Mogger
Hipsteranka
dream said:Vad är den främsta innovationen? Vad tycker ni?
Spelarinflytande.
Jag tycker att det idag finns så många bra spel som bejakar och bjuder in spelarna i spelet på ett helt annat sätt än tidigare.
Enkelt uttryckt:
dream said:Vad är den främsta innovationen? Vad tycker ni?
God45 said:Tidigt tvåtusental var FORGE eran när folk började tycka att regler spelade roll och att spelsystem måste detaljstyra spelandet. Det är vad alla i den här tråden redan tagit upp så jag behöver inte säga mer om det.
弾幕 said:Kan någon ge lite exempel på Forge-spel? De andra sakerna du (och andra) tar upp som "utveckling" eller "innovationer" i tråden kan jag för det mesta identifiera hur de inte bara varit en smart idé i någons källare, utan saker som faktiskt gav resultat/produkter brett genom hobbyn, men det kan jag inte med Forge...
Måns said:弾幕 said:Kan någon ge lite exempel på Forge-spel? De andra sakerna du (och andra) tar upp som "utveckling" eller "innovationer" i tråden kan jag för det mesta identifiera hur de inte bara varit en smart idé i någons källare, utan saker som faktiskt gav resultat/produkter brett genom hobbyn, men det kan jag inte med Forge...
Svenska spel som Noir och Svavelvinter är i rakt nedstigande led släktingar till Forgerörelsen.
Internationellt:
Apocalypse World (inkl hack som Dungeon World, Monsterhearts m.fl), Primetime Adventures, Solar System, Burning Wheel (inkl Mouse Guard, Torchbearer m.fl), Sorcerer, Dogs in the Vineyard...
Hur många vill du ha?![]()
弾幕 said:Vad gör de spelen till rakt nedstigande från Forge-rörelsen?
dream said:Fast om man tar ditt svar till sin spets, motverkar inte en mer specialiserad design just den kreativitet jag menar?
"alla tolkar som de vill" ändå alltid ledde till "rollpersonerna sitter på ett värdshus och en mörk främling kommer med en karta", om man ska hårddra det en smula.
dream said:"alla tolkar som de vill" ändå alltid ledde till "rollpersonerna sitter på ett värdshus och en mörk främling kommer med en karta", om man ska hårddra det en smula.
Hahahaaaa.... Japps!
Menar du då att hela "ett system flera världar"-idén är död och att vi, i god FORGE-anda numer spelar mindre spel vars regler är hårt knutna till världen?
dream said:Menar du då att hela "ett system flera världar"-idén är död och att vi, i god FORGE-anda numer spelar mindre spel vars regler är hårt knutna till världen?
Cybot said:Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
弾幕 said:Cybot said:Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
Men varför tar du upp setting när du pratar om genre? Verkar lite förvirrande =)Cybot said:弾幕 said:Cybot said:Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
Det är väl lite flytande beroende på vilken typ av motor man använder.
Ett Wushu spel skulle t.ex. kunna använda samma som ett swashbuckling adventure spel.
Men jag skulle knappast använda samma system för att köra Svärd och Sandaler som jag skulle använda för ett modernt Cyberpunk spel. Eller samma system för Special Ops som jag skulle använda för victorian drama.
dream said:Jag begriper inte hur jag kunnat missa det här spelet... Det måste undersökas!
Möller said:Men varför tar du upp setting när du pratar om genre? Verkar lite förvirrande =)Cybot said:弾幕 said:Cybot said:Men "Ett system flera genrer?". Jag tror att den iden är jefligt död i alla fall.
Vad definerar du som genre nu?
Det är väl lite flytande beroende på vilken typ av motor man använder.
Ett Wushu spel skulle t.ex. kunna använda samma som ett swashbuckling adventure spel.
Men jag skulle knappast använda samma system för att köra Svärd och Sandaler som jag skulle använda för ett modernt Cyberpunk spel. Eller samma system för Special Ops som jag skulle använda för victorian drama.
Genre kan möjligtvis vara de tre agendorna (step on up, story now och right to dream), men jag tror inte riktigt det funkar. D&D är (oftatst) fokuserat på spelarutmaningar, men det är ju knappast utbytbart med GUMSHOE när det kommer till utredningar. De spelen är ju då inom samma agenda, men i olika genrer.
D&D, och då specifikt D20, är förövrigt ett bra exempel på hur genrer inte bryr sig om setting. D20 är genren "hjältar i grottor som dödar monster", typ. Det är inte settingspecifikt, och föga förvånande används regelkärnan i en rad settingar, från klassisk fantasy till pulpskräck, superhjältar och rymdopera. Men genren ändras inte nämnvärt.
Va? Hm, jo. Vi har en viss misskommunikation här. Delvis mitt fel.Cybot said:Fast det skulle inte funka för "Magical schoolgirl" (och liknande) trots att det kan vara fortfarande kan vara "Hjältar i grottor som döda monster". Medans d20 är, IMHO, inspirerat av den grekiska epiken så handlar magical schoolgirl snarare om power of love och att växa upp typ.
Swashbuckling, Grekisk Inspirerad Epik, Magical Schoolgirl, Slice of Life, Cyberpunk skulle jag alla kalla olika genrer. Om du klistrar på d20 på Cyberpunk så tror jag fortfarande att det blir Grekisk Epik snarare än Cyberpunk om man inte spelar MOT systemet (som då blir snarare ett hinder än ett hjälpmedel).