Nekromanti Den här då?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Lösningen på tankeproblemen! (Yassilus: Läs inte!)

Okej, här kommer då den efterlängtade (?) lösningen till tankeproblemen som jag, lite felaktigt, kallade gåtor. Jag är medveten om att jag ibland var lite otydligt och ibland hade gjort lite missar i beskrivningen, men det får ni stå ut med. Det är okej att lyncha mig nu, om ni så önskar.
För övrigt står det er fritt att använda det här som inspiration, eller bara stjäla rakt av, om ni känner för att jävlas med era spelare.


Den som går till fots kommer sällan fram
En lång korridor, 2 meter bred, 3 meter hög. Den som försöker gå genom korridoren kommer snart att erfara att korridoren är nedlusad med falluckor som är utplacerade utan någon slags system. Luckorna går inte att upptäcka med blotta ögat, förrän det är för sent, och de utlöses inte förrän vikten (rollpersonen) befinner sig mitt på den. Under varje lucka finns ett hål som leder nedåt ca 5 meter. Inget farligt där nere, man får bara ont av att trilla ner, men det blir svårt att ta sig upp igen. Det går att ta sig igenom korridoren gående, men det är tidsödande. Lösningen ligger i att undersöka taket, hur man nu når upp dit. Däruppe finns en massa ringar som man kan klättra i och på så sätt ta sig fram med armgång genom korridoren.

Bättre fly än illa fäkta
En jättelik riddare spärrar korridoren. Han är omöjlig att besegra, men det behöver de ju inte få reda på. Riddaren kommer att hotfullt börja klampa mot dem med ett stort svärd höjt. Helt rätt är att fly, för då kommer en lönngång plötsligt att öppnas i ena väggen. Om de är snabba hinner de rusa in i den, och riddaren kommer naturligtvis efter dem. Gången leder i en halvcirkel ut bakom den plats där riddaren stod. Där finns också en spak som aktiverar ett bastant fällgaller som faller ner och spärrar gången så att man slipper riddaren men å andra sidan kan man heller inte återvända.

Tanke tror vad öga ser
Ett fult monster uppenbarar sig i korridoren. Det ryter, väser, spottar och fräser, och dessutom vomerar det lite då och då. Monstret består av 1 st geleklump, 8 st tentakler, 34 st ögon och 2 st väldigt stora käftar. Det är naturligtvis grönt och vårtigt. Lösningen är enkel: Ignorera fanskapet och kliv rätt igenom!

Far min han var full som fan, bror min han var likadan, själv så var jag död och stel, lyckas bör ni utan fel
Tre statyer. 1: En gammal man, rynkig och tandlös, med en flaska i näven. 2: En man i medelåldern, också han med en flaska i näven. 3: En yngre man än den förre, denne man har slutna ögon och knäppta händer. Lösning: lägg alla tre statyerna ned. Alla tre statyerna står på osynliga tryckplattor, om man lägger alla tre statyerna ned på golvet så kommer tryckplattorna att åka upp en liten bit och dörren kommer att öppnas.

En nyfiken man straffas med kunskap
Ett tomt rum så när som på en kista. I kistan ligger 20 plattor (handouts). Om man öppnar kistan uppenbarar sig 10 fack på golvet. Otroligt, men sant, så passar plattorna i facken. Nu gäller det att bygga ihop rätt mening av plattorna. Det är skrivet på både baksidan och framsidan:

Platta 1: Mot/Emot
Platta 2: Fel
Platta 3:Få
Platta 4: Grotta
Platta 5: Hjälp
Platta 6: Ett/en
Platta 7: Kämpa/Kämpar
Platta 8: Ut
Platta 9: Säga/Säger
Platta 10: Ord
Platta 11: Monster
Platta 12: Komma/Kommer
Platta 13: Måste
Platta 14: Hela/läka
Platta 15: Vi
Platta 16: För
Platta 17: Hämta/hämtar
Platta 18: Rätt/riktigt
Platta 19: Dagen
Platta 20: Att

Den obervante tittar extra noggrannt på dörren som har svaga inristningar som går att tyda som "Vem behöver plattor?" Säg denna fras högt och dörren öppnas.

Vad är det som går och går och aldrig kommer fram till dörren?
En oändligt lång korridor utan slut, såvida man inte springer, isåfall är den bara 20 meter lång.

Vänd om, vänd om o vandrare
Den här är nästan löjlig. Texten säger vänd om två gånger, vänder du dig om en gång står du vänd åt det håll du kom ifrån, vänder du dig en gång till står du åter vänd åt rätt håll. Hur lätt som helst. Vänder de om så kommer de ju bara tillbaka till det förra rummet.

"Jag är stor som två men ändå bara en. Vem är jag?"
Detta är en skräddarsydd gåta. Svaret är Dave, eller allting som åsyftar på honom, typ Fingir pekar på Dave osv.

Öppna inte denna dörr
Här finns ett vapenskåp. Eftersom dörren inte ska öppnas, så plockar man alltså fram en yxa och hugger sig igenom. Öppnar man dörren så utlöses en fälla i form av eldkastare mot personen som öppnade. Hugger man igenom dörren så träffas fällan av yxan och fällan går sönder. Hur lätt som helst.

Tidens ände
I rummet finns ett jättestort (1 m) timglas, som vänds automatiskt när sanden har runnit ner. Hugger man sönder timglaset, eller krossar det, så blir det i sanning tidens ände, och dörren öppnas.

Vik hädan
I rummet finns det en minimal lapp gömd i bråten. På lappen står ordet "hädan". Viker man då lappen så öppnas dörren.

Far åt Helvete
Ett kök. I köket finns en kokbok och i den beskrivs en maträtt som heter Helvete. Alla nödvändiga ingredienser finns i köket. Om Fingir äter maträtten (F betraktas redan nu som far) så kommer han att spy och det ulk-ljud som alstras när han gör det kommer att få dörren att öppnas.

Dagen kommer, men natten består
Ett rum med fönster. Det är mörkt men sakta men säkert blir det ljusare. Drar man då ner rullgardinerna för fönstren så öppnas dörren.

Ett klot är runt, en boll är rund, kasta bollen till en hund
Rummet är ett bollrum. Alla bollar är av olika storlekar och färger. Om man rensar undan bollarna från rummets centrum så hittar man ett lönnfack i golvet. I facket hittar man en boll som är helt gul och skimrar svagt. På en vägg hänger en tavla föreställande en park med människor i. Långt i bakgrunden kan man, om man tittar noga, se en man med en hund. Om man kastar bollen allt vad man orkar mot tavlan så kommer bollen att försvinna in i tavlan. Efter en stund kommer en stor Sankt Bernardshund att hoppa ut ur tavlan med bollen i munnen. Hunden vill leka. En stund senare dyker även hundens ägare upp ur tavlan. Det visar sig att han har en stor nyckel hängandes i bältet. Det är nyckeln till dörren.


/Skuggvarg
 
Top