Den första stämningsfulla musiken?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tråden om ljudeffekter i spel fick mina tankar att vandra till de första trevande försöken man gjorde för att använda stämningsfull musik under spelpassen. Kan tänka mig att många underliga musikval florerat i rummen hos många tonåringar när man var ny med att lira rollspel 🙂

När jag som tolvåring började spela Gamla Mutant med några vänner spelade vi Dia Psalmas skiva Gryningstid om och om igen. Ingen musik jag skulle valt till Mutant idag 😄

När vi några år senare började spela Sagan om Ringen - Rollspelet var spelledaren svartrockare, vilket ledde till att Thyrfing oftast spelades. Inget jag valt idag som stämningsmusik till Sagan om Ringen 😄

Vad gjorde ni för märkliga val till stämningsmusik i början av ert rollspelande?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Hade köpt Hans Zimmers Gladiator på cd och la på den när vi skulle spela Eon, i mitt allra tidigaste spelledande i högstadiet. Tyckte att musiken var riktigt suggestiv och stämningsfull för när RP skulle vandra i kullar och ödemarker. Det var på den tiden vi spelade ut varenda liten minut av äventyrets transportsträckor, inklusive ett evigt återkommande tändande av lägereldar och konstant ikryssande och utsuddande av Utmattning under vandringen. Sedan går ju den suggestiva bakgrundsmusiken över i att effektivt (för filmen och skivan, men inte för äventyret) stegra till episk fältslagsmusik, när RP sitter och kämpar med att få igång en lägereld. "Vad händer, vilka anfaller?" utbrister samtliga 14-åriga spelare.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Tråden om ljudeffekter i spel fick mina tankar att vandra till de första trevande försöken man gjorde för att använda stämningsfull musik under spelpassen. Kan tänka mig att många underliga musikval florerat i rummen hos många tonåringar när man var ny med att lira rollspel 🙂

När jag som tolvåring började spela Gamla Mutant med några vänner spelade vi Dia Psalmas skiva Gryningstid om och om igen. Ingen musik jag skulle valt till Mutant idag 😄

När vi några år senare började spela Sagan om Ringen - Rollspelet var spelledaren svartrockare, vilket ledde till att Thyrfing oftast spelades. Inget jag valt idag som stämningsmusik till Sagan om Ringen 😄

Vad gjorde ni för märkliga val till stämningsmusik i början av ert rollspelande?
Vi körde Faith No More - Angeldust till Kult91. Tyckte iofs det passade!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mutant Chronicles med Star Wars soundtrack, detta då min SL tyckte det passade. Och visst, det var väl inte helt opassande men det blev lite fel associationer när vi utförde detektivarbete på Luna till Imperial March. Nu var jag 14 år när detta utspelade sig och hade precis börjat spela rollspel så jag var uppslukad av all magi och den underbara stämningen till den grad att vilken musik som helst hade fungerat.

Bästa soundtracket till olika kampanjer är de som jag varit SL eller spelare i där även Beastslayer som finns här på forumet, var med och gjorde spellistor.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
När vi började spela Call of Cthulhu bestod vår stämningsmusik till stor del av soundtracket från The Thing, The Fog och Eternal Darkess: Sanity's Requiem och många av låtarna från de soundtracken använder vi än idag. Kopplingen mellan spåren och filmerna är så stark att när spår från The Thing (som bara finns med på soundtracket) dök upp i Hateful Eight kopplade alla det istället till Call of Cthulhu.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
När vi började spela Call of Cthulhu bestod vår stämningsmusik till stor del av soundtracket från The Thing, The Fog och Eternal Darkess: Sanity's Requiem och många av låtarna från de soundtracken använder vi än idag. Kopplingen mellan spåren och filmerna är så stark att när spår från The Thing (som bara finns med på soundtracket) dök upp i Hateful Eight kopplade alla det istället till Call of Cthulhu.
När jag spelade De försvunna soldaterna till Kutulu, och vi efter introduktionen i Stockholm satte oss på tåget mot Kiruna, satte spelledaren igång just ledmotivet från The Thing som första musikinslag i spelsessionen och jävlarimig om det inte är det snyggaste, mest stämningsfulla användande av ljud/musikeffekt jag nånsin upplevt i rollspelssammanhang. Perfektion!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Det första jag kan dra mig till minnes är Mortiis - Født til å Herske när vi spelade antingen Skelettbyns Hemllighet eller Spindelkonungens Pyramid.
Jag har spenderat hela förmiddagen på jobbet med att jaga min hjärna och Wikipedia efter namnet på den norska ”black ambient”-gruppen en av mina dåvarande spelledare körde med till Oraklets Fyra ögon, men Mortiis låter så jäkla bekant så du har nog löst gåtan åt mig! 😁



Var ganska olika vad vi lyssnade på och det var inte på något sätt förankrat med stämning, val av spel eller seriositetsnivå. Vi kunde varva Ultima Thule, Scooter, följt av Nordman och lite härlig holländsk gabber/hardcore.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Kommer för evigt att förknippa den irländskt klingande soundtracket till pang-pang-rullen The Boondocks Saints med att vandra genom ljungtäckta hedar och trolska skogar i Drakar och Demoners Trudvang.
The Blood of Cu Chulainn är dock en jävla fullträff till musikstycke! 🍀
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Rollspelsmusik var en stor grej i spelgruppen jag började spela i och det satte ribban högt. Det gick inte att komma med något halvdant och det gick nog lika mycket pengar till CD-skivor som till rollspelsböcker.

För Fantasy var det mycket Sibelius, Holst och Wagner.
Till Skräck var det soundtracket till Omen och Prince of Darkness.
Modernt/Sci-Fi var det soundtracket till omåttligt populära soundtracket till Twin Peaks samt Flykten från New York.

Minns dock att jag bara hade Omen på kassettband avspelat från CD-skiva i början. Det var min syrras gamla band och det blev en pinsam paus när Omen tog slut och A-ha började spela Take on Me och behövde spolas förbi.
 
Top