Nekromanti Den gröna orchen

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Tennfigurer och datorspel (Halv-OT)

Angående Blizzard och Warcraft: Det var knappast de som "uppfann" den gröna orchen. Blizzard hämtade mycket av sin tidiga inspiration från Games Workshop, både för Warcraft och Starcraft.

Angående Games Workshop: Så kom Warhammer Battles först. WH 40,000 och WFRP kom en hel del år senare. (Och om det var Citadel som köpte upp GW eller tvärtom är jag inte bombsäker på. Jag har för mig att det var mer en långsam sammansmältning.)

Hursomhaver, för att hålla mig till ämnet, så skulle jag inte vara förvånad om det var så att DnD var upphovet till gröna orcher. Det skulle inte heller förvåna mig om det var GW som spred den "till massorna", genom tidiga Warhammer-figurer.

Att sedan tycka att grönhet är en hädelse är en annan sak :gremwink: Omväxling förnöjer, och GW:s orcher har en hel del mer personlighet än de har på andra håll.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Warhammer-tidslinje [OT]

I mitt ex av Rune Quest 3E (från slutet av 80-talet och därmed betydligt nyare än de första Warhammerinkarnationerna) <klipp>
Den allra första utgåvan av Warhammer kom ut 1982... Mig veterligen målades orcherna gröna redan på den tiden :gremwink:

Om du inte menade slutet av 70-talet, i vilket fall jag är helt ute och cyklar. Jag har ingen aning om hur gammalt Rune Quest är...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Warhammer-tidslinje [OT]

Den allra första utgåvan av Warhammer kom ut 1982... Mig veterligen målades orcherna gröna redan på den tiden
Jag vet inte om de var först eller ej men det förvånar mig inte att de gav dem grön hudfärg oavsätt med tanke på att det är figurspel vi talar om och då vill man väl ha klatschiga färger antar jag.

Om du inte menade slutet av 70-talet, i vilket fall jag är helt ute och cyklar. Jag har ingen aning om hur gammalt Rune Quest är
Jag har inga exakta årtal men det fanns i alla fall i slutet av 70-talet.

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: Warhammer-tidslinje [OT]

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

I mitt ex av Rune Quest 3E (från slutet av 80-talet och därmed betydligt nyare än de första Warhammerinkarnationerna)

--------------------------------------------------------------------------------

Den allra första utgåvan av Warhammer kom ut 1982... Mig veterligen målades orcherna gröna redan på den tiden

Om du inte menade slutet av 70-talet, i vilket fall jag är helt ute och cyklar. Jag har ingen aning om hur gammalt Rune Quest är...
Vad jag menade är att det är möjligt att RQ:s tredje utgåva var påverkad av Warhammers gröna orcher, vilket blir ännu troligare eftersom GW var inblandat i produktionen av spelet. Om däremot orcherna i RQ:s två tidigare upplagor också hade varit gröna hade detta varit före Warhammerepoken (eftersom de kom tidigare än WFRP). Denna spekulation visade sig dock vara grovt felaktig, eftersom det tydligen inte fanns några orcher i RQ 1 & 2.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Warhammer-tidslinje [OT]

Vad jag menade är att det är möjligt att RQ:s tredje utgåva var påverkad av Warhammers gröna orcher, vilket blir ännu troligare eftersom GW var inblandat i produktionen av spelet.
GW var bara inblandat i den utgåva du (och jag) läste - den tillverkades här i Europa på licens av Avalon Hill, som i sin tur köpt rättigheterna från Chaosium. Illustrationerna kom ofta från andra, äldre produkter, och många är återanvända inom böckerna också.

Erik
 
Top