade magikerns krypta - en samling med platser liknande de tre i spelledarboken, d.v.s. lika fristående som platserna i QT/KMK men lika väl integrerade i spelvärlden som kampanjerna.
Du läser mina tankar ... jag skulle gärna skriva en "Bitter Reach Companion", t.ex.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Säkert finns det dem som älskar den här äventyrsplatsen och dess molnspringare, lackerade palats och persikotjuvar.
Huh det slår mig nu när jag läser det där att det där är väl egentligen den där apkungen som gick som tecknad film för urålders tider? Den kinesiska myten om apkungen alltså. Mycket moln, palats, persikor och cymbaler.

 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Huh det slår mig nu när jag läser det där att det där är väl egentligen den där apkungen som gick som tecknad film för urålders tider? Den kinesiska myten om apkungen alltså. Mycket moln, palats, persikor och cymbaler.

Det här har jag inget minne av alls, men det är säkert som du säger detta som är inspirationen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag är som sagt rätt okunnig om spelet, men det intryck jag har fått är att det rent estetiskt ligger rätt nära en klassiskt europeisk fantasyvärld. Är diskrepansen att lägga in en kinesiskt präglad äventyrsplats något som påverkar svårigheten att integrera det?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag är som sagt rätt okunnig om spelet, men det intryck jag har fått är att det rent estetiskt ligger rätt nära en klassiskt europeisk fantasyvärld. Är diskrepansen att lägga in en kinesiskt präglad äventyrsplats något som påverkar svårigheten att integrera det?
Om du menar kinesiskt präglad rent estetiskt så tycker jag inte att det är något problem. Överlag har jag upptäckt att så länge man beskriver saker (från andra möjligtvis mindre passande kulturer) genom att beskriva dem utan att nämna kulturen, så fungerar det fint. Det jag gillar med Svärdets sång är att den öppnar för everything goes (eller mer specifikt det just er grupp gillar goes) utan att det blir en lapptäckesvärld av typen: här är mongolernas land, där är feodalriddarnas land, där borta bor magikerna etc.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Woot, är det inte Erik Granström som skrivit Den kanderade magikerns krypta?? Så fort jag hörde det namnet tog jag för givet att det var så, det är fan bara han som kommer på att köra en dungeon baserad på en mellified man. (・o・)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Woot, är det inte Erik Granström som skrivit Den kanderade magikerns krypta?? Så fort jag hörde det namnet tog jag för givet att det var så, det är fan bara han som kommer på att köra en dungeon baserad på en mellified man. (・o・)
Jag vet varför du associerar så! ”Basenanji! Basenanji! Jag är Kaanderahd! För mig till oskuldens ängar!”
 
Top