Nekromanti Den inre språkpolisen...

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
... gråter när du hör/läser?

Jag kan börja med Sett/Sätt-förvirringen.

-Jag har SETT en sak

-Man kan göra på olika SÄTT
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min polare säger alltid "dem", även när man ska säga "de". Jag har inte hjärta att säga till honom.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Två streck i ett sträck

Jag tycker det är intressant att det är skillnad på streck och sträck. Ett sträck är något som är sträckt, och ett streck är till exempel en dragen linje. Om man då gör någonting "flera dagar i sträck" så tror jag (jag har fått för mig att jag har hört) att det kommer sig av att aktiviteten liksom har sträckts ut över hela tiden eller något liknande och att det därför ska vara med ä. Men det hade lika gärna kunnat komma från att det har varit en obruten linje, ett enda streck, och därför hetat "flera dagar i streck".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,015
Location
Ludvika
Arvidos MC said:
Min polare säger alltid "dem", även när man ska säga "de". Jag har inte hjärta att säga till honom.
Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.

Det får mig att gråta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.
Fast det är väl ändå "dom" som funkar i båda fallen, inte "dem"?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.

Det får mig att gråta.
Man säger ju aldrig "dem", utan "dom". Det funkar ju. Iallafall här i Götlaborrrrrrg.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Rymdhamster said:
Arvidos MC said:
Min polare säger alltid "dem", även när man ska säga "de". Jag har inte hjärta att säga till honom.
Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.

Det får mig att gråta.
Snälla, snälla, säg att det där inte är sant. Jag har stångats hela vårterminen med att lära mina ettor skillnaden mellan subjekt och objekt. Det där gör mig sugen på att gå och dränka mig.

(Att förespråka ett konsekvent användande av "dom", däremot, det är en annan sak. )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,015
Location
Ludvika
"Dom" kan jag leva med. Den normala utvecklingen av ett språk tycks ju alltid gå åt talspråket till, och det är ju i alla fall ett "nytt" ord snarare än en felanvändning av ett redan existerande.

Vad gäller lärare så kan jag förvisso inte garantera att det är sant, men jag tog upp det med en kille som hela tiden sa "dem" när de skulle vara "de" och hans kommentar var att hans lärare hade sagt att det var bättre att alltid säga "dem" om man var osäker istället för att använda "dom" .
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
I (formell) skrift:
- "de" istället för "det"
- "medans", "tillbaks",

Här uppe i Norrbotten är det många kids som skriver vissa grejer på dialekt också, som "han"/"hon" istället för "honom"/"henne", eller utelämnar -de-ändelsen hos verb i preteritum. Det producerar meningar som: "igår sparka ja han dubbelt så hårt motför vad hon sparka han förra veckan".

Det jobbiga är att min inre språkpolis sliter med min inre dialektivrare. :gremsmile:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
"Svenskalärare"

AAAAAAAAAAAAAAHHHHH

Mina ögon rullar, munnen öppnas i ett ljudlöst skrik och rännilar av blod letar sig ut ur öronen. En grimas av ofattbar smärta förvrider mitt ansikte och jag tycker mig höra den sista trumpetstöten ljuda, men inser till min förtvivlan att det bara var en önskefantom min hjärna framkallat som ett sätt att leda undan tankarna från hemskheten som drabbat mig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jocke Kofot said:
Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
Samma här. "Svensklärare" är en bugg i språket som vi gör bäst i att fimpa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,015
Location
Ludvika
Jocke Kofot said:
Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
Det här håller jag med om till hundra procent! Jag accepterar att svenskläarare är korrekt, men jag gillar det inte. Jag läste också svenska i skolan, inte svensk. Så om det hetter mattelärare och gympalärare så borde det heta svenskalärare.

Heter det föresten "tysklärare" också?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jocke Kofot said:
Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
Din kemilärare är en en svensk lärare, men inte en svensklärare. Personer som talar svenska är svensktalande, inte svenskatalande. När ord sammansätts på det här viset faller helt enkelt slutvokalen bort; det är en allmän regel i svenskan.

Sen finns det goda argument för varför svenskalärare och svenskalektion går att använda eftersom de syftar på ämnet svenska och det kan jag köpa på en intellektuell nivå. Men det här handlar om känslor.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Jag har problem med att folk använder frasen "Så kallad" fel.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Rymdhamster said:
Heter det föresten "tysklärare" också?
Jawohl. Och engelsklärare, fransklärare, etc.

Nå, det här är ju mest bara reaktionärt gnäll. Jag misstänker att formen svensklärare kommer ha roterat ut ur användning om en generation eller två.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
ja, det gör det om du har intresse av att vara korrekt...


...och följaktligen mattlärare i matte.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Åh, jag kom på en till! Motivering och motivation. Och motiv, för den delen, även om det inte används fel så mycket vad jag sett.

En motivering är förklaringen till varför man gjort ett visst val eller så. En motivation är något man har, en drivkraft som får en att (vilja) göra saker. Motivering kan användas om texter, nedskrivna förklaringar, medan motivation inte kan det.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,374
Location
Helsingborg
Du vet om att "svenskalärare" har funnits med i SAOL ett ganska bra tag nu?

Dessutom. Om inte språket skiljs från folket, hur ska vi då veta vad någon menar om de säger t.ex. att de är en "svenskhatare"? Är de en person som hatar svenska medborgare eller en som hatar det svenska språket?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag gråter nog inte över något. Särskrivningen har redan trasat sönder mina tårkanaler. ;-) Nå, det finns massor att räkna upp, däribland misstag jag själv kan göra. Fast en jobbig grej är "förrens"; förrän heter det.
 
Top