Den fungerande spelgruppens lov

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det har inte varit 100% smooth sailing med gruppen jag spelleder nu (vi har t ex aldrig lyckats ha en fast speldag) men den har ändå hållit ihop och spelat samma kampanj i fem år och några månader nu, med tre spelare som varit med ända från start - med kortare uppehåll i ett par fall - och den "nya" har varit med sedan 2020. Jag har så småningom förstått att det inte är helt trivialt att lyckas med. :)

Sedan pandemin kör vi på distans vilket förstås är tråkigare på vissa sätt men å andra sidan underlättar logistiken mycket (vi fortsatte så eftersom den nya spelaren som tillkom då bor i Malmö och resten av oss i Stockholm). Vi kör rätt så korta sessioner (ca 3 h, ibland uppåt 4), vanligtvis på vardagkvällar och med 2-3 veckors mellanrum. Numera är 4 timmar ändå taket för hur länge jag orkar spelleda, sen är jag helt slut.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Planen var att vi skulle köra varannan söndag om fler än hälften kunde, men det har ändå blivit så att vi flyttat och ändrat om någon inte kan. Får kanske försöka att formalisera det igen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Planen var att vi skulle köra varannan söndag om fler än hälften kunde, men det har ändå blivit så att vi flyttat och ändrat om någon inte kan. Får kanske försöka att formalisera det igen.
Min känsla är att en fast spelkväll gör prioriteringen tydligare. Vill du spela måste du se till att hålla kvällen fri från annat, annars går du miste om det roliga. Du kan inte förvänta dig att hela spelgruppen ska anpassa sig till födelsedagskalaset, bandyturneringen eller tapetseringsprojektet som dök upp i din kalender.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tror min andra spelgrupp(svågern, kompiskompisen, kollegan och barndomsvännen) är extra trötta på mig nu. Jag initierade spel och skrev upp fyra datum men kom på igår att jag inte kan själv två av datumen. Ringde då barndomsvännen och sökte stöd😃 och avbokade.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vår spelgrupp är nog inte standard. Vi är bara tre stycken, vi var alla tre huvudsakligen SLs i våra respektive ungdomsgrupper, men lärde inte känna varandra förrän i vuxen ålder. För ca 10 år sedan bestämde vi oss för att det var roligare att försöka få till spelande ihop än att sitta och bara läsa rollspel på varsitt håll, och sedan dess har vi spelat regelbundet och det funkar väldigt bra. Vi försöker spela en vardagskväll i veckan, men har ingen fast dag, utan tycker det oftare blir spel om vi håller dagen flytande och kan pussla in den vecka för vecka. Oftast lyckas vi, men är det en som inte kan eller blir sjuk, så blir det ju inget spel den veckan. Vi roterar SLandet regelbundet så alla får bägge sidor av spelandet och eftersom alla tre är rejält dedikerade så prioriterar vi alla verkligen att försöka få till spelandet.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Stämmer in i kören av lovsång, för fungerande grupper i allmänhet och för fasta speldagar i synnerhet.

Gruppen jag spelleder D&D5e i har generellt sett varit en underbar klippa av stabilitet. Vi kör en spikad kväll varannan vecka, om åtminstone tre spelare kan dyka upp, och börjar med gemensam middag (under pandemin körde vi över discord). En i gruppen är pepp på att börja spelleda (med Fate som regelsystem), så om allt klickar kommer vi snart börja köra en kväll varje vecka. Jag är toknöjd.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
... påminde mig om att jag är lyckligt lottad. Jag spelleder en grupp som är väldigt flexibel. Jag kan nästan helt fritt välja spel och alla är nöjda. Jag spelar också i en grupp som kör ett spel och en kampanj jag gillar. Folket i båda grupperna är dessutom trevliga och klarar av grundläggande saker som att passa tider och meddela eventuella förhinder. Det gör utövandet av hobbyn väldigt mycket trevligare.
Kan säga detsamma om vår The One Ring-grupp som vi körde. Ett gäng som knappt kände varandra härifrån forumet, synkade skitbra och kunde spela på samma dag i veckan oavbrutet (undantag sommar och jul) under i princip två år.

Mycket kärlek till den gruppen. Ser fram emot varje vecka att sätta sig ned framför datorn att spela.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Och ska man säga något allmänt är ju wrnu en bra källa till trevliga spelare. De finns så klart överallt men att spela med folk härifrån är ju ett bra sätt att hitta personer som, i brist bättre ord, tar sitt spelande på allvar och verkligen tycker det är kul.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Och ska man säga något allmänt är ju wrnu en bra källa till trevliga spelare. De finns så klart överallt men att spela med folk härifrån är ju ett bra sätt att hitta personer som, i brist bättre ord, tar sitt spelande på allvar och verkligen tycker det är kul.
Ja, nu sitter jag bara och önskar att jag och Beastslayer råkar bo i samma land igen någon gång framöver. Detta då han och jag hade jävligt roligt när vi tillhörde samma spelgrupp under väldigt många år. Skulle vara super att rekonstruera de bättre delarna av just den spelgruppen, det vill säga de jag spelar med nu plus Beastslayer.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Kan säga detsamma om vår The One Ring-grupp som vi körde. Ett gäng som knappt kände varandra härifrån forumet, synkade skitbra och kunde spela på samma dag i veckan oavbrutet (undantag sommar och jul) under i princip två år.

Mycket kärlek till den gruppen. Ser fram emot varje vecka att sätta sig ned framför datorn att spela.
Fantastisk grupp, det där är min enda spelgrupp eftersom min lokala grupp inte fått till det efter pandemin. Förutom att kemin har funkat bra så har det för mig varit bra med en fast tid en vardagkväll i veckan. Kortare men regelbundna möten har gjort att vi har har lyckats ha det senaste mötet ganska färskt i minnet och bara kunna köra. De andra har kört en kampanj över sommaren medans jag har ägnat mig åt familj så jag är väldigt pepp på att börja igen.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Min huvudsakliga spelgrupp, som jag spelat med i ca 20 år, är en bunt trevliga vänner, men vi har nog hunnit begå nästan alla rollspelsmisstag som går att göra genom åren. Vi är dock duktiga på att prata om vad vi gillar och har problem med, och är nyfikna på nya spel, så vi har lärt oss mycket genom åren. Tyvärr har vi alla lite olika spelstil och preferenser, så vissa har fallit av över tid eftersom de föredrar annat.

Som rollspelare i Stockholm har jag förstås inte brist på främlingar att spela med… för mig är det min sociala fobi som ställer till problem. Har svårt att fråga nära vänner, till och med!

Men därför är jag glad att jag haft så mycket tur på konventsrollspel genom åren! Nästan alltid folk som är intresserade att testa det specifika spelet och vet att de behöver bjuda lite på sig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag är spelledare för ett trevligt gäng spelare som jag uppskattar. De är gemytliga, vänliga, bjuder på många skratt och vi har ett regelbundet spelande. Just nu är det främst jag som sviktar i gruppen då min ork är väldigt låg och jag som envis idiot kört på med 5:e fast jag varit trött på systemet i över 3 års tid. Men gruppen, det är en källa till glädje.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har ju min småbarnspappa-grupp som väl såhär 4(? eller hur länge sen är det?) år senare inte kan kallas så längre. Vi bodde i Linköping alla fem när vi drog igång men det var discord som gällde för alla få loss alla fem hemifrån samtidigt var en lögn. Sen kom en pandemi lagom till att vi var uppe i varv och då spelade vi i princip varje söndag eftersom ingen reste bort någonsin. Nu snittar vi kanske på 75% av årets söndagkvällar med rollspel. En av oss bor i Borensberg nu för tiden men resten är kvar i staden. Antalet IRL-pass är dock kanske 2 per år eller så.

Jag har fått testa så många olika spel med det här gänget vilket jag är väldigt tacksam för, Mothership nu senast. Vi har kört Masks of Nyarlathotep-kampanjen och vi har kört one shots. Tre av fem har varit SL och en fjärde körde en one shot på en av våra IRL-träffar så ingen av oss blir utbränd.

Ska jag gnälla på nåt (och annars vore jag ju inte mig) så är det väl att vi är väldigt homogena (vita datanörd-cis-män strax över 40 med universitetsbakgrund) och inte utmanar varandra med omkullvältande teorier. Gnäll nummer två är att vi spelar rätt lika. Det är lite beer and pretzel över det hela oavsett om det är skräck eller star wars, så lite för hög faktor av att "spela sig själv". Det negativa är dock en liten fjärt jämför med det positiva. Vi vet var vi har varandra och vad som fungerar.
 
Joined
16 Feb 2012
Messages
35
Vi spelar 3-5 gånger per år, varje gång fysiskt och då med en koncentrerad spelhelg fredag-söndag med massor av långa rollspelspass, stämning, skratt, mat och öl/vin. Blir väldigt långa spelpass, men jäklar vad skoj vi har. Gruppen är stor, består av fem barndomskompisar som spelat ihop sedan slutet 80-talet och två ”ungdomar” i 40-års åldern som kom med 2007 och 2015. Kräver en hel del planering för att få ihop spelhelger då vi finns utspridda geografiskt från Oslo, Gävle, Hudiksvall till Sundsvall. Vi kör enbart favoritspelet WFRP sedan 2007 och med extremt långa kampanjer fyllda med intriger och karaktärsutveckling. Sedan två år tillbaka har vi kört igång med TEW ”Directors Cut” och jag räknar med att det ska ge oss glädje och minnen minst 7-8 år framåt.
 
Top