Nekromanti Den här då?

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Denna är löjligt enkelt, men kanske lite förvirrande?
[color:\\"green\\"]
Du vandrar mot byn Övertofta när du möter en vandrande man. Han säger "Är du på väg mot Övertofta?"
Du nickar.
Han säger "Du kommer snart till en korsning. Du måste själv räkna ut vilken av vägarna som går till Övertofta. När du kommer dit, kommer ett troll att binda för ögonen på dig och snurra runt dig, så du inte vet vart du kommer ifrån. Nästa morgon kommer han att ta av bindeln, och då måste du gissa rätt, annars hamnar du i den onde trollkarlen Demets slott... jag kan bara ge dig ett råd: gå inte den vägen som är mitt emot den du egentligen kom ifrån."
Så ger han sig iväg, och du fortsätter på din resa. Mycket riktigt möter du ett troll i nästa korsning, som utan förvarning binder dig blind, och snurrar på dig. Han säger:
"Vägen som ligger till vänster om den som ligger mitt emot din ursprungliga riktning ligger 270 grader från Nord och 180 grader från Övertofta." Du vaknar nästa morgon, utan ögonbindel, och solen går upp bakom dig. Vart går du?

-Vägen bakom dig
-Vägen åt höger
-Vägen åt vänster
eller -Vägen framåt?
[/color]

/Mogge, förvirrad själv
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
"Vägen som ligger till vänster om den som ligger mitt emot din ursprungliga riktning ligger 270 grader från Nord och 180 grader från Övertofta." Du vaknar nästa morgon, utan ögonbindel, och solen går upp bakom dig. Vart går du?

-Vägen bakom dig
-Vägen åt höger
-Vägen åt vänster
eller -Vägen framåt?
Hmm, jag tror nog att jag kan lösa den...men det som krånglar till det lite är att trollet säger "väger som ligger till vänster om den som ligger mitt emot din ursprungliga riktning".
Är den ursprungliga riktning att man ska fortsätta rakt fram, alltså den väg som vandraren sa att man inte skulle gå? Åtminstone tolkar jag det så. Nåväl, under den förutsättningen, kommer min lösning här:

Vägen som ligger mitt emot min ursprungliga riktning är ju fortfarande vägen jag gick på från början. Den väg som ligger till vänster om den vägen löper åt väster, vilket är i riktning från Övertofta. Alltså ligger Övertofta åt öster, och jag går bakåt. (fast vänder mig om ett halvt varv så jag kan gå bakåt utan att behöva gå baklänges).

Right? Om det inte är rätt hävdar jag att det är en ren tolkningsfråga, och det vore bättre om du inte blandar in det där med "ursprunglig riktning", utan istället skrev "den väg du kom ifrån".

/Skuggvarg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har svaret!

Vi antar att man ursprungligen kommer från söder och alltså har en nordlig riktning. Mannen har varnat oss från att gå rakt fram i korsningen, så norr är helt fel.

Nå, trollet börjar förklara att "Vägen som ligger till vänster om den som ligger mitt emot din ursprungliga riktning..." vilket alltså betyder "Vägen som ligger till vänster om den södra vägen..." eller "Den östra vägen...".

Nå, då tar vi hela trollets ledtråd:

"Den östra vägen ligger 270 grader från Nord och 180 grader från Övertofta." Övertofta ligger således västerut.

Det verkar stämma, alltså är vi nöjda och glada. På morgonen vaknar vi upp med solen i ryggen och har alltså den västra vägen rakt framför oss.

Jag går således rakt fram.

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Tolkningsfråga

"Nå, trollet börjar förklara att "Vägen som ligger till vänster om den som ligger mitt emot din ursprungliga riktning..." vilket alltså betyder "Vägen som ligger till vänster om den södra vägen..." eller "Den östra vägen...""

Tja, typ, bara det att ens ursprungliga riktning är från syd mot nord, och således är vägen i fråga den västra vägen. Eftersom solen går upp i ryggen på en, och som allmänt känt i öster, så är vägen bakom en (mittemot den västra vägen) den rätta. Äh, ni förstår.

Men du hade ju också rätt, det är ju som sagt en tolkningsfråga, det där med riktning. Så, här får ni alla varsinn digital gosekram.

/Mogge, gillar klurerier, men inte att lösa den :gremwink:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Jag har svaret!

Vänta lite här nu, vad!!!
Vägen som ligger till vänster om den södra vägen är ju vägen som leder västerut...om det är till vänster om dig. Är det till vänster om trollet är det däremot den östra vägen.
Jag tror att du dör om du går västerut.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
YES!

I was right...I just knew it!
Jag gjorde en gång ett äventyr till Amber (nån som spelat Amber?). Jaja, hur som helst, det är ett tärningslöst rollspel, bara så ni vet. Men rollpersonerna hade blivit inspärrade på ett ställe, men fick en chans att fly genom en underjordisk gång. Problemet var bara att jag hade slängt in 16 stycken olika kluriga tankegåtor, av väldigt varierande svårighetsgrad...vissa svåra saker löste de direkt, andra saker (som jag tyckte var skitlätta) satt de och klurade på i tiotals minuter.
Har tyvärr inte äventyret tillgängligt nu, men om jag hittar det, så skriver jag in det här, får ni se hur många gåtor ni klarar.

/Skuggvarg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har svaret!

"Vägen som ligger till vänster om den södra vägen är ju vägen som leder västerut"

Nä, tänk dig att du har söderut framför dig och norr i ryggen. Åt höger ligger då väster och åt vänster har du öster.

Väster ligger ju till vänster om norr.
Söder ligger till vänster om väster.
Öster ligger till vänster om söder.
och slutligen ligger norr till väster om öster.

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
För att inte komplicera saken ytterligare...

...ska jag så enkelt som möjligt för klara hur det ligger till.

Ledtrådar:
[*]En av vägarna, endast leder till Övertofta
[*]Gå inte den vägen som är mitt emot den du kom från, alltså gå inte i din ursprungliga riktning
[*]270 grader från nord = tre fjärdedels varv = väster
[*]Solen går upp bakom en = öster
[*]Väster 180 grader från öster

Alltså är det tydligt att man ska gå bakåt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Jag har svaret!

Visst, om man har söderut framför sig och norr bakom sig, är vägen till vänster den som går åt öster...men du kom ju från söder och gick mot norr, så varför skulle du vända dig om så att vägen till vänster skulle bli den som gick öster?

/Skuggvarg - försöker förstå Risings tankegång
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Är det bara jag som är korkad, eller är det inte bara tre vägar? Isf är det ju den vägen som inte ligger mitt emot någon annan man ska ta, eller hur? Men som sagt, jag yrar nog bara...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har svaret!

"Visst, om man har söderut framför sig och norr bakom sig, är vägen till vänster den som går åt öster...men du kom ju från söder och gick mot norr, så varför skulle du vända dig om så att vägen till vänster skulle bli den som gick öster?"

För att trollet inte frågar mig om vad som ligger till vänster om min ursprungliga riktning, utan om "Vägen som ligger till vänster om den som ligger mitt emot din ursprungliga riktning".

Om min ursprungliga riktning är nordlig så är den motsatta riktningen sydlig. Till vänster om den ligger alltså den ostliga riktningen.

/Riz
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
"Är det bara jag som är korkad, eller är det inte bara tre vägar?"

Det är bara du som är korkad :gremwink:

Allvarligt tal't, hur drar du den slutsatsen? Tydligen så är det en korsning och det finns ju fyra alternativ.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Tankegåtorna funna! Klura på det här, amatörer!

Här kommer en bunt gåtor som ni kan roa er med att lösa. Okej, vissa av dem är faktiskt teoretiskt sett omöjliga för er att lösa (dem har jag markerat med en *) eftersom man måste ha varit inblandad i kampanjen för att förstå dem, men ni får gärna klura på dem också. Den som löser flest gåtor får...ingenting. Mer än äran.


Den som går till fots kommer sällan fram
En lång korridor, 2 meter bred, 3 meter hög. Den som försöker gå genom korridoren kommer snart att erfara att korridoren är nedlusad med falluckor som är utplacerade utan någon slags system. Luckorna går inte att upptäcka med blotta ögat, förrän det är för sent, och de utlöses inte förrän vikten (rollpersonen) befinner sig mitt på den. Under varje lucka finns ett hål som leder nedåt ca 5 meter. Inget farligt där nere, man får bara ont av att trilla ner, men det blir svårt att ta sig upp igen. Det går att ta sig igenom korridoren gående, men det är tidsödande.

Bättre fly än illa fäkta
En jättelik riddare spärrar korridoren. Han är omöjlig att besegra, men det behöver de ju inte få reda på. Riddaren kommer att hotfullt börja klampa mot dem med ett stort svärd höjt.

Tanke tror vad öga ser
Ett fult monster uppenbarar sig i korridoren. Det ryter, väser, spottar och fräser, och dessutom vomerar det lite då och då. Monstret består av 1 st geleklump, 8 st tentakler, 34 st ögon och 2 st väldigt stora käftar. Det är naturligtvis grönt och vårtigt.

Far min han var full som fan, bror min han var likadan, själv så var jag död och stel, lyckas bör ni utan fel
Tre statyer. 1: En gammal man, rynkig och tandlös, med en flaska i näven. 2: En man i medelåldern, också han med en flaska i näven. 3: En yngre man än den förre, denne man har slutna ögon och knäppta händer.

En nyfiken man straffas med kunskap
Ett tomt rum så när som på en kista och en dörr. Om man öppnar kistan finner man 20 golvplattor (handouts), och 10 fack uppenbarar sig på golvet. Otroligt, men sant, så passar plattorna i facken. Nu gäller det att bygga ihop rätt mening av plattorna. Det är skrivet på både baksidan och framsidan:

Platta 1: Mot/Emot
Platta 2: Fel
Platta 3:Få
Platta 4: Grotta
Platta 5: Hjälp
Platta 6: Ett/en
Platta 7: Kämpa/Kämpar
Platta 8: Ut
Platta 9: Säga/Säger
Platta 10: Ord
Platta 11: Monster
Platta 12: Komma/Kommer
Platta 13: Måste
Platta 14: Hela/läka
Platta 15: Vi
Platta 16: För
Platta 17: Hämta/hämtar
Platta 18: Rätt/riktigt
Platta 19: Dagen
Platta 20: Att

Vad är det som går och går och aldrig kommer fram till dörren?
En oändligt lång korridor utan slut.

Vänd om, vänd om o vandrare
Står skrivet på en skylt mitt i korridoren.

"Jag är stor som två men ändå bara en. Vem är jag?"*

Öppna inte denna dörr
I rummet finns ett vapenskåp.

Tidens ände
I rummet finns ett jättestort (1 m) timglas, som vänds automatiskt när sanden har runnit ner.

Vik hädan
Ett rum med en massa skräp på golvet.

Far åt Helvete*
Ett kök med en kokbok.

Dagen kommer, men natten består
Ett rum med fönster och rullgardin. Det är mörkt men sakta men säkert blir det ljusare.

Ett klot är runt, en boll är rund, kasta bollen till en hund
Rummet är ett bollrum. Alla bollar är av olika storlekar och färger. På en vägg hänger en tavla föreställande en park med människor i.

/Skuggvarg - som kommer ihåg hur irriterade mina kompisar blev över allt det här
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Jag har svaret!

En ren tolkningsfråga, som sagt, och hade du varit min Spelledare hade jag hävdat att min rollperson skulle nå fram till Övertofta och inte dö, eftersom Spelledaren hade uttryckt sig tvetydigt.
Enough talk, it´s getting more and more confusing by the minute.

/Skuggvarg - kan gå med på att Rising också har rätt
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jaja, jag bara tänkte... Såg inte att det stog fyra vägar någanstans och att det fanns fyra alternativ bara var för att förvilla... :gremgrin:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Tankegåtorna funna! Klura på det här, amatörer!

"Den som går till fots kommer sällan fram"

Det gäller ju bara att fördela sin vikt så den aldrig befinner sej på "mitten"... Krypa diagonalt i tunneln?
(förstod inte riktigt den här, tror jag...)

"Bättre fly än illa fäkta"
Man låter honom falla i fallluckorna?
Är det här verkligen en gåta?

"Ett fult monster uppenbarar sig i korridoren. Det ryter, väser, spottar och fräser, och dessutom vomerar det lite då och då. Monstret består av 1 st geleklump, 8 st tentakler, 34 st ögon och 2 st väldigt stora käftar. Det är naturligtvis grönt och vårtigt."

Och detta? Man hugger ner grejen, väl?

"En nyfiken man straffas med kunskap"

"för att komma ut måste vi kämpa emot ett monster"?
eller?

Jag kunde inte hitta något som ens avlägset påminde mej om en gåta i resten, sorry... fast å andra siadan kanske inte det var meningen?

/Mask - som börjar misstänka att det här inte var gåtor att lösas, om så är fallet måste de formuleras om lite...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Inte gåtor, snarare tankeproblem.

Okej, jag kan gå med på att de inte var "gåtor", men tankeproblem snarare. Och de var ju anpassade för rollspel, då kunde spelarna fråga. Men jag ska publicera lösningarna imorgon, så får ni lyncha mig då.

/Skuggvarg
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Tankegåtorna funna! Klura på det här, amatörer!

"En lång korridor, 2 meter bred, 3 meter hög. Den som försöker gå genom korridoren kommer snart att erfara att korridoren är nedlusad med falluckor som är utplacerade utan någon slags system. Luckorna går inte att upptäcka med blotta ögat, förrän det är för sent, och de utlöses inte förrän vikten (rollpersonen) befinner sig mitt på den. Under varje lucka finns ett hål som leder nedåt ca 5 meter. Inget farligt där nere, man får bara ont av att trilla ner, men det blir svårt att ta sig upp igen. Det går att ta sig igenom korridoren gående, men det är tidsödande."

Fortsätter gå tills jag kommer fram? Slänger ut stenar i korridoren för att utlösa fällorna?

"En jättelik riddare spärrar korridoren. Han är omöjlig att besegra, men det behöver de ju inte få reda på. Riddaren kommer att hotfullt börja klampa mot dem med ett stort svärd höjt."

Om vi antar att jag inte visste att man inte kunde besegra honom, skulle jag väl slå honom tills han dödade mig :gremwink:

"Ett fult monster uppenbarar sig i korridoren. Det ryter, väser, spottar och fräser, och dessutom vomerar det lite då och då. Monstret består av 1 st geleklump, 8 st tentakler, 34 st ögon och 2 st väldigt stora käftar. Det är naturligtvis grönt och vårtigt."

Med din rubrik i åtanke ger jag mig på monstret och slafsar det i småbitar.

...nu orkar jag inte mer. Dessa små fyndigheter är tankenötter som i omformulerat vis kan användas i de flesta rollspel (rätt klyftiga sådana också, kudos till dig). Så jag tar hellre inspiration av dem, än löser dem.

/Mogge, märker att hans backspace har fått Fenders Syndrom
 
Top