Nekromanti Den fruktansvärda verkligheten, som rollspel.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, absolut, har använt aktuella händelser i t.ex. CoC... även om jag meckat om den till en annan tid och plats...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag skulle älska att få en scenarioskrivarteknik där jag kunde kombinera olika nyheter för att få ett scenario i nutidsmiljö. Jag hade gärna velat luska reda på vem som dödade Heath Ledger

Jag undrar bara vad det ska vara för upplägg på rollpersonerna. De borde tillhöra någon organisation som känns trovärdig.

/Han som annars tycker att det är tråkigt att spela i nutid men med en sådan tvist, där spelarna kan känna igen sig i nyheterna, skulle det vara underhållande
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jag skulle iaf ta lite idéer ifrån händelser som detta. Verklighetens grymheter burkar allt som ofta överträffa det mesta grymheter som kan inträffa i rollspel.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Detta är en fantastisk omgivning att äventyra i. Det är fruktansvärt, människorna som är där är investerade i det, och vi västerlänningar kan bara stå och titta på. Tack för länken.

Heder åt dig som hittade den!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Wilper said:
Skulle ni spela rollspel baserat på aktuella/verkliga händelser? Även om de är obehagliga?
Hela tiden.

Har använt Förintelsen, till exempel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skyr absolut inga element i rollspel, även om jag möjligen skulle vara något försiktig med hur jag hanterade sådana jag visste att specifika spelare skulle kunna ta nån form av anstöt av. Blir jag inspirerad, och om någon öht vill spela böset, är det bara gogogo. (Jag har tidigare skrivit veritabla manifest ang. det här, som ska ligga nånstans i forumets enorma arkiv av bortglömda gamla trådar).

Jag vet att tex Börni gärna skulle vilja att jag spellede Kindred of the Ebony Kingdom, Vampires gamla Afrika-setting, och då skulle jag ju tveklöst involvera lite av allt elände och skadat skit man hör om när nyheterna rapporterar om Afrika.

Problemet är dock att västerländsk media aldrig någonsin ger en någon bild av -vanligt- liv i Afrika, alltså, där de inte krigar, folkmördar och sliter av underkäken på småflickor med machete. Hur lever en genomsnittlig familj i Lagos liksom? har de tv hemma? Betalar de räkningar? Det är sådana små saker jag inte har den blekaste om, medan jag har en god bild av motsvarande förhållanden i Europa, Amerikatt och Asien, eftersom detta utmålas oändligt mycket oftare i media. (Ja, och Europa bor jag ju i och Asien har jag åtminstone besökt). Det, inte folkmorden och eländet, gör att spelledande i just nutida Afrika känns avlägset, eftersom spelledande nästan kräver att man har koll på sånt.

- Ymir, tankbilen kommer 'anytime from now'
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Självklart, men med eftertanke... skulle t.ex inte spela ett tsunamiscenario med kompisen som var med om det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Absolut. Det är det enklaste sättet att skapa brott som berör till Revolver. Läs Homicide: A Year on the Killing Streets och ta vilket som helst. Varför inte det vidriga mordet på 6-åriga Latonya Kim Wallace?

Jag använder f.ö bloggen Baltimore Crime till inspiration.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag upplever Malmö som Sveriges Baltimore. Här händer ofta saker som man knappt tror är sanna. Brutala butiksrån, trafficking, människosmuggling, gänguppgörelser etc.

Men skulle jag vilja rollspela i Malmös undre värld? Spontant: nej, jag vill nog ha verklighetsflykt när jag spelar. Säger jag med viss tvekan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle gärna spela i Malmös undre värld; immersionisten i mig får feta kickar av att få spela rollisar och situationer som är intressanta och spännande men ändå ligger nära min egen verklighet.

Som spelledare däremot...visst, det vore på sätt och vis koolt, men skulle jag sl:a Malmös undre värld hade det blivit så...banalt, på något sätt. Märk väl, jag tror att verklighetens undre värld förmodligen hade upplevts som något banal, men som spelledare är jag mer ute efter koola stårys och miljöer än ren djupimmersionism, och hade därför föredragit att spelleda undre världen-scenarion i mer flashigt miserabla miljöer. Malmö har liksom inte mycket att komma med på det här planet jämfört med Hongkong, Bangkok och Moskva, hur mycket 'Sveriges Baltimore' Malmö nu än är.

- Ymir, tänker högt
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
CoC? Kult? Det där är ju som gjort för Dogs in the Vineyard. Att använda rollspel för att skapa bättre förståelse för samtida händelser är hur hett som helst. Med en spelledare som driver hårt på att de här människorna anser att de skyddar sitt samhälle från ondska och rollpersoner som skickats dit av regeringen för att sätta stopp för häxbränningarna så har du en riktigt engagerande premiss.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Skulle ni spela rollspel baserat på aktuella/verkliga händelser? Även om de är obehagliga?
Mitt spelgäng har kört tre kampanjer baserade på andra världskriget. Någon obehagligare verklig företeelse får man leta länge efter. Och kampanjerna har blivit lyckade.

Vi har även använt trettioåriga kriget en gång, en nästan lika ruskig epok i europeisk historia. Den kampanjen blev inte lika bra, eftersom miljön var alltför restriktiv.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Andra världskriget (och förintelsen som Ymir tog upp) är ju historia nu, de hände så länge sedan att de flesta rollspelarna inte var med själva, eller ens var samtida som händelserna. På något vis känns det för mig som om det bara är en avlägsen fantasivärld bland många andra.

Själv har jag lagt äventyr i revolutionens Paris under 1700-talets slut, även det en obehaglig period när man går ner på nivån av enskilda människoöden. Även det är dock så avlägset att det lika gärna kunde ha varit en slumpmässig fantasy-värld. Även om det finns en viss tjusning i att ha historiska personer, platser och händelser.

Artikeln jag länkade tar upp saker som händer idag. I termer av antal drabbade så är ju häxbränningarna en bagatell, de skulle kunna bränna varje man, kvinna och barn för häxeri och ändå inte vara mer än en bråkdel av den tragedi som andra världskriget utgjorde. Ändå upplever jag att det är olämpligt att ta upp det på något vis, för att det är så aktuellt. Det är fortfarande nyheter.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Artikeln jag länkade tar upp saker som händer idag. I termer av antal drabbade så är ju häxbränningarna en bagatell, de skulle kunna bränna varje man, kvinna och barn för häxeri och ändå inte vara mer än en bråkdel av den tragedi som andra världskriget utgjorde. Ändå upplever jag att det är olämpligt att ta upp det på något vis, för att det är så aktuellt. Det är fortfarande nyheter.
OK, got the point. Under den irakiska ockupationen av Kuwait 1990-91 körde vi en Aces-kampanj som utspelade sig i realtid. Vi var svenska äss som jobbade åt en särskild polisenhet. Bland annat blev vi indragna i Saddams intriger i Mellanöstern. (Svärmen kontrollerade honom, givetvis). Det var en obehgalig historia på flera plan.
 
Top