Nekromanti den femte konfluxen

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Hoppas någon fortfarande lirar gamla dod :gremsmile:

Vilken ordning kommer äventyren i efter svavelvinter?
Kristalltjuren.
Oraklets 4 ögon
Den femte konfluxen
är det korrekt?

(Tänkte lägga lite bud på en auktion men jag e rädd att priset springer iväg så jag får nöja mig med ett äventyr denna månad. Lika bra att köpa den som skall spelas först)
 

Crashy

Veteran
Joined
23 Mar 2004
Messages
2
Oraklets 4 ögon kommer för kristalltjuren.

(Spelleder svavelvinter just nu)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Förutom att Oraklets fyra ögon kommer före Kristalltjuren så är det nästan ett krav att ha Trakorien när man spelar dessa. I annat fall blir det svårt att få något samband mellan deläventyren.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Instämmer...

...såvida man inte är väldigt noga med att rälsa spelarna. Annars blir det inte alltför lätt :gremfrown:
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
De ska spelas i följande ordning:

Svavelvinter
Oraklets fyra ögon
Kristalltjuren
Den femte konfluxen

Sedan är Trakorienmodulen en bok som beskriver ö-världen och den är nästan oumbärlig för att O4Ö och första halvan i Kristalltjuren ska bli så bra som de kan bli. Jag gjorde så att mina spelare fick kopior på Briors krönika i O4Ö + de delar som passade deras karaktärer (en som var från Trakorien fick det mesta). Detta gjorde att de fick rejält med frihet och faktiskt kunde gå fel... vilket de gjorde i jakten på det röda oraklet.

Kolla gärna in min hemsida där hela min Svavelvinterkampanj finns i romanform och någon karta du kan använda dig av. Kampanjen tog över två år att slutföra...
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Vet nån f ö om det överhuvudtaget går att få tag på Kristalltjuren numer? Jag har de övriga delarna, och vi börjar bli klara med O4Ö ....

// Härolden
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Vet nån f ö om det överhuvudtaget går att få tag på Kristalltjuren numer? Jag har de övriga delarna, och vi börjar bli klara med O4Ö ....
I en butik: nej, om du inte råkar ha en rent mirakulös tur.
På en försäljningssajt, antikvariat eller liknande: Javisst, men du måste fortfarande ha tur och det brukar vara dyrt.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den är dock väldigt annorlunda mot de andra delarna, och går alldeles utmärkt att antingen hoppa över eller byta ut. Det enda som krävs är att rollpersonerna får tag på ett visst föremål (vilket kan du lista ut med hjälp av att läsa Den Femte Konfluxen), hur det går till är egentligen inte så noga. Jag spelade exempelvis Enhörningshornet istället för Kristalltjuren eftersom jag inte hade tillgång till Kristalltjuren vid tillfället.

Däremot är Kristalltjuren, ståendes för sig självt, ett mycket häftigt scenario. Men jag kan nog tycka att det skär för hårt mot resten av kampanjen. Även om jag hade haft Kristalltjuren då är det inte säkert att jag hade använt den.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Däremot är Kristalltjuren, ståendes för sig självt, ett mycket häftigt scenario. Men jag kan nog tycka att det skär för hårt mot resten av kampanjen. Även om jag hade haft Kristalltjuren då är det inte säkert att jag hade använt den.
Kristalltjuren är den klart roligaste och mest udda delen av kampanjen. Som spelare är det viss risk att man känner att man bara blir vallad från den ena konstiga platsen till den andra och inte alls fattar vad som händer eller varför.

Mild spoiler:
Jag spelleder den just nu. Spelarna befinner sig i Bythos och har just ätit av den förbjudna frukten. Det är nu den friaste delen av äventyret börjar, när rollpersonerna ska försöka sammanfoga Store Stenfar och lämna Bythos.

/tobias
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Den gick en i hyffsat skick på tradera för 410 spänn för två veckor sen. Så man får vara beredd att betala............
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Angående trakorien

Är det 1 bok plus karta i lådan eller är det något mer.
En snubbe som vill sälja boken och kartan till mig för 150 spänn (han har inte lådan). Kanonpris, men jag köper knappast om det fattas något
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Angående trakorien

Det låter i alla fall som det vi har när vi spelar. Kartan är viktig; det finns visserligen mindre kartor instoppade i modulen och i Oraklet, men ingen som ger ett helhetsintryck.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Re: Angående trakorien

Är det 1 bok plus karta i lådan eller är det något mer.
Till Trakorien fanns det aldrig någon låda. Det var bara en bok och en karta.

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Trakorien...

...var aldrig förpackad i en box så det är inte konstigt att han inte har den. Trakorien stod endast av en bok och en karta.
 
Top