Nekromanti Den gamle och havet återvänder

flintberg

Veteran
Joined
23 Mar 2017
Messages
2
Kul att äntligen ha hittat hit "igen". Jag tror bestämt att jag i en forntid fanns här, fast med nån gammal mailadress från forntiden (hej hotmail?). Det är i vart fall länge sedan jag var på rollspel.nu så det kan vara på plats med en beskrivning.

Björn Flintberg, skåning som började med Joe Devers Ensamma Vargen när jag var 10-11, och sen snabbt kom in i hela den svenska rollspelsfloran, trots att jag 1985 fingrade på ett ex av D&D i London. När jag köpte svarta boxen trodde jag att Drakar och Demoner bara var en svensk översättning. Nu vet jag bättre ;).

Jag är en allätare inom hobbyn och har ett ganska brett rollspelsspektra. Från de gamla klassikerna där jag spelade nästan allt (utom Star Wars och där SRR snabbt blev till MERP/Rolemaster för oss i tonårsgänget) så skrev jag mycket på egna världar (world-building är fortfarande ett av mina starkaste kort med min multifacetterade humaniorabakgrund kring historia-teologi-lingvistik-statsvetenskap gör att jag har lätt att hitta spännande ingångar).

Spel som varit viktiga för mig: Drakar och Demoner, Mutant (första), Chock (saknar dig!), Twilight 2000, Pendragon, Call of Cthulhu, MERP och inte minst - stora delar av spektrat kring Vampire där vi spelade alla spel i serien, med stor tonvikt på vampire. På senare år mycket Call of Cthulhu, D&D (3, 3.5, pathfinder, 5e) och mer och mer friform.

Har i traditionella rollspel oftast rollen som spelledare, med förkärlek för politiska intriger och obehagliga och svåra val för spelarna ;).

Har även varit aktiv inom friform och spelade en del med Inre Cirkeln för de som är gamla nog att minnas de forna 'turneringarna' på BSK med mera ;). Mest har vi gjort friformsscenarion som varat över en kväll med särskilda förutsättningar. Har lajvat lite grann, men inte så att jag är ett namn direkt i några kretsar.

Inom hobbyn var jag aktiv först i Södra Distriktet när det leddes av Emma Wieslander (det som sen blev SkuD och nu heter Sverok Skåne) och sen i Förbundsstyrelsen under två år (på den tiden ordförande hette Hanna Jonsson och sen Jon Nilsson). Jag har varit aktiv i hobbyn sen 1985 ungefär så det har blivit ett antal år.

Brädspel har också fått en ökande del i vardagen i takt med att jag blivit äldre och har en rejäl samling och åker till Essen i stort sett varje år. Har spelat lite figurspel, med betoning på lite. Rollspel är där jag har mitt hjärta, även om brädspel (gärna med narrativa teman) fått en större plats i mitt hjärta, till den grad att jag har två rum i källaren omgjorda till spelrum :)

Jag bestämde mig 2015 för att jag ville göra min hobby till ett jobb och valde att sälja huset, flytta till Småland där huspriserna är lägre och gå ner i arbetstid för att kunna börja göra mer roliga saker. Då startade jag Eloso Förlag (kasst namn, jag vet, men fick nej på alla roliga så jag tog mitt vanliga konsultbolag och satte 'förlag' på slutet) för att ge ut Historiska Äventyr i Göteborg som damp ner i mitt knä oväntat förra sommaren. Då lärde jag känna Daniel Lehto, och fick ett fantastiskt samarbete med honom som ledde till att vi signade upp Sagospelet Äventyr på förlaget. Nu storsatsar vi och det är otroligt kul även om det är en genre som jag inte jobbat alls mycket med sedan innan.

När jag inte spelar jobbar jag som strategikonsult, upphandlingsexpert och rådgivare inom IT och offentlig sektor, samt med entreprenörskapsfrågor och mentorskap.


Gillar: Folk som delar med sig, positiv förstärkning, bejakande och utvecklande dialog.
Ogillar: Pretentiösa översittare som tror just deras grej är finare än andras och försöker förminska andra.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Varmt välkommen tillbaka och håller naturligtvis med dig om det du ogillar/gillar!

Roligt att höra om samarbetet med Äventyr.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Välkommen! Fast jag blev lite besviken, när jag såg rubriken i senaste inlägg så trodde jag att någon hade gjort ett rollspel på den gamle och havet, det hade jag lätt velat spela :)
 
Top