Nekromanti Den enkla skräcken

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Speglar och skräck

Ehh- har du läst "It" av Stephen King?
Nej, bara sett TV-filmen. Där är visserligen episoden med, men det är nog det enda som jag inte tycker fungerar något vidare i filmen (och lyckokakorna), medan jag älskar blodballongerna och episoden i duschen.

I Kult står det mycket om levande bilder, och tja, det har jag aldrig kört med. Jag får det inte att funka i mitt huvud. Då föredrar jag när det är som i en annan av Kings böcker (som jag inte heller har läst, utan bara fått berättad för mig) där en kamera tar konstiga bilder på en svart skugga som tycks komma springandes allt närmre och närmre mot betraktaren för varje ny bild som framkallas. Bilderna är alltså inte rörliga i sig, men beskriver ändå, när man ser dem i sekvens, en rörelse som tycks både lockande och olycksbådande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Om speglar

Intressant läsning, men du missade en källa som kanske är den mest kända av alla: Lewis Carroll och "Alice through the looking glass". En riktigt mörk historia om man ser förbi sagosymboliken.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Rör(l)iga bilder

Jag håller med dig om att rörliga bilder ofta kan bli ganska cheesy och kännas... sökt. Däremot funderar jag på om det kan utgöra en effektiv iscensättning av illusionens sammanfall att figurer på tavlor flyter ut eller rör sig. En tavla (eller spegel) som är en port till Metropolis skulle faktiskt kunna göras riktigt imponerande otäck genom den typen av effekter. Men det förutsätter ju då en del arbete.

F.ö., apropå användandet av bilder, så tycker jag att Ringu visar på en jävligt tungt skräckig grej som egentligen inte känns helt "smart" (med de förvridna ansiktena på fotografierna). Men det "känns" desto mer.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
En läskig upplevelse.

En gång när jag var liten och lekte hemma hos en kompis så råkade jag ut för en av de otäckaste sakerna i mitt liv.

Tänk er en gammal övergiven bondgård, helt öde om man räknar bort själva huset som familjen bodde i. Det var en stor tomt, ingen belysning, kantad av ensliga åkrar, mörka skogar, en viskande äng och ett hemlighetsfullt berg.

På denna stora tomt stod det en lada. Den var röd och hade två våningar. En vind och på markplan fem, kanske sex rum. Färgen hade flagnat lite och gammalt hö låg här och luktade unket som från en annan tid.

Nu kanske detta är tillräckligt läskigt för att skrämma en som är liten och mörkrädd, tro mig, det skrämde skiten ur mig, men själva huset kompisen bodde i var illa skött det med.

Det var ett stort vitt hus. Flertalet rum, markplan, övervåning, vind och källare. Jag kan börja beskriva nerifrån.

Källaren saknade helt elektrisk belysing och enda ingången bar genom en liten stentrappa utomhus. Usch ja, man måste först gå ut i mörkret för att komma ner. Jag vågade mig aldrig ner där om sanningen ska fram.

Markplan var platsen där familjen bodde. Ett kök, en toalett, ett tvättrum, en skrubb under trappan, fyra sovrum, en gemensamt vardags- och TVrum och en alltan men tunna träväggar och immiga rutor. Denna alltan var som en liten bubbla ut i den mörka, hotfulla trädgården. I mellan alla platser var två längre korridorer. Här brukade vi leka spacemarines, men det har inte med saken att göra. I en av korridorena var trappan till övervåningen. Under denna trappa låg den tidigare nämnda skrubben. Det var där jag och min kompis satt och spelade alla nya TV-spel som vi hyrde från en videoaffär ute i stan. Bland annat spelade vi Resident Evil här och vågade inte sova på tre dygn.

Nu var det så här att om man följde trappan i ena korridoren upp så kom man till ovanvåningen. *Chocka världen*. Hela övervåningen var öde. Möblerna låg staplade eller söndriga i vemodiga högar och det enda som överträffade spindelväven i antal var dammet. Vissa av rummen var fyllda med döda flugor. Golvet knarrade när man gick, hela golvet bestod av långa brädor som rörde sig lite när man trampade på dem. Nu var det inga fina jämna brädor som vi är vana vid, utan långa, kantiga och fyllda med kaggar. Det hela var en mycket spännande syn.

Vi brukade leka här uppe, givetvis endast på dagarna. Vi letade saker och utforskade rum vi inte vågat oss in i tidigare. Det var då vi hittade det avspärrade rummet. Dörrkarmen var synlig och igenbommad med plankor och själva dörren var borttagen och igenfylld med betong. Vi gjorde givetvis vad man brukar göra vid ett sådant här tillfälle. Vi spenderade några dagar på att forcera dörren.

På andra sidan var ett till övergivet rum, fast fullt möblerat. Med bäddad säng och öppen spis. Ett skynke hängde över en dörr i bortre delen av rummet och golvet var klätt med en gammal heltäckningsmatta. Som om inte detta var kusligt nog drabbades jag av en hemsk känsla. En känsla så stark att jag får gåshud när jag tänker tillbaka på den, när jag tvingar mig att återuppleva den igen.

*Just nu tittar jag mig över axlarna här i datarummet. Jag tänder alla lampor och fortsätter.*

I rummet fanns tre små fönsterrutor på en rad. Utanför skrapade en gammal bok sina grenar mot fönsterrutorna. Jag kommer ihåg hur solen sken utanför och hur detta skrämde mig. Mitt på dagen i fullt solljus kände jag mig mörkrädd. Det är den enda defination jag kan ge av känslan.

Jag ska beskriva den så gott jag kan. Det var en evighet. En lång tystnad som varade fördröjt och som gjorde omgivningen geléaktig. Allt blev tyst men jag hörde endå, som från en annan värld. Jag drogs själsligt mot dörren i bortre delen av rummet och tycktes mig känna att mina muskler började samla kraft för att gå dit. Jag ville inte, men det var inte jag som bestämde.

Det var nu som min kompis kom in i rummet och verkligheten kom tillbaka. Jag kastade en sista blick över rummet och bestämde mig att aldrig mera sätta min fot där. När jag gick ut var det som om en röst ifrån en annan värld sa farväl till mig, jag kände mig saknad.

Jag forskade i omgivningen och frågade om denna plats, Rignels Gård som den heter, och kom fram till att rummet tillhört en gammal bondes fru som dog i sjukdom. Den familjen lät isolera rummet då de fått för sig att det spökade där, men vem tror på sådant trams igentligen.

Jag gör, fast inte helt. Jag kan dock inte förklara vad som hände den eftermiddagen. Jag vill aldrig mera vara på fel sida av livet igen.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Speglar och skräck

Speglar är, tycker jag helt klart bland de bättre skräckverktygen av de anledningar du nämner. Ändå förvånades jag över den totala avsaknaden av rädsla eller någon form av skräck när jag såg mig i spegeln en födelsedag och istället för för min egen spegelbild såg en mörkgrå, senig figur med armar ned till golvet och halvmeterlånga fingrar. Jag blev fascinerad. Jag kunde studera "min" spegelbild länge utan att jag kände igen mig, eller ens blev rädd, vilket jag trodde jag skulle bli.

OK, jag hade fått en tveksam födelsedagspresent vars namn slutade på -25 och hade väl vissa förväntningar, men jag förvånades över att jag inte blev rädd.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
En läskig upplevelse indeed

Hmmm... nothing personal, but I don't belive you. Eller rättare sagt: I don't want to belive you...

Var det sant eller uppdiktat? Berätta, jag exploderar av nyfikenhet!

Är det någonting som jag hatar men samtidigt älskar är känslan av att man inte är ensam i ett helt tomt rum. Man kan ju inte fastställa ifall det bara är en creepy känsla eller ifall man verkligen är utstirrad av något osynligt väsen. Man känner sig på något overkligt sätt flytande och känner kalla kårar längs ryggraden... det är beroendeframkallande!
Mer än en gång kan jag svära på att någon eller något viskat mitt namn trots att jag varit ensam hemma. Vid dessa tillfällen vill man bara grabba tag i närmaste Bibel och driva ut de osaliga andarna som hemsöker en...

Om någon undrar vad jag gör på detta forum så är sanningen den att jag smygläst en hel del härifrån, då jag är helt såld på gamla B-skräckisar och själva kicken man får av att vara riktigt äckligt rädd...

MVH
Marukusu, som drömmer mardrömmar än idag efter att ha sett Arkiv-X...
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Re: En läskig upplevelse indeed

Jag svär på att min läskiga upplevelse är äkta. Om den sedan beror på mitt psyke då det inträffade eller den förklaring jag gett mig själv senare är jag omöjligt säker på. Kanske var det en övernaturlig atmosfär i rummet. Jag har som sagt aldrig vågat mig tillbaka dit in och nu är hela Rignels Gård restaurerat (ursäkta stavning) av bitvis svart arbetskraft från polen. Så nu ser det hela inte lika läskigt ut längre, speciellt inte sedan kommunen asfalterade grusvägen dit.

Jag vill inte minnas... men det gör jag!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: En läskig upplevelse indeed

Harr... jag avundas dig...

MVH
Marukusu, som gärna skulle ha blivit en spökjägare om det inte hade varit för den dåliga lönen
 
Top